Permalänk
Medlem

-Dator- Datorn Fryser

Hej Hopp!

Kortfattat: Datorn fryser vid 2-10 minuters användning. Då menar jag verkligen fryser(!) till och med dioden som visar om hårddisken används eller inte, fryser till.

Problemet är att datorn inte ger något felmeddelande eller krashar, den bara står där och ser allmänt dum ut!

Operativsystem är det inte fel på för jag har testat att installera Windows 7, VISTA, Ubuntu, Linux och XP ingen av dem klarade sig igenom hela installationen utan att datorn frös.

Datorn fryser inte vid BIOS, eller när man kör via en Live CD. Har också testat två olika BIOS, ingen skillnad.

Jag har testat två olika hårddiskar, dragit ut och byt plats på minnena, samt kört memory test (det som följer med Ubuntu och VISTA) gick igenom alla 4 stickorna.
Har också installerat Windows 7 på min hårddisk i en annan dator sedan stoppat in den i min dator efter jag kollat att det fungerade fel fritt på andra datorn, datorn fryser.

Garantin täcker nog detta fel, men jag vet inte vilken del som är fel på så jag kan inte gärna skicka tillbaka varenda del till varje återförsäljare... [Ja det är ett eget bygge OFC!]

Amd phenom II 720 BE
GA-MA790X-UD4
PC2-8500 1024x4 Corsair
8800GT BFG 512Mb
WD Caviar® Black 1TB 3,5
Segate [Kommer inte ihåg exakta modellen] 500GiB
Coller Master Real Power 700W

Fråga: Vad tror du det kan vara för fel på denna dator? Jag har testat mycket och googlat utan reslutat...

///Hoodad

P.S Förslag på felaktiga komponenter uppskattas, behövs mer info, skriv vad i så fall.

Permalänk
Medlem

Om möjligt så prova med ett annat PSU.
Hade ett liknande problem och de visa sig vara min PSU som va kass.

Permalänk
Hedersmedlem

Fryser den permanent eller kommer den igång igen av sig själv?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Antielefant

Kolla så minnena verkligen kör 2.1V, annars får du antingen ställa in det manuellt eller köra dem i 800 MHz.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

*Hmmm jag kan testa annat PSU men problemen artar sig inte på ett sådant sätt. Jag har också (kan jag lägga till nu) precis lämnat in och fått bytt moderkort + nätagg. Så de är alldelse nya...

*Den fryser totalt permanent, enda sättet att få igång den är att starta om den.

*Jag har testat att köra minnena i 800Mhz istället för 1066Mhz ingen skillnad.

Det verkar enligt mig som om det kanske är fel på processorn eller sata controllern på moderkortet, ngn som vet ett bra sätt att kolla upp det?

Permalänk
Antielefant

Alltså... har du fått ett nytt moderkort och det beter sig lika är det ju inte SATA-kontrollern det är fel på. Processorn tvivlar jag på, men visst kan det vara den... minnena är mest troliga däremot.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Alltså... har du fått ett nytt moderkort och det beter sig lika är det ju inte SATA-kontrollern det är fel på. Processorn tvivlar jag på, men visst kan det vara den... minnena är mest troliga däremot.

När jag lämnade in mitt förra moderkort frågade jag snällt om de på komplett kunde byta till ett annat moderkort, vilket de gjorde utan extra kostand. Så jag hade inte samma innan, problemet med frysning har cokså till kommit på senare tid... Datorn fungerade alltså ganska stabilit innan förutom ngn BSOD då och då.

Jag har verkligen hård sökt minnena efter fel med två olika memory testers, utan ngra indikationer på fel i dem...

Permalänk
Antielefant

Ok, provat något annat än Seagatediskar? Just Seagate 500GB är ju ökända..

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoodad
Hej Hopp!

Kortfattat: Datorn fryser vid 2-10 minuters användning. Då menar jag verkligen fryser(!) till och med dioden som visar om hårddisken används eller inte, fryser till.

Problemet är att datorn inte ger något felmeddelande eller krashar, den bara står där och ser allmänt dum ut!

Operativsystem är det inte fel på för jag har testat att installera Windows 7, VISTA, Ubuntu, Linux och XP ingen av dem klarade sig igenom hela installationen utan att datorn frös.

Datorn fryser inte vid BIOS, eller när man kör via en Live CD. Har också testat två olika BIOS, ingen skillnad.

Jag har testat två olika hårddiskar, dragit ut och byt plats på minnena, samt kört memory test (det som följer med Ubuntu och VISTA) gick igenom alla 4 stickorna.
Har också installerat Windows 7 på min hårddisk i en annan dator sedan stoppat in den i min dator efter jag kollat att det fungerade fel fritt på andra datorn, datorn fryser.

Garantin täcker nog detta fel, men jag vet inte vilken del som är fel på så jag kan inte gärna skicka tillbaka varenda del till varje återförsäljare... [Ja det är ett eget bygge OFC!]

Amd phenom II 720 BE
GA-MA790X-UD4
PC2-8500 1024x4 Corsair
8800GT BFG 512Mb
WD Caviar® Black 1TB 3,5
Segate [Kommer inte ihåg exakta modellen] 500GiB
Coller Master Real Power 700W

Fråga: Vad tror du det kan vara för fel på denna dator? Jag har testat mycket och googlat utan reslutat...

///Hoodad

P.S Förslag på felaktiga komponenter uppskattas, behövs mer info, skriv vad i så fall.

Händer något när du stänger av hårddisken? För att min dator hänger sig ibland när hårddisken krånglar. Bara att stänga av den så funkar allt igen.
En extern alltså.

Visa signatur

teh winnarz!!!!11

Permalänk
Medlem

Zcenicx: Jag har testat båda hårddiskarna utan större framgång, det är inte ngt fel på dem. För de fungerar perfect på andra datorer.

Rewind: Det händer inget! Datorn fryser och jag drar ut strömen och sladdarna fortfarande inget, inte ens ett felmeddelande... När datorn har frusit är det endast det som ligger i internminnet jag kan styra över, t.ex harpan, minesweeper men så fort den försöker komma åt hårddisken fryser även de programmen.

=/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoodad
Zcenicx: Jag har testat båda hårddiskarna utan större framgång, det är inte ngt fel på dem. För de fungerar perfect på andra datorer.

Rewind: Det händer inget! Datorn fryser och jag drar ut strömen och sladdarna fortfarande inget, inte ens ett felmeddelande... När datorn har frusit är det endast det som ligger i internminnet jag kan styra över, t.ex harpan, minesweeper men så fort den försöker komma åt hårddisken fryser även de programmen.

=/

Hmm, antagligen är det någon av komponenterna som krånglar men det verkar ju inte vara minnena eller hårddisken. Har du kollat dom andra och alla drivrutiner?

Visa signatur

teh winnarz!!!!11

Permalänk
Medlem

Jag har som sagt inga drivrutiner till något att kolla för datorn fryser innan jag ens hinner genomföra den snabbaste installationen i historien ;S

Men jag pratade med komplett igår och de sa att det var ok att skicka tillbaka moderkortet efter jag förklarat alla problem och tester som gjorts. Han jag pratade med verkade inte veta vad felet var men han höll med om att det onekligen pekade mot moderkortet.... Så jag väntar på retursedel atm.

Återkommer med resultatet när jag får tillbaka mitt nya moderkort, ca 1 veckan.

Fungerar inte datorn då testar jag att skicka in processorn, vilket verkar vara nästa fel som kan tänkas vara.

Skriv gärna här om ni har någon ny ide )

///Hoodad

Permalänk
Antielefant

Om du köpt hela paketet på Komplett kan du ju skicka tillbaka processor, moderkort och minne på en gång, så kan deras killar kolla vad som strular.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Inaktiv

Skicka tillbaka rubbet och få nytt, det hade jag krävt.

Det är när jag läser sånt här som jag njuter av min Dell dator och deras underbara till-dörren-garanti dagen efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Skicka tillbaka rubbet och få nytt, det hade jag krävt.

Det är när jag läser sånt här som jag njuter av min Dell dator och deras underbara till-dörren-garanti dagen efter.

Hahaha ^_^ Jag skulle av principer aldrig ta emot sådan hjälp ;O ;D
Men det vore nice med en sista utväg ifall de skiter sig totalt, typ som nu ; S

Och nej jag har inte köpt allt från komplett