Bygga exklusiv PC med MacPro känsla 30k

Permalänk
Avstängd

Bygga exklusiv PC med MacPro känsla 30k

Som rubriken lyder, jag tänker bygga mig en fet PC, men jag vill INTE ha plast. Antec för all del, men det är för mycket plast för att de ska smälta in snyggt hemma hos mig. Vidare kan vi glömma plexiglas och allt sånt som hör de finniga tonåren till. Alltså, jag vill ha en PC, men som är kraftfull och stilren som en tex en MacPro. Har kikat lite på Lian-Li chassin, vilka jag gillar starkt på utseende och kvalité.

Så hjälp mig att komponera ihop något trevligt. Budget är cirka 30k.

Här är mina preferenser:

1. Prestanda som räcker till highend-spel, PS och videoredigering
2. Tyst, men utan att tumma på prestanda allt för mycket
3. Mycket lagringsutrymme, och gärna en SSD till OSet.
4. 24-tums skärm eller större
5. Matchande, bra tangentbord, mus och högtalare.

Och så klart, aluminium eller likande material, inte plast. Så utmaningen här är väl mest att hitta ett riktigt schysst chassi, som är tyst nog, och som matchar någon schysst skärm som inte ser plastig ut.

Önskade färger: Svart eller silver.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Kan intyga att lian-li:s chassin är fina som fan. Kör på ett sånt i aluminium, sedan så köper du ett apple tangentbord och installerar sharpkeys så du kan mappa om knapparna i windows.

Permalänk
Avstängd

Tycker att det svåraste är att hitta en skärm som inte ser så jävla plastig ut. Chassi har jag hittat massor, från Lian-Li, så det blir nog ett sånt. Men finns det INGA andra än apple som tillverkar skärmar som inte skriker plast?

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

* Skärmen är matt och har minimalistisk design. Detta bör undvika "Samsung skinande plast"-känslan. http://www.tiendapcline.com/catalog/images/BNQ-G2411HD.jpg

* Chassit är Lian Li med svart borstad metall look. https://www.inet.se/bilder/6904097/lian-li-pc-8b-svart--utan-... På bilden är den reflekterade ytan förstärkt för PR syften, tror jag. De flesta PR foton har förstärkt reflektion.

* Högtalarna har minimalistisk design och matt svart färg https://www.inet.se/bilder/6307148/logitech-z-4-2-1-svart.jpg

* Riktigt bra spelmus. Inga lysdioder. Men heller ingen minimalistisk design.

* Snyggt tangentbord med tangenter som känns som laptoptangenter.

Mitt förslag är nog inte exakt vad du vill ha, men efter dina önskemål har jag försökt designa paketet ihop med min egen erfarenhet:

Du har 19st produkter i kundvagnen.
Totalt: 19 692 kr. (varav frakt 0 kr.)

Lycka till!

(Ps är man en gamer så är det ok att ha gamer mus )

Permalänk
Medlem

Om TN panel är att "glömma" för dig, så kolla på denna filtrerade listan som har 8 bitar istället för 6 som spelskärmar har. http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s38622779&o=produkt_bet...

Permalänk
Medlem

varför inte köra på en Apple LED Cinema Display?

Permalänk

Han vill ha en kraftfull dator? Budgeten är på 30k? Varför inte Intel i7?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Medlem

Varfö inte Köpa MacPro Chassi från ebay ?

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk

Om du vill ha apple kännsla skaffa detta lägg resten av pengarna på burken?

Sedan leker du lite med sharpkeys som compaqoffer sa?

Visa signatur

Main: ASRock Z390 Phantom Gaming ITX/ac | Intel Core i9 9900K | Corsair LPX 32GB 3200CL16 | EVGA RTX 2080 XC Gaming | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 EVO 1TB | Louqe S1 Ghost Limestone

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

här är mitt förslag. Chassit och fläktkontroller finns även i svart.

EDIT : HOPPSAN! hade glömt nätdel! xD

rekommenderar

be quiet! 600W , Corsair 620W eller Zalman 600W

priset blir då runt 25 500kr

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vargeEEEEn
http://pici.se/thumbs/t_eZUNoIvUB.gif

här är mitt förslag. Chassit och fläktkontroller finns även i svart.

EDIT : HOPPSAN! hade glömt nätdel! xD

rekommenderar

be quiet! 600W , Corsair 620W eller Zalman 600W

priset blir då runt 25 500kr

Jag håller med, detta ser ut som det vettigaste hittills enligt mig.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Avstängd

Tack för bra förslag. Lutar nog också mot vargens förslag, dock är jag tveksam till skärmen.

Finns det ingen annan skärm med aluminiumram?

Anledningen till att jag inte vill köpa Apples Display är att jag inte tycker att de är värda sitt pris. Och jag vill inte heller ha en Mac-kopia, utan jag vill bygga en stilfull, snygg PC med sin egen karaktär och design. Måste inte vara en Mackopia bara för att den inte ska vara i plast.

MacPro lådorna är sjukt snygga, men som sagt, jag vill inte bygga något som ser ut som en budget hackintosh. Men jag inser nu att min rubrik kanske är lite missvisande

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Tack för bra förslag. Lutar nog också mot vargens förslag, dock är jag tveksam till skärmen.

Finns det ingen annan skärm med aluminiumram?

Anledningen till att jag inte vill köpa Apples Display är att jag inte tycker att de är värda sitt pris. Och jag vill inte heller ha en Mac-kopia, utan jag vill bygga en stilfull, snygg PC med sin egen karaktär och design. Måste inte vara en Mackopia bara för att den inte ska vara i plast.

MacPro lådorna är sjukt snygga, men som sagt, jag vill inte bygga något som ser ut som en budget hackintosh. Men jag inser nu att min rubrik kanske är lite missvisande

Tänk på att datorn jag länkade har DUBBLA grafikkort = dubbel prestanda! (nästan).
2tb lagringsutrymme och bättre nätaggregat. Sen tycker jag personligen att chassit jag valde är snyggare.
Skärm lär bli svårt att hitta i aluminium!:P
Edit. Dock blir allt detta till ett högre pris ofc. Men jag tycker det är värt det, varför inte slänga på ett par tusingar till, när man ändå håller på!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Tänk på att datorn jag länkade har DUBBLA grafikkort = dubbel prestanda! (nästan).
2tb lagringsutrymme och bättre nätaggregat. Sen tycker jag personligen att chassit jag valde är snyggare.
Skärm lär bli svårt att hitta i aluminium!:P
Edit. Dock blir allt detta till ett högre pris ofc. Men jag tycker det är värt det, varför inte slänga på ett par tusingar till, när man ändå håller på!

Nja, vet inte oom jag håller med om att chassit du tipsade om är snyggare, men det är ju en smaksak

Dock innebär dubbla grafikkort tyvärr också dubbelt oväsen. Kommer nog klara mig länge på ett kort, och när jag inte längre gör det köper jag ett nytt då. Gillade inte heller Razer tgtbordet, för mycket plastkänsla och blå belysning = blä

Men men.. ett steg närmare iaf. Kommer meddela slutversionen snart.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Nja, vet inte oom jag håller med om att chassit du tipsade om är snyggare, men det är ju en smaksak

Dock innebär dubbla grafikkort tyvärr också dubbelt oväsen. Kommer nog klara mig länge på ett kort, och när jag inte längre gör det köper jag ett nytt då. Gillade inte heller Razer tgtbordet, för mycket plastkänsla och blå belysning = blä

Men men.. ett steg närmare iaf. Kommer meddela slutversionen snart.

Angående tangentbord, även om du inte ville ha en billig Mac-kopia så tycker jag att Apples tangentbord är riktigt bra. Clean aluminium look också.
Fick ett gratis och det är nog det bästa tangentbordet jag har ägt.

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa en Mac :P?

Permalänk
Avstängd

Så där, vad sägs om detta? Enda jag är lite tveksam till är musen. Någon som har den?

Slutversion

Angående varför jag inte skaffar en Mac: Jag har redan en Mac. Nu vill jag ha en PC.

Och nej, jag håller inte med om att apples tangentbord är bra. Har ett själv (det senaste med sladd) och det är nog bland det sämsta jag haft. Visst är det sjukt snyggt, men det duger inte till spel för fem öre.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk

Jag hoppas att du tänker använda 1tb hårddisken endast till lagring!? Till installationer av spel och program är den värdelös! Musen är nog bra!

Permalänk
Avstängd

Ja, jag tog tre sådana 1TB diskar för lagring. Installationer görs så klart på SSD disken.

Är det någon som har musen och kan tala om ifall den är tyst? Ni vet, vissa möss, oftast de billiga låter ganska högt när man klickar.

Visa signatur

MacBook Pro 2,4 Ghz - Iphone 3G 8GB

Permalänk
Medlem

Tycker deathadder är skön. Byt minnen till OCZ Platinum. Och vad ska du med 3 cpu-kylare till?

Här är mitt förslag med dubbla gtx285:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Så där, vad sägs om detta? Enda jag är lite tveksam till är musen. Någon som har den?

Slutversion

Angående varför jag inte skaffar en Mac: Jag har redan en Mac. Nu vill jag ha en PC.

Och nej, jag håller inte med om att apples tangentbord är bra. Har ett själv (det senaste med sladd) och det är nog bland det sämsta jag haft. Visst är det sjukt snyggt, men det duger inte till spel för fem öre.

Ska du verkligen ha 3 stycken CPU-kylare?

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk

Skulle satsa på id_hunters system eftersom den har 2 graffikkort men det beror på om grafiken eller lagringen är viktigast.

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Har själv en Dell 2408WFP skärm. Lite dyrare än många andra 24". Men tycker det var värt det. Snygg och bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Varfö inte Köpa MacPro Chassi från ebay ?

För att då kommer han få bygga om hela chassit för att få in ett ATX-moderkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fi
Tycker deathadder är skön. Byt minnen till OCZ Platinum. Och vad ska du med 3 cpu-kylare till?

Här är mitt förslag med dubbla gtx285:

http://i41.tinypic.com/1199f1e.jpg

2x GTX285 är långt ifrån prisvärt. Släng in ett GTX295 istället så finns där pengar över till 2x 1TB-diskar.

Permalänk
Avstängd

Öhm :S Är det bara jag i hela Sverige som tycker BenQ ser ut som skit? Plastiga, alltid fula i nederkanten och udda formade :S

Visa signatur

Gamern: Intel E8400 C0 @ 4 fucking ghz! | Dominator 4x2 @ 1042 | XFX 9800 GTX+ @ 808/2050/1150 | Gigabyte EP35 DS3 2.1
HTCP: AMD 3400+ | 1 GB Ram | ATI X600 256 MB
Laptop: Intel P 1,6 ghz | 1 GB Ram | 64 MB ATI-skit. 100 FPS i CS :D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0rdaerhet
Öhm :S Är det bara jag i hela Sverige som tycker BenQ ser ut som skit? Plastiga, alltid fula i nederkanten och udda formade :S

Jag tycker min är snygg! Snyggare än min polares Samsung i alla fall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chamezz
För att då kommer han få bygga om hela chassit för att få in ett ATX-moderkort?

2x GTX285 är långt ifrån prisvärt. Släng in ett GTX295 istället så finns där pengar över till 2x 1TB-diskar.

Ett gtx295? Knappast prisvärt det med...
Sen ser du i mitt paket att jag har lagt till 2st 1tb hårddiskar och det är inte något 5400rpm skit utan Black!:P

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intifadaman
Är det någon som har musen och kan tala om ifall den är tyst? Ni vet, vissa möss, oftast de billiga låter ganska högt när man klickar.

Jag har en sån. Det är nog en bästa mus jag ägt och den är hyfsat tyst.
Tystare än de tidigare jag använt som t.ex MX500 MX510, MX1000 och en radda microsoft-möss, bland annat sidewinder.
Det enda jag saknar på den är sidoscroll!