Permalänk
Medlem

Sunray 1

jag kom över en SunRay 1 (tunn klient) idag för en 50lapp och jag undrar bara om man kan göra not roligt med en sån. allt den gör är att visa nätverkets ip nummer och sen stänger av. ideer? förutom att koppla den till en server... då jag inte har en.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

För att den ska vara användbar krävs att du kör en servermjukvara för att kommunicera med den. Det programmet heter inte helt fantasifullt "Sun Ray Server Software" och kan köras på Solaris och Linux.

En ganska trevlig pryl faktiskt, men inte vansinnigt användbar. Det finns några moderna varianter med DVI, en sådan står på min önskelista.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

tack! ska kolla upp det.
går den på vilken linux dist som helst? har ubuntu och mandriva här nånstans...
förresten är detta VGA versionen tyvärr.
om jag kastar ihop en liten linuxdator och placerar den här "klienten" vid tv:n kan jag väl streama datorn till tv:n, eller? har jag tänkt helt fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det jag tror du vill göra ska nog gå. Sun Ray:en kommer visa upp din X11-miljö på tv:n

Det går säkert att få igång SRSS (sun ray server software) på vilken linux som helst, men det verkar va lite pilligt:

http://lambie.org/2008/06/25/my-experiences-installing-sun-ra...

I länken ovan beskrivs det som "löjligt enkelt", men jag vet inte... det verkar krävas lite kommandoradsmagi, som vanligt med linux. Kanske finns det bättre paket nuförtiden.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

soft! då behöver jag inte köpa ett ton ljuddämningsmattor.
förresten hur stor inverkan har en tunn klietns prestanda? typ om jag ska streama filmer och dyl är det väl inga problem att den bara har 100mhz och 8 mb ram?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ptja, jag är lite osäker på om dom verkligen fixar högupplöst film. Dom ska ju ta emot paketströmmen och avkoda den snabbt. Enklast är väl att prova, men jag är skeptisk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag tänkte inte hd kvalite utan vanliga .avi filmer. det är ändå en tjocktv...

Visa signatur