Toshiba T5200, användningsområde?

Permalänk
Medlem

Toshiba T5200, användningsområde?

Halloj,

Spanade in en cool gammal "bärbar" på tradera: http://www.tradera.com/Toshiba-T5200-auktion_93922416

Vart lite småsugen på att vinna den auktionen bara för att datorn i fråga var så himla retrocool.

Men kan man göra något med den?
Går det t.ex att spela spel på den?
Går det att installera typ Windows 3.1 eller liknande på den?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Från länken i annonsen:
"För övrigt kan man säga att denna tungviktare - 8,5 kg - hade en orange gasplasmaskärm på 11,5", en hårddisk på 100 MB samt levererades med MS-DOS 5 och Windows 3.1."

Och spel går det väl att spela... så länge spelen inte kräver mer prestanda än datorn levererar. Beror helt enkelt på vad du vill spela.

Och visst är den häftig.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Från länken i annonsen:
"För övrigt kan man säga att denna tungviktare - 8,5 kg - hade en orange gasplasmaskärm på 11,5", en hårddisk på 100 MB samt levererades med MS-DOS 5 och Windows 3.1."

Och spel går det väl att spela... så länge spelen inte kräver mer prestanda än datorn levererar. Beror helt enkelt på vad du vill spela.

Och visst är den häftig.

whoops! Missade totalt den infon i länken... Var upptagen med att kolla på de fräsiga bilderna

Jag tänkte mest om det inte gick att starta vissa samtida spel på den då den uppenbarligen har en ganska speciell skärm och därmed kanske ett udda grafikkort?

Skulle t.ex spel som Wasteland, Civilization och andra klassiker från 80/90 tal fungera att köra på denna?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Tror att skärmen/grafikkortet har stöd för cga. Har ett svagt minne av att ha spelat larry1 på en sån

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk

Fan också! Hur kunde jag missa den auktionen? =( Känns endå ganska mäktigt med 200MB för den årsmodellen?
Jag hade en gång en PS/2 Laptop från 1991 med bara 60MB, tyvärr så luktade det bränt en dag och det visade att det var brunt och hade blivit rejält varmt på nedre delen av moderkortet... =(

Permalänk
Avstängd

Hehe, den där känner jag igen.. eller en sådan, är knappast samma jag hade.

Expantionskorten är standard ISA kort, så ISA grafik, ljud, modem mm. är bara å plugga i där, har för mig det var två platser.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Förväxla nu bara inte annonsen med infon från annat håll. Denna dator är uppenbarligen modifierad åtminstone med avseende på mjukvara. Scandisk kom först med DOS 6.2. 4 MB RAM låter mycket och 200 eller ens 100 MB HDD låter våldsamt mycket för den modellen. 1991 var 200 MB något man hittade i servers. Normala desktop-HDDs var mellan 40 och 80 MB och bärbara låg lite efter. Jag gissar att denna dator hade 2 MB RAM och 20 MB HDD när den kom, även fast det i stället låter rätt lite. 386 11 MHz stämmer inte heller. 16 MHz, månne underklockad till 8 eller 12 kan jag gå med på, men 11?

Jag tror att datasalen.se är ute och cyklar och att exemplaret i annonsen är moddad på något sätt.

Även om jag inte tror på 11 MHz så vågar jag säga att omm det verkligen är så, är frekvensen 11,0592 MHz. Vad som grundar min gissning får ni räkna ut själva. Men jag tror inte på´t.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."