Radeon HD 48xx-tråden

Permalänk
Avstängd

hej på er! har ett gigabyte 4870 1 gb kort med kylare som blåser ut där bak på chassit nu funderar jag på crossfire och kollade på denna på komplett---> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=414434

är det sådan kylare eller är det täck kylare för minnen och gpu som blåser ut på baksidan??

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin8
Vilken är den bästa kylaren man kan köpa till ett Radeon HD4870?

Är nog accelero s1/accelero twin turbo eller scythe musashi.
Ska beställa en av de två sistnämnda idag men kan fasen inte bestämma mig vilken

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
Är nog accelero s1/accelero twin turbo eller scythe musashi.
Ska beställa en av de två sistnämnda idag men kan fasen inte bestämma mig vilken

Ok, jag tror det får bli en Twin turbo för mig.

Edit: Så nu har jag beställt en på dustinhome för 287:-. Studentpris.

Permalänk
Avstängd

Jag har beställt ett powercolor 4890 och en musashi. Jag hoppas på 1ghz core och trevliga minneshastigheter.
Nu vill jag vara väl förberedd när kortet kommer för att börja med klockningen direkt. Så jag undrar, hur gör man för att kunna använda asus smartdoctor?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Jag har beställt ett powercolor 4890 och en musashi. Jag hoppas på 1ghz core och trevliga minneshastigheter.
Nu vill jag vara väl förberedd när kortet kommer för att börja med klockningen direkt. Så jag undrar, hur gör man för att kunna använda asus smartdoctor?

Detta låter intressant.. skulle de går att fixa på XFX kort också? Tycker XFX borde komma med ett eget program..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

någon här som har problem med Rivatuner ? varje app jag testar krashar med Rivatuner klock !

Permalänk
Medlem

tjenare SweC !

en dag när jag kom hem från LAN och koppla i datorn så hade jag 3 av 5 leds lysande längst bak på mitt PowerColor HD4870x2 kort och allt var helt svart ;>

jag googlade lite men förstog inte ett skit, men så provade jag bara plocka ut kortet och sätta tillbaks sen.
GREAT SUCCES! kortet funkade igen

men sen helt random efter att jag hade fått en bluescreen efter att ha lekt med min Wii Mote och Bluetooth så kom dem lysande leds'n tillbaks

vart så i 2 dygn nu och kan inte komma på en endaste lösning, så jag vänder mig till "the pr0's" <3

tackar för svar.

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nouge
tjenare SweC !

en dag när jag kom hem från LAN och koppla i datorn så hade jag 3 av 5 leds lysande längst bak på mitt PowerColor HD4870x2 kort och allt var helt svart ;>

jag googlade lite men förstog inte ett skit, men så provade jag bara plocka ut kortet och sätta tillbaks sen.
GREAT SUCCES! kortet funkade igen

men sen helt random efter att jag hade fått en bluescreen efter att ha lekt med min Wii Mote och Bluetooth så kom dem lysande leds'n tillbaks

vart så i 2 dygn nu och kan inte komma på en endaste lösning, så jag vänder mig till "the pr0's" <3

tackar för svar.

lysande LED's på kortet brukar ju indikera överhettning eller strömfel..

Har du kvar manualen till ditt kort så kommer du garanterat hitta nånting om hur du ska tolka LED'sen

Jag tror att fläkt kontakten har åkt ut/glappar eller så har nätagget fått en smäll eller något liknande. ( kanske )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
lysande LED's på kortet brukar ju indikera överhettning eller strömfel..

Har du kvar manualen till ditt kort så kommer du garanterat hitta nånting om hur du ska tolka LED'sen

Jag tror att fläkt kontakten har åkt ut/glappar eller så har nätagget fått en smäll eller något liknande. ( kanske )

nej, hittar inte min dumma manual
det där med fläktkontakten ska jag nog ta mig en titt på.
men nej!
fläkten startar ju

vad är felet

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk

Någon som vet vad Sapphire har gjort för uppgraderingar på Toxic Edition jämfört med den vanliga?

Mvh

Visa signatur

"Om folk bara anade 1/10 av min personlighet skulle jag bli arresterad"
/Arne Anka

Permalänk
Medlem

Fick ner en manual, men det stog ingentin om min leds som lös

snälla SweC jag behöver er hjälp ! <3

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nouge
Fick ner en manual, men det stog ingentin om min leds som lös

snälla SweC jag behöver er hjälp ! <3

Har du kollat temperaturer då ? För vad jag vet så ska det ju vara ett värmeproblem.

Har du garanti kvar för det låter ju som att kortet är väldigt döende och om du inte har bytt kylare osv så ska du ju få ett nytt !

Edit: Testat en annan PCI-EX ström kontakt ? alltså en annan lina från nätagget ? Kan ju vara det som inte orkar leverera längre!

Edit2: Heres HD4870x2 diagnostic led codes:

D15=> Critical temperature fault D14=> 6 pin power unplug D13=> 8 pin power unplug

Jag förstår inte alls vad d14-13 osv ska betyda men jag antar att dom siffrorna står på kortet om man tittar väldigt noga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zetsu
Ah, härligt, precis såna där svar man vill ha!

1.425v låter ändå ganska mycket, så då måste jag fråga om du kör stockkylning? (Ren nyfikenhet)

stockkylaren som sitter på de flesta 4890 är den jag kör med.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
Har du kollat temperaturer då ? För vad jag vet så ska det ju vara ett värmeproblem.

Har du garanti kvar för det låter ju som att kortet är väldigt döende och om du inte har bytt kylare osv så ska du ju få ett nytt !

Edit: Testat en annan PCI-EX ström kontakt ? alltså en annan lina från nätagget ? Kan ju vara det som inte orkar leverera längre!

Edit2: Heres HD4870x2 diagnostic led codes:

D15=> Critical temperature fault D14=> 6 pin power unplug D13=> 8 pin power unplug

Jag förstår inte alls vad d14-13 osv ska betyda men jag antar att dom siffrorna står på kortet om man tittar väldigt noga!

Har prövat att byta TCI-EX strömkontakt, hjälpte inte.
Garanti ska jag ha kvar.. (enligt en kompis som sa att det var två års garanti på allt man köper från komplett) och jag har fortfarande stockkylare

men det konstiga är ju att det bara vägrar fungera helt random

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk
Avstängd

Är de rekommenderat att avinstallera sina drivrutiner när man sätter in ett 4890?
Jag har ju ett 3870 så det är ju exakt samma, så det behövs väl inte, elr?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nouge
Har prövat att byta TCI-EX strömkontakt, hjälpte inte.
Garanti ska jag ha kvar.. (enligt en kompis som sa att det var två års garanti på allt man köper från komplett) och jag har fortfarande stockkylare

men det konstiga är ju att det bara vägrar fungera helt random

det D14 D13 syftar på verkar vara att den inte känner av att du kopplat in 2 st strömsladdar till grafikkortet.

det här verkar ju vara ett ursprungsfel , och då kan du reklamera i upp till 3 år , oavsätt vilken affär det handlar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Är de rekommenderat att avinstallera sina drivrutiner när man sätter in ett 4890?
Jag har ju ett 3870 så det är ju exakt samma, så det behövs väl inte, elr?

jag hade installerat om drivrutinerna i alla fall.

ifall det är något som konfigureras beroende på vad för kort , minnesmängd osv som är i datorn för tillfället.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
det D14 D13 syftar på verkar vara att den inte känner av att du kopplat in 2 st strömsladdar till grafikkortet.

det här verkar ju vara ett ursprungsfel , och då kan du reklamera i upp till 3 år , oavsätt vilken affär det handlar om.

jag hade installerat om drivrutinerna i alla fall.

ifall det är något som konfigureras beroende på vad för kort , minnesmängd osv som är i datorn för tillfället.

Har du ASUS HD4890? ser att du har fixat 1ghz på gpun iaf.. om inte så får du gärna skriva hur du gjorde

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
det D14 D13 syftar på verkar vara att den inte känner av att du kopplat in 2 st strömsladdar till grafikkortet.

det här verkar ju vara ett ursprungsfel , och då kan du reklamera i upp till 3 år , oavsätt vilken affär det handlar om.

Men jag köpte det förra året i augusti och det har ju funkat felfritt sen dess..

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Har du ASUS HD4890? ser att du har fixat 1ghz på gpun iaf.. om inte så får du gärna skriva hur du gjorde

japp asus kort , men det skall finnas en plugin till rivatuner som gör så att man kan ändra spänningen på alla 4890 .

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nouge
Men jag köpte det förra året i augusti och det har ju funkat felfritt sen dess..

ok ok , skicka iväg ett mail till butiken bara så ska du se att det löser sig.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
japp asus kort , men det skall finnas en plugin till rivatuner som gör så att man kan ändra spänningen på alla 4890 .

Ok! dedär pluginnet är jag väldigt sugen på.. får googla lite på de.. 1.31v är max just nu.. hade problem igår efter en lång tids spelande i GTA IV online så fick sänka till 920mhz i gpun..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

En snabb fråga bara, vad exakt är det som skiljer 4890 och 4870 åt?
Om en 4870 skulle komma upp i samma hastigheter som 4890, skulle den fortfarande bli slagen av 4890 i prestanda?

Visa signatur

Chassi: Antec 300 | CPU: AMD Phenom II 940 3.7Ghz | Kylning: OCZ Vendetta 2 | Minnen: A-Data 8192MB PC8500 | Moderkort: Gigabyte MA-790GP-DS4H | Grafikkort: MSI GTX 580 | Nätaggregat: Antec NEO 620W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spefaktiv!
En snabb fråga bara, vad exakt är det som skiljer 4890 och 4870 åt?
Om en 4870 skulle komma upp i samma hastigheter som 4890, skulle den fortfarande bli slagen av 4890 i prestanda?

Enda som skiljer är klock frekvenserna tror jag..

Har presic pillat på voltage och grejer med hjälp av rivatuner men gick inge bra.. verkar som att grafikkortet inte riktigt pallar med 1.35v så jag orkar inte hålla på mera.. får nöja mig med 920/1100mhz..

Kommer ju som sagt ett grafikkort till någon gång så får utvinna prestanda på de viset ist..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Ok! dedär pluginnet är jag väldigt sugen på.. får googla lite på de.. 1.31v är max just nu.. hade problem igår efter en lång tids spelande i GTA IV online så fick sänka till 920mhz i gpun..

verkar som vi har en del gemensamt du och jag... skärm , chassi och grafikkort.

http://vr-zone.com/articles/increasing-voltages--extreme-oc-h...

där har du en artikel som länkar till spännings pluginen.

ganska trevlig artikel dessutom.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
verkar som vi har en del gemensamt du och jag... skärm , chassi och grafikkort.

http://vr-zone.com/articles/increasing-voltages--extreme-oc-h...

där har du en artikel som länkar till spännings pluginen.

ganska trevlig artikel dessutom.

Hehe fan vad nice
Då borde du kolla in mitt galleri som du hittar i sign..

Joo jag har läst igenom den och fixade med voltmodd och allt.. har du också XFX HD4890?

Jag va tvungen att köra 1.45v på grafikkortet för att nå 1ghz, och jag är inte säker på att de va 100% stabilt ändå.. spelade GTA IV en stund och de funkade iaf..

1.4v och 1ghz på gpun gav blue screen..
Ska testa 970mhz på 1.37v nu.. körde igenom 3dmark06 stabilt på de iaf..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky

har du också XFX HD4890?

nix har faktist ett asus , så jag slipper köra med plugin'en

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
nix har faktist ett asus , så jag slipper köra med plugin'en

Spelade presic GTA IV med 970mhz.. verkar stabilt.. funderar på att testa 1ghz och 1.42v..

Vad kör du för voltage på ditt kort?

EDIT: Testade köra 1ghz på gpun och både 1.42 och 1.43v, men failar i 3dmark06.. så ska testa vidare på 970mhz ist som funkade bra i GTA IV iaf.. de sjuka med GTA IV är att i menyerna används ju goun till 99% men inte ingame..

Har fixat en kombination på rivatuner och CCC.. så jag ställer in clocksen i CCC och voltage i Rivatuner..

Så då klockar grafikkortet ner sig till 240/500mhz och 1.05v.. sen när de belastas så klockas den upp i 970mhz och 1.37v som jag då ställt in..

Hoppas bara att de håller dessa inställningar när jag startar om datorn tex..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Till er som använder Catalyst 9.5

Kan ni använda Rivatuner för att klocka ?

Låter kanske som en mysko fråga men mitt vägrar fungera efter jag ställt in ny klock. 1Mhz extra och spel/3dmark rendrerar bara första 5-30 framesen sen blir det VPU Recover i både Vista och Windows 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Spelade presic GTA IV med 970mhz.. verkar stabilt.. funderar på att testa

Vad kör du för voltage på ditt kort?

1.425 kör jag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pyttlock
Till er som använder Catalyst 9.5

Kan ni använda Rivatuner för att klocka ?

Låter kanske som en mysko fråga men mitt vägrar fungera efter jag ställt in ny klock. 1Mhz extra och spel/3dmark rendrerar bara första 5-30 framesen sen blir det VPU Recover i både Vista och Windows 7

kör själv 9.5 och rivatuner , dock med xp.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Verkar vara som att jag är den enda med detta problem i hela världen

Har försökt fixa detta i några dagar nu och jag har inte hittat en enda lösning

Permalänk
Medlem

Hej Alla!

Funderar lite på 4890, verkar väldigt prisvärt. Mer specifikt tänker jag på XFX Radeon HD 4890 1GB "BLACK" GDDR5, fabriksklockat till 1/3,9.

Jag har aldrig haft ett ATI/AMD kort och har varit jättenöjd med Nvidia hittills. Blir dock lockad av den skenbara pris/performance detta kort ger.

Så.. Är det något jag hör från ATI-folk så är det höga temperaturer och mycket oväsen. Är det någon som har ett sånt här (eller för den delen ett annat 4890) som kan bekräfta eller dementera mina farhågor? Utgå för enkelhetens skull att det inte kommer att klockas för min del.

Mina referensramar är ett XFX 8800 GTX med stock kylare, inte klockat.

Tack på förhand!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario