Permalänk
Medlem

Zyxel modem = skräp?

Jag har ett Zyxel trippelmodem från Telia (det silvriga med IP tel, internet och internet TV kontakt) och har bytt det 2 ggr på grund av att den tappar DSL signalen. varje gång har det funkat ca ett år, sen har det börjat igen. Pratat med flera kompisar som har samma modem och en har bytt sitt 5 ggr, en annan 3 ggr innan det funkade (än så länge). Jag är trött på skiten och undrar om det finns något likvärdigt modem av annat märke? Av de jag hittat saknas internet TV kontakt och IP telefonikontakt. Någon som vet?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Problemet som du beskriver det har oftast inte med modemet att göra utan beror oftast på att modemet tappar kontakten med telestationen. Det första man ska göra är att följa instruktionerna på telia.se/jack och efter det kan det vara bra att felanmäla så man skickar ut en tekniker att titta på det.

Markus Johansson
Telia kundsevice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk

lätt att surfa utan fungerande modem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Problemet som du beskriver det har oftast inte med modemet att göra utan beror oftast på att modemet tappar kontakten med telestationen. Det första man ska göra är att följa instruktionerna på telia.se/jack och efter det kan det vara bra att felanmäla så man skickar ut en tekniker att titta på det.

Markus Johansson
Telia kundsevice

nja... har haft problem med flera zyxel modem faktist:S jag har haft 3st på 1.5 år... och precis som TS beskrev, så har dsl signalen fummlat en massa!

Men nu då, på mitt sista zyxel så har jag klippt upp själva boxen... för en kompis tipsade om att det blir för varmt så nu är själva kretsen helt blottad och jag har faktist inte haft ett ända strul på 3månader nu

Kanske värt att tillägga att jag inte heller har flyttat, utan jag har bott kvar i samma legenhet:)

Du kan ju prova det?

Permalänk

Har haft dåliga erfarenheter av ZyXel. Har bytt ut modemet tre gånger nu.

Det silvriga fungerar visserligen bättre än den svarta.

Permalänk
Medlem

Har haft både svart och har nu silvrigt. Har aldrig krånglat någonsin. Zyxel brukar göra bra saker annars också tycker jag.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Inaktiv

Har haft flera bekanta vars Zyxelmodem har blivit utbytta av Telia, pga överhettning....Dom blir verkligen skitvarma!

Dock har tjejens trådlösa kort funkat klockrent, så ren skit är det inte.

Permalänk
Medlem

Har en zyxel som ser precis ut som telias trippel. Den kan ansluta 4 datorer men har ingen IP-telefoni eller TV-utgång. Samma modellnr 660(H) som trippel. Det problem som jag har med den är att max antal anslutningar den kan hålla är 80 eller 100 st. Blir det fler så startar den om. Har bara råkat ut för det då jag kört fildelning. Har dock bytt firmvare på den några gånger men har fungerat.
Kört den i ca 3 år. I början gick den i PPP-läge men numer i routing. Har en kort stund enbart använt den som rent modem men då går det bara att ha 1 dator till den. Det är förmodligen telias variant som inte är helt juste.

Permalänk
Medlem

Också haft massa problem med samma ZyXel. Har Modem, router å grejer i ett litet skåp precis vid jacket å de blir ju lite varmt. Men efter att jag tog hål å satte i en tyst fläkt inkopplad med en gamla mobilladdare så har de fungerat möe bättre:)

Permalänk
Medlem

Kör svarta modemet och även en zyxel router och har aldrig haft problem med dom, kör 750 max anslutningar men inge omstart här inte så att säga att Zyxel är skit är nonsens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sewe
Kör svarta modemet och även en zyxel router och har aldrig haft problem med dom, kör 750 max anslutningar men inge omstart här inte så att säga att Zyxel är skit är nonsens

Det var inte att det är fel på zyxel. Deras trippel (också svart) har sina problem. Vanliga 660H (också svart) har lite begränsningar i sina antal anslutningar men det gäller inte alla deras modeller åtminstone då deras brandvägg används.

Permalänk
Medlem

Har haft en del problem jag med, men de allra flesta verkar ligga bortom modemet. Det svarta tripleplay modemet blir väldigt lätt alldeles för varmt så det lägger av lite då och då, orkar dock inte bry mig om detta nu; det är ju sommar!

Permalänk
Medlem

Morsan har kvar vårat gamla Zyxel 645 modem, funkar än och det fick vi tillsammans med våran 0.5 uppkoppling i Februari 2002.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Har testat vidare och mitt gammla Nokia modem är stabilt som en klippa. Tappar aldrig DSL signalen. Tyvärr klarar det bara 3/0,8 mgbit så det går lite långsammare nu. hellre har jag det problemet än att anslutningen lägger av hela tiden. Kan ju inte se på digitalTV...men det är det värt.
jag har redan gjort en felanmälan och inget fel hittades. modemet och routern är uppdaterade med nya firmware... även testat att köra direkt med modemet från min dator (utan router) och har samma problem.

Därimot verkar det vara värmen som är problemet...det blir stekhett och låter man det svalna fungerar det en stund..sen börjar problemen igen när det blir varmt.

jag menade inte att Zyxel gör dåliga saker i allmänhet, utan just detta modemet verkar vara en svag länk. Eftersom jag knappast är ensam om att ha problem med detta modemet borde det ju vara känt av Telia.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Mitt överhettatde. Skar upp skiten och limmade fast kylflänsar på ett de två varmaste kretsarna. Kletade fast med AS5 och smältlim på kanten för säkerhets skull. Sen en 40mm fläkt som man kan dra igång om man vill, låter värre än fan dock... Verkar ha gjort susen, funkat ett halvår eller ngt...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Mitt överhettatde. Skar upp skiten och limmade fast kylflänsar på ett de två varmaste kretsarna. Kletade fast med AS5 och smältlim på kanten för säkerhets skull. Sen en 40mm fläkt som man kan dra igång om man vill, låter värre än fan dock... Verkar ha gjort susen, funkat ett halvår eller ngt...

Mm.. som sagt det där med överhettning

Men det ska tydligen hjälpa att bara öppna upp själva skalet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SissY
Mm.. som sagt det där med överhettning

Men det ska tydligen hjälpa att bara öppna upp själva skalet?

Mjä... Inte vad jag märkte. Det blev inte BRA iaf. Men men, var ett tag sedan iofs.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}