ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Medlem

Det är taskig distribution i Sverige, har försökt hitta spelet hos någon fysisk återförsäljare men det är omöjligt, inte ens Gamestop som man tycker borde ha lite mer koll än de stora kedjorna visste något. Fick bli Edgestore och en dos tålamod till slut.

Permalänk
Medlem

ah ok man tackar pelle

Visa signatur

Intel 2500k @ 4,5ghz| Asus P8P67 pro | 8gb corsair | Asus HD 6970 DirectCU II | Fractal Design 650w | Fractal Design R3 vit

Permalänk
Medlem

Jag har inte fått mitt ARMA 2 än, riktigt besviken är man, det skickades kl 19.00 på midsommar från spelbutikens lager, så man tycker ju att de borde va här, men då kommer det väl imorgon...

Hur är spelet med dual cores? Speciellt med AMDs, som tex min 6400+, någon som har någon erfarenhet, är ju inte speciellt orolig över grafik kortet ska klara det precis ^^ hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
Jag har inte fått mitt ARMA 2 än, riktigt besviken är man, det skickades kl 19.00 på midsommar från spelbutikens lager, så man tycker ju att de borde va här, men då kommer det väl imorgon...

Hur är spelet med dual cores? Speciellt med AMDs, som tex min 6400+, någon som har någon erfarenhet, är ju inte speciellt orolig över grafik kortet ska klara det precis ^^ hehe

duger säkert, pc games hardware har några benchmarks... deras sk. quad optimering innebär bara 20% bättre prestanda (som vilket spel som helst som inte marknadsför sig med det) vilket är helt värdelöst.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Avstängd

Nån som hört nått om problem med spelet och gtx 295, tycker inte riktigt jag får den prestanda jag förtjänar...

Core I7 920, 12 gig ram och Gtx 295 (Vista x64)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minimal requirements:
CPU: Intel core 2.0 GHz, AMD Athlon 3200+ or faster
RAM: 1GB
VIDEO: Nvidia Gefore 7800 / ATI Radeon 1800 or faster with Shader model 3.0 and 256MB vram

Optimal requirements:
CPU: Quad core cpu or fast dual core cpu. Intel core 2.8 or AMD Athlon 64 X2 4400+ or faster
RAM: 2GB
VIDEO: Geforce 8800GT or Radeon 4850 or faster shader model 3.0 and 512mb or more vram

Copy från dvd-fodralet.
Spelet flyter på riktigt fint med datorn i sign. Visst man droppar ner till 10fps men det e under själva spel laddningen. Håller oftast över 40 i fps i spelet. Men jag har bara spelat det nån timnma. Ska prova patchen nu och se ifall det blir nån skillnad.

Permalänk
Medlem

Beror väll helt på hur många enheter det är på skärmen så att säga..

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cerwin
Minimal requirements:
CPU: Intel core 2.0 GHz, AMD Athlon 3200+ or faster
RAM: 1GB
VIDEO: Nvidia Gefore 7800 / ATI Radeon 1800 or faster with Shader model 3.0 and 256MB vram

Optimal requirements:
CPU: Quad core cpu or fast dual core cpu. Intel core 2.8 or AMD Athlon 64 X2 4400+ or faster
RAM: 2GB
VIDEO: Geforce 8800GT or Radeon 4850 or faster shader model 3.0 and 512mb or more vram

Copy från dvd-fodralet.
Spelet flyter på riktigt fint med datorn i sign. Visst man droppar ner till 10fps men det e under själva spel laddningen. Håller oftast över 40 i fps i spelet. Men jag har bara spelat det nån timnma. Ska prova patchen nu och se ifall det blir nån skillnad.

din processor är ju inte så långt före min, så de ska nog gå vägen för mig, förhoppningsvis men ARMA 2 har ju fått lite kritik för sin dåliga optimering, har också läst någonstans att en quad 2.6 är lika bra som en dual 3.2 så det ska nog gå vägen för mig förhoppningsvis som sagt ^^ hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coopdeo
TriPraX: Nä; det där funkar bara på vissa spel. Framförallt de gjorda av Valve.

Jo alla spel som finns i Steam store ska funka "ink ARMA 2"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeboor
har också läst någonstans att en quad 2.6 är lika bra som en dual 3.2

Det beror ju helt på hur många trådar spelet hanterar...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Det beror ju helt på hur många trådar spelet hanterar...

jo, men nu syftar jag endast på ARMA2, i andra spel vetefan, men den informationen kom från någon snubbe som hade testat quad vs dual i arma2

Permalänk
Medlem

Sitter och installerar nu, det är några sega 9 GB som ska in.

Såg att det var helt slut överallt i efter midsommar, så jag bokade ett ex på webhallen igår, fick mail om att jag kunde hämta det idag så det var ju najs. GBG-butiken var det.

Så finns det några svenska servrar uppe man kan köra på? Skulle vara najs att slippa spela med tyskar och jänkar. Skall dock köra klart campaignen först.

Permalänk

Ja det var ju inte en liten hög kontroller att bemästra heller Tar ju fan hela dagen att ändra till något vettigt. Har börjat få lite ordning på infantry-delen nu iaf, och härligt att man kan använda "dubbel-tryck" på tangenterna! Men det kunder varit så mycket smidigare med ett vettigt menysystem istället för en unik knapp för precis allt. Men man märker väl snart vilka funktioner man behöver och inte.

Jävligt drygt bara att grafiken buggar för mig. Så fort jag tittar på någon yta där HDR ligger på så börjar hela bilden flimmra och blir helt vit tillslut. Skitkonstigt. Men det kan vara grafikkortet som är trasigt trots allt (Fick låna det av en polare som bara hade strul med det). Tänkte prova en äldre drivrutin iaf, funkar inte det så slänger jag in det "gamla" 4870 istället. Iom att ArmA 2 inte utnyttjar X2 så lär jag ju snarare få en prestandaboost med mitt singel-kort som är rejält klockat i jämförelse Synd bara att alla andra spel får lida av nergraderingen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Blev en sen kväll på jobbet så inte hunnit köra mycket än men mitt första intryck är att det är förbannat bra! Fick inte alls den något besvikna känslan som när jag startade upp Arma 1 första gången, det här känns mer som OFP. Härligt!

Har inte fipplat nånting med inställningarna, kör med "high"-inställningen med 130% fillrate nånting (inte installerat patchen än) på 1680x1050 och det verkar mitt 4870 klara fint. Bara lekt i editorn och kört första SP uppdraget än så antar att min föråldrade E6600 kommer få det jobbigt när det blir lite fler enheter på skären.

Skall slänga in patchen och lattja ett par minuter till innan det är dags att sova

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Blev en sen kväll på jobbet så inte hunnit köra mycket än men mycket första intryck är att det är förbannat bra! Fick inte alls den något besvikna känslan som när jag startade upp Arma 1 första gången, det här känns mer som OFP. Härligt!

Har hunnit testa det nu en stund och kan inte göra annat än att hålla med!

spelet är riktigt bra, grym atmosfär. men framför allt en otrolig potential.

Missförstå mig nu inte, spelet är riktigt bra, men kan alltid bli bättre. Med tanke på vad folk gjorde med arma1, dvs ACE moden. så kan det här blir mycket bättre och roligare.

Angående prestanda, så får man tweaka lite med settings osv, men när man väl får den rätta blandingen för sit eget system blir man inte missnöjd, spelet är snyggt och flyter på bra. Men visst om man kör med allt på topp så får man vara beredd på låg fps.

Så nu har man babblat för mycket igen, nu ska man tillbaka till slagfältet.

Väl värt varenda krona!

Visa signatur

p5edeluxe, 4gb corsair pc8500, q9550 @2.83ghz w Noctua, HIS 4870x2. 750w corsair. p182 antec

Permalänk
Medlem

Fråga till er som har spelet, hur många kan man spela i multiplayer dvs mot andra spelare och finns det bra servrar för det?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Den viktiga frågan är, hur är multiplayer? och hur är situationen kring det?

Permalänk

Angående hur många som kan spela multiplayer på samma server så är det tydligen helt upp till serverns hårdvara Beroende på vad banan som körs tillåter, så kan man vara hundratals. Men det drar som sagt en del prestanda.

Hur "situationen" är i multiplayer så är väl orden " helvetiskt kaotiskt" ganska passande, om man snackar public-servrar då så klart. Det rekommenderas att coopa med polare eller söka till seriösa communities/klaner om ni vill få ut något vettigt och kul av det.

Nu har jag iaf lallat runt en del i spelet under natten, och jag måste säga att det är otroligt ovant, sjukt många kontroller för allt, och snygg men ruskigt krävande grafik. Personligen står jag inte ens ut med tanken att behöva styra runt eller bossas runt av AI'n i spelet. Det är helt enkelt på tok för bökigt och okontrollerat. Jag behöver mänskliga med-spelare som kan tänka lite själva för att avnjuta detta

Något jag hoppas på kommer bli fixat, på ett eller annat sätt, är den hemska mus-känsligheten i spelet. Den känns väldigt onaturlig och stelt. Rör man på musen långsamt så är den jättekänslig, och rör man på den snabbt så kommer man ingenstans. Det ger iaf mig stora problem med att sikta.

Angående grafiken så är det garanterat min processor som slöar ner spelet en aning. När jag spelade igenom Bootcamp så anpassade jag alla inställningar så man fick ett behagligt flyt. Men när man sen provade på kampanjen så hade man typ konstant 10 fps mindre, troligvis pga den större mängden AI på banan då.
Precis som folk på officiella forumen så kan jag iaf rekommendera att stänga av "Post processing" helt och hållet. Då blir ni av med de grötiga blur och bloom effekterna, som iaf jag bara tyckte gjorde spelet fulare. Ni tjänar då runt 10 fps också Jag hoppas bara dom får ordning på Anti-Aliasing inom en snar framtid, det behövs!

Men annars är det ett jävligt skönt och spänningsfyllt spel. Track IR är som sagt guld värt, både på fältet och i fordon, och tog inte särskillt lång tid att vänja sig vid. Gameplayet i sig är inlevelsefullt och långsamt, precis som jag hade väntat mig. Det kräver bara en hel del träning och fipplande för att lära sig hur allt funkar med menyer, inventories och togglande. Lite tråkigt egentligen, då jag tror denna inlärningsperioden kommer skrämma iväg många spelare.

Edit; Kom på att jag tog lite bilder när jag ändå hade Fraps igång. Detta är taget med alla settings maxade förutom skuggor som var på "normal, post-processing på "disabled", AF på "normal", upplösningen 1440x900, samt 133% "fejk AA". Dessa inställningar gav mig runt 25-30 fps i kampanjen med systemet i sign, fast med ett vanligt klockat HD4870 512mb istället för x2. Ser helt ok ut, men tyvärr måste jag sänka något mer sen Måste se till att bli av med lite HUD och text-meddelanden också, sjukt irriterande och löjligt

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

ang co-op med polare, går det att hitta folk att lira med i lobbyn eller? Jag kommer vara helt ny i det där communityt

oroväckande med alla olika uppgifter om systemkraven. Det är lite trist att spelutvecklare fortfarande typ 2 år efter quadcores introducerande fortfarande inte använder det fullt ut

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Något jag hoppas på kommer bli fixat, på ett eller annat sätt, är den hemska mus-känsligheten i spelet. Den känns väldigt onaturlig och stelt. Rör man på musen långsamt så är den jättekänslig, och rör man på den snabbt så kommer man ingenstans. Det ger iaf mig stora problem med att sikta.

Angående grafiken så är det garanterat min processor som slöar ner spelet en aning. När jag spelade igenom Bootcamp så anpassade jag alla inställningar så man fick ett behagligt flyt. Men när man sen provade på kampanjen så hade man typ konstant 10 fps mindre, troligvis pga den större mängden AI på banan då.
Precis som folk på officiella forumen så kan jag iaf rekommendera att stänga av "Post processing" helt och hållet. Då blir ni av med de grötiga blur och bloom effekterna, som iaf jag bara tyckte gjorde spelet fulare. Ni tjänar då runt 10 fps också Jag hoppas bara dom får ordning på Anti-Aliasing inom en snar framtid, det behövs!

Håller med om att musen är lite konstig, jag tycker den är för känslig.. ska försöka tweaka den och se om det blir bättre..

Jag kör med alla grafikinställningar på högsta men post processing disabled och 100% "fillrate", och jag får riktigt bra fps, allafall i bootcamp ^^
Uppemot ca. 50 fps faktiskt.

En sak som stör mig lite är att om man springer (man måste springa om man vill komma fram nån dag) så blir man andfådd snabbt, och man kan inte sikta så bra.
Och om man går så tar det EVIGHETER att ens gå 20 meter, så springa är ett måste.
Så man har 2 möjligheter när man tar sig fram till fots: 1: spring fort som i helvete och bli extremt andfådd så du inte kan sikta.
2: gå så in i helvete sakta så det tar minst 7 timmar att ens gå 10 meter.

Det borde finnas ett mellanting, lätt jogging borde finnas.
Förstår inte varför det bara finns snigelgång eller supersprint.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Håller med om att musen är lite konstig, jag tycker den är för känslig.. ska försöka tweaka den och se om det blir bättre..

Jag kör med alla grafikinställningar på högsta men post processing disabled och 100% "fillrate", och jag får riktigt bra fps, allafall i bootcamp ^^
Uppemot ca. 50 fps faktiskt.

En sak som stör mig lite är att om man springer (man måste springa om man vill komma fram nån dag) så blir man andfådd snabbt, och man kan inte sikta så bra.
Och om man går så tar det EVIGHETER att ens gå 20 meter, så springa är ett måste.
Så man har 2 möjligheter när man tar sig fram till fots: 1: spring fort som i helvete och bli extremt andfådd så du inte kan sikta.
2: gå så in i helvete sakta så det tar minst 7 timmar att ens gå 10 meter.

I Operation Flashpoint fanns det en funktion för att "snabbspola" igenom de tråkigaste springdelarna, upp till 4 ggr normal hastighet. Detta gör du genom att trycka på knappen knappen närmast till vänster om backspace, sänker hastigheten gör du med knappen ännu ett steg till vänster om backspace.

Vet inte om detta finns i ArmA2, mitt spel bör dock dimpa ner i brevlådan idag så jag kan testa.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Blev en sen kväll på jobbet så inte hunnit köra mycket än men mitt första intryck är att det är förbannat bra! Fick inte alls den något besvikna känslan som när jag startade upp Arma 1 första gången, det här känns mer som OFP. Härligt!

Har inte fipplat nånting med inställningarna, kör med "high"-inställningen med 130% fillrate nånting (inte installerat patchen än) på 1680x1050 och det verkar mitt 4870 klara fint. Bara lekt i editorn och kört första SP uppdraget än så antar att min föråldrade E6600 kommer få det jobbigt när det blir lite fler enheter på skären.

Skall slänga in patchen och lattja ett par minuter till innan det är dags att sova

En liten fråga; Vad går din E6600? Jag sitter ju nämligen på en 3,2GHz variant av den och undrar själv hur det skall tänkas gå... Nåväl, jag vet ju egentligen svaret redan. Precis som alla andra nya spel i 2560x1600. Bugger.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_

Öh, är det inte det som finns? Finns ju 4 hastigheter: Ruskigt sakta (ironsight, prone, etc), halv-fart (crouch), normal (vanligt stående) och sprint.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Arma2 på DvD skiva och nu undrar jag om det går att få in det i steam så att det hämtar hem uppdateringar till spelet för nu har jag det bara som genväg i steam. hoppas att nån vet hur man gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyver
Jag köpte Arma2 på DvD skiva och nu undrar jag om det går att få in det i steam så att det hämtar hem uppdateringar till spelet för nu har jag det bara som genväg i steam. hoppas att nån vet hur man gör.

Det går inte, ännu iaf. Välj spel->aktivera produkt på steam och knappra in produktkoden. Men, som sagt, det fungerar inte. Kanske går när spelet släppts på steam.

Måste säga att spelet är förbannat bra. Väldigt mycket ofp-känsla. Bara mitt nya grafikkort levereras snart så ska jag sätta igång på allvar. Har inte varit så sugen på ett spel sedan zelda, och zelda innan det, och innan det...

Och inte haft så kul i ett liknande spel någonsin, och då ser jag ingenting än så länge. Nåväl, bara hoppas intrycket består.

Permalänk
Avstängd

Det är ju för fan ospelbart på mitt GTX 295... Suck 399 kronor bortkastat, lär ju dröja innan bohemia får ändan ur och fixar en fix för SLI....

Jag älskar OFP och arma, men tyvärr så har bohemia aldrig varit bra på att skriva buggfriaspel..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok grabbar nu kan jag inte hålla mig:).

Måste blygt erkänna att jag inte har spelat Arma spelen någonsin då jag har spelat mest bara enkla fps spel com tex COD spelen och liknande. Börjar bli grymt sugen på att ge mig in på nåt nytt och spännande och har hört en massa goda kritik krig det här spelet. Föredrar en fysisk kopia om jag köper spelet då vill man ju oftast betala för nåt som man kan röra vid. Kommer det att löna sig i längden att spela spelet? Många timmars njutning? eller bara "ahh så var det med det". Jag funderar på att skaffa det inom kort. Tror inte det skulle bli nåt problem för min burk att köra spelet med max grafik.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Det är ju för fan ospelbart på mitt GTX 295... Suck 399 kronor bortkastat, lär ju dröja innan bohemia får ändan ur och fixar en fix för SLI....

Jag älskar OFP och arma, men tyvärr så har bohemia aldrig varit bra på att skriva buggfriaspel..

SLI fungerar i ArmA2 och sen är det väl upp till nvidia att fixa SLI stöd för spelen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Öh, är det inte det som finns? Finns ju 4 hastigheter: Ruskigt sakta (ironsight, prone, etc), halv-fart (crouch), normal (vanligt stående) och sprint.

Ehm nej, jag menar när man står..
Då har man bara 2 hastigheter: superlångsamt eller supersprint.

Men fan vad mus-styrningen äcklar mig (när man siktar), det är hyperkänsligt när man gör små rörelser när man siktar, men när man gör stora och snabba rörelser så är den långsam.. helt weird.
Har svårt att träffa någonting alls, och dessutom är styrningen hackig ibland, siktet förflyttar sig liksom i små hack..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Ok grabbar nu kan jag inte hålla mig:).

Måste blygt erkänna att jag inte har spelat Arma spelen någonsin då jag har spelat mest bara enkla fps spel com tex COD spelen och liknande. Börjar bli grymt sugen på att ge mig in på nåt nytt och spännande och har hört en massa goda kritik krig det här spelet. Föredrar en fysisk kopia om jag köper spelet då vill man ju oftast betala för nåt som man kan röra vid. Kommer det att löna sig i längden att spela spelet? Många timmars njutning? eller bara "ahh så var det med det". Jag funderar på att skaffa det inom kort. Tror inte det skulle bli nåt problem för min burk att köra spelet med max grafik.

Hela Operation Flashpoint serien är nog den typ av spel som man spelar tills uppföljaren kommer, liksom Battlefield, Elder Scrolls eller Total War

Men det beror ju hur man tycker om det i grunden. Det är inte ett "enkelt fps spel", det är det rakt motsatta. Vissa hatar den här typen av spel.

Edit: Blackbird_CaD_, fattar fortfarande inte vad du menar. När man står är det 3 hastigheter, inte 2. Sprint, springa eller gå. Och varför stå upp? Gå i crouch och halv-spring som en normal person