Vad kräver du av dina spel grafik/prestanda-mässigt?

Permalänk

Vad kräver du av dina spel grafik/prestanda-mässigt?

Då vi hamnade en aning offtopic i Screenshot-tråden så tänkte jag att vi fortsätter den här, och på samma gång ser vad folk tycker rent allmänt. Så slipper vi hänglås och varningar Jag tyckte nämligen det var en både intressant och underhållande diskussion.

Nu vill jag bara klargöra att vi alla som har en droppe vett i huvudet vet att det är innehållet i ett spel som räknas. Men personligen anser jag att grafiken tillför en stor del av inlevelse-förmågan och förhöjer upplevelsen rent allmänt. Med denna fräcka grafiken så tillkommer ju dock så klart oftast tunga systemkrav som ställer stora krav på vår hårdvara, samtidigt som vi spelare ställer våra krav på spel-utvecklarnas grafikmotorer. Hur man sen sitter och spelar igenom spelet i slutändan är det som är intressant, och det är just detta som tråden handlar om.

För er som missade dramat i screenshot-tråden så kan jag än en gång säga vad jag tycker om det hela. Värt att nämna först är väl att det i mitt fall främst handlar om fps-spel, då jag inte spelar mycket annat på denna nivån.

Jag har en stor förmåga av att leva mig in i spel. Rent naturligt så blir det så klart en bättre upplevelse ju högre grafik man spelar med. Jag vill helt enkelt ha den fulla spel-upplevelsen så som spel-utvecklarna vill att alla ska få uppleva deras skapelse, och lite till så klart om det är möjligt Så för mig är det oftast i princip maxade inställningar som gäller, så länge det handlar om märkbara skillnader.

Detta är dock inte mitt enda krav, utan självklart vill jag även att det ska vara ett konstant tillfredställande flyt i spelet. Inte för att jag har stenkoll på FPS-mätaren då, men man märker ju när spelet börjar sega. Personligen uppfattar jag dessa så kallade fps-drops som otroligt distraherande, och det får mig att tappa koncentrationen och inlevelsen i spelet. Jag blir irriterad och klarar helt enkelt inte av det i längden.

Så vad gör man? Varför ska jag behöva sänka mina krav och få en sämre spel-upplevelse genom att sänka grafiken? Jag väljer så klart att göra allt jag kan för att få bättre prestanda i spelet. Mitt mål när jag sitter och tweakar och klockar är att konstant hålla mig över 30 fps. Där omkring har jag märkt att min smärtgräns ligger. Lyckas jag inte med detta så blir det till att antingen uppgradera någon hårdvara som flaskar, eller helt enkelt lägga spelet på hyllan tills vidare. En självklarthet i min värld, snarare än att plåga mig igenom spelet ändå.

Nu händer ju inte detta särkillt ofta, utan oftast funkar det mesta utan problem i takt med mina planerade hårdvaru-uppgraderingar. Min native-upplösning på skärmen ligger på endast 1440x900, så jag har inga som helst krav på monster-upplösningar utöver detta, vilket sparar mig mycket prestanda jämfört med de riktiga värstingarna där ute.

Nu har jag dock plötsligt fått intrycket av att många inte förstår sig på detta, nästan en känsla av hat, och jag blev bla kallad för en "grafik-hora som inte bryr sig om spelet eller storyn" av nån grabb i den förra tråden som troligtvis lackar nog med könshår för att få ur sig något mer givande.
Skitsnack. Varför skulle man lägga ut tid, pengar och möda på spel som man inte gillar eller ens spelar? Hur kan det låta logiskt? Varför är det en sån självklarhet för vissa att dom som diggar snygg grafik skiter i resten av spelet? Är ni så trångsynta att ni inte ser sambandet mellan grafiken och spelupplevelsen?

Samma sak gäller prestandan i spelen. Kräver man en viss fps i ett spel så blir man ofta direkt kallad för "jävligt kräsen" eller "100fps-tönt". Varför ska man inte kräva flyt i sina spel? Varför ska man behöva utstå dessa konstanta drops som segar ner hela spelet under de mest intensiva och vackraste stunderna? Som någon nämnde så kan det lätt jämföras med att titta på en långfilm som pendlar upp och ner mellan 15-25 fps, en HEMSK upplevelse i mina ögon. Varför ska man tycka att 20-25 fps är "spelbart", när det uppenbara flytet bara ligger 5-10 fps bort? Det handlar alltså bara om några få ynka men väldigt avgörande fps!

Så här ifrågasätter jag det hela, och därmed står mina val kristallklart. "Kräsen" som man är

Men självklart förstår jag att alla inte har samma krav som jag, och alla har så klart tyvärr inte samma möjligheter att ständigt kunna avnjuta den senaste grafiken i sina nya favoritspel. Jag klankar inte ner på er, utan snarare avundar er som inte hakar upp er på sånt här. En stor anledning till varför jag avskyr att spela på konsoller är tex pga den hemska fps'en i majoriteten av spelen. Är det inte skönt att inte behöva bry er om sånt? Ni får ju trots allt troligtvis ut mer av spelmarknaden, om man nu ser på det från den vinkeln.

Jaja, säg vad ni tycker och hur ni upplever det hela. Jag vill få svar på mina frågor och se hur resten tycker och tänker i sammanhanget. Kom bara ihåg vad tråden handlar om! Utgå ifrån att det handlar om spel ni redan gillar rent spel-mässigt

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Relik 📜

Jag håller med dig hela vägen.

Jag spelar ganska sällan nu för tiden. De gånger jag sitter ner med någon ny favorit (Fallout 3 senast) vill jag både känsla och story samt bra flyt och bra grafik om möjligheten finns. Jag vill inte jaga sexkantiga objekt i en kubmiljö i 5 fps hur bra storyn än är, och åt andra hållet vill jag inte titta på vackra solnedgångar om resten av spelet är kass.

Sedan är det ju som det är, vissa spel är ju fruktansvärt bra TROTS grafik modell -89, men de är ju GJORDA för det. Ta t.ex. StarCraft, Fallout 2 och Diablo-spelen, samtliga odödliga klassiker som är urkul. Fallout 3, Crysis och andra moderniteter är dock gjorda med modern grafik som en del av spelupplevelsen och ska (enligt mig) spelas med så bra inställningar som möjligt.

Det är ju, som Bravo skriver, givet att alla inte kan maxa ur alla spel. Vi har alla olika datorer och olika förutsättningar för uppgraderingar, något som givetvis påverkar hur man spelar. Själv lägger jag en del av de pengar jag tjänar på att någon gång om året uppgradera burken så den håller sig fräsch.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

beror på vad det är för spel, är det nån form av multiplayer så är ju fps MYCKET viktigare än att spelet ser snyggt ut, imho...

är det sen ett singleplayerspel så har jag en lite högre tolerans för fps-drops... men jag är rätt petig även där pga att inlevelsen blir förstörd, så man får balansera det där.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Inaktiv

När du nämner att det inte verkar lagga vid 30+ fps har ju med ditt eget öga att göra. Tror det är 28.nånting, sen uppdateras inte bilden tillräckligt fort...lite överkurs. Men några 100fps i counterstrike har jag aldrig förstått mig på...låter som en fet överdrift.

Håller med fullständigt dock. Synd att det är så inhumant dyrt att hålla datorn i trim för dagens spel...

Permalänk
Avstängd

segas det som gör att folk vill ha 100 fps i cs är att när du väl sitter och spelar. låt oss säga du kanske sitter med 50-60 fps. så tycker du nog inte det laggar. men så fort du byter till en crt skärm som klarar av 100 fps så kommer du märka skillnaden, eller så sitter du med en crt skärm och får fps drop ner till 50 så kommer du se hur orerhört mycket det laggar igentligen. för mig så spelar fps en stor roll och bra grafik men fps kan skilja sig från spel till spel. om jag har kanske runt 60-65 i vissa spel men i stora fighter kanske 30-40 så sänker jag grafiken en aning för det känns som om att du skulle spela normalt i 30 fps sen åker fpsen ner till 20 fps. enligt mig så blir ögat van vid fpsen.vissa har högre krav, vissa skiter i om dom har 5 fps dom sitter och spelar ändå och tycker inte att det laggar. Jag känner en personn som sitter i 5 fps i vissa spel och tycker det är spelbart och vägrar sänka grafiken >.<

men jag vet inte riktigt det jag stör mig mest med i ett spel är att kanterna är hackiga så jag sänker hellre omvärlden lite och kanske texturerna litegrann och sätter hellre på 2-4 aa för då tycker jag att jag kommer in i spelet bättre när det inte är hackigt

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

Vet inte varför, men jag klarar inte kolla på eller spela ett spel som jag får under 40-50 fps i. För mig så sänker jag hellre grafiken än att ha dålig fps. Detta kanske har med att göra att jag är fps skadad. Har lirat mycket Quake 1-3, CS, BF2 m.m.

Kan tillägga att jag har en CRT skärm

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem

Beror på spel. 30fps konstant i crysis stör mig inte. I andra spel som lf4 ser 30fps ut som en "slideshow". Så rent generellt kan man inte säga si och så med fps.

Utan det är helt enkelt olika från motor till motor och motion blur till motion blur. Samt hur snabbt och intensivt spelet är.

Men jag håller med trådskaparen till 100%. Dock lägger jag inte undan spelet utan sänker väl upplösning från fullhd. Då har jag lyckats spela alla spel jag testat iallafall. När det gäller crysis har jag helt enkelt inte AA och AF på. Visst det är synd men i 1920x1080 så är det inte helt förstört ändå.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Jag är också kräsen..
Jag vill helst kunna spela ett spel med högsta möjliga grafikinställningar (förutom AA då förstås, man kan nog inte se nån skillnad mellan 4x och 16x AA så jag nöjer mig med 4x AA.) samtidigt som man får 60+ fps.

Allt över 60 fps ser man ingen skillnad på, så det kvittar om det är 60 eller 400 fps..

Sen kräver jag av spel att man ska allafall få möjligheten att använda AA om man vill, GTAIV ser förjävligt ut utan AA, det får mig nästan att spy, alla linjer och allting är fullt av sågtänder.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att du är en riktig jävla FPS-hora (inget illa menat). <-- Syftar på Frames Per Second och inte First Person Shooter.

det enda kravet jag har är en stabil fps på minst 15 då framedrops är äckliga men ifall det håller sig på en viss nivå hela tiden och inte rör sig upp ELLER ner så kommer jag helt enkelt inte bry mig om FPS:en utan kommer anpassa mig.

Permalänk
Sötast

För er övriga stackare som inte följt diskussionen i bildtråden, så får ni ursäkta mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jag säger inte att GTA4 flyter lika bra som alla andra spel. Det jag säger är att du är larvig.

Allexz: "Ah, fan, här är en film på en snubbe som spelar GTA4 på de absolut högsta inställningarna som går att få i något spel på hela planeten. Mer krävande än såhär blir det nog fan inte. Men, vad är det jag ser. TRETTIO FPS?! NÄ GUD I HIMMELEN, SÅHÄR SKA DET FANIMEJ INTE SE UT!"

Liksom, ge dig. Klarar du inte av att njuta av att ett spel är BRA, genuint BRA, utan att störa dig på att du inte kan få spelet att bli mer maxat än en hardstylefan på ecstacy och samtidigt flyta bättre än oljat smör så har du ju fler problem än en för kass dator.

Seriöst nu. 99,5% av befolkningen kunde njuta av GTA4 på Xbox. Där har du INTE 1080p och det flyter INTE lika bra som på PC. Varför är du så mycket finare än alla andra? Varför funkar det inte för dig? Varför måste spelet flyta bättre och se bättre ut än vad det gör för att du ska kunna njuta av det? Det stör mig.

Du är ungefär som en snubbe som sitter på världens fetaste stereoanläggning med den dyraste förstärkaren som existerar, och sen lyssnar du inte ens på musik? Du sätter på en CD som är totalt tyst för att du ska kunna vrida upp volymen till max för att höra att det sprakar.

Inte för att det spelar någon roll
Inte för att det påverkar ljudet på musiken du (inte) lyssnar på
Utan för att det stör dig att det inte fungerar optimalt.

Sen har du ju iofs sagt att du inte kan spela ett spel i mindre än 25 FPS och Mr. Bravo säger att han inte kan njuta av ett spel om det inte är inställt på max och flyter kanonbra så det känns ju som om spelglädjen är satt i fjärde rummet för er. Det stör mig iaf, att ni inte kan nöja er med att spela ett spel utan att det verkar handla MYCKET mer om att spelet ska funka bra än om att ni ska spela det.

Sen får du hänvisa till att du är pr0-g4m3r hur mycket du vill, men om du vill samla så många 1337g4m3rp01nt5 som möjligt är det ju mest sport att behöva spela på låga inställningar med låg FPS.

Och nej, jag är varken programmerare eller har källkoden till GTA, alltså uttalar jag mig inte om att spelet är dåligt optimerat. Det är för att jag inte känner något behov av att klanka ner på GTA eller låta som om jag vet vad jag pratar om.

DÄREMOT kan jag dra den logiska slutsatsen att Crysis som hanterar kanske 5 fiender på en liten yta samtidigt antagligen inte drar lika mycket processorkraft som GTA4 som hanterar fysiken för 20 bilar och AIn för 30 modeller samtidigt som spelet ska se någorlunda snyggt ut. Det är också därför jag inte ser ut som en idiot när jag påstår att GTA4 är så dåligt optimerat att det inte spelar någon roll vilken upplösning man kör (eftersom begränsningen inte ligger i grafikkortet utan i processorn som ska räkna ut saker, saker som man kanske inte direkt ser och som alltså inte finns.. tydligen)

Nu låter det här säkert mycket syrligare än vad det är. Men från min synvinkel ser det ut såhär

"Allexz: Jag kan inte spela GTA4 på sinnessjukt hög upplösning, med maxade inställningar, med bra flyt, på min dator. Alltså går det inte att spela."

Brat: "Den här tröjan är typ rätt skön och ser ganska bra ut, men det är inte Ralph Lauren. Alltså går den inte att ha på sig"

I båda fallen är svaret att helt enkelt sänka sina astronomiska krav en smula så att man kan ha skoj som normala människor. I båda fallen, om det första nu inte går, är svaret att det är fel på ER och inte på spelet/kläderna. Om det jag säger låter så sjukt, så testa att spela spelet på Xbox. Det är så spelet SKA se ut och fungera. Om du testar det och försöker få in att det är DÄR din referens ska utgå ifrån så kanske du inser att 10ggr bättre på alla plan kanske inte är så illa trotsallt.

Kom ihåg grabbar, att spela datorspel handlar om att ha kul. Om ni känner att ert nöje kommer ifrån att se spelet flyta bra och vara snyggt snarare än om att faktiskt vara roligt så tycker jag att ni ska spara ert arma huvud och sluta slita ert hår till GTA och istället dra på Crysis som ger bra mycket mer snyggt för pengarna.

Och för övrigt vill jag bara sticka in att GTA4 är ett sinnessjukt dåligt och enformigt spel så om ni nu inte har testat det än för att det flyter för dåligt så borde ni fan lägga ner direkt och spela typ Mirror's Edge istället. Snyggare, "bättre optimerat", roligare.

EDIT: Missade ditt svar..

Ja, Rockstar har suttit på ett möte där följande sades;

"Fan grabbar, det här med piratkopiering suger ju. Hur ska vi göra?"
"Vad sägs om att vi försämrar vår kod så att det fungerar sämre?"
"Ja, det är ju sjukt smart! Om vi gör ett dåligt spel kommer ju ingen vilja piratkopiera det! HURRA!"

Eller menar du att du har piratkopierat spelet och att dessa förämringar alltså kommit i spel och att det är därför det suger? Då rekommenderar jag dig att köpa spelet innan du klagar, eller piratkopiera till Xbox istället där det funkar lika bra som originalet.

Att Crysis flyter bättre än GTA har jag ju dessutom svarat på redan, så det är bara att scrolla upp och läsa. Bra va?

Jag måste bara säga att attityden här är 100% Oshysst, jag vet inte om ni uppfattade mig som enormt aggressiv och att ni behövde skydda er med påhitt eller något.

PC-Spelande ur min synpunkt:

Jag har igår beställt en ny skärm, en 22" skärm med upplösningen 1680*1050
Varför?

1. Jag kräver inte den högsta upplösningen
2. Jag eftersträvar ett högt flyt i mina spel. (Lägre upplösning möjliggör detta)

Jag spelar på de inställningar mitt system klarar av, och det i nästan hela mitt liv aldrig varit monstersystem, jag har köpt datorer som självklart varit bättre än onoffs, men aldrig kostat astronomiska belopp.

Men det troligtvis viktigaste av allt.

JAG HAR ALDRIG SPELAR CRYSIS I MER ÄN 1 TIMME!
Varför?
För att det är ett platt och tråkigt jävla skitspel, utan vidare story och egentligen inget mer än snygg grafik.

Min undran är, hur i helvete kan JAG bli kallad en grafikhora?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
NatoGandalf dom kallas grafikhoror. Folk som bara är utefter att spelet ska se snyggt ut. Dom bryr sig varken om spelet eller storryn i den. 99.9% av dessa personer klarar inte sina spel. Dom installerar dem. Kör lite och tröttnar på grafiken.

JAG!?

Det enda jag gjort är påpekat att jag kräver hög fps, och för att få hög fps så drar jag ner på inställningarna tills jag är nöjd.

Och i detta fallet handlade det om GTAIV som du kunde göra på ultralow settings med 1 i drawdistance och fortfarande få en ryckig upplevelse.

Hur i hela världen detta kunde bli en form av krig på forumet kan jag inte fatta, det är bara lite tragiskt egentligen.

Jag kastar iallafall inte glåpord och skit på folk.

Jag är tydligen en grafikhora som spelar på 1900*1200, eller varför inte 2560*vad fan det blir, med allt på ultra-ultra på min 85.000kronors maskin?

WHAT?
Jag tyckte det var förjävligt att Rockstar släppte ett spel som INTE fungerar korrekt.
Och sedan fick jag motargument om att det fungerade bra (igen, 17fps)

Och för detta är man, idiot, hora, brat och så vidare.

Mitt misstag var att jag diskutera med folk som inte har samma glöd som mig.

Jag ger mig inte in i en diskussion angående aerodynamik, för jag har inte en susning.
Därför fattar jag inte vad ni gör i en diskussion om framerates om ni är nöjda med 20fps?

En referens jag aldrig kommer utgå ifrån är från konsoll, då jag inte bryr mig om de maskinerna. En bilförare utgår inte från motorcyklar.
Då jag inte kan själv styra över framrates och liknande kan jag inte överleva på konsoll, då de flesta spel ofta droppar under min egen smärtgräns.

Nu har jag inte funderat vidare på vad värdet av mitt inlägg egentligen är,
inte tänkt på om det finns en poäng att svara på egentligen.

Anledningen att jag skrev detta var nog mest för att diskussionen i förra tråden gick över på glåpord pga att man antingen inte förstod diskussionen, hittade på saker eller helt enkelt bara ville bråka, tyckte bara det var jävligt att bli kallad diverse saker i tråden med påhittad fakta.

om ni vill kalla mig något får det väl bli FPS-Hora om något, för det är det enda jag påstått att jag kräver. Sitter för helvete på en risig gammal laptop och skriver detta då jag inte ens har en speldator för tillfället.

Detta kallar jag vackert, inte crysis.

Jag spelar spel för upplevelsen, upplevelsen och njutningen av att man är en annan karaktär, i en annan värld, en person som lever ett annat äventyr.

Det kan jag inte göra om maskinen ritar bilderna långsammare än vad jag uppfattar dem, drömmen går i spillror och allt blir segt och jobbigt. Men om det inte skulle vara jättesnyggt, vem bryr sig? Det är inte det som det handlar om ändå.

Permalänk

Själva grafiken skiter jag fullständigt i bara det är kul att spela.

finns spel som är superbra grafik i men storyn är skit så blir det inget kul att spela.

Diablo (inte 2) är fortfarande en av mina favoriter bättre Rpg lir får man lta efter grafiken suger med 640x480 upplösning 2d grafik men kan sitta i dagar med det utan att tröttna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepok
det enda kravet jag har är en stabil fps på minst 15 då framedrops är äckliga men ifall det håller sig på en viss nivå hela tiden och inte rör sig upp ELLER ner så kommer jag helt enkelt inte bry mig om FPS:en utan kommer anpassa mig.

15 fps? oh my god.. 15 fps.. jag skulle inte kunna spela ett spel med så låg fps i mer än 20 minuter även om jag skulle få 1 miljon för att göra det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepok
Jag måste säga att du är en riktig jävla FPS-hora (inget illa menat). <-- Syftar på Frames Per Second och inte First Person Shooter.

det enda kravet jag har är en stabil fps på minst 15 då framedrops är äckliga men ifall det håller sig på en viss nivå hela tiden och inte rör sig upp ELLER ner så kommer jag helt enkelt inte bry mig om FPS:en utan kommer anpassa mig.

Mjo men om du inte har en styabil fps mot en som har stabil fps kommer han alltid att ha ett övertag mot dej

Tror inte ja lirat nåt fps spel med default cfg. De första man gjorde efter installerat COD4 va å plocka bort allt onödigt lull lull. Vill ja speal "vackra" spel så spelar ja SP delen, fast de va väldigt länge sen man gjorde sist

Men som sagt, att alltid försöka uppnå högsta möjliga fps (Q3 motorn hade ju en bug som gjorde att fps 43, 76, 125 (åt 333, men nja den sabba ju hittboxes så den förbjöds av PB). Som spelet tillåter, sen hur de ser ut spelar mindre roll

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Jag har i regel väldigt låga krav på grafik, och det har kommit till den punkten att jag faktiskt är väldigt skeptisk mot spel som har den "hottaste" nyaste grafiken. Ofta så är det så att jag tycker dom saknar substans. Inte alltid, men oftast.

Jag är dock främst rollspelare. Det är nog så att jag har lite högre krav på FPS spel till exempel, men ändock... Jag skulle gladeligen spela ett FPS med gammalmodig grafik om gameplayet var tillräckligt bra.

Vad gäller rollspel så kan jag spela vad som helst i princip. Jag tycker de vackraste rollspelen som kom ut var Infinity Engine spelen. Det enda man behöver är en av moddarna där man kan höja upplösningen lite så har man enligt mig några av de vackraste spelen någonsin. Det är enligt mig inte mycket som slår Planescape: Torment på en lite högre upplösning än den vanliga.

Så mycket ligger i konstnärskapet. Man kan jämföra NWN2 och den första expansionen Mask of the Betrayer. Samma motor. NWN2 ser rätt så jädra tråkigt ut, men Mask of the Betrayer ser helt fantastiskt ut. Skillnaden ligger helt i konstnärskapet.

De flesta spel jag ser fram emot för tillfället är definitivt lågbudget spel och jag spelar fortfarande gamla DOS spel och så vidare. Så japp, grafiken (den tekniska sidan åtminstone) är något jag bryr mig väldigt lite om.

Permalänk
Medlem

När jag skaffade min dator såg jag fram emot att maxa spel som t ex Crysis, men nu har jag blivit mer och mer intresserad av spel från 1998-2000.

Jag gillar grafiken från den tiden mycket mer än Crysis grafik faktiskt.

Jag spelar dock alltid med högsta grafik i spel, hellre 20 fps och maxat, än 60 fps och medelinställningar.
Skulle aldrig göra som spelproffs och sänka grafiken maximalt i spel bara för att få ut extra fps.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Jag tycker nästan att tråden blivit lite offtopic, visst, högre grafik -> större upplevelse medan storyn och allt annat knappast kommer in i tråden då de "High End" spel ofta bygger på en hyffsad story, tex crysis, Gta IV och Fallout3. men sedan så kan man ju räkna med att spel som Battlefield 1942 inte har "High End" grafik och kanske inte världens AI men fortfarande är kul att spela, sedan om det rullar på 500fps som är en löjligt hög siffra så laggar det ändå. så visst Bravo, högre grafik brukar resultera i en större spelupplevelse med alla spel oavsett om det är från 1999 eller så. så att döma spelet efter grafiken är ju oftast fel men oftast så har de "bättre spelen" bättre grafik då flera av "de bättre spelen" tillverkas av ett bolag som vet att bättre grafik lockar mer kunder, sedan om man ändå bara kan lira på AAx1 och 1028x1024 så kan spelet se sk'tbra ut

edit, men allt är ju upp till var o en att säga till om, man kan ju sitta och spela på en compaq från 1995 och ända ha kul...

Visa signatur

Jag är trött på att alla vuxna säger att man kan få mardrömmar av spel, Själv så har jag dock varit med om det. När jag var liten så spelade jag ett spel som gick ut på att stänga in små studsande bollar så snabbt och effektivt som möjligt. Men så en natt drömde jag att jag var bollen, det var då jag upptäckte att jag hade Klaustrofobi...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smogard49
så att döma spelet efter grafiken är ju oftast fel men oftast så har de "bättre spelen" bättre grafik då flera av "de bättre spelen" tillverkas av ett bolag som vet att bättre grafik lockar mer kunder, sedan om man ändå bara kan lira på AAx1 och 1028x1024 så kan spelet se sk'tbra ut

Det där gäller ju bara spel inom samma tid, typ att jämföra BF1942 med Crysis går ju inte, eftersom det skiljer så många år mellan dem.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Jag är väl vad en del kan kalla "grafikhora" precis som bravo säger.. kan inte min dator hålla spelet konstant över 30 fps i vilken situation som helst på max inställningar på min dator då hamnar det på hyllan eller i papperskorgen väldigt fort.

Men jag håller samtidigt med att inlevelsen/story ljud är minst lika viktigt, och många av mina favorit spel kör jag fortfarande en idag som är 10 år gamla.

Detta är ett problem för PC användare och kommer alltid att vara eftersom utvecklarna kanske skapar spelet "med framtiden i sikt".
Kommer ihåg t.ex att "everquest2" när du valade max inställningar i det spelet när det kom ut så varnade den "Denna inställning kan antagligen inte användas förren i framtiden".

Dock på konsol är det en annan femma på en Xbox/ps3 så är man fast med den prestandan från dag ett och inga tweaks lr något kommer förbättra den.
så därför är det för mig ett STORT krav att motorn ska vara optimal 30fps+ KONSTANT oavsett situation, eftersom du inte har några möjligheter att ändra inställningar.
Där ligger ansvaret på utvecklaren dom flesta spel jag äger är godkända på den fronten.
Mitt största skräckexempel är GTA IV , jag gick faktiskt ut å köpte det på releasedagen för det såg väldigt imponerande ut av trailers och dylikt.
Slängde i skivan spelade 30min, underbar musik/ljud/fysik/story men grafiken hemskt.. tror nog jag aldrig såg spelet över 25 fps och skrämde man upp polisen och åkte runt bland lite bilar och dylikt 10-15 fps max.

Stängde av kastade in det långt in i lådan och har aldrig rört det sen dess sämsta spel köpet jag gjort i mitt liv.

Så ja kalla mig FPS hora om ni vill men att betala 700kr för ett spel som är så dåligt optimerat är för mig som att köpa mjölk 6mån efter utgångsdatum.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Anledningen att jag skrev detta var nog mest för att diskussionen i förra tråden gick över på glåpord pga att man antingen inte förstod diskussionen, hittade på saker eller helt enkelt bara ville bråka, tyckte bara det var jävligt att bli kallad diverse saker i tråden med påhittad fakta.

Jag har inte kallat dig något annat än bortskämd, och det kan jag stå för. Jag tycker att det sticker i ögonen när du klagar på GTA4 som ett dåligt skrivet, okomplett, spel för att det blir 30FPS när man spelar det i maxade inställningar och att du därför inte skulle ge det en chans. Men om du nu säger att du kan dra ner grafik så fattar jag inte ens hur diskussionen började.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jag har inte kallat dig något annat än bortskämd, och det kan jag stå för. Jag tycker att det sticker i ögonen när du klagar på GTA4 som ett dåligt skrivet, okomplett, spel för att det blir 30FPS när man spelar det i maxade inställningar och att du därför inte skulle ge det en chans. Men om du nu säger att du kan dra ner grafik så fattar jag inte ens hur diskussionen började.

Problemet var inte maxat ens, det hela kanske är ett missförstånd?

GTAIV kunde jag inte köra "normalt" utan att dra ner drawdistancen så pass att man upplevde konstanta 'pop ins' och det klarade jag inte. Resterande inställningar stod på 1 1 1 och medium settings, eller vad motsvarande kallades. Och inte ens då så kunde jag njuta, utom precis inne i lägenheten
I de trådar man rådfrågade då så var svaret "Quad Core" vilket är väldigt trist men sant.

Bortskämd, tjah... jag står ju för mina datorer med egen plånbok, så om man kan skämma bort sig själv med sina egna pengar så stämmer det kanske

Kan ju säga att jag tycker att WoW är ett av de vackraste spelen som finns på marknaden idag, och det är till 100% tack vare artisterna, grafikmotorn är ju... tjah, inte lönt att diskutera
EQ2 och Vanguard och liknande "borde" ju vara snyggare, och visst är det 10 gånger bättre grafiskt sett, men de spelen ser ju allmänt hemska ut i sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Jag är väl vad en del kan kalla "grafikhora" precis som bravo säger.. kan inte min dator hålla spelet konstant över 30 fps i vilken situation som helst på max inställningar på min dator då hamnar det på hyllan eller i papperskorgen väldigt fort.

Men jag håller samtidigt med att inlevelsen/story ljud är minst lika viktigt, och många av mina favorit spel kör jag fortfarande en idag som är 10 år gamla.

Detta är ett problem för PC användare och kommer alltid att vara eftersom utvecklarna kanske skapar spelet "med framtiden i sikt".
Kommer ihåg t.ex att "everquest2" när du valade max inställningar i det spelet när det kom ut så varnade den "Denna inställning kan antagligen inte användas förren i framtiden".

Dock på konsol är det en annan femma på en Xbox/ps3 så är man fast med den prestandan från dag ett och inga tweaks lr något kommer förbättra den.
så därför är det för mig ett STORT krav att motorn ska vara optimal 30fps+ KONSTANT oavsett situation, eftersom du inte har några möjligheter att ändra inställningar.
Där ligger ansvaret på utvecklaren dom flesta spel jag äger är godkända på den fronten.
Mitt största skräckexempel är GTA IV , jag gick faktiskt ut å köpte det på releasedagen för det såg väldigt imponerande ut av trailers och dylikt.
Slängde i skivan spelade 30min, underbar musik/ljud/fysik/story men grafiken hemskt.. tror nog jag aldrig såg spelet över 25 fps och skrämde man upp polisen och åkte runt bland lite bilar och dylikt 10-15 fps max.

Stängde av kastade in det långt in i lådan och har aldrig rört det sen dess sämsta spel köpet jag gjort i mitt liv.

Så ja kalla mig FPS hora om ni vill men att betala 700kr för ett spel som är så dåligt optimerat är för mig som att köpa mjölk 6mån efter utgångsdatum.

Jag känner igen det precis, då jag gått igenom många fler spel än vad jag tjänat pengar i mitt liv så är det självklart att en stor del av mina spel har varit piratkopierade.

Men med hela GTAserien bakom sig så var det självklart att jag köpte GTAIV på releasen, det var rockstar värda. Snacka om att man fick en chock!

Spelet har stått vackert och samlat damm sen release, och tjah, snart beställs min nya dator, och då med Klockad Quadcore och SLI så hoppas jag verkligen att jag blir nöjd. Då det inte finns ett annat spel på denna planet som kommer att hacka med den setupen, så vore det otroligt pinsamt om GTAIV skulle hamna på hyllan igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Jag har inte kallat dig något annat än bortskämd, och det kan jag stå för. Jag tycker att det sticker i ögonen när du klagar på GTA4 som ett dåligt skrivet, okomplett, spel för att det blir 30FPS när man spelar det i maxade inställningar och att du därför inte skulle ge det en chans. Men om du nu säger att du kan dra ner grafik så fattar jag inte ens hur diskussionen började.

du är bara avundsjuk för att vissa av oss har pengar till en bra dator! men när ett spel är så dåligt optimerat att en av dom bästa datorn som en normal person kan ha inte klarar gta 4 på högsta grafiken över 40 fps så är det något fel

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Så ja kalla mig FPS hora om ni vill men att betala 700kr för ett spel som är så dåligt optimerat är för mig som att köpa mjölk 6mån efter utgångsdatum.

Lycka till att hitta ett PC-spel för 700kr Inte ens en Collectors Edition kostar så mycket (oftast iaf).

Något de borde införa i varje spel är motion blur tycker jag, det hjälper mycket när man har låg fps, det får spelet att kännas betydligt smidigare + att det är snyggare och mer realistiskt.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket om hur avancerad grafiken är men däremot kan jag ha svårt för spel som är fula rent artistiskt, som t.ex. många av första generationens 3D-spel var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Lycka till att hitta ett PC-spel för 700kr Inte ens en Collectors Edition kostar så mycket (oftast iaf).

Något de borde införa i varje spel är motion blur tycker jag, det hjälper mycket när man har låg fps, det får spelet att kännas betydligt smidigare + att det är snyggare och mer realistiskt.

För det första talade jag om konsol versionen och förlåt inte 700 ett nytt är väl standard 699;-

förlåt för den kronan...

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt kräsen när det gäller FPS, så länge jag inte märker av någon form av lagg, vissa spel klarar man sig med 20 FPS andra 60 FPS, beror väll mycket på vad det är för spel. GTA serien har för min del vart ett spel jag klarar mig med låg FPS. Men sen ja köpte systemet ja sitter på nu har jag inte haft problem i något spel än så länge, och om det skulle uppstå problem så är det väll bara o hoppa ner i visual settings.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 MAX // Mouse: Redragon M686 // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD // Cam: Nikon D7500 //

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
du är bara avundsjuk för att vissa av oss har pengar till en bra dator! men när ett spel är så dåligt optimerat att en av dom bästa datorn som en normal person kan ha inte klarar gta 4 på högsta grafiken över 40 fps så är det något fel

Jag är inte det minsta avundsjuk. Hade jag haft din asfeta dator hade jag sålt den och köpt en ny MacBook eller ett par högtalare.

Permalänk
Medlem

För mig är det en självklarhet att köra spelen på maxade inställningar, varför nöja sig med en undermålig spelupplevelse?!

Antal FPS är sekundärt, det skall vara så snyggt som möjligt. Hellre FPS-drops än skabbinställningar. Och går det inte att spela på maxinställningar med acceptabel framerate så skiter jag hellre i att spela det.

Och vad är då en acceptabel framerate? Så länge det inte fryslaggar så är det oftast OK för mig. Kan inte tänka mig att jag skulle acceptera något under 20-30FPS men har aldrig FPS-mätare på (förutom när man spelade CS då, det var dock flera år sedan) så jag har egentligen ingen aning om vart gränsen går för mig. Det optimala är ju dock 60fps Vsync på, så att man slipper den irriterande tearingen.

Dock har jag inget krav på att spelet ska vara snyggt för ATT jag ska kunna ha kul när jag spelar det, bara att om jag spelar det så skall det vara så snyggt som det bara går annars ser jag helt enkelt ingen mening med det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

Grafik behöver inte vara tekniskt avancerad, huvudsaken är hur man utformar den. Många 2D-spel från tex SNES-eran anser jag är otroligt mycket vackrare än Crysis. Sen prioriterar jag hellre flyt än allt för fläskig grafik. Nya spel som GTAIV och Mass Effect är ju skräckexempel på hur utseende ibland går före spelbarheten.

Permalänk
Medlem

Jag är en typisk "grafikhora" som oftast helst vill sätta allt på max i maximal upplösning för att verkligen kunna njuta av ett spel i dess fulla prakt.
Jag ser spelen som grafiska konstverk och då vill jag se dem så fina som de verkligen kan vara.
Är det något singelplayerspel, som inte är alltför actiontungt, så offrar jag gärna fps så att jag kan få bättre grafik (dock till en viss gräns).

Om jag spelar något multiplayerspel online så är dock all fps man kan få en viktig fördel och då struntar jag helt i hur bra grafiken är.

Sen finns det givetvis också många exempel på spel som är bra utan att ha superb grafik, men istället har en bra ide/story (dock skulle de bli ännu bättre med bättre grafik såklart).

Jag gillar att det finns spel som är grafiskt superkrävande så att man kan se när tekniken går framåt med nya grafikkort också.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

För min del är det känslan,story som är viktigaste.

Tex nu sitter jag och plinkar super mario & zelda liren på gba/ds.
Det är första klassens spel.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |