Permalänk
Medlem

Köpa nu eller i höst??

Sitter nu på en i7 920 som ska ingå i ett bygge med vatten och hela kalaset. Hade tänkt köpa moderkort senare i höst när jag skrapat ihop lite mer pengar och förhoppningsvis hunnit byta ut min skrothög till bil Dock kom jag nu under morgonen att tänka på i5 som ju kommer till hösten och att i7:an mer kommer bli för de med riktigt stora plånböcker. Vad tror ni om risken att alla hyfsade priser på i7-moderkort som finns idag kommer gå upp då efterfrågan kommer sjunka hyfsat. Är det värt att skaka om spargrisen redan nu och köpa ett kort eller borde det vara lugnt? Funderar på ett ASUS Rampage II GENE vilket ju är ett kalasbra kort till en inte alltför skärmande summa. ligger runt ca 2200 +/- någon hundring beroende på butik etc. Ska man slå till eller ha is i magen??

//nussse

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haaj jag tror att priserna kommer stanna kvar i5 som jag fattat kommer vara budget modell så jag tror inte att den kommer göra så att priserna kommer öka

Permalänk

Som alltid som kommer sockert 1366 säkerligen att vara mycket billigare i höst.
Om du kommer ihåg när Pentium 4 lanserades för 8 år sedan, hyffsade moderkorten var minst lika dyra som processorn.

Permalänk

skulle vänta på grund av att nya Windows kommer då pluss DirectX 11. helt klart att vänta på dom två bara:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B00gieman
skulle vänta på grund av att nya Windows kommer då pluss DirectX 11. helt klart att vänta på dom två bara:)

Menar du att även moderkortet kan utnyttja DX11?? Eller missuppfattar jag allt nu igen??

Visa signatur
Permalänk

Kolla in kompletts fyndhörna lite då och då, brukar ha lite demo Mkort för en bra peng och är med nyköpsgaranti. Har själv köpt en hel del där.

Tycker att du ska hålla i din i7 920 eftersom kommer sluta säljas.

Visa signatur

Q9300 2.5GHz @ 3,2GHz - GA-X48-DQ6 - 8GB PC8500 OCZ HPC - HD4870 1GB MUSASHI x2 - TRUE 120/NFP12 - Corsair 1000HX - 2xWDC 640GB BE - Creative SB X-Fi Xtreme - Cosmos S

Permalänk
Medlem

jag skulle nog väntat , sålänge du har en dator som funkar för tillfället , eller inte är i akut behov , då usb 3 och sata 3 är påväg ut . kan vara trevligt att ha det på moderkortet.

moderkorts priserna borde ju inte öka , det gör inte priserna på i7 proccessorerna heller , det enda som händer är att intel helt enkelt slutar sälja den billigaste. men priset på i7 950 och 975 kommer säkert gå ner , inte till 920 nivå , men ner i samma takt som allt annat i datorvärlden.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Ok. Då väntar jag ett tag. Klarar ju mig på min lilla PhII:a tills vidare

Visa signatur