Permalänk
Medlem

Vad är normala värden för en överklockning på ett 4890?
Bara så man vet var en eventuell gräns kan gå för detta.

Samt även vad är max temp på ett grafikkort.
När jag kör F@H (ca 1tim) så lägger kortet sig på 77grader max, 3d mark06 klarar den sig med 64 grader

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Har lite funderingar kring mitt nuvarande HD4870-kort. Klockade upp min E8400 häromdagen och märkte i samband med det att min GPU VRM ökade lite mer än vad jag kanske hade velat.

Vid load i ett par timmar så ligger mina värden som följande:

GPU Diode (DispIO): 45
GPU Diode (MemIO): 60
GPU Diode (Shader): 55
GPU VRM: 85-90

Så min fråga är helt enkelt, är detta acceptabla värden att köra på eller bör jag kanske fundera på att klocka ner min burk igen?

Visa signatur

Spel: Fractal Design R5 | Corsair AX850 | MSI Z170 KRAIT GAMING | Intel Core i7-6700K | Corsair Hydro H100i | Corsair 16GB DDR4 2400MHz | MSI GTX 970 GAMING | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 850 EVO 1TB | Western Digital Green 1TB

Lagring: QNAP TS-419P II | 4xWestern Digital Red 2TB (RAID5)

Permalänk
Medlem

Ska köpa ny dator och tänkte bara fråga hur det fungerar med 2 st 4890 i crossfire?
Tycker det verkar konstigt att dom inte har släppt nåt 2x 4890...

Visa signatur

Asus G55VW ROG
Raspberry Pi mod. B running Musicbox

Permalänk
Medlem

Så nu har jag fått upp kortet till 950 på core och 1100 på minnerna.
5mer mhz på coren så flyger artifakterna.

Verkar inte palla med och folda F@H så jag får börja om >.<

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bloWn
Ska köpa ny dator och tänkte bara fråga hur det fungerar med 2 st 4890 i crossfire?
Tycker det verkar konstigt att dom inte har släppt nåt 2x 4890...

Det fungerar precis som med alla andra kort i CF
Sedan var det lite snack fån en tillverkare att de ev skulle släppa ett X2-kort. Har inte hört mer om det sedan så vi får se

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...

Tänkte köpa ett Gigabyte 4850 512mb, hur funkar nu kylningen på dessa kort, är dom sådär varma som vid lanseringen?
Hur är kylaren på detta kort?
Är den tyst?

/Freddan

Permalänk

nej den är inte tyst, o den kyller inte så extremt bra heller

ska du få den tyst så köpp en fanmate

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

någon som bytt kyllpasta på sin hd4870x2 och märkt någon skillnad i värme? har nämlige lite mx2 liggandes och funderar på att byta.

Permalänk

Catalyst 9.5 idag evn.

"Sorry guys and gals the drivers are delayed until monday unfortunately. If you already download the drivers manually then you wont need to re-download them on monday as far as I am aware."

Permalänk

Någon som hört något när och var man kan köpa dom nya överklockade 4890 korten......menar nu dom som ligger på 1000Mhz+......har sett Black edition på Dustin.....men vill ha mer.....vet att man kan klocka själv.....sett den eminenta guiden här på sweclockers.....meeeeeen lat och jaa jävligt feg osså

Visa signatur

ANTEC 1200 v3, ASUS CROSSHAIR ,AMD 975 @ 4,4GHz,SCYTHE NINJA III,ASUS HD 6990 4GB @ 1000-5000MHz,CORSAIR VENGEANCE 16GB @ 1600MHz,INTEL 320 80GB,1TB+500GB HD,ACE EDGE3200,TRITTON PC510,G19,27",WIn7x64
"Man kommer längre med ett vänligt ord och en laddad pistol, än bara med ett vänligt ord"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Så nu har jag fått upp kortet till 950 på core och 1100 på minnerna.
5mer mhz på coren så flyger artifakterna.

Verkar inte palla med och folda F@H så jag får börja om >.<

jasså , går det att folda med 4890 , senast jag testade så fanns det inte stöd för kortet.

dina frekvenser är väll ok , kanske skulle kunna komma upp lite högre på core'en ? har du provat att ta ner minnet till stock och sedan köra core klockning ? sen när du hittat max för core så kan du dra upp minnet så långt det går utan artifacts.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av N@IK[oLDY]
Någon som hört något när och var man kan köpa dom nya överklockade 4890 korten......menar nu dom som ligger på 1000Mhz+......har sett Black edition på Dustin.....men vill ha mer.....vet att man kan klocka själv.....sett den eminenta guiden här på sweclockers.....meeeeeen lat och jaa jävligt feg osså

feg?, vad är det du är rädd för ?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

vore ju förjääää...la synd om en sånn som mej med tummen mitt i klantar till och sabbar kortet.....man är ju inte direkt gjord av pengar

Visa signatur

ANTEC 1200 v3, ASUS CROSSHAIR ,AMD 975 @ 4,4GHz,SCYTHE NINJA III,ASUS HD 6990 4GB @ 1000-5000MHz,CORSAIR VENGEANCE 16GB @ 1600MHz,INTEL 320 80GB,1TB+500GB HD,ACE EDGE3200,TRITTON PC510,G19,27",WIn7x64
"Man kommer längre med ett vänligt ord och en laddad pistol, än bara med ett vänligt ord"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N@IK[oLDY]
vore ju förjääää...la synd om en sånn som mej med tummen mitt i klantar till och sabbar kortet.....man är ju inte direkt gjord av pengar

då är det ju bara att skicka in kortet på rma så får man ett nytt.

ganska svårt (tror inte jag sett någon lyckas) att ta sönder ett grafikkort utan att höjja spänningen.
om man inte bor nära solen förstås

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

hmmmmm "rma" å va e de????
ser att du kör 4890.....vilken sört har du då???

Visa signatur

ANTEC 1200 v3, ASUS CROSSHAIR ,AMD 975 @ 4,4GHz,SCYTHE NINJA III,ASUS HD 6990 4GB @ 1000-5000MHz,CORSAIR VENGEANCE 16GB @ 1600MHz,INTEL 320 80GB,1TB+500GB HD,ACE EDGE3200,TRITTON PC510,G19,27",WIn7x64
"Man kommer längre med ett vänligt ord och en laddad pistol, än bara med ett vänligt ord"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
jasså , går det att folda med 4890 , senast jag testade så fanns det inte stöd för kortet.

dina frekvenser är väll ok , kanske skulle kunna komma upp lite högre på core'en ? har du provat att ta ner minnet till stock och sedan köra core klockning ? sen när du hittat max för core så kan du dra upp minnet så långt det går utan artifacts.

yupp det går utmärkt. hyfsat fort också. fixar väl en WU på runt 90min när jag kollade (antar att det varierar beroende på storleken på WU'n)

hmm skall kolla upp det. hade varit fint om man fick upp coren lite mer.
Fick dra ner den till 900 innan F@H funkade utan fel >.<

Tack för tipset ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N@IK[oLDY]
hmmmmm "rma" å va e de????
ser att du kör 4890.....vilken sört har du då???

kortet är ett asus kort , det enda märket jag vet som levererar kortet med mjukvara så att man kan ändra spänningen utan att ta fram lödkolven.

kortet kallas visst EAH4890 och är inte "TOP" modellen som är fabrisköverklockad.
rma är det man gör när en komponent går sönder och man fortfarande har garanti kvar .

man lämnar in den till butiken man köpte den hos , de kollar felet på kortet ,
oftast får man ett nytt , sålänge man inte åstakommit någon fysisk skada.
(t.ex klippa kortet med sax för att det ska få plats i chassit )

jag säger inte att man ska vara elak och ha sönder alla komponenter med flit bara för att man får nya hela tiden .

men om man nu mot förmodan skulle ha sönder ett grafikkort endast genom mjukvaru modifikation så har man en ganska säker livlina.

Edit : ska säga att jag själv aldrig behövt byta in någon komponent som gått sönder av överklockning ,

men sedan ca år 2000 har jag lämnat in moderkort minnen och grafikkort som helt enkelt hade gjort sitt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

ja kan inte annat än bocka å buga

Visa signatur

ANTEC 1200 v3, ASUS CROSSHAIR ,AMD 975 @ 4,4GHz,SCYTHE NINJA III,ASUS HD 6990 4GB @ 1000-5000MHz,CORSAIR VENGEANCE 16GB @ 1600MHz,INTEL 320 80GB,1TB+500GB HD,ACE EDGE3200,TRITTON PC510,G19,27",WIn7x64
"Man kommer längre med ett vänligt ord och en laddad pistol, än bara med ett vänligt ord"

Permalänk
Medlem

Är det för någon mer än mig som man inte kan göra ett eget schema i rivatuner till 4850?

Permalänk
Medlem

Halloj i tråden!

Jag har en liten fråga, fick hem mitt ASUS 4890-kort förra veckan, och nu idag så har jag börjat överklocka över 900/1050 som jag hade förrut... Problemet är ju det att jag får artefakter och blåskärmar så fort jag nosar uppe på 930Mhz på GPUn... Därför har jag höjt Vcoren lite i ASUS Smartdoctor (wow).

Det jag undrar är, är det särskilt bra att höja Vcoren från 1.312 ("standard") till 1.362? Om jag gör det klarar jag 960/1100Mhz bra (med bra temps också), men jag tänkte att det kanske är lite mycket att göra en sån stor (?) ökning?

Jag är rätt ny på det här med grafikkortsöverklockning (eller vänta nu här, det här är första gången), så om jag verkar lite nybörjaraktig får ni ursäkta mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu är jag visseligen ny på att klocka grafikkort också men har du kylning nog till att ta hand om den extra värmen det kommer av en voltökning?

Om du har det så tror jag inte det är någon fara med den ökningen du har gjort.
(tänker lite på hur cpun fungerar och misstänker det är samma med gpu)

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hur är det med 4850x2 2gb idag?
Många skriver att det finns drivrutin problem. Men tester visar att 4850x2 2gb är lika bra och ibland bättre än 285 gtx som kostar 1000kr mer än 4850x2 2gb.
Har ATI fått ordning på sina drivrutiner för 4850x2?

Permalänk
Medlem

Snabb fråga !
vad är stock volten på ett 4850 ? EVGA GVT säger 1000mv stämmer det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RainesX
Nu är jag visseligen ny på att klocka grafikkort också men har du kylning nog till att ta hand om den extra värmen det kommer av en voltökning?

Om du har det så tror jag inte det är någon fara med den ökningen du har gjort.
(tänker lite på hur cpun fungerar och misstänker det är samma med gpu)

Jo, kylningen är inte problemet, det blir inte så många grader varmare, så det klarar originalkylaren av.

Så bra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zetsu
Halloj i tråden!

Jag har en liten fråga, fick hem mitt ASUS 4890-kort förra veckan, och nu idag så har jag börjat överklocka över 900/1050 som jag hade förrut... Problemet är ju det att jag får artefakter och blåskärmar så fort jag nosar uppe på 930Mhz på GPUn... Därför har jag höjt Vcoren lite i ASUS Smartdoctor (wow).

Det jag undrar är, är det särskilt bra att höja Vcoren från 1.312 ("standard") till 1.362? Om jag gör det klarar jag 960/1100Mhz bra (med bra temps också), men jag tänkte att det kanske är lite mycket att göra en sån stor (?) ökning?

Jag är rätt ny på det här med grafikkortsöverklockning (eller vänta nu här, det här är första gången), så om jag verkar lite nybörjaraktig får ni ursäkta mig.

tjena , verkar som att vi har samma kort.

själv kör jag med 1.425 v för att klara mina frekvenser foldingstabilt.
sålänge du har koll på temperaturerna så är det bara att fläska på.
tro inte de skulle gjort det möjligt att höjja till 1.45 v i programmet om det var extremt skadligt för kortet faktist.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa ett 4870, kan jag köra dubbla skärmar via dvi plus tv-ut via hdmi samtidigt? Om inte, måste jag stänga av datorn för att koppla ur en skärm och koppla in teven eller kan man göra det medans datorn är igång?

Kan jag köra olika upplösningar på skärmar och teven samtidigt, går det att välja vilken sida om skärmen teven ska vara på?

Permalänk
Avstängd

Vad är den bästa luftkylningen man kan köpa till 4890?
Är det kanske s1 + 2st 120 mm fläktar?
Fläktar som rekomenderas isåfall`?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag är också sugen på ny kylare och undrar också vilken som är bäst? S1:an verkar man vara tvungen att modda och greja med, så för en som mig med tummen mitt i handen kanske Accelero Twin Turbo är bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
tjena , verkar som att vi har samma kort.

själv kör jag med 1.425 v för att klara mina frekvenser foldingstabilt.
sålänge du har koll på temperaturerna så är det bara att fläska på.
tro inte de skulle gjort det möjligt att höjja till 1.45 v i programmet om det var extremt skadligt för kortet faktist.

Ah, härligt, precis såna där svar man vill ha!

1.425v låter ändå ganska mycket, så då måste jag fråga om du kör stockkylning? (Ren nyfikenhet)

Visa signatur
Permalänk

Ska beställa accelero twin turbo eller scythe musashi ikväll/imorgon bitti, någon som kan bekräfta ifall man kan köra CF med twin turbo innan jag beställer?
Om inte blir det scythe musashi, fast är mer sugen på twin turbo om det går..

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem

Vilken är den bästa kylaren man kan köpa till ett Radeon HD4870?