Galet svårt att koppla ihop Win98 med XP

Permalänk
Medlem

Galet svårt att koppla ihop Win98 med XP

Har fått den obehagliga uppgiften att föra över filer från en dator med Windows 98 (ja, faktiskt) till Windows XP. Provade först USB-minne, men det sket sig för att man behöver drivrutiner... Sedan har jag vid ett par tillfällen provat CAT6-kabel, men det går inte heller. Har satt upp det så här:

Dator 1 (Win98)
IP: 10.1.1.1
NM: 255.255.255.0

Dator 2 (XP)
IP: 10.1.1.2
NM: 255.255.255.0

Båda datorerna har arbetsgruppen WORKGROUP.

Jag kan pinga dator 1 från dator 2, men inte tvärtom. När jag ska gå till dator 2 i Utforskaren på dator 1 säger den

Det går inte att bläddra i nätverket. Det finns inte något nätverk tillgängligt.

När jag gör samma sak från dator 2 säger den

Workgroup är inte tillgänglig. Kanske har du inte behörighet att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp. Listan över servrar i den här arbetsgruppen är för tillfället inte tillgänglig.

:confused::confused::confused:

Vad behöver jag mer kolla?

Permalänk
Medlem

vet inte om det är samma nuförtiden men förr när xp nyss kommit ut kunde det hjälpa att aktivera gäst kontot och stänga av brandväggen.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bra det är att ena datorn heter 1.1 på slutet, den andra kanske tror att den är en router eller nåt?

Kör typ 1.2 på ena och 1.3 på andra

Annars kan du väl bara köra FTP server/klient för att överföra filer mellan dom?
Windows filöverföring suger jämfört med FTP i t.ex hastighet har jag märkt en del.

Sen undrar jag om du använder korsad kabel, router hubb eller switch?

Permalänk
Avstängd

Bränna CD om du inte vill köra FTP (som warfaren skrev)?

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"