Gammal Sun-maskin, 13W3 - VGA ?

Permalänk
Medlem

Gammal Sun-maskin, 13W3 - VGA ?

Står en gammal Sun-maskin skräpandes i morsan och farsans garage. Dock så ansåg farsan att den tillhörande skärmen var för skrymmande och har slängt den i soptunnan. Var en gigantisk CRT med vad jag förstått efter lite googlande en 13W3-kontakt ( http://en.wikipedia.org/wiki/DB13W3 ).

Första frågan blir väl om någon har nån aning om ett lätt och billigt sätt att få tag på en 13W3-VGA-konverter? Har inte direkt nån lust att lägga 100< kr på en sån liten detalj för en så gammal maskin.

Sen är jag osäker om den kan ha överlevt de senaste åren i ett kallgarage? Hur påverkas elektronik av att stå ute i smällkalla norrlandsvintern egentligen?

Om jag kommer ihåg korrekt så ligger hastigheten på maskinen runt 100mhz-snåret. Vet inte om den ursprungliga mjukvaran finns kvar på hårddisken, men om det är så antar jag att vi snackar Solaris iaf. Vilken version? Och vad kan man använda maskinen till i detta OS? Iofs dum fråga som lär väl svaras med standard-svaren, FTP/Web-server eller dylikt...

Och om det inte finns kvar så antar jag att det inte finns tillgängligt någonstans? Hade varit kul och fingra lite på hur maskinen såg ut "original" om man säger som så.

Antar att OpenSolaris blir för tungt för den maskinen... så gratisalternativen sträcker väl sig till något sorts unix/linux och det känns ju inte alltför spännande då det funkar lika väl på någon av mina dussinmaskiner som står inne i städskrubben.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Det finns adapter för att omvandla 13W3 till VGA, ja, däremot vet jag inte hur mycket en sådan rimligen kostar. Det rimligaste är väl att strunta i det och prata seriellsnöre med den istället, egentligen, ifall du inte är villig att köpa konverter.

Vad är det för modell på sunburken, för den delen?

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode
Det finns adapter för att omvandla 13W3 till VGA, ja, däremot vet jag inte hur mycket en sådan rimligen kostar. Det rimligaste är väl att strunta i det och prata seriellsnöre med den istället, egentligen, ifall du inte är villig att köpa konverter.

Nog skulle jag kunna köpa en adapter, men verkar inte finnas så lättillgängligt på en svensk butik för ett rimligt pris (under 100kr räknar jag väl som rimligt). Seriellsnöre? Antar du menar nån koppling via serie-porten för någon sorts administrering genom den? Hur går det till?

Har inte modellnummer just nu, kan kika i helgen... Frågan är om hårdvaran överlevt där ute i kylan.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Nog skulle jag kunna köpa en adapter, men verkar inte finnas så lättillgängligt på en svensk butik för ett rimligt pris (under 100kr räknar jag väl som rimligt). Seriellsnöre? Antar du menar nån koppling via serie-porten för någon sorts administrering genom den? Hur går det till?

Har inte modellnummer just nu, kan kika i helgen... Frågan är om hårdvaran överlevt där ute i kylan.

Folk kyler sina processorer med flytande kväve som är mer än 200 grader kallt. 30 graders norrlandskyla kan nog inte knäcka en dator.

Visa signatur

6600K@4,5GHz 1,25V | EVGA 980Ti | Samsung 950 Pro m.2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32

Den plats du får leta efter adapter heter nog "Ebay". http://www.pccables.com/00627.htm är vad du söker, part number 130-3034-01 (bör iofs finnas ett par andra varianter, men just den typen vet jag fungerar) $10 inklusive frakt på ebay verkar vara en ungefärlig riktsumma, tror jag.

Och ja, med seriellsnöre menar jag att du pratar med den via serieporten, via nollmodem.

Edit: Att den stått kallt betyder inte automatiskt att den har dött, men man bör nog låta den stå i värme ett tag innan man försöker starta den iaf, antar jag.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Det fina med Suns hårdvara är att du aldrig behöver monitor. Har du en terminal inkopplad startar den OBP på terminalen, där kan du köra självtester, söka av scsi och massa annat. Inklusive boot från nätverk/hårddisk/tape/osv. Jag har en fungerande pinout på consolekabel jag kan dela med mig av, jag använder den själv.

Gamla solaris brukar man kunna få tag i har själv version 6-10 liggandes, men för en Sparcstation brukar det väl vara bäst med max 6-7. De äldsta sparcarna kom inte ens med solaris, utan SunOS (vilket är snarlikt).

Permalänk

Kylan är nog inget att oroa sig för som tomten_alle sa, men det är isåfall fukten som du ska akta dig för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomten_alle
Folk kyler sina processorer med flytande kväve som är mer än 200 grader kallt. 30 graders norrlandskyla kan nog inte knäcka en dator.

Blir väl lite annorlunda när det inte bara är processorn som kyls, och dessutom med temperaturvariationer och fukt som kan finnas i ett gammalt kallgarage kan det väl kanske inte vara helt nyttigt? Med ärg och allt vafan nu som kan hända...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbmpet3032
Kylan är nog inget att oroa sig för som tomten_alle sa, men det är isåfall fukten som du ska akta dig för. X)

Stämmer nog.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kode

Det är en SPARCStation 4.

Specs som jag googlade fram: http://sunstuff.org/hardware/systems/sun4/sun4m/SPARCstation4...

Så en microSPARC II 70-110 mHz alltså.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Det fina med Suns hårdvara är att du aldrig behöver monitor. Har du en terminal inkopplad startar den OBP på terminalen, där kan du köra självtester, söka av scsi och massa annat. Inklusive boot från nätverk/hårddisk/tape/osv. Jag har en fungerande pinout på consolekabel jag kan dela med mig av, jag använder den själv.

Gamla solaris brukar man kunna få tag i har själv version 6-10 liggandes, men för en Sparcstation brukar det väl vara bäst med max 6-7. De äldsta sparcarna kom inte ens med solaris, utan SunOS (vilket är snarlikt).

Så den har alltså inte samma seriell-port som en vanlig PC? Krångligt värre, varför ska dom alltid vara så himla originella där på Sun. Vet ju inte ens om det är SunOS/Solaris installerat på den för tillfället, så att börja konstruera en adapter för att ansluta seriellt till den känns lite overkill. Antar att det är något sånt här du menar?: http://www.obsolyte.com/sunFAQ/serial/

Men om det skulle vara SunOS/Solaris på den är det alltså bara att plugga in seriekabeln och ansluta med något terminal-program så kan man kika runt lite utan vidare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var bor du nånstanns? Jag har en 13w3 -> VGA märkt SUN över

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så den har alltså inte samma seriell-port som en vanlig PC? Krångligt värre, varför ska dom alltid vara så himla originella där på Sun. Vet ju inte ens om det är SunOS/Solaris installerat på den för tillfället, så att börja konstruera en adapter för att ansluta seriellt till den känns lite overkill. Antar att det är något sånt här du menar?: http://www.obsolyte.com/sunFAQ/serial/

Men om det skulle vara SunOS/Solaris på den är det alltså bara att plugga in seriekabeln och ansluta med något terminal-program så kan man kika runt lite utan vidare?

Yes, tror jag körde med den DB25->DB9-kabeln på länken. Men någon av pinnarna är felaktigt namngiven där. Går man bara på pin-nummer funkar ritningen dock.

Oavsett OS kommer du åt OBP, det går igång innan OS:et och bootar oftast automatiskt från disken sen. Sun-hårdvara utan en seriellkabel är inte ens hälften så kul, det är guld värt när du kör den som server. Kör man bara med skärm och tgb inkopplat visas visserligen OBP där, men det är ju klumpigare..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cl3mens
Kör man bara med skärm och tgb inkopplat visas visserligen OBP där, men det är ju klumpigare..

Dessutom krävs sun-specifikt tangentbord (eller drömmer jag i nattmössan nu)

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PBGP
Dessutom krävs sun-specifikt tangentbord (eller drömmer jag i nattmössan nu)

That is true, good sir!

Så en seriellkabel är inte alls en dum investering...

Permalänk
Medlem

Kjell har adaptern du söker. Jag har köpt min där (men det var 5år sedan...)