Köpte en skärm med usel betraktningsvinkel, brist på TCO?

Permalänk
Medlem

Köpte en skärm med usel betraktningsvinkel, brist på TCO?

Är en rätt så n00b på bildskärmar, men den allra första LCD skärmen jag hade va alldeles fruktansvärd, bilden va onaturligt mörk i toppen och onaturligt ljus i botten, så ca en tredjedel av bilden va bra i ett "band" i mitten...

Sen köpte jag en ny för några år sedan, en Syncmaster 940T (TCO'03).
Enorm skillnad, perfekt bild överallt, uppe, i kanterna, i hörnan, i mitten. Samma bild, samma färg, samma ljusnivå. Så som det SKA VARA helt enkelt

Nyligen dödde den dock, och jag sökte efter en ny skärm på nätet. Köpte mig en Syncmaster T220, den förra va ju underbar? Oj så fel...
Visst är den "snygg" utseendemässigt, men bilden är hemsk..
Precis samma problem som min allra första LCD för över 5 år sedan, en tredjedel av bilden i topp är överdrivet mörk, och en tredjedel i botten är överdrivet ljus, med en tredjedel i mitten som är bra, som det ska vara överallt..

Trodde det va något som bara fanns förut pga att hela LCD grejen va relativt ny och icke-perfekterad? Så besviken jag blev..
Så jag undrar VARFÖR det är så stor skillnad, varför en såhär ny skärm har lika hemsk bild som en 5 år gammal skärm.
Och varför va min förra så perfekt? Är det pga att den hade TCO'03 certifiering?

Slutligen, medans jag skickar denna på retur, vad ska jag leta efter? En annan TCO skärm som t.ex. nedanstående, eller finns T220 i någon annan modell som INTE har betraktningsvinkel problemen? Eller samma typ av design men utan problemet?

http://www.samsung.com/se/consumer/detail/detail.do?group=com... ??

Är ute efter en 22 tums widescreen, 1680x1050, 16:10 helst.
Tacksam för hjälp!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Din förra skärm hade en bra panel (PVA), din nya skärm har en skitpanel (TN).
Enda bra 22an är väl Dell UltraSharp 2209WA som har e-ips panel!

Visa signatur

Jag hatar folk som skriver med massa smileys och förkortningar...

Permalänk
Medlem

Så den jag länkade kommer också ha samma prob?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Svar: Ja, alla TN paneler lider av det problemet.

Men enligt dina krav är Dell 2209WA det ultimata valet, och priset just nu är riktigt bra! http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx
Andra fördelar med dell:n är att stativet har tilt/pivot funktion samt att det finns usb-uttag på skärmen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

kk, tackar XD
Så det är TN paneler jag ska akta mig för =P Men är inte 3000:1 kontrast lite småkasst?
Nä jag får helt enkelt gå in i en affär IRL och kolla på skärmar innan jag köper hädanefter

edit: lol läste den första användar rescensionen. Ganska bra matchning XD
"Innan jag köpte denna skärm hade jag en Samsung SyncMaster 193p 19" som har en riktigt bra PVA-panel. När jag skulle köpa en ny skärm hade jag vissa krav som var tvungna att uppfyllas då jag är en aning kräsen."

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Ang kontrasten så pratar du om den dynamiska, vilket är helt missvisande. I princip alla skärmar idag har 1000:1 statisk kontrast(vilket är det korrekta värdet).

Kolla detta youtubeklipp så ser du skillnaden mellan e-ips och tn-panelen: http://www.youtube.com/watch?v=I-Bpciih5iI

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag har samsung syncmaster T220. och är hel nöjd oavsett om jag sitter på sidan eller rakt fram så får jag klar bild i alla hörn och kanter. måste vatt nått fel på din skärm.

20.000:1 är ju inget att klaga på precis. och inte 2 ms respons heller.

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Medlem

Så du hävdar att om du sitter rakt framför din skärm och visar en färg i fullskärm, så är det exakt samma nyans / ljusstyrka överallt på skärmen?

Kan visa hur jag menar, visserligen artificiellt med photoshop, men det är så det ser ut på min skärm.
Markerade en rad halvt i mitten av bilden för att visa hur bilden blir.
För mörk i toppen och för ljus i botten.

Skitstörigt i film och framför allt spel, då man inte kan se något ordentligt i toppen utan konstant måste ändra kameran ingame.
Har den dellskärmen inte detta problemet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Jag har 3 skärmar, alla med TN-panelen. Alla lider av ojämn ljusstyrka, speciellt i hörnen. Men det finns även TN-paneler som är helt okej, dvs där man knappt märker av ljusskiftningar. Du kan ju haft otur och åkt på ett måndags exemplar. Men som nämts tidigare så är ojämn ljusstyrka inte ovanligt bland skärmar med TN-panelen.

Fördelen med TN-panelen är att den är billig, du kan få en 24" med hög upplösning för ~2500kr, och den fungerar nog aldelens utmärkt för en stor del användare.

Problemet är fortfarande att bättre paneler(pva, e-ips) kostar bra mycket mer, ofta dubbla priset om man jämför med en TN-panel i samma storlek. Därför är dell:n väldigt prisvärd just nu.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Får bli dell'n då, tack för hjälpen
På dells egna sida listas den skärmen för 4400kr, rena rama kapet på Dustin

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam