Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluny
Lånar tråden lite
Funderar också på den vita 09'an

Hur blir de med batteritiden jämfört med tidigare modeller?
förut hade den 2.4Ghz, men intel grafik. tar de ut varan så de blir samma batteritid eller?

Sen, tänkte sätta in en SSD disk istället, och köra på 4gb 800mhz ram.
vart kommer flaskhalsen då?, prosessorn på 2.13GHz?

Flask halsen kan endast bedömma utifrån varje program. Snackar du komprimering, spel, decordering eller?.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tänkte mest generellt. både program, film & spel. Det jag vill veta är om det typ är helt onödigt att köpa 4gb ram, eller SSD. Eftersom logikkortet kanske inte är så grymt från början.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänkte mest generellt. både program, film & spel. Det jag vill veta är om det typ är helt onödigt att köpa 4gb ram, eller SSD. Eftersom logikkortet kanske inte är så grymt från början.

Känns lite som att du inte har 100 koll på vad komponenterna i dator bidrar med.

Enda anledningen att köpa en Macbook Vit är exact samma sak som en porsche boxter, man har inte råd me en 911 (macbook alu). Att köpa en vit för att sen plöja pengar på SSD disk e nog inte ett drag i Kasparov klass. Jag kan med handen på hjärtat säga att det är inte någon märkbar prestanda skillnad på vit eller alu vid vardaglig använding. Det är vid spel det händer saker, då är Alu före. Sen 4% hit o dit i dekoda mpeg o sånt...tja....

Skulle det nu va så att du behöver Firewire... ja då vinner den vita av den enkla anledningen. Tills dess. Köp en alu med 4gb ram och vänta o se till kanske en SSD längre fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jodå, jag vet va komponenter bidrar till, bara inte hur de påverkar varann och vad som eventuellt är overkill.
Jag gillar den vita mer och köper den i huvudsak inte för att den är billigare. eftersom datorn i sig inte är så dyr tänkte jag köpa en SSD disk till, som en "bonus".

Det jag funderade över var just hur mycket slöseri det är att lägga ner pengar på SSD & extra ram då datorn förövrigt inte är så grym.

Kan datorn utnyttja allt på ett bra sätt om man köper det. - är väl min fråga

Permalänk
Medlem
Citat:

jodå, jag vet va komponenter bidrar till, bara inte hur de påverkar varann och vad som eventuellt är overkill.
Jag gillar den vita mer och köper den i huvudsak inte för att den är billigare. eftersom datorn i sig inte är så dyr tänkte jag köpa en SSD disk till, som en "bonus".

Det jag funderade över var just hur mycket slöseri det är att lägga ner pengar på SSD & extra ram då datorn förövrigt inte är så grym.

Kan datorn utnyttja allt på ett bra sätt om man köper det. - är väl min fråga

Är datorn inte "grym" eller ej så är alltid ram bra endå. Jag har 4gb ram i min macbook då där behövs det, jag hade 2gb ram i min iMac 24" med 2,8ghz enda fram till förra veckan, då där behövdes det ej. Så hur mycket ram man har, har inget att göra med hur snabb datorn är i övrigt...

Visa signatur