Nokia satsar på Atom

Permalänk
Melding Plague

Nokia satsar på Atom

Den finska telekomjätten Nokia samarbetar med Intel för att ta fram nya handburna enheter med Atom under skalet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Borde inte batteritiden bli otroligt låg i dessa telefoner?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Borde inte batteritiden bli otroligt låg i dessa telefoner?

Jo, ARM ligger iaf. i dagsläget ganska långt före. Intel är dock jäkligt bra på kretsdesign och tillverkningsprocess, så om de vill kan de nog komma ganska nära eller t.o.m. förbi ARM trots att de måste lägga en hel del kretsyta på bakåtkompatibilitet. Det stod ju i texten att det var två kommande plattformar, så man får väl åtminstone förmoda att de är snålare.

Gissningsvis väljer Nokia denna strategi för att få tillgång till en massa windowsprogram.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
we plan to turn our joint research into action.

Haha missuppfattade den här meningen lite, då jag inte visste vad ordet betydde i sammanhanget blev resultatet rätt så kul ;D

ONT:
Hoppas att de andra mobiltillverkarna hoppar på tåget, då kanske man kan få strömsnålare mobiler, med längre batteritid?

Vet inte hur pass batteritiden kan påverkas, men på den froten behövs ett nytt genombrott imo..

Just Nokias mobiler har jag ingen erfarenhet av, bara Sony Eriksson då, det är därifrån jag baserar mina åsikter.

EDIT: Läste inläggen ovan och ändrade mig.. Dock så var det inte mer än en dröm att få högre batteritid "/
Särskilt då jag inte vet hur det här fungerar riktigt.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Medlem

Tror också batteritiden blir lidande och varför ska vi ha så pass kraftfulla processorer i mobiler? Ska vi rendera något? ^^

Permalänk
Inaktiv

Undrans vad dom kör för OS. Är det Android på bilden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Undrans vad dom kör för OS. Är det Android på bilden?

Antagligen Maemo.

Lite mera info:
http://arstechnica.com/open-source/news/2009/06/new-intelnoki...

http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1405815/intel-nokia-...

http://techreport.com/discussions.x/17111

Osv., osv.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Intel kommer att ta över världen.

Permalänk
Medlem

Hellre Intel än Apple...

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Någon kommer nog lyckas installera Windows på den

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Tror det tar ganska länge innan sony ericsson hoppas på detta tåget de använder forfarande ARM 8 på sina mobiler

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Me like, undrar hur lång tid det tar, hinner förmodligen med N97an ett tag innan iaf

Och hoppas verkligen inte att de kommer att köra Windows på mobiler i framtiden, det är väl det värsta man kan ha på en telefon.
Tacka vet jag mobiltelefoner med PDA-funktion, inte PDA:er med telefonfunktion.

Nån som vill köpa en Touch Diamond ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enorus
Intel kommer att ta över världen.

Är inte google drastiskt större en intel?

Permalänk
Medlem

Nej tack för x86 i mobilen.
Jag hoppas istället att ARM tar in på netbook marknaden.

Permalänk

can we PLEASE get a real goddamn iphone-killer?

thank you

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Är inte google drastiskt större en intel?

Skulle inte tro det... Intel är världens största halvledartillverkare med intäkter på 7 miljarder dollar per kvartal och runt en 86 000 (December, 2007) anställda

Edit: fel siffror på antal anställda

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Nej tack för x86 i mobilen.
Jag hoppas istället att ARM tar in på netbook marknaden.

Håller fullt med.

x86 ska inte in på mobilmarknaden varken från Intel eller AMD, det är bara idioti.

Företagen skulle kunna bygga en icke-x86 processorer som drar mindre med samma typ av prestanda utan den där dåliga mikrokoden vi är fast på i dagsläget.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

"we plan to turn our joint research into action".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GamearN^
Haha missuppfattade den här meningen lite, då jag inte visste vad ordet betydde i sammanhanget blev resultatet rätt så kul ;D

ja jävlar. haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Hellre Intel än Apple...

du kan ju inte jämföra dessa 2 företag.
apple köper ju in produkter från Intel.

Permalänk
Medlem

Men hur dumma e nokia egentligen och satsar på x86 och framför allt Atom!?!?
Har de missat att ARM är en mycket lämpligare och mer passande arkitektur för smartphones?
Om det skulle vara x86 i alla mobiler vi har idag så skulle de bli extremt mycket dyrare och sämre batteri längd. Att de ens tänkte tanken att satsa på x86. :S

Detta är helt absurt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Tror också batteritiden blir lidande och varför ska vi ha så pass kraftfulla processorer i mobiler? Ska vi rendera något? ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Man kan väl glömma o få se en riktigt vettig mobiltelefon igen. Varför ska de trycka in så mycket onödig skit i dem för? =/

Enda vettiga just nu tycker jag är den ifrån Sonim... stöttålig dessutom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Hellre Intel än Apple...

Nämn en produkt som de skapat som går att jämföra så knakse jag kan hålla med..

Permalänk
Medlem

eh... N95 har ju t.ex. ARM1136 and ARM9 i sig, eller?
Så finns gott om telefoner från Nokia idag som har ARM.

Tydligen är man ute efter något annat. ^_^
Inte helt fel att ha flera olika plattformar ibland.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av zowix
[B] Men hur dumma e nokia egentligen och satsar på x86 och framför allt Atom!?!?

Nokias kristallkula ger säkerligen mycket bättre förutsägelser än din.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Jo, ARM ligger iaf. i dagsläget ganska långt före. Intel är dock jäkligt bra på kretsdesign och tillverkningsprocess, så om de vill kan de nog komma ganska nära eller t.o.m. förbi ARM trots att de måste lägga en hel del kretsyta på bakåtkompatibilitet. Det stod ju i texten att det var två kommande plattformar, så man får väl åtminstone förmoda att de är snålare.

Gissningsvis väljer Nokia denna strategi för att få tillgång till en massa windowsprogram.

Intel sålde sin ARM-gren.

Atom duger inte till flash så ARM tycker jag passar mycket bättre för MIDs iaf. Windowsprogram kör du inte på MIDs. Nokia gör surfplattor med ARM och GNU/Linux. Inte netbooks med XP H som iaf inte orkar flash-video i H264/VP7. Windows ger inget värde i sådana här apparater.

I övrigt borde ni länka pressmeddelandet.

Där kan man även läsa vad det faktiskt innebär, Intel och Nokia ska samarbeta med att utveckla GNU/Linux varianterna Moblin (Intel) och Maemo (som körs i Nokias MIDs). Och så ska Intel licensiera 3G/HSPA teknik/design från Nokia för att bygga modem. Slutspekulerat!

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Nokias kristallkula ger säkerligen mycket bättre förutsägelser än din.

Nej Zowix har helt rätt.

Ända anledningen för att ens introducera x86 på mobilmarknaden är att kunna kontrollera även den marknaden, så som idag har vi bara AMD och Intel att välja på (VIA räknas inte).

x86 är en dålig mikrokod enda anledningen till att vi håller kvar i den är för att marknaden blivit så beroende av den.

Hoppas Intel faller pladask med sin x86 Atom på mobilmarknaden - vi behöver inte x86 på mobilmarknaden varken från AMD eller Intel då får dom komma upp med en bättre design.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Håller ju med om att x86 inte passar in att satsa på när det gäller mobiler.. som jag har ferstått så är ju x86 en uråldrig kass teknik och man borde ju jobba mer för att MINSKA den plattformen, inte göra den STÖRRE!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nej Zowix har helt rätt.

Ända anledningen för att ens introducera x86 på mobilmarknaden är att kunna kontrollera även den marknaden, så som idag har vi bara AMD och Intel att välja på (VIA räknas inte).

x86 är en dålig mikrokod enda anledningen till att vi håller kvar i den är för att marknaden blivit så beroende av den.

Hoppas Intel faller pladask med sin x86 Atom på mobilmarknaden - vi behöver inte x86 på mobilmarknaden varken från AMD eller Intel då får dom komma upp med en bättre design.

Men för fan läs vad man skriver, vad Intel skriver det handlar om MIDs, internetsurfplattor inte mobiler eller smartphones. ARM har för övrigt en hel del legacy-instruktioner vid det här laget. Vad frontend snackar för instruktions-sett i processorer spelar inte så stor roll längre, allt är superscalar (från Cortex-A8/A9 etc) idag och är RISC internt även de små ARM:arna. Det gäller bara att utnyttja den kapacitet som finns och det klarar inte Adobe och andra mjukvarufirmor oavsett om det är ARM eller strömsnåla x86 i mediaspelare och internetplattor. ARM är bättre på att bygga in multimediafunktioner dock. För ARM vet vad de vill vara. Och har fler leverantörer. Handhållna enheter kommer ändå aldrig vara kraftiga nog att dra nytta av Windows. Det vet dock Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Humper
Är inte google drastiskt större en intel?

Intel
http://finapps.forbes.com/finapps/jsp/finance/compinfo/CIAtAG...

Google
http://finapps.forbes.com/finapps/jsp/finance/compinfo/CIAtAG...

Mitten till höger på respektive sida ser du Global High Performers. Google blir större och större snabbt, men Intel är fortfarande en bra bit större just nu.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?