Netgear ReadyNAS Duo RND2000, vettig?

Permalänk
Medlem

Netgear ReadyNAS Duo RND2000, vettig?

Hej.

Jag vill införskaffa mig en NAS hdd. Mina egentliga krav är:

  • göra backups

  • hot-swap

  • minst 2 hårddiskar

  • S-ATA diskar

  • klara större än 1TB HDD

  • köra t.ex. XFS för enkel hantering av filer större än 4gb samt skriva/läsa med både mac och pc

eventuella andra funktioner är bara ett plus men inga krav. Min fråga är då - är detta en bra modell för mig eller vad rekommenderas?

Blir helt snurrig då det finns så många och jag själv är såpass okunnig inom just detta.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Först ett test
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30462/75/

Sedan en tabell där du kan se lite prestandamätningar
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_nas/Itemi...

Frågan är ju egentligen hur mycket det får kosta är många NAS som uppfyller dina krav.

Permalänk
Medlem

Jag har tittat lite mer på detta och det lutar bara mer och mer emot en Netgear ReadyNAS Duo utan hårddiskar medskickade. Verkar uppfylla alla mina kvar.

Såg också att det endast var ett visst antal hårddiskar som var 'rekommenderade' så tänkte välja en med åtminstone 1 medföljande hårddisk. Men det är absurt vad mycket mer de tar för dem medföljande hårddiskar.

Utan HDD ~2000kr, med t.ex. 1st 1TB HDD kostade det hela ~5000kr. Absurt.

PS. Tack för länkarna W1per, var mycket värt att läsa.

Permalänk
Medlem

Finns på http://www.dustinhome.se/pd_5010251260.aspx för 2795 kr. Som jag fattat det så är det tydligen mer påkostad disk i den som har en 1TB installerat. Kollar man bar apå Dustin så finns det ju lösa SATA 1TB från 799 till 2695 kronor å de lär ju vara mer än cachen som skiljer. Beställde iaf en med en disk bredvid och fick hem den snabbt som vanligt. Däremot så var nätadapterns kontakt glapp. Ringde Dustin och dom skulle se till att Netgear skickar ut en ny nätadapter.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk
Medlem

Ett varningens finger angående RND2000.

Jag hade en sådan hemma för å testa lite.

1. fläktarna låter väldigt mkt, men det kan vara så att de är kopplade fel inne i lådan. Service Note finns på hemsidan til NetGear på hur man skall koppla den rätt. Flytta från huvudkort till dotterkort typ.

2. Strömingången, bak på f-n skapet, var på mitt ex inte helt ok. Det var lätt för kabeln att åka ur, och rörde man den under drift, eller rättare sagt, själva kabeln, så rebootade hela f-nskapet.

Gick tillbaka till affären och bytte, och eftersom jag hade fått "Bytes till annan modell om den väsnas för mkt" skriven på kassakvittot, så gick det bra.

Inhandlade en Dlink DNS-323. Den är tyst, även om diskarna snurrar och inte sover, vilket de har möjlighet till
Dlinken kostade några hundra extra, men här köpte jag utan diskar.
Diskarna som sitter i är 2st WD 1GB

Visa signatur

Sertifierad Dell, HP, Lenovo å Cisco tekniker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swemil
Ett varningens finger angående RND2000.

Jag hade en sådan hemma för å testa lite.

1. fläktarna låter väldigt mkt, men det kan vara så att de är kopplade fel inne i lådan. Service Note finns på hemsidan til NetGear på hur man skall koppla den rätt. Flytta från huvudkort till dotterkort typ.

2. Strömingången, bak på f-n skapet, var på mitt ex inte helt ok. Det var lätt för kabeln att åka ur, och rörde man den under drift, eller rättare sagt, själva kabeln, så rebootade hela f-nskapet.

Gick tillbaka till affären och bytte, och eftersom jag hade fått "Bytes till annan modell om den väsnas för mkt" skriven på kassakvittot, så gick det bra.

Inhandlade en Dlink DNS-323. Den är tyst, även om diskarna snurrar och inte sover, vilket de har möjlighet till
Dlinken kostade några hundra extra, men här köpte jag utan diskar.
Diskarna som sitter i är 2st WD 1GB

Knepigt du hade med din då? Min är väldigt tyst iaf men har inte testat att ha den i sovrummet. Står idag i ett rum jag tillbringar mesta tiden och där hörs den inte. Angående din punkt 2 där så vet Dustin (där jag köpte min) och Netgear om problemet. Det är fel storlek på kontakten och det är därför den glappar. Väntar på min nya nätadapter som inte ska glappa.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk
Medlem

Jag beställde en idag tillsammans med 2st 1TB WD Green-diskar

Verkar finnas lite addons för denna, bl.a phpbb-forum..
http://www.readynas.com/forum/index.php

Den gick på 1700kr på www.misco.se . kostade +250:- på näst billigaste enligt prisjakt.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Avstängd

Köpte min idag (2TB för 2500 kr) och bytte ut min Laptop med Celeron M 1,5 Ghz.

Jag blev lite förvånad när kopiering tar sådan tid, även från usb uttaget. Halva farten mot trådlös till routern och nätverkskabel till min gamla dator. Använde "backup jobs" för att göra det.

Är en konsument-NAS långsammare än en gammal dator med Ubuntu Server?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

Jag blev lite förvånad när kopiering tar sådan tid, även från usb uttaget. Halva farten mot trådlös till routern och nätverkskabel till min gamla dator. Använde "backup jobs" för att göra det.

Är en konsument-NAS långsammare än en gammal dator med Ubuntu Server?

Skulle tro det inte är någon vass processor i NASen. Har en NV+ samt en Ultra 4 Plus med och NV+ har samma processor dom Duon och den blev snabbare med mer minne i så jag satt i mera minne även i Duon. Dock går det inte att jämföra med Ultra 4 Plus som har en kraftigare processor. Den går det lika snabbt som mot en dator. Dock så drar Ultra 4 Plus mer ström men de e väll de man får betala för.

Visa signatur

Många datorer, routrar, anslutningar. Den som har flest prylar......

Permalänk
Medlem
Skrivet av stormense:

...Är en konsument-NAS långsammare än en gammal dator med Ubuntu Server?

Oftast ja. Det du betalar för att den är liten, strömsnål och oftast har ett smidigt gränssnitt.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd

Bättre

Farten genom att kopiera genom USB var inget vidare men genom nätverket är det acceptabelt. 80 Mb/s med hjälp av trådlöst till routern och kabel till NAS.

Inga problem att streama ISO filer med kabel från routern och trådlöst till XMBC i Apple TV.
Inte heller några problem med 1080p kablat till routern och trådlöst till XMBC i datorn.

Nöjd numera. Men vad är det för monsterfläkt som sitter i lådan. Låter högt som tusan. Tur att min NAS står i garderoben.
Billig och bra NAS för pengen. Rekommenderar den om man inte har en gammal fungerande stationär dator till överst som man kan förvandla till en Linux-server.

Angående Stora (en 600 kr billigare NAS från Netgear)
Det var den jag tänkt köpa men avsaknaden av Network File System (NFS) som jag tänkt köra till min Emiga 2 Satbox för inspelning och att Stora är bunden till någon onödig Netgear online-tjänst gjorde att jag i sista minuten ändrade mig och köpte Netgear ReadyNAS Duo.

Säkerhetskopieringen kör jag inte från NAS: en eftersom jag inte vill dela ut alla mina mappar på datorn. Kör med SyntBack från datorn. Fördelen är att man kan ställa Syntback att inte ta med vissa mappar och att saker man tagit bort i orginal-mappen även tas bort på kopian. Då slipper man problemet med att om man flyttar en fil till en annan mapp har man två kopior av filen. Använbart i musik-mappar efter att man sorterat ordning på allt de få gångerna man är långledig.

Hårdisken som sitter i min är exakt denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=770460
1600 kr med frakt som billigast. Då kan man säga att jag gav 900 kr för min Netgear ReadyNAS Duo RND2000. Och 2 TB behöver jag fast det är höga priser i kölvattnet av hårddisks-krisen i Tailand.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Gick över från trådlöst till Cat 6 kabel och förstår inte varför folk klagar på hastigheten när man säkerhetskopierar. Visserligen inga 1000 Mbit/s men bra över 100 Mbit/s duger för mig.

Det fungerar också bra att köra virtuella OS från NAS.

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Har gjort en backup till usb disk på det jag lagrat i Nasen (tog 24timmar). Det jag ville göra var att byta från spegling till att kunna ha två separata diskar.

Citat:

Does ReadyNAS support JBOD or some sort of non-RAID setup?
ReadyNAS does not support JBOD, however, you can create a RAID 0 striped volume across all four disks or create a separate RAID 0 volume on each disk.

Jag tror att jag gjort sätt och har nu i en disk som jag kopierar till över nätverket från datorn. Tar sin lilla tid. Därför vill jag vara säker på att nästa disk inte speglas till den första. Om någon är haj på detta så vad tror ni om ni tittar på bilderna?

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)

Permalänk
Avstängd

Jo det stämde. När jag stoppade in en test-disk och den blev självständig - och fick bokstaven D.

På frågan: Netgear ReadyNAS Duo RND2000, vettig?
Jag svarar nej.
Motivation att det inte bara är att köra Linux, stoppa i disken i datorn och kopiera i grafisk miljö om disken suttit i Nasen (har den suttit i USB går det). Netgear kör egen kryptering och partitionen blir en LV2. Man får kopiera över långsammare nätverk/USB istället för E-SATA. Det tycker jag är sanslöst.

Så min bild under är helt meningslös.

Äntligen

Har fått ur alla mina bullrande mekaniska hårddiskar ur burken (förutom en tyst WD Green) och där finns nu bara 3 st SSD. Att spela spel över Nasen var i längden ingen bra idé så har spelen nu på min WD Green - disk. Spelar jag ett spel (med långa laddningstider) ofta mappar jag och flyttar över det till en ssd till jag tröttnar på det.

Jag har nu: 1st 2 GB och 1st 1GB disk formaterade i Nasen. Och så 3 st USB-diskar NTFS formaterade kopplade till Nasen. Seg fart från Usb-diskarna så får ha saker där jag inte använder ofta.

Burken är numera rätt tyst.

Kollade lite hur snabbt det går att kopiera från usb-disk i Nasen till datorn och tycker inte det är så jättedålig fart: Ca: 200 Mbit/s

(Och om ni undrar varför jag kör piratad GTA4 när jag har det betalt på Steam så är det för att jag kör ICE-Mod och det är ett helvete på Steam.)

Visa signatur

Höghastighetsfiber är livet :)