Sound Blaster 16 knas

Permalänk
Medlem

Sound Blaster 16 knas

Hejsan,

skrev nyligen en tråd och frågade om specs för gamla spel etc. Tjackade tillslut en P2 på 233MHz... Nämligen en IBM Aptiva. På denna kör jag Windows 98SE.

Problemet är att jag satt i ett Sound Blaster 16 (CT2290) ISA kort (inte PCI alltså). Och datorn hittar helt enkelt inte kortet. Jag får inget meddelande om ny maskinvara och kortet finns ej i enhetshanteraren. Har sökt runt som sjutton och hittade en driver som alla sa skulle funka. Dock händer fortfarande inget, och därför antar jag att problemet inte ligger i drivers.

Någon som har någon aning om vad problemet kan vara och hur jag löser det?

Bifogar en bild på kortet.. Det är i stort sett identiskt med det på bilden förutom att jag har ett extra chip på den "tomma platsen" bredvid det stora chippet i övre mitten av kortet.

Permalänk
Medlem

Ett sånt där har jag också liggandes. Men det var inga problem att få det att fungera. Bara att plugga i och köra om jag inte minns fel.
Brutal storlek är det iallafall för ett ljudkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av päpplet
Ett sånt där har jag också liggandes. Men det var inga problem att få det att fungera. Bara att plugga i och köra om jag inte minns fel.
Brutal storlek är det iallafall för ett ljudkort.

Gäller det Windows 98 SE då? och var det just ISA port du hade på ditt, eller PCI?

Permalänk
Medlem

Ja det var 98 SE jag hade och det är isa. Jag kan prova i morgon igen så jag inte minns fel.
Edit: Det är ett CT2230 jag har såg jag nu men de ser snarlika ut.

Permalänk
Medlem

Om jag minns rätt måste du ställa in vilken IRQ (och eventuellt även DMA)) kortet använder manuellt i drivrutinsinställningarna i windows om kortets inställningar skiljer sig från standardinställningarna. Om du inte har några byglingar på kortet för IRQ m.m. eller om kortet är byglat så att inställningarna görs med mjukvara så finns det ett DOS-program du kan köra som du kan ändra inställningar med/se vilka inställningar kortet har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSwizz
Om jag minns rätt måste du ställa in vilken IRQ (och eventuellt även DMA)) kortet använder manuellt i drivrutinsinställningarna i windows om kortets inställningar skiljer sig från standardinställningarna. Om du inte har några byglingar på kortet för IRQ m.m. eller om kortet är byglat så att inställningarna görs med mjukvara så finns det ett DOS-program du kan köra som du kan ändra inställningar med/se vilka inställningar kortet har.

Okej, men gäller det även för att datorn över huvud taget ska hitta kortet? För jag ser ju inte ens kortet i enhetshanteraren så jag kan inte göra så mycket med drivrutinerna etc =/

Permalänk
Medlem

Jag har ett Sound Blaster AWE32 som fungerar fint med Windows 98SE. Du kan få det om du orkar hämta det. Bor på Södermalm. PMa om du är intresserad.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

På bilden ser byglarna ut att sitta ner till vänster. Du kan behöva bygla om för att kortet krockar med nån annan hårdvara du har.

Men jag är skitdålig på sånna här dos-saker (var åratal sen jag lekte med sånt). Kolla in forumet på

http://www.vintage-computer.com/vcforum/

Där finns folk som har koll.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cryp
Okej, men gäller det även för att datorn över huvud taget ska hitta kortet? För jag ser ju inte ens kortet i enhetshanteraren så jag kan inte göra så mycket med drivrutinerna etc =/

Ja, själva poängen med IRQ och DMA är kommunikationen mellan olika delar av datorns hårdvara. Ladda ner drivrutiner till kortet så ska du nog få det att fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrSwizz
Ja, själva poängen med IRQ och DMA är kommunikationen mellan olika delar av datorns hårdvara. Ladda ner drivrutiner till kortet så ska du nog få det att fungera.

Ja, problemet ligger ju i att jag har installerat de korrekta drivrutinerna, men kortet dyker inte ens upp i enhetshanteraren...

Jag sitter och trixar med jumprarna på kortet just nu, men det är så galet många så jag vågar inte hoppas på för mycket =/

Permalänk
Medlem

Ett sånt där kort har ingen som helst Plug &Play, det är därför datorn inte hittar det, försök hitta hur kortet ska byglas, i kombination med hur du ska ställa in bios på moderkortet gällande IRQ etc, minns inte men har för mig kortet använde IRQ 5 som standard.
Det där kortet var gammal redan när Win98SE var vanligt, om jag inte misstar mig.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Ett sånt där kort har ingen som helst Plug &Play, det är därför datorn inte hittar det, försök hitta hur kortet ska byglas, i kombination med hur du ska ställa in bios på moderkortet gällande IRQ etc, minns inte men har för mig kortet använde IRQ 5 som standard.
Det där kortet var gammal redan när Win98SE var vanligt, om jag inte misstar mig.

Hej, tack för svaret! Dock kan man bara ställa in olika IRQ som tillgänglig eller inte tillgänglig, inte koppla dem till en speciell port etc...

Och har du någon aning om var jag kan hitta info om byglar etc? För jag har letat runt hela dagen utan framgång

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Har faktiskt varit inne på bägge sidorna tidigare, men det verkade bara vara hokus pokus då inga av inställningarna som fanns där verkar gälla... =/ Om det nu är korrekt information börjar jag överväga att kortet kanske är trasigt Som tur är ska jag få ett CT3670 av Korgan idag, så jag kanske inte behöver bry mig mer efter det

Permalänk

Kan ju vara skadat av statisk electricitet, har inte hänt mig nån gång, men man vet aldrig.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill minnas att drivrutinerna för SB16 installeras genom DOS-filerna config.sys och autoexec.bat. Om du inte har rätt rader i dessa filer hittas inte kortet av win98.

Mitt på följande sida finns 3 filer som nog kan vara till hjälp.
http://www.urr.ca/dosdrivers/drivers.htm

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.