ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Jag har då inget segt sikte i mitt spel. Du kanske behöver ställa ner floating zonen till lägsta?

Vart hittar man inställningarna för denna "floating zonen"? Eller menar du "head-bob", eller vad det nu heter?

Det som är jobbigt med mus-känsligheten är att det är någon form av "mouse-acceleration"-inställning igång. Personligen föredrar jag att ha en mer jämn mus-känslighet. Det känns som som en grej som lär gå att ställa in i en config någonstans. Har du några ideer så säg gärna till Jag ska rota runt lite själv här snart. Annars får man väl helt enkelt vänja sig!

Sen att det är allmänt "segt" att styra soldaten i spelet är ju en helt annan grej, som iaf jag inte har något problem med. Det är ju trots allt inte en 40 kilos ballerina man spelar som

Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Öh, vet nån vad "3D performance" är?
Min står som:

3D_Performance=-4194304;

Vilket inte låter särskilt bra av nån anledning...

Det kanske har något med "3d resolution" att göra, alltså den där tillfälliga varianten av AA. Vad det där värdet sen kan stå för är ju en bra fråga Prova ändra inställningen i spelet och se om det ändrats i configen.

Edit: Nja, så här såg min ut;

language="English";
adapter=-1;
3D_Performance=100000;
Resolution_Bpp=32;
Resolution_W=1440;
Resolution_H=900;
refresh=60;
Render_W=1920;
Render_H=1200;
FSAA=0;
postFX=0;
HDRPrecision=8;
lastDeviceId="";
localVRAM=536870912;
nonlocalVRAM=257294304;

"Render" lär ju vara den där 3d resolution. Vettifan vad 3d performance kan vara då. Jag hade ju iaf ett positivt värde

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Vart hittar man inställningarna för denna "floating zonen"? Eller menar du "head-bob", eller vad det nu heter?

Tror det heter Aiming deadzone i ArmA2 och finns precis ovanför headbob reglaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Öh, vet nån vad "3D performance" är?
Min står som:

3D_Performance=-4194304;

Vilket inte låter särskilt bra av nån anledning...

Jadu jag har exakt samma där. Har GTX275.

"language="English";
adapter=-1;
3D_Performance=-4194304;
Resolution_Bpp=32;
Resolution_W=1920;
Resolution_H=1200;
refresh=60;
Render_W=1805;
Render_H=1128;
FSAA=0;
postFX=0;
HDRPrecision=8;
lastDeviceId="";
localVRAM=902160385;
nonlocalVRAM=258998271;
"

Ni som inte har problem med "siktandet" och muskänsligheten. Vad har ni för inställningar?

Kan lova er en sak. Så beter sig inte siktet i verkligheten. Jag har spelat en del airsoft med en G36C med tom lite högre vikt än RS (real steel) varianten pga batteri, tyngre handtag samt rödpunktsikte och jag har då inga problem att förflytta mig samtidigt som jag har mål i sikte hela tiden (gående då) eller att jag kan få målet i sikte mycket snabbt och utan att det gungar mm just tack vare rödpunkten. Samma sak med hur soldater rör sig. Det är inte realistisk i ArmA 2. Visst bättre än i det förskräckligt irriterande ArmA men fortfarande inte realistiskt utan det går segt i spelet. Alla som har gått runt med full utrustning i verkligheten vet vad jag snackar om så cut the crap om realismen när det gäller infanteri i ArmA2.

Däremot är detaljerna bra och om man skippar spela som enskilld soldat utan kör fordon/flyg eller är befäl blir det genast mycket roligare. Här påminner spelet mycket om OPF fast är snyggare och mer detaljerat!

Jag gillar också att planera anfall och smyga sig fram till målet, överraska och omringa fiender mm så är inte ute efter arkadlir eller annat CS utan det jag vill ha är att siktet reagerar som det bör!. Inte fan vill man kämpa med kontrollerna utan man ska lägga ner all energi på att bekämpa fienden :). Hoppas verkligen detta är nåt som går att ändra då vissa av er har tydligen inga problem med seg sikte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Jadu jag har exakt samma där. Har GTX275.

"language="English";
adapter=-1;
3D_Performance=-4194304;
Resolution_Bpp=32;
Resolution_W=1920;
Resolution_H=1200;
refresh=60;
Render_W=1805;
Render_H=1128;
FSAA=0;
postFX=0;
HDRPrecision=8;
lastDeviceId="";
localVRAM=902160385;
nonlocalVRAM=258998271;
"

Ni som inte har problem med "siktandet" och muskänsligheten. Vad har ni för inställningar?

Kan lova er en sak. Så beter sig inte siktet i verkligheten. Jag har spelat en del airsoft med en G36C med tom lite högre vikt än RS (real steel) varianten pga batteri, tyngre handtag samt rödpunktsikte och jag har då inga problem att förflytta mig samtidigt som jag har mål i sikte hela tiden (gående då) eller att jag kan få målet i sikte mycket snabbt och utan att det gungar mm just tack vare rödpunkten. Samma sak med hur soldater rör sig. Det är inte realistisk i ArmA 2. Visst bättre än i det förskräckligt irriterande ArmA men fortfarande inte realistiskt utan det går segt i spelet. Alla som har gått runt med full utrustning i verkligheten vet vad jag snackar om så cut the crap om realismen när det gäller infanteri i ArmA2.

Däremot är detaljerna bra och om man skippar spela som enskilld soldat utan kör fordon/flyg eller är befäl blir det genast mycket roligare. Här påminner spelet mycket om OPF fast är snyggare och mer detaljerat!

Jag gillar också att planera anfall och smyga sig fram till målet, överraska och omringa fiender mm så är inte ute efter arkadlir eller annat CS utan det jag vill ha är att siktet reagerar som det bör!. Inte fan vill man kämpa med kontrollerna utan man ska lägga ner all energi på att bekämpa fienden :). Hoppas verkligen detta är nåt som går att ändra då vissa av er har tydligen inga problem med seg sikte.

Det är ju självklart att du vet bättre än folket som BI hyr in. Riktiga soldater med erfarenhet. Men du vet ju bättre.
Sen att påtå att spelet är bättre när du sitter i ett fordon är bara trams. Fordonen har varit skit ända sen Operation Flashpoint.
En sak folk inte inser är att ArmA simulerar tyngden på vapnet så om du drar åt sidan så kommer du se att vapnet inte hänger med direkt och stannar inte på sekunden precis som i verkliga livet.
Om du är så jävla missnöjd varför ens köpa spelet. Lämna tillbaka det och så blir allt frid och fröjd, både för oss här på forumet och för dig.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med segheten i siktet eller i rörelsen av karaktären som du har.

Jag tycker rörelsen i karaktären är tillräckligt snabb och har bra respons. Där enda begränsningen är när det finns andra objekt i vägen så går det inte att röra sig som man vill.

Jag tycker att hastigheten för siktet är bra, när jag rör musen lite så flyttas siktet lite och när jag rör musen mycket så rör sig siktet mycket, inget flyg hit o dit.
Jag skulle rekommendera dig att dra ner "Aiming deadzonen" till lägsta, finns under Game Options.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med några sikten.. men att spela detta spelet med AIn är ju en jävla mardröm. interfacet för att beordra sina medsoldater är ju löjligt mycket mer komplicerat en det behöver vara.

Sen stör jag mig på att man måste klicka höger knapp , släppa och sen hålla in för att titta ner i ironsight.

Istället när du direkt håller ner mus2 så får man nån sorts konstig ögonzoom över hela pipan.
Går väl kanske att configurera om.

Annars.. underbart spel.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Har deadzone på 0.

Xclusiv8 vad spelar det för roll om de hyrt soldater för hjälp när de inte kan överföra de erfarenheterna till spelet?

Dessutom så säger jag inte att hela spelet suger. Bara delar av den. Det är kul spel med bra kännsla förutom vissa grejer samt buggar! Fysiken suger dock, eller snarare avsaknadet av den. Körde nyss stridsvagn och blev träffatd först i ena bandet sedan utslagen men märkte inget på vagnen utan såg endast att vagnikonen byte färg till rött. Liksom vad fan? Sitter man inne i vagnen så bör man ju märka när nån skjuter på en. Kör bara 1:a person så ser bara genom siktet. I annat uppdrag valde jag MP5:an med 6 st magasin men kunde inte skjuta pga 0 skott. Det gick inte ladda om trotts att man hade magasin på sig. AI:n är ju värdelös som sagt...

De verkar ju ändra lite grejer till det bättre men kämpar hela tiden med samma skitbuggar sedan OPF. Känns som de skulle sparkat en del folk för länge sedan och anställt nya som kan grejerna bättre. Men visst spelet är ju trevlig när det väll funkar som det är tänkt samt de släpper patchar och jobbar på problemen hela tiden. ArmA2 kan bli riktigt kul om man hanterar den på rätt sätt men mycket måste förbättras om det ska bli riktigt bra spel.

Permalänk
Medlem

Om jag skall klaga på nåt så är det att texturerna flipprar en hel massa för mig. Om jag kollar runt eller zoomar så tar det tid för vissa texturer att bli högupplösta. Förstör atmosfären en hel del när vissa ytor ser ut som crap för att först någon sekund senare ändras och bli skarp.

Såg att flera hade samma problem på BIS forum. Skall köra en defragmentering på disken, det kan ju inte skada. Sen kanske man kan lattja med videomemory inställningen. Hoppas det går att göra nåt åt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

I annat uppdrag valde jag MP5:an med 6 st magasin men kunde inte skjuta pga 0 skott. Det gick inte ladda om trotts att man hade magasin på sig. AI:n är ju värdelös som sagt...

Du hade antagligen SD magasin som bara fungerar i den ljuddämpade MP5an.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Om jag skall klaga på nåt så är det att texturerna flipprar en hel massa för mig. Om jag kollar runt eller zoomar så tar det tid för vissa texturer att bli högupplösta. Förstör atmosfären en hel del när vissa ytor ser ut som crap för att först någon sekund senare ändras och bli skarp.

Såg att flera hade samma problem på BIS forum. Skall köra en defragmentering på disken, det kan ju inte skada. Sen kanske man kan lattja med videomemory inställningen. Hoppas det går att göra nåt åt det.

Kan vara så att du har för lite minne på grafikkortet. Testo o ändra fillraten till lägre än 130% som du sa att du hade tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Du hade antagligen SD magasin som bara fungerar i den ljuddämpade MP5an.

Det var MP5SD dvs den ljuddämpade och det gick inte välja andra magasin när man valde utrustning i helikoptern. Var en av de valbara uppdragen. Så måste vara en bugg. Dessutom så passar alla MP5 magasin i både vanliga MP5:or och de ljuddämpade. Däremot MP10 (raka magasin som i UMP) kanske inte passar men vet inte om den ens finns i spelet. Tror inte det iaf.

En sak är säker. Tiden flyter som fan. Plötsligt inser man att flera timmar gått hehe utan att man märkt nåt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår att folk klagar på ArmA 2, och det har dom rätt att göra. Operation Flashpoint 2 kommer säkert vara mycket bättre. Det är två olika tillverkare. ArmA 1 sög så det är inte helt otippat att Arma 2 inte är helt hundra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför jämför du airsofts verklighet med en soldats verklighet för?

Det "vapnet" du talar om är också är också relativt lätt. 1800g (utan tillbehör) läser jag för airsoft varianten som är batteridriven, jämfört med 2820g som den riktiga väger (utan tillbehör). Sen lär airvapnets vikt vara ganska långt bak med tanke på batteriplacering osv. jämfört med riktig variant där tyngdpunkten oftast ligger längre fram pga. pipan.

Kom tillbaka när du har hängt på dig lite riktig utrustning, ak5+ammunition+kroppsskydd+p-skott+hjälm+gasmask så ska vi se om du fortfarande tycker likadant.

Segheten i siktet i arma II ligger inte inbyggd i själva musrörelsen utan i vart dina skott hamnar.

Permalänk
Citat:

Håller inte med här. Det går inte att jämföra med airsoft-matcher bara för att du kör med en "realisiskt" replika av ett vapen. Utrustningen du släpar runt på påverkar din balans, styrka och smidighet massor. Ett fulladdat magasin i vapnet är tyngre än man tror, och lägger en klart märkbar tyngd på vapnet. Att gå runt och hålla upp och sikta med ett fulladdat vapen är dessutom väldigt påfrestande för både armar och rygg, och påverkar ditt sikte väldigt negativt efter bara typ 20 sekunder, beroende på hur stark man är. Rekylen gör dessutom både dina armar och axlar ömma efter en kort stund (Även om det inte är någon märkvärdig ammunition), och segar ner dina rörelser en aning. Om man sen också är i fält så får man ju räkna med trötthet efter förflyttningar, hukande, och andra rörelser som blir typ 10 gånger jobbigare än normalt iom den tunga utrustningen. Så det som simuleras i spelet är en heeelt annan grej. Om jag skulle klaga på något om saken i spelet så skulle det snarare vara just på att man kan gå runt och sikta konstant utan att påverka sin trötthet eller siktförmåga. Det enda jag märkt som drar ner siktet är hastiga rörelser och om man håller andan för länge.

Aja, har provat lira coop hela natten med en polare nu. Nu börjar alla irritations-moment och buggar dyka fram Det är verkligen en frustrerande uppgift att styra AI'n. Dom gör ju fan aldrig det man vill att dom ska göra, hur många gånger man än beordrar dom. Så vi sket bara i dom och lät dom yra runt i bakgrunden. Synd att man inte bara verkar kunna stänga av dom. Bläää

Någon som vet en bra tutorial eller dylikt för hur man använder order-systemet och kartan? Det kändes otroligt onödigt invecklat och struligt. Men förhoppningsvis så kanske man finner charmen i det senare. Jag tycker ju att det iaf ska gå att kunna ropa in koordinater för artilleri och dylikt, istället för att behöva behöva stå och stirra på målet med sina egna ögon. Det skulle också vara väldigt smidigt om man kunde dela uppgifter och markeringar på sina karter med varandra. Det känns ju löjligt att jag som har upptäckt ett fiende-läger inte ska kunna visa eller markera det på kartan för min gruppchef. Väldigt förvirrande!

Sen har jag fifflat runt en del med grafikinställningarna också, för att försöka få mer flyt. Men till min stora förvåning så har jag nu märkt att vilka inställningar jag än kör på, så kommer jag fan aldrig över 30 fps. Särskillt i städer rasar min fps ner till mellan 15-20, även om jag kör allt på lägsta. Usch, min enda förklaring till detta är dock fortförande att processorn flaskar ner det. Men det känns ändå väldigt konstigt!

Aja, men det positiva i det hela är att trots alla dessa irritations-moment så kunde vi inte sluta nöta vidare i spelet typ 6 timmar i sträck Fortförande jävligt kul och inlevelsefullt. Särskillt under något uppdrag där man ska söka efter fiende-camps runt ett mindre berg fullt av skog och ruiner. Vi smög liksom fram växelvis mellan träden hela tiden och kontrollerade konstant omgivningen efter fienden. Jag med prickskytte-geväret för attacker på distans och Matte54 med M16 och granat-tillsats för närstriderna Sjukt spännande och svårt. Men vi måste som sagt bara lära oss själva radio- och order-systemen bättre, och kartan. Det blev mycket svordomar emellanåt. Men hur mycket man än gapade och skrek på spelet så kunde man inte sluta älska det

Och ärligt talat så måste jag säga att jag nu iaf har vant mig vid mus-känsligheten. För mig var det tydligen något sorts fenomen som kom i samband med låg fps, och det hade jag inga problem med så länge man var ute i skogarna och pangade. Så länge jag ligger närmare 30+ hela tiden så känns mus-känsligheten mycket jämnare

Edit: Lite fler bilder från nattens coopande Imorgon blir vi förhoppningsvis 3 spelare istället.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hur är spelet? Gillade verklogen BF2 så hur är ARMA2? Är spelet allmänt segt? Hur lyckas ni testa spelet, vill helst få chansen att testa det innan man köper det nu när det släpps.

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Jag förstår att folk klagar på ArmA 2, och det har dom rätt att göra. Operation Flashpoint 2 kommer säkert vara mycket bättre. Det är två olika tillverkare. ArmA 1 sög så det är inte helt otippat att Arma 2 inte är helt hundra.

Med tanke på ditt namn och din kommentar antar jag att du bara är ute efter mothugg, men du ska få den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=Zt4Jx2-yJKU&feature=related

Tycker du fortfarande att det kommer bli ett mycket bättre spel så föreslår jag att du skriver det i Dragon Rising-tråden istället för här, då du bevisligen inte är ute efter tillstymmelse till realism.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Okej här kommer lite:

@ArtMan
Ja själva funktionen med hologramsiktena (Aimpoint och Eotech) existerar inte i spelet. För att det skulle fungera skulle dom behöva lägga till någon sorts Track-IR funktion när man kollar genom siktet.
Som det är nu kollar spelaren hela tiden i samma linje genom siktet, och därför rör sig punkten på det viset. I verkligheten behöver du ju bara fokusera på att hålla punkten på målet, och inte att du håller vapnet rätt. Men i spelet fungerar det dom där siktena alltså som vanliga korn.
Om det nu är så du menar.

Däremot är det inga problem att sikta i spelet alls om man står stilla, och det funkar att gå, sikta och skjuta på nära håll. Tycker faktiskt att det är för lite svaj i vapnen när man står upp.

Tyckte du sa att soldaterna rörde sig segt, jag tycker tvärtom ibland faktiskt.

När det gäller deadzone så får väl folk köra på det dom gillar mest, jag har det på max, gillar inte när bilden flyttas så mycket när man siktar.
När folk nämner sikten vet man dock inte om dom pratar om det gröna fusksiktet heller, siktet i detta flyger ju runt en jäkla massa och är nog inget att lita på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Sen stör jag mig på att man måste klicka höger knapp , släppa och sen hålla in för att titta ner i ironsight.

Istället när du direkt håller ner mus2 så får man nån sorts konstig ögonzoom över hela pipan.
Går väl kanske att configurera om.

Tror du kan dubbelklicka på höger musknapp för att låsa den i det läget, börjar du sen springa och sen stannar upp så går den direkt till det läget. Om inte så borde det nog gå att ställa in.
"zoomen" tror jag skall fungera som ett sorts ögonfokus.

Citat:

Aja, har provat lira coop hela natten med en polare nu. Nu börjar alla irritations-moment och buggar dyka fram Det är verkligen en frustrerande uppgift att styra AI'n. Dom gör ju fan aldrig det man vill att dom ska göra, hur många gånger man än beordrar dom. Så vi sket bara i dom och lät dom yra runt i bakgrunden. Synd att man inte bara verkar kunna stänga av dom. Bläää

Att spela med AI är riktigt bajsigt, man måste veta hur dom beter sig i dom olika beteenden (Safe, aware osv). Ett tips är att bara spela med mänskliga spelare på samma lag.
Har kommit på att trycka på T och byta mellan gubbarna kan fixa till dom största irritationsmomenten iaf.

Citat:

Någon som vet en bra tutorial eller dylikt för hur man använder order-systemet och kartan? Det kändes otroligt onödigt invecklat och struligt. Men förhoppningsvis så kanske man finner charmen i det senare. Jag tycker ju att det iaf ska gå att kunna ropa in koordinater för artilleri och dylikt, istället för att behöva behöva stå och stirra på målet med sina egna ögon. Det skulle också vara väldigt smidigt om man kunde dela uppgifter och markeringar på sina karter med varandra. Det känns ju löjligt att jag som har upptäckt ett fiende-läger inte ska kunna visa eller markera det på kartan för min gruppchef. Väldigt förvirrande!

Om du funderar på att skicka runt AI på kartan så lär du dig nog mest om du testar AIn i editorn med lite waypoints. Vid varje waypoint så kan du välja exakt samma saker som du kan säga till dom när du spelar. Jag har själv inte spelat tillräckligt mycket för att veta hur AI:n beter sig i de olika lägena.
Något som däremot underlättar väldigt mycket och inte är så uppenbart är att markera AI:n hålla inne ALT och trycka någonstans på marken eller kartan. Då tittar dom åt det hållet istället för att bara vara vända åt något random håll. Är det fiender i närheten tittar dom dock automatiskt mot dem.

Kartan är väl inte så mycket att kunna, mer än att kunna läsa den och förstå GPS:en. Om du vill markera något så är det bara att dubbelklicka där, pil upp och pil ned för att välja markör, Shift+vänster högerpil för att välja färg, skriv något och tryck enter. Din kompis kommer se samma markör på sin karta. OBS! Du måste välja rätt chat-kanal innan du sätter ut markören för att han skall se. Läs i manualen vilka som hör/ser vad för vilka kanaler du kör på, om du inte vet.

Artilleriet var en stor besvikelse, är väl ingen expert på området, men vet att dom bara inte skjuter iväg det på måfå. Enligt mig så borde kartan kommit upp när man siktade som artilleriskytt, sen trycker man bara på kartan vart man skall sätta det. Kan lova att det kommer komma ett script där du kallar in det med koordinater. Var rätt löjligt när man markerade med laser för missilen eller vad det nu var i campaignen.

Hoppas ni svär i direktchatten sen, finns ju inget bättre.

Hoppas dom skyndar på och fixar till spelet lite och optimerar cpu användandet. Har tweakat det lite men kan ändå knappt spela för närvarande.

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Men nu är det väl så att Arma2 är gjorda av dem som gjorde OF, och OF2 är görs av dem som gjorde Arma?

Visa signatur

"Hannes has taken a CrossHair IV Formula, a Lian Li case and plenty of BitsPower watercooling and created more than a case mod; Theory is a work of art. With attention to detail so fine that he even polished the ROG board capacitors, Theory is modding at legendary standards" - ASUS

Permalänk
Citat:

OFp 2 kommer suga apröv, period.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Hur är spelet? Gillade verklogen BF2 så hur är ARMA2? Är spelet allmänt segt? Hur lyckas ni testa spelet, vill helst få chansen att testa det innan man köper det nu när det släpps.

Spelet släpptes i fredags förra veckan. Problemet är bara det att ingen har det i lager längre, då allt verkar ha gått till förhandsbokarna och dom som verkligen ville ha ett ex över midsommarhelgen Det är bara Steam som har en jävligt sen release, och ett hemskt pris därtill. Tar du en tur på stan så kanske du hittar ett ex någonstans. Jag, polaren och brorsan förbokade våra och fick dom i måndags.

Om man jämför med BF2, så ser jag faktiskt inga likheter alls. Det är helt olika spel. Realitymod är väl närmare, men fortförande inte samma sak alls. ArmA 2 är verkligen inget spel man bara hoppar in i och mörsar runt, som BF2, utan det har en ganska lång inlärningskurva och ett helt annat gameplay. Man måste verkligen uppskatta vad Bohemia vill med spelet, och inte bara se på det som ett nytt snyggt spel med en stor spelvärld fylld med en massa vapen och fordon att lattja med Invänta demot som kommer inom en vecka eller två, och prova först.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazyfox
Att spela med AI är riktigt bajsigt, man måste veta hur dom beter sig i dom olika beteenden (Safe, aware osv). Ett tips är att bara spela med mänskliga spelare på samma lag.
Har kommit på att trycka på T och byta mellan gubbarna kan fixa till dom största irritationsmomenten iaf.

Om du funderar på att skicka runt AI på kartan så lär du dig nog mest om du testar AIn i editorn med lite waypoints. Vid varje waypoint så kan du välja exakt samma saker som du kan säga till dom när du spelar. Jag har själv inte spelat tillräckligt mycket för att veta hur AI:n beter sig i de olika lägena.
Något som däremot underlättar väldigt mycket och inte är så uppenbart är att markera AI:n hålla inne ALT och trycka någonstans på marken eller kartan. Då tittar dom åt det hållet istället för att bara vara vända åt något random håll. Är det fiender i närheten tittar dom dock automatiskt mot dem.

Kartan är väl inte så mycket att kunna, mer än att kunna läsa den och förstå GPS:en. Om du vill markera något så är det bara att dubbelklicka där, pil upp och pil ned för att välja markör, Shift+vänster högerpil för att välja färg, skriv något och tryck enter. Din kompis kommer se samma markör på sin karta. OBS! Du måste välja rätt chat-kanal innan du sätter ut markören för att han skall se. Läs i manualen vilka som hör/ser vad för vilka kanaler du kör på, om du inte vet.

Artilleriet var en stor besvikelse, är väl ingen expert på området, men vet att dom bara inte skjuter iväg det på måfå. Enligt mig så borde kartan kommit upp när man siktade som artilleriskytt, sen trycker man bara på kartan vart man skall sätta det. Kan lova att det kommer komma ett script där du kallar in det med koordinater. Var rätt löjligt när man markerade med laser för missilen eller vad det nu var i campaignen.

Hoppas ni svär i direktchatten sen, finns ju inget bättre.

Jag vill inte spela med AI i min grupp över huvud taget Och mänskliga spelare kan man kommunisera med över mic, plus att dom kan tänka lite själva och behöver inte en order för minsta lilla steg. Så hur det funkar med ai-kommandon är jag egentligen inte intresserad av alls mer än hur man kallar på understöd, transport och allt det där. Vi lyckades tex kalla på en helikopter (Taxi), men lyckades inte lista ut hur tusan man beordrade piloten att flyga oss någonstans

Skall läsa på lite om hur kartan funkar sen. Jag fick nämligen intrycket av att endast grupp-chefen fick alla roliga funktioner först.

Och angående spelet inbyggda "chatter" så tyckte jag det var otroligt dåligt gjort och lackade inställningar. 'Vi körde med ventrilo istället, och det känns som att de flesta seriösa lirarna gör detsamma då de flesta bra låsta servrarna även har en vent- eller ts-server att använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta en titt på den här:

http://www.youtube.com/watch?v=H_6pNYVcmcc

Tydligen inget script heller utan finns i Arma2 från början.

Jag har inte spelat spelet än men det du beskriver låter som något som faktiskt finns på riktigt. Man markerar målet med laser vilket gör det mycket lättare för flyg att träffa med air-to-ground-missiler.

Permalänk
Citat:

Håller inte med här. Det går inte att jämföra med airsoft-matcher bara för att du kör med en "realisiskt" replika av ett vapen. Utrustningen du släpar runt på påverkar din balans, styrka och smidighet massor. Ett fulladdat magasin i vapnet är tyngre än man tror, och lägger en klart märkbar tyngd på vapnet. Att gå runt och hålla upp och sikta med ett fulladdat vapen är dessutom väldigt påfrestande för både armar och rygg, och påverkar ditt sikte väldigt negativt efter bara typ 20 sekunder, beroende på hur stark man är. Rekylen gör dessutom både dina armar och axlar ömma efter en kort stund (Även om det inte är någon märkvärdig ammunition), och segar ner dina rörelser en aning. Om man sen också är i fält så får man ju räkna med trötthet efter förflyttningar, hukande, och andra rörelser som blir typ 10 gånger jobbigare än normalt iom den tunga utrustningen. Så det som simuleras i spelet är en heeelt annan grej. Om jag skulle klaga på något om saken i spelet så skulle det snarare vara just på att man kan gå runt och sikta konstant utan att påverka sin trötthet eller siktförmåga. Det enda jag märkt som drar ner siktet är hastiga rörelser och om man håller andan för länge.

Håller med i delar av det du skriver. Dock får du tänka på att G36an är betydligt mycket bättre konstruerad än vad t.ex. AK5 är när det gäller balansen i vapnet. Det är både lättare och har tyngdpunkten längre bak. De som tror att man kan gå i anläggning hur länge som helst har aldrig varit ute i fält. Dock har jag nog aldrig blivit öm i axeln efter att ha skjutit, hur många magasin ska man tömma för att bli det?

Hoppas att Arma II är det jag förväntar mig, väntar fortfarande på demot så man kan testa lite...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Mr. Bravo här är några tips för att få bättre prestanda:

Shadow detail: High, Då får jag bättre fps än på normal, ca 5-10fps bättre beroende på vart man kollar.
Terrain detail: Normal
Object detail: Normal
3D resolution: 100-125% skulle nog vara bättre.
Eftersom du kör med ett 4870-512MB så borde nog Video memory och Texture detail vara på High eller lägre. Jag kör alla dom inkl AF på Very high, då jag har 1GB.

Se till så att AF/AA är avaktiverat i CCC, när jag hade AF(16x) aktiverat i CCC minskade FPSen med nära hälften i vissa scener.

Men du kommer antagligen inte se någon förbättring i kampanjen då den begränsas till under 30fps för de flesta.

Citat:

Du menar så här?(sänk ljudet)

http://www.youtube.com/watch?v=-my8P1ooWjU&fmt=18

Och såhär:

http://www.youtube.com/watch?v=jCBjsVVY9EI&fmt=18

När man markerade med lasern så var det väl en guidad robot eller bomb? det har väl ingenting med artilleri att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sack
Men nu är det väl så att Arma2 är gjorda av dem som gjorde OF, och OF2 är görs av dem som gjorde Arma?

Fel!

Dom dom som gjorde Operation Flashpoint är dom som gjort ArmA1 och ArmA2. Codemasters som äger namnet Operation Flashpoint har bara stulit det för att suga ut pengar från folk som inte vet bättre. De flesta ser Operation Flashpoint och ser tillbaka på det gamla spelet.

Dom riktiga uppföljarna till Operation flashpoint är just ArmA1 och ArmA2.

Permalänk

ArmA1 är en uppföljare till OFp?
Ok det visste jag inte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
ArmA1 är en uppföljare till OFp?
Ok det visste jag inte..

Vad trodde du det var då? Det använder ju till och med samma motor fast uppgraderad.

Permalänk

Nån som vet hur man kan snacka med civila?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samulen
Varför jämför du airsofts verklighet med en soldats verklighet för?

Det "vapnet" du talar om är också är också relativt lätt. 1800g (utan tillbehör) läser jag för airsoft varianten som är batteridriven, jämfört med 2820g som den riktiga väger (utan tillbehör). Sen lär airvapnets vikt vara ganska långt bak med tanke på batteriplacering osv. jämfört med riktig variant där tyngdpunkten oftast ligger längre fram pga. pipan.

Kom tillbaka när du har hängt på dig lite riktig utrustning, ak5+ammunition+kroppsskydd+p-skott+hjälm+gasmask så ska vi se om du fortfarande tycker likadant.

Segheten i siktet i arma II ligger inte inbyggd i själva musrörelsen utan i vart dina skott hamnar.

Nu är vi ganska offtopic men jag skrev ju att mitt airsoftvapen väger mer än den riktiga. Har G36C från CA med metallpipa, räls i metall samt egentillverkad handtag i aluminium + batteri, rödpunktsikte och vapenrem. Detta väger faktiskt mer än en riktig fulladdad G36C. Har inga problem att gå och sikta dock inte överdrivet långa sträckor då jag spelar mest inomhus. Självklart ingen rekyl eller tunga kropsskydd men poängen var att man kan få upp vapnet snabbt från brösten där den hänger på 3-punktsbälte. I verkligheten siktar man mycket snabbare med rödpunkt medan i ArmA2 spelar det knappt nån roll om du använder rödpunkt eller järnsikten pga av att man behöver inte fokusera på kornen utan det är redan "fixat".

Citat:

Efter fler speltimmar har jag iaf märkt att muskänsligheten/siktandet skiftar. I vissa uppdrag funkar det bättre medan i andra går det segt speciellt när man zoomar in. Har kanske med processorn att göra som du säger. Dock lite konstigt då en E8400 i 3.6GHz bör klara sånt rätt så bra.

Man blir också trött av att spela airsoft men nog inte i samma omfattning som i lumpen där man bär på massa extra vikt. Jag tycker dock att själva vapenhanteringen/siktandet är precis likadan förutom rekylen då.

Permalänk
Medlem

Sitter och installerar...

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Ja precis som Mr Bravo skrev satt vi hela natten och svor och njöt på samma gång, jag blev gruppchef hela tiden för jag hostade verkade inte gå att byta roller.

Va en del störnings moment som t.ex att dom 2 AI soldaterna man har med sig i kampanjen knappt släpper en fis utan att man säger åt dom.
Lite hjärna kunde dom väl haft? Om man inte beordrade dom nått (som man tillslut inte gjorde för man vart så trött på dom) så sprang dom antingen bara med en och dog , eller så stog dom 500-600 meter ifrån en och vaktade ett träd eller nått.

Ett annat störningsmoment som gruppchef, jag kunde beodra min enhet Mr Bravo + 2 AI t.ex "move here" och sätta en punkt på kartan så fick dom upp en waypoint som dom bara följer, men jag fick inte upp någonting så jag var tvungen att sitta å glo på kartan typ en gång per 100meter lr nått och verkligen komma ihåg vart jag beodrade dom någonstans.
Lyckades lista ut hur man valde artelleri support tillslut iallafall, gick bara i 3d läget(står i handboken att man bara ska klicka på kartan vart man ville ha det) men det gick inte hur jag en gjorde.

Sen samma sak med Taxi (Helikoptern) som man kallade på och hoppade in allihop så frågar han "Ok Razor team where to?" och då sitter man där och typ "move here" och klicka på kartan på olika sätt och väljer support menyn klickat runt på alla menyer jag hittar men dom flyger ingenstans.
Så det slutade alltid med att man sprang till fots eller åkte hummer och det verkade inte vara tillräckligt snabbt för kampanjen för vi blev försenade i alla moment i stort sett.

En annan sak jag undrar är hur det här "enemy spotted" systemet fungerar igentligen, verkar ju leva sitt eget liv ibland så säger min gubbe "enemy spotted 100 meter to right far" eller något så kan man kolla på kartan och ser exakt vart den gubben är och ibland så kommer det upp en cirkel i 3d läget som visar vart han menar. (men bara ibland)

Ett löjligt exempel är ju t.ex vi låg och smög på nått fiende läger i en skog uppe på en bergstopp och man ser soldater springa omkring nere i lägret.
men ingen verkar se nånting, sen helt plötsligt säger min gubbe "ENEMY TANK BEHIND US FAR" så han såg inte några soldater som sprang runt 150 meter framför oss men såg en pansarvagn som åkte förbi nere vid vägen ungefär 1400meter ner för berget.

Många störningsmoment AIn, kontrollerna... man förstår inte riktigt.
Men va underbar känslan är, gick upp 05 igår morse och satt med Mr Bravo till klockan 6 på morgonen... även fast vi bara dog och svor , fortsatte man för det va sån sjuk känsla att smyga runt i skogen.

Ska läsa på lite till kvällens bravader.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

nu har man ju fått sitt arma o lirat på rätt bra, i kampanjen går man från 30-20 men aldrig högre, ligger mest runt 24 FPS, då jag lirar allt på very high förutom terrain som är på high, och med 125% i filterrate. kan ju säga så att vilka andra inställningar jag än gör, så blire inte mycket bättre, men 24 FPS känns inte lika laggigt som 24 FPS hade gjort i crysis, konstigt är det, men när det är mycket folk blir 17-18 FPS..... ajjah, flaskhals på min cpu då ^^ men ett grymt spel!!!!! love it!