Hemmabio till far 50 års present

Permalänk
Medlem

Hemmabio till far 50 års present

Tjenare , det är så att jag har fått av uppgift av släkten som den mest tekniska av oss att sätta ihop ett hemmabio system till far min som fyller 50 år ! Grattis till han.

Det har givit mig en budget på runda slängar 20 000 kr. Problemet är att jag inte har en aning vad som låter bra i den prisklassen överhuvudtaget . Montera det och sådant är inga problem .
Alltså skulle jag behöva lite hjälp med vilka högtalare som är bäst just nu i denna prisklass ! Och 20 000 är priset för hela systemet som helst ska vara ett 5.1 . Jag har spanat en hel del på HIFI klubben men blir på detta inte klokare

Har också spanat in
http://www.bose.se/SE/sv/home-entertainment/home-cinema/speak...

Men fått förklarat för mig att plocka ihop ett system blir mer prisvärt, några invändningar på det ?

Tack för alla svar / MVH Edvin

Visa signatur

-||-Asus P8Z68-V/GEN3-||- Intel Core i5 2500K @ 4,5 Ghz -||-XFX Radeon HD 7970||- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL8 -||-Corsair H50 -||- 4x Samsung F3-||- Corsair SSD Force Series 120GB -||- Corsair HX 750W -||- FD define R2 -||- Creative X-fi Music -||

Permalänk

Undvik bose! Det finns så mycket bättre system i den prisklassen, bose är små kuber som låter för*****t rent ut sagt.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkpower
Undvik bose! Det finns så mycket bättre system i den prisklassen, bose är små kuber som låter för*****t rent ut sagt.

Stämmer helt. Vill man ha någon kvalité över huvudtaget så håller man sig borta från Bose.

För att kunna hjälpa dig så behöver vi veta lite:

Hur stort är rummet som systemet skall användas i?
Är det 100% hembio eller kommer det att lyssnas musik på systemet?
Skall TV, BluRay-källa osv ingå?
Eller bara ljud?

Permalänk
Permalänk
Medlem

20k till högtalare & reciever?

Alltså projje eller tv har du andra pengar till?

För 20k för allt så är mitt förslag:

14k
50" http://www.dustinhome.se/pd_5010199985.aspx?csref=Prisjamfore...

6k
Bluray biosystem alltiett
http://www.dustinhome.se/pd_5010143755.aspx

Permalänk
Medlem

Canton GLE 490 paket, tillsammans med en Onkyo 607. Finns i flera olika färger, riktigt snygga om du frågar mig. Dessutom är dom fruktansvärt prisvärda, inte för inte dom varit bland de populäraste högtalarna på Prisjakt under en lång period.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=285804
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=415278

Komplettera med en sub från ex XTZ.

@ Lightblizz, varför rekommendera en 2 generationer gammal stärkare!?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Canton GLE 490 paket, tillsammans med en Onkyo 607. Finns i flera olika färger, riktigt snygga om du frågar mig. Dessutom är dom fruktansvärt prisvärda, inte för inte dom varit bland de populäraste högtalarna på Prisjakt under en lång period.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=285804
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=415278

Komplettera med en sub från ex XTZ.

@ Lightblizz, varför rekommendera en 2 generationer gammal stärkare!?

+2.

Äger själv en uppsättning av Cantons förra generation dvs 2x GLE409, 2x GLE403, 1x GLE405. Jättebra till filmer och vill man lyssna på musik är 409:orna riktigt bra till nästan all typ av musik! Jag tycker det är riktigt bra valuta för pengarna, om jag inte minns fel får man alla högtalarna för 10,000kr ungefär, sen kostar en receiver från Onkyo (som skall passa väldigt bra ihop med Cantons högtalare) runt 8,000kr. Komplettera med kablar (högtalar och signal (HDMI etc)) för ett par tusen så har du ett grymt bra paket för 20,000kr!

Visa signatur

P8Z77-V | 2600K | NH-D14 | 4x4GB Corsair 1600MHz LP | GTX 680 DCII OC | 520 180GB | EcoGreen F4 2TB
WD RED 3TB | AD-7280S-0B | HALE90 550W | Define R3 Titanium | Win 7 Pro ENG från Dreamspark

Permalänk
Medlem

Det skall användas 100% som hemmabio . Rummet jadu vad kan va måtten på det , ska mäta på det imorn. Men det är ja ett melan stort rum ^^ Ska kolla lite mer exkat på det . Tv och dvd har vi redan .

Visa signatur

-||-Asus P8Z68-V/GEN3-||- Intel Core i5 2500K @ 4,5 Ghz -||-XFX Radeon HD 7970||- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL8 -||-Corsair H50 -||- 4x Samsung F3-||- Corsair SSD Force Series 120GB -||- Corsair HX 750W -||- FD define R2 -||- Creative X-fi Music -||

Permalänk
Medlem

Jag ger istället trådskaparen tipset att handla på www.fynda.se

Hifiklubben är överprententiösa brats, ungefär som att köpa en skoda med ferrariskal för det mesta..prutt under skalet, men kostar as för att karossen är najs

Du får så grymt sjukt mycket mer för cashen på fynda än du någonsin får via hifiklubben, har aldrig köpt något prisvärt på hifiklubben tror jag genom åren..blev tipsad om fynda och har sen dess alltid handlat via dem, mycket mycket mer kunnig personal där och framför allt vill de inte sälja på en massa mög, bara för att de tjänar bra med stålar på det..sen slår fynda hifiklubben i leveranserna så det bara sjunger om det

Jag är kanske den enda hifiklubbenhataren här men tja..tycker som sagt att du skall spana in deras paket som sagt..jag har köpt nästan alla mina saker därifrån och kommer aldrig byta tillbaka till hifi igen och deras stropp-personal.

Tänk på nu att det här är min personliga åsikt, inget annat.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Hifiklubben är överprententiösa brats, ungefär som att köpa en skoda med ferrariskal för det mesta..prutt under skalet, men kostar as för att karossen är najs

Håller med om att de kan vara smådyra på en del saker, men deras produkter är lika bra som några andras. Varken NAD, Cambridge, Dali, B&W eller något annat relativt välettablerat är direkt prutt under skalet så det har du fått lite om bakfoten med dina skoda och ferrari-liknelse. Nu vet jag inte om du bara är bitter då du hostar ur dig en del saker utan belägg.

Har då inte blivit bemött av någon stroppig personal hitills som försökt pracka på mig saker. Men det kanske skiljer mellan butikerna? Har däremot hört en del säga samma sak som dig gällande personalen men det har ännu inte hänt mig.

Annars, Canton-paketet ser fint ut, de gör helt klart bra saker för pengarna om man har råd och tycker om deras karaktär.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Hifiklubben är överprententiösa brats, ungefär som att köpa en skoda med ferrariskal för det mesta..prutt under skalet, men kostar as för att karossen är najs

Jag kan nog inte hålla med dig på den punkten... Visst, B&W kostar en hel del men det som finns under "karossen" är gedigna saker! Själv kör jag med ett par B&W 804S samt Nad M3 från hifiklubben och det låter sjukt bra, de flesta som jag känner har fått lyssna på dessa skapelser och dem har aldrig hört något liknande förut!

Ursäkta möbleringen på den här bilden, fotade direkt när högtalarna skulle provköras.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkpower
Jag kan nog inte hålla med dig på den punkten... Visst, B&W kostar en hel del men det som finns under "karossen" är gedigna saker! Själv kör jag med ett par B&W 804S samt Nad M3 från hifiklubben och det låter sjukt bra, de flesta som jag känner har fått lyssna på dessa skapelser och dem har aldrig hört något liknande förut!

Ursäkta möbleringen på den här bilden, fotade direkt när högtalarna skulle provköras.
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=292696.jpg

Det är ganska stor skillnad mellan billiga och dyra B&W saker, de billigare betalar du för att de dyra har blivit så hypade. I mitt tycke låter t ex DM684 och låter i klass/lite sämre än många av plast burkarna på SIBA å liknande. I princip är inte mycket av de Hifiklubben erbjuder några vassa grejer utan mest saker till överpris pga de "fina" märkesvarorna.

Ont
Skulle rekomendera dig till att ta en titt på följande paket
Sherwood Newcastle R-865 (finns på fynda för 8000kr)
Canton GLE490 + Canton GLE455 + Canton GLE410

Det spräcker budgeten någon men tror att ringer du å pratar snällt med Hembiobutiken kan du säkert få någon form av rabatt.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem

Nu börjar nog diskussionen gå på irrvägar... Klart att HiFiklubben inte säljer mög, däremot är jag mkt skeptisk till deras priser ibland, då dom har ensamrätt på mer lr mindre alla de varor dom säljer -> ingen konkurrens -> högre pris.

@ Deavin, kolla upp GLE-paketet! Och är du inte övertygad om min åsikt, kolla in omdömena på Prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=137346
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=349025

Oavsett vad du nu gör, så tycker jag absolut att du ska lyssna om du har möjlighet innan du slår till.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

eller vad sägs om detta paketet?

http://www.blocket.se/lulea/Harman_Kardon_AVR255__DVD39__H388...

BRL hittade det inte på deras hemsida men man kan väl ringa dit eller gå dit och köpa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
eller vad sägs om detta paketet?

http://www.blocket.se/lulea/Harman_Kardon_AVR255__DVD39__H388...

BRL hittade det inte på deras hemsida men man kan väl ringa dit eller gå dit och köpa.

Förstärkaren är bra, men resten vet jag inte.

Jag skulle ha kört på Canton-paketet. Canton GLE490 är ruskigt bra högtalare!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Håller med om att de kan vara smådyra på en del saker, men deras produkter är lika bra som några andras. Varken NAD, Cambridge, Dali, B&W eller något annat relativt välettablerat är direkt prutt under skalet så det har du fått lite om bakfoten med dina skoda och ferrari-liknelse. Nu vet jag inte om du bara är bitter då du hostar ur dig en del saker utan belägg.

Har då inte blivit bemött av någon stroppig personal hitills som försökt pracka på mig saker. Men det kanske skiljer mellan butikerna? Har däremot hört en del säga samma sak som dig gällande personalen men det har ännu inte hänt mig.

Annars, Canton-paketet ser fint ut, de gör helt klart bra saker för pengarna om man har råd och tycker om deras karaktär.

Tror inte Godspeed syfte på själva varorna utan att det snackas mycket att hifiklubben är så bra, men när man väl öppnar skalet och kollar under så är dem inte så bra som det verkar, tror det va så han menade men påståendet
"ungefär som att köpa en skoda med ferrariskal för det mesta..prutt under skalet". rätta mig om jag har fel:)

Visa signatur

q6600 @ 3ghz- gigabyte p35 ds3 - 4gb 6400 - hd3870 - antec sonata 3 - 320gb - 750gb- 200gb - 120gb- samsung 206bw - Z-5500 - logitech G5 -

Permalänk
Medlem

Du kan med fördel köra på brans förslag. Som sagt bör du även satsa på en xtz-sub, antingen 10" eller 12", för att komplettera högtalarna och receivern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deawin
Det skall användas 100% som hemmabio . Rummet jadu vad kan va måtten på det , ska mäta på det imorn. Men det är ja ett melan stort rum ^^ Ska kolla lite mer exkat på det . Tv och dvd har vi redan .

Om ni bara har dvd så tycker jag du ska köpa en blu-ray också, behöver inte kosta så mycket, 2-3000kr. Borde gå få in i budgeten och ändå få bra högtalare och stärkare.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen det blev " Canton -paketet " med en sub som den mkt trevliga personalen på hifiklubben hjälpte mig att välja ut ! Låter helt sjukt bra enligt mina öron ialla fall ^^ Farsan valde också att utvidga system till ett 7.1 system även detta fick vi hjälp av hifiklubben med .

Men det stora tacket går givetvis till er som svart här i denna tråden ! Tack så mkt farsan blev kanon nöjd !

Visa signatur

-||-Asus P8Z68-V/GEN3-||- Intel Core i5 2500K @ 4,5 Ghz -||-XFX Radeon HD 7970||- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL8 -||-Corsair H50 -||- 4x Samsung F3-||- Corsair SSD Force Series 120GB -||- Corsair HX 750W -||- FD define R2 -||- Creative X-fi Music -||

Permalänk
Medlem

Det kan jag tro på! Canton är riktiga grejor det!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deawin
Tack för tipsen det blev " Canton -paketet " med en sub som den mkt trevliga personalen på hifiklubben hjälpte mig att välja ut ! Låter helt sjukt bra enligt mina öron ialla fall ^^ Farsan valde också att utvidga system till ett 7.1 system även detta fick vi hjälp av hifiklubben med .

Men det stora tacket går givetvis till er som svart här i denna tråden ! Tack så mkt farsan blev kanon nöjd !

Kul att du o farsgubben blev nöjda Sen får du komma ihåg att högtalarna låter som sämst i början, krävs uppåt 100h för att dom ska vara inspelade! Vilken förstärkare blev det till?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Som Bran säger så är det ganska stor skillnad innan och efter inspelning på vissa högtalare, speciellt i den lite högre prisklassen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare