Inget boot-val för OS X efter installation av Windows 7

Permalänk
Medlem

Inget boot-val för OS X efter installation av Windows 7

Installerade Windows 7 på min MacBook idag med hjälp av Boot Camp. Windows 7 fungerar jättebra och så men jag kan inte boot:a upp med OS X längre. Får inget val för det ens när jag startar datorn, windows 7 drar igång direkt.

Jag har inte rört någon av partitionerna. Det enda jag gjorde var att under installation formatera partitionen Boot Camp skapat som hette "Boot Camp". Jag såg det som rätt logiskt att jag var tvungen att formatera den särskilt när det inte gick att fortsätta utan att formatera den och det låter rätt otroligt om Boot Camp själv hade formaterat den innan åt mig då jag var tvungen att formatera den till NTFS.

Under datorhanteraren ligger de övriga partitionerna som fanns skapades vid installation av OS X.

Det här är första gången jag använder mig av Mac så jag kan verkligen ingenting.

En lösning jag tänkte men jag vet inte om det går är i så fall att ändra boot-filen i windows 7, men jag vet inte vart den ligger. Då det ser lite annorlunda sedan XP.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

I been away since 1945

Corsair TX 650W | ASRock P67 Extreme 4 | Intel Core i5 2500K 3,3GHZ | Corsair 2x4GB DDR3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk

Testat att hålla ner alt/option tangenten när du startar upp datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack, det hjälpte.

Nu fick jag upp en meny där jag kunde välja mellan Windows- eller mac-partitionen.

EDIT:
Däremot skulle jag vilja att att OS X ska standard när datorn startar. Alltså om jag startar burken utan att göra något ska OS X dra igång och inte Windows 7.

Visa signatur

I been away since 1945

Corsair TX 650W | ASRock P67 Extreme 4 | Intel Core i5 2500K 3,3GHZ | Corsair 2x4GB DDR3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk
Medlem

Kan även finnas ett alternativ nere i "Aktivitets raden" tror jag det heter, längst nere till höger.

Länge sedan man använde windows

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harvey
EDIT:
Däremot skulle jag vilja att att OS X ska standard när datorn startar. Alltså om jag startar burken utan att göra något ska OS X dra igång och inte Windows 7.

För mig är det alltid standard så jag vet inte riktigt varför det inte är så för dig. Men testa att starta om datorn en gång till nu ifrån OS X och se ifall du kommer till Windows eller OS X. Har du kostnadsfri AppleCare (tele) fortfarande så ring och hör efter vad du kan göra så att OS X är standard och W7 bara när du håller nere alt/option.

Edit: Vad står det under "System Preferences -> Startup Disk"?

Visa signatur

Permalänk
Sötast

Kollat i bootcamp om du kan välja där?

min iMac startade det senast körda OS igen, så om du stängde med OSX så starta OSX.

Permalänk
Medlem

Den verkar alltid starta på Windowspartitionen fast macpartitionen ligger som första valet i listan om jag håller inne ALT-tangenten när burken startar.

Det finns inga val i "startup disk" mer än Macpartitionen och "Network Startup".

Visa signatur

I been away since 1945

Permalänk
Medlem
Citat:

Den verkar alltid starta på Windowspartitionen fast macpartitionen ligger som första valet i listan om jag håller inne ALT-tangenten när burken startar.

Det finns inga val i "startup disk" mer än Macpartitionen och "Network Startup".

I Mac osx i "Systeminställningar" -> Under "System" -> "Startskiva"

Välj sedan din mac osx disk.

Edit: Så att du menade det Välj den så kanske det rättar till sig

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

Jepp, jag valde mac-partitionen i systeminställningarna (även om det bara var den som fanns där) och klickade sedan på "restart". Burken startade om och nu startar den med OS X utan att jag behöver göra något.

Prövade att starta om den en extra gång och det fungerade lika bra då.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

I been away since 1945

Permalänk
Medlem

harvey, jag funderar också på att installera win7, men vilken tyo av macbook har du? är nämnligen lite fundersam på om det kommer att fungera?

Visa signatur

Macbook, OSX Leopard, 4Gb, 120+500Gb, Intel C2D 2.2, 256mb dedikerad grafik.

Permalänk
Medlem

Vet inte så mycket vart jag hittar allt på datorn men det står "Model Identifier: MacBook4.1" Så jag antar att det är det du söker.

Visa signatur

I been away since 1945

Permalänk
Citat:

Vet inte så mycket vart jag hittar allt på datorn men det står "Model Identifier: MacBook4.1" Så jag antar att det är det du söker.

För dem som inte är 100 på modellbeteckningarna så är det en plast MacBook ifrån tidigt 2008.
http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/stats/macbook-c...

Alltså modellen innan unibody.

Visa signatur