The Pirate Bay säljs till börsbolag

Permalänk
Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk

Hmm... Om jag får ta och gissa vad framtiden har att utvisa, vilket när det gäller tpb inte har varit helt lysande (var helt säker på att de skulle bli friade), så verkar en upprepning av napster vara på inkommande, det vill säga, det hela floppar. Av många anledningar, som redan redovisats av lika många. För det första så är frågan varför hollywood skulle vilja köpa tpb? Om de skulle tro på affärsmodellen så varför finns det inte isf en liknande modell ute? För det andra så säger meddelandet från tpb något i stil med att siten inte har förändrats på flera år och att den därför kommer att dö om den inte förändras. Snacka om att inte förstå vad tpb är för något, och vilket/vilka behov den fyller. Att saker och ting måste förändras är bara sant om omgivningen också förändras- TPB var själva symbolen för det 'stalemate' som uppstått mellan industrin och 'piratörelsen', oavsett dom eller inte. Här har ingening förändrats på flera år (och det kommer ta lång tid för det att förändras med överklagande på gång), och det är i så fall därför som tpb heller inte förändrats. Samma behov kvarstår. Detta säger oss att tpb faktiskt är döende. Det behov den fyllt kommer den inte längre att kunna fylla.

Sorry om det är lite rörigt formulerat men jag är trött som f*n.

En annan, lite häftigare grej vore, om detta är något man är fullt medveten om från tpb:s sida, och därmed låter industrin försöka sig på ytterligare ett napster som är dömt att misslyckas, för att helt enkelt kunna dra argumentet att de jävlarna faktiskt inte kan lyckas med något. "Dom söp ju tom bort tpb". Fast det är nog mest jag som är lite väl idealiserande här. Cash är fortfarande king.

/Kalle

Permalänk
Medlem

Och de där fyra tjuvarna blev ytterligare 60 miljoner rikare. Vidrigt.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Jag har länge sagt i arg ton att "varför i fanderns kan de inte skapa en legal torrent-sida som håller samma klass som de riktigt bra piratsidorna?". TPB har aldrig varit så bra, och detta uppköp är definitivt ingen lösning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Riktigt så enkelt är det inte.

Visst, de som inte kan betala för sig (altså, de som inte har råd) förlorar man inga pengar på. De som dock kan men inte vill är en helt annan sak.

Jag har för exempel en software produkt som säljs över nätet. Denna fanns tidigare som en helt öppen trial version (altså en trial som ej var spärrad på något sätt). Denna använde sig tusentals personer av, varav 800 eller så hade betalat. Som ett experiment bad jag alla som använde det utöver den "tillåtna" trial perioden (kom ihåg, denna var helt orestrikterad, inte heller tidsmässigt - men trial licensen sa klart och tydligt att den endast fick användas i 30 dagar utan köp) att köpa produkten eller avinstallera och sluta använda den. Några få (~20) nya köp blev det men folk flest fortsatte att använda den gratis.

När jag däremot stoppade supporten (den slutade altså fungera, med ett meddelande som bad dem registrera sig) för "gratis" versionen kom det in betalningar som aldrig förr, ofta med en ursäkt om att de hade "glömt betala" eller "problem med mitt kreditkort" etc.

Så i detta tilfället var det inga brister i produkten - eftersom de betalade med en gång de blev "tvingade" till det. Priset var också helt ok och jag får faktiskt kontinuerligt meddelande om att de kunde tänkt sig betala det dubbla om de behövde.

Är detta allt du har sett? http://mytv.lockstockmods.net/mytv/admin/
Bara 167 olika serier, totalt 8140 avsnitt.
Säg att en säsong är ca 20 avsnitt. Det är 407 säsonger totalt.
Säg att en säsong kostar 299kr. Det blir 121693kr.

Du har alltså spenderat 121693kr på serier.
Som vanligt så är det de stenrika som snackar så himla mycket om antipirater. Vill du göra en poäng i en diskussion. Donera pengarna till rädda barnen och lev på normal lön.

Är myTV ditt program/sida?

Kan vara bra att fixa sidan då. Detta återkommer ganska ofta:

Warning: in_array() [function.in-array]: Wrong datatype for second argument in /home/mytv/domains/mytv.lockstockmods.net/public_html/cp/classes/mytv.php on line 354

Det lutar åt att dina avsnitt inte är betalda längre då majoriteten av kunderna säkert besitter nerladdade avsnitt:

" [...] (i.e. making sure myTV does what you want - in effect, organizing your recorded or downloaded television series automatically) [...]"

Om inget av detta stämmer så ber jag om ursäkt.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag läste det som att GGF genom sitt köp inte har som avsikt att filtrera de filer som går via trackern de köper upp (denna "olagliga nätverksteknik" (om man ser till det domslut som kom för inte så länge sedan) men att man ska ge "bonus" på en del filer och ta betalt för andra vilket verkar rätt bizarrt om det stämmer!?

Tycker det här låter som bluff, orealistiskt och/eller naivt (någon som kommer ihåg hur bra det gick för bla. Napster och Audiogalaxy?) för att inte tala om de små varningssignaler som dykt upp via vissa tidningsartiklar om en viss herr Pandeya (även om detta inte är bevis nog för att såga/fälla honom så vi ska inte förtala honom ännu vilket är mycket viktigt att komma ihåg men det finns vissa "Kameraexperten"-varningar här känns det som ) . Troligen så blåser dom upp sin aktie och säljer av stora delar av denna portfölj till småsparare och andra riskinvesterare för det sen ska visa sig att hela projektet som vanligt kraschar då upphovsrättsägarna/nöjes-,skiv-, film-, bok-, mediaindustrin m.m. inte går med i samarbetet som tänkt (detta har väl aldrig hänt förr?!?).

Vinnare - tPB (och vissa hajar inom GGF)

Förlorare - småsparare och andra riskinvesterar + en nyanserad debatt om fildelning samt IPRED/FRA och integritetsfrågan + en försening av riktiga alternativ + de mindre "vassa" fildelarna

Status quo - De "gamla" fildelarna som redan har hittat bättre alternativ än tPB för läääääänge sedan

Hur man än vänder och vrider på det så känns detta som ett knivhugg i ryggen från tPB-gänget vid första tanken men det krävs inte många sekunders reflektion innan man kommer fram till att dom har gjort en fullträff på så många plan. Dom har som minst (om affären går i lås) gjort en mycket bra affär och svurit sig fria från juridiskt ansvar (frågan är om detta gäller retroaktivt?). Om domen står fast och skadeståndet kvarstår så har dom fått in deg för att pynta detta + lika mycket till och detta från samma bolag (troligen, eller indirekt) som har krävt skadestånden - cirkeln är sluten! Om inte annat så kan jag förstå att efter alla dessa års slit och skit som dom fått utstå (och säkert mycket skoj oxå) så är dom värde att få släppa skiten och ska man vara helt krass så kunde dom sälja eländet för bra mycket mer stålar om dom ville (iaf vad jag tror). För mig kommer tPB-gänget för alltid vara hjältar oavsett vad dom väljer att göra med denna affär eller med annat i framtiden - dom har gjort så mycket mer än 99% av oss andra tillsammans.

Det roligaste är iaf att GGF vill köpa ett "kriminellt nätverk" som någon skrev någonstans

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
Jag läste det som att GGF genom sitt köp inte har som avsikt att filtrera de filer som går via trackern de köper upp (denna "olagliga nätverksteknik" (om man ser till det domslut som kom för inte så länge sedan) men att man ska ge "bonus" på en del filer och ta betalt för andra vilket verkar rätt bizarrt om det stämmer!?

Tycker det här låter som bluff, orealistiskt och/eller naivt (någon som kommer ihåg hur bra det gick för bla. Napster och Audiogalaxy?) för att inte tala om de små varningssignaler som dykt upp via vissa tidningsartiklar om en viss herr Pandeya (även om detta inte är bevis nog för att såga/fälla honom så vi ska inte förtala honom ännu vilket är mycket viktigt att komma ihåg men det finns vissa "Kameraexperten"-varningar här känns det som ) . Troligen så blåser dom upp sin aktie och säljer av stora delar av denna portfölj till småsparare och andra riskinvesterare för det sen ska visa sig att hela projektet som vanligt kraschar då upphovsrättsägarna/nöjes-,skiv-, film-, bok-, mediaindustrin m.m. inte går med i samarbetet som tänkt (detta har väl aldrig hänt förr?!?).

Vinnare - tPB (och vissa hajar inom GGF)

Förlorare - småsparare och andra riskinvesterar + en nyanserad debatt om fildelning samt IPRED/FRA och integritetsfrågan + en försening av riktiga alternativ + de mindre "vassa" fildelarna

Status quo - De "gamla" fildelarna som redan har hittat bättre alternativ än tPB för läääääänge sedan

Hur man än vänder och vrider på det så känns detta som ett knivhugg i ryggen från tPB-gänget vid första tanken men det krävs inte många sekunders reflektion innan man kommer fram till att dom har gjort en fullträff på så många plan. Dom har som minst (om affären går i lås) gjort en mycket bra affär och svurit sig fria från juridiskt ansvar (frågan är om detta gäller retroaktivt?). Om domen står fast och skadeståndet kvarstår så har dom fått in deg för att pynta detta + lika mycket till och detta från samma bolag (troligen, eller indirekt) som har krävt skadestånden - cirkeln är sluten! Om inte annat så kan jag förstå att efter alla dessa års slit och skit som dom fått utstå (och säkert mycket skoj oxå) så är dom värde att få släppa skiten och ska man vara helt krass så kunde dom sälja eländet för bra mycket mer stålar om dom ville (iaf vad jag tror). För mig kommer tPB-gänget för alltid vara hjältar oavsett vad dom väljer att göra med denna affär eller med annat i framtiden - dom har gjort så mycket mer än 99% av oss andra tillsammans.

Det roligaste är iaf att GGF vill köpa ett "kriminellt nätverk" som någon skrev någonstans

Vill bara börja med att hålla med om alla eventuella reservationer mot GGF.
Det verkar riktigt skumt, även om lite mer efterforskningar kan vara på sin plats.
Jo men det är ju det som var grejjen med tpb. Den var ingen lösenorskyddad tracker, den var fri. Det status quo du snackar om gäller ju inte det stora flertalet. Det är här det riktigt jävliga med dolkstöten kommer in. Hur man än vrider och vänder på det. Ogillandet mot industrin var ju inget självändamål från 'rörelsen', såsom jag följt den iaf. Torrenteknikens utbredning var ju ett tänkt skydd från angrepp från industrin. "Dom började". Typ. Om det sen stämmer är skit samma, så såg reaktionen ut iaf, om du frågar mig. Dessutom blir ju själva grejjen med att sno pengar från industrin lika illa som det som industrin anklagas för, nämligen girighet. Även om pengarna sedan delas ut till välgörenhet i form av organisationer som skall verka för det fria ordet.

Och då har vi inte ens börjat snacka om hur detta påverkar sympatierna för piratpartietvars väljarbas nog måste ses som den största vindflöjel som finns. Om detta uppfattas som en dolkstöt, hur skall piratpartiet då någonsin kunna komma tillbaka, och hur kan detta nyansera debatten som du påstår? Jag förstod inte ens hur du menade att debatten skulle nyanserats från första början om jag skall v ara helt ärlig. Detta får du gärna utveckla.

/Kalle

Edit: La till stycket om PP.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Är detta allt du har sett? http://mytv.lockstockmods.net/mytv/admin/
Bara 167 olika serier, totalt 8140 avsnitt.
Säg att en säsong är ca 20 avsnitt. Det är 407 säsonger totalt.
Säg att en säsong kostar 299kr. Det blir 121693kr.

Du har alltså spenderat 121693kr på serier.
Som vanligt så är det de stenrika som snackar så himla mycket om antipirater. Vill du göra en poäng i en diskussion. Donera pengarna till rädda barnen och lev på normal lön.

Hur mycket jag evnt har spenderat på DVD/BD skivor hör inte till saken (totalsumman är väl ~150-200k över en period av 12-13 år; ~1000-1400 per månad - jag var med andra ord en early adopter). Min lön är också helt orelevant, dock har jag donerat både pengar och tid till diverse "charities" genom åren.

Självklart besitter jag en "pirat" kopia eller tre, men majoriteten av mina tv-serier/filmer är köpta (eller egen-inspelningar), antingen över nätet i form av digital content, i butik eller från ebay. De allra mesta köpt mycket billigare än vad man betalar på närmsta mack/butik i Sverige. Det är dock heller inte relevant.

Det jag diskuterade, som du helt gick förbi, var att de som kan men inte vill (eller orkar) betala faktiskt "kostar" pengar för utvecklare/producenter/företag. Jag gjorde som sagt ett experiment på det, och talen jag såg var helt otroliga. People are cheap, och kan man få det gratis så gör man det utan att tänka sig om.

Vad jag kan komma ihåg sa jag inte ett ord om jag var för eller emot piratkopiering, det är något du har läst [fel] mellan linjerna.

Slutligen, om du inte tycker du tjänar nog pengar tycker jag du bör förhandla fram med din chef eller hitta ett annat jobb istället för att vara "sne" på de som arberat hårdare/mer (f.ex. har jag varit med om att jobba 80h vecka i London för att hinna med leverans av ett projekt, flugit direkt till NYC, varit i möten hela helgen för att landa i London igen kl 700 för att vara på jobb vid 830) och tjänar bättre än dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Kan vara bra att fixa sidan då. Detta återkommer ganska ofta:

Warning: in_array() [function.in-array]: Wrong datatype for second argument in /home/mytv/domains/mytv.lockstockmods.net/public_html/cp/classes/mytv.php on line 354

Sidan du refererar till är gjord av en myTV användare och har blivit ersatt med en ny-skriven sida som fungerar, jag har bara inte uppdaterat min sig.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

En sak som folk ofta glömmer när det gäller att distribuera saker och ting från USA hitåt till Europa är att Europa består av flertalet länder. Denna problematik med "väntetider" blir väldigt påtaglig med PSN (Playstation Network) där man kan få vänta en-två månader i värsta fall på ett spel som släppts i USA.

Orsaken till detta är att allt innehåll måste godkännas av de lokala myndigheterna, alla har olika åldersgränser etc. Därför dröjer det och kommer ta tid tills Sverige och alla andra småländer kommer komma med i onlinebutikerna för att det innebär en helsickes massa merjobb.

Med tanke på hur diskussionerna går här så är det säkerligen svårt för företagen att motivera sig till att göra dessa tjänster tillgängliga när det gnälls över att det inte är tillgängligt "nu nu nu". Så även om de gjorde tjänsten så skulle det vara en viss fördröjning iom de olika ländernas censur och granskningsnämnder etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Och de där fyra tjuvarna blev ytterligare 60 miljoner rikare. Vidrigt.

Försök läsa iaf första sidan innan du kommenterar

"- Nej. Vi har aldrig haft större intresse av att tjäna pengar på TPB och vi har inte "ägt" TPB sedan razzian 2006 då sajten fördes ut ur landet och från våra händer, men med vårt inflytande. De som får pengarna, vänner i ett utländskt bolag, har villkorsavtalat att sätta in pengarna i en fond för framtida internetprojekt, säger Peter Sunde."

Så nej de får inga pengar

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av firechild

Orsaken till detta är att allt innehåll måste godkännas av de lokala myndigheterna, alla har olika åldersgränser etc. Därför dröjer det och kommer ta tid tills Sverige och alla andra småländer kommer komma med i onlinebutikerna för att det innebär en helsickes massa merjobb.

Det är därför EU kan vara så bra!!!

Sen är det mycket snack om att "Det är inte så svårt, tekniken finns där". Om ni hade jobbat med att försöka utveckla exempelvis spotify eller motsvarigheten för filmer, ja då hade ni kanske inte sagt så. Det är ett jävla meck! Inte nog med att du ska få innehåll. Att streama HD-material kräver stora mängder bandbredd, bandbredd som inte finns. http://www.theregister.co.uk/2007/02/09/google_deloitte_inter...

Jag vet att det kommer bättre tjänster för film snart där folk ändå försöker. De flesta här lär ju dock gnälla på någonting ändå för att rättfärdiga piratkopiering, fult GUI eller nått.

Edit: Ett bra exempel är ju Joost. Det är ändå inga amatörer direkt som försöker sig på detta.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Nu när det är officiellt så kör vi!

www.voddler.com

Surt för någon som tänker betala för TPB

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Sen är det mycket snack om att "Det är inte så svårt, tekniken finns där". Om ni hade jobbat med att försöka utveckla exempelvis spotify eller motsvarigheten för filmer, ja då hade ni kanske inte sagt så. Det är ett jävla meck! Inte nog med att du ska få innehåll. Att streama HD-material kräver stora mängder bandbredd, bandbredd som inte finns. http://www.theregister.co.uk/2007/02/09/google_deloitte_inter...

Nej det är busenkelt.
See bara på Stage6 (visst hette det så?), DivXs youtube-kopia, fasst med möjlighet till HD. Hur enkelt koncept som helst, och hur bra som helst (jämfört med allt på marknaden). Hur svårt var det liksom, fixa en divx-plugin till webbläsaren, skapa en hemsida. Klart. Problemet är inte tekniken utan att få rättigheterna till filmerna. Märk väl att det var en gratistjänst som tids nog dog ut pga. bandbreddskostnader, inte så konstigt - det var ju gratis. När folk betalar för varje nerladdning blir det andra bullar.

Steaming med hjälp av bittorrent-liknande tekniker går utmärkt även det. Sen behöver man antagligen begränsa den enorma efterfrågan som skulle finnas - spotifys exempel med invites är ju ett sätt. Man skulle t.o.m. kunna placera knutpunkter hos ISPs som cachar de populäraste klippen.

Största problemet blir ju DRM, det blir klurigt. Dels eftersom införandet av DRM kraftigt begränsar efterfrågan och dels för att införandet av DRM begränsar uppspelningsmöjligheter och även villjan för någon att köpa det.

Se bara på yahoos music-store.
http://arstechnica.com/old/content/2008/07/drm-still-sucks-ya...

Citat:

The bad dream of DRM continues. Yahoo e-mailed its Yahoo! Music Store customers yesterday, telling them it will be closing for good—and the company will take its DRM license key servers offline on September 30, 2008. Sure, it's bad news and yet another example of the sheer lobotomized brain-deadness that has characterized music DRM, but the reaction of most music fans will be: "Yahoo had an online music store?"

If you think this sounds familiar, it's because this happened earlier this year with MSN Music, although Microsoft has since relented and will keep the DRM authorization servers up and running through 2011.

Once the Yahoo store goes down and the key servers go offline, existing tracks cannot be authorized to play on new computers. Instead, Yahoo recommends the old, lame, and lossy workaround of burning the files to CD, then reripping them onto the computer. Sure, you'll lose a bunch of blank CDs, sound quality, and all the metadata, but that's a small price to pay for the privilege of being able to listen to that music you lawfully acquired. Good thing you didn't download it illegally or just buy it on CD!

Köpt musik sparar man - för alltid. Hur länge kommer man ha kvar den dator man köpte musiken på? ...

En lösning skulle kanske vara att DRM-skyddet gick att ta bort x månader efter release. Fortfarande ruskigt klumpigt, men det är där och i företagens ovillja problemet ligger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laurinkalle
Vill bara börja med att hålla med om alla eventuella reservationer mot GGF.
Det verkar riktigt skumt, även om lite mer efterforskningar kan vara på sin plats.
Jo men det är ju det som var grejjen med tpb. Den var ingen lösenorskyddad tracker, den var fri. Det status quo du snackar om gäller ju inte det stora flertalet. Det är här det riktigt jävliga med dolkstöten kommer in. Hur man än vrider och vänder på det. Ogillandet mot industrin var ju inget självändamål från 'rörelsen', såsom jag följt den iaf. Torrenteknikens utbredning var ju ett tänkt skydd från angrepp från industrin. "Dom började". Typ. Om det sen stämmer är skit samma, så såg reaktionen ut iaf, om du frågar mig. Dessutom blir ju själva grejjen med att sno pengar från industrin lika illa som det som industrin anklagas för, nämligen girighet. Även om pengarna sedan delas ut till välgörenhet i form av organisationer som skall verka för det fria ordet.

Och då har vi inte ens börjat snacka om hur detta påverkar sympatierna för piratpartietvars väljarbas nog måste ses som den största vindflöjel som finns. Om detta uppfattas som en dolkstöt, hur skall piratpartiet då någonsin kunna komma tillbaka, och hur kan detta nyansera debatten som du påstår? Jag förstod inte ens hur du menade att debatten skulle nyanserats från första början om jag skall v ara helt ärlig. Detta får du gärna utveckla.

/Kalle

Edit: La till stycket om PP.

Oj, det var en reaktion det.

Ja, jo, jag för egen del är säker i mitt val av parti och kommer inte påverkas av varken detta eller annat - den saken är dock säker men tyvärr så har de mätningar som visats via div kanaler (så som TV och tidningar) visat på väldigt stora avvikelser och förändringar så fort något "stort" har hänt i "löpsedlarnas värld".

Jag tror som sagt att detta projekt från börjar är dömt att lyckats (orsak har angetts i mitt förra inlägg) och i och med detta så kommer anti-piratsidan hitta ytterliggare ett argument, ett projekt, att visa upp som ett exempel på något som inte fungerade i praktiken när så många sk. pro-fildelare klagar på att det är just tjänsterna som saknas. Enligt mig så måste en sådan här tjänst startas upp på rätt sätt, från början med eget namn och framför allt med flera avtal i hamn innan man går ut i skarpt läge. Att som här tro att man kan köpa ut en mega-tracker och sen föröka ragga de företag som trackerns användare hejdlöst snyltat av i åratal är tjaaa, inte troligt spår iaf jag... Detta kommer enligt min åsikt straffa den debatt och process som hade innan hela den här idiotaffären kom i dagens ljus - med andra ord, blir det här verklighet och det går samma väg som ex. Napster (dvs. åt skogen) så har hela sakfrågan tagit 2 steg bakåt oavsett om man är pro- eller anti-fildelare.

Är det nu som så att jag ställas mot väggen så kan jag erkänna att jag inte har laddat ner en olaglig torrenfil sedan årsskiftet - dock har jag via tPB laddat ner massa filer som har med div. protokoll och domslut att göra bla. med deras och e-phones rättegångar att göra och några lagliga dokumentärer som ligger i share endast för att hålla trafiken uppe. Jag kommer rösta på samma parti som jag röstade på i förra riksdagsvalet och i EU-valet i kommande EU-val så oavsett parti-färg så vet jag själv att jag inte är en sk. vindflöjel. Tragiskt bara att så många andra är det även om man förstår att många proteströstar av ren desperation ibland men fan, lite större ansvar än så har man faktiskt när man är över 18 och har röst rätt i en demokrati.

Orkar inte gå in i en djupare försvarsställning än så, är det något som är helt oklart så får du ställa en mer specifik fråga så ska jag försöka glida undan den med ytterliggare ett "politikerhalt" irrelevant svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock

Orkar inte gå in i en djupare försvarsställning än så, är det något som är helt oklart så får du ställa en mer specifik fråga så ska jag försöka glida undan den med ytterliggare ett "politikerhalt" irrelevant svar.

Behövs inte heller. Jag läste f-ö posten fel, och det var därför jag frågade om hur du menade att debatten skulle nyanserats, när det klart och tydligt står helt tvärtom, att den inte kommer göra det. Vi är här helt överens.

Trött? Jag?

Intressant är reaktionerna på TPB:s hemsida och bloggen. Kritiken är inte nådig.

/Kalle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrock
Oj, det var en reaktion det.

Ja, jo, jag för egen del är säker i mitt val av parti och kommer inte påverkas av varken detta eller annat /../
Jag kommer rösta på samma parti som jag röstade på i förra riksdagsvalet och i EU-valet i kommande EU-val så oavsett parti-färg så vet jag själv att jag inte är en sk. vindflöjel. Tragiskt bara att så många andra är det även om man förstår att många proteströstar av ren desperation ibland men fan, lite större ansvar än så har man faktiskt när man är över 18 och har röst rätt i en demokrati.

Då jag röstade vid riksdagsvalet var jag kanske inte helt insatt i partiets politik i alla frågor. Jag visste i stort var de stod i olika frågor men att de sedan skulle skapa ett övervakningssystem som skulle få de gamla öststatsledarna att blekna av avund visste jag inte vid det tillfället.

Jag har nog varit lite naiv och trott på att vi har yttrandefrihet osv i Sverige (det har vi ju i praktiken inte då man snart finner sig utan jobb om man har obekväma åsikter.) Internet är det största som hänt demokratin (på gott och ont) så det är väl inte konstigt att politikerna vill ha koll och avanonymisera internetanvändandet.

För att återgå till ämnet, jag vet att partiet jag röstade på i riksdagsvalet är för hårdare straff för brottslighet men jag antog att det ffa rör sig om grova våldsbrått och större grejjer... inte att de skulle börja jaga fjuniga 14isar som laddar hem lite från nätet. Jag trodde inte heller att de skulle lägga polismakten till privatägda bolag och skita i rättsväsendet.

Så när de hotar demokratin, yttrandefriheten och kriminaliserar 95% av sveriges ungdom samtidigt som de skiter i rättsystemet så tycker jag gott att man kan "vända kappan efter vinden". Att rösta på ett parti bara för att och sedan inte någonsin ombepröva beslutet DET är brist på ansvar om något.

Om du röstade på Hitler när han lovade jobb till alla kanske det hade varit ok. Om du fortfarande skulle röstat på honom efter att ha startat ett världskrig och utrotat miljoner judar DÅ är du en idiot.

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk

Apropå piratpartiet verkar inte deras hemsida fungera just nu. Är detta något tillfälligt? Hinner inte kolla då jag måste på jobb...

/Kalle

Permalänk
Medlem

Gå med i gruppen "Don't sell The Pirate Bay!" på Facebook och visa ditt missnöje med försäljningen!

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Hedersmedlem

Oooo. Jag känner en konspirationstanke som gror i mitt sinne. Tänk om... tänk om det har donerats pengar från medieindustrin till GGF för att köpa upp TPB och snickra om hemsidan. Det hjälpte ju uppenbarligen inte att ta servrarna ifrån dem. Det hjälpte inte heller att hota dem, stämma dem eller att fälla dem. Piratebay fortsatte existera. Så då får man väl köpa hemsidan istället och göra om den så att piratskeppet sjunker

Well... Jag har verkligen inga belägg för detta. Vet inte ens om jag köper resonemanget själv. Men det är ju inte helt omöjligt med tanke på att det verkar vara det enda sättet att komma åt thepiratebay.org på...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beeos
Dom kanske vill betala alla böter dom fick

Det har säkert påpekats i tråden tidigare, men Sunde & Co tar INGA PENGAR själva, de skänker allt till en fond för utvecklingen av internet och fortsatt öppenhet och så vidare, de håller verkligen sitt ideal!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Det har säkert påpekats i tråden tidigare, men Sunde & Co tar INGA PENGAR själva, de skänker allt till en fond för utvecklingen av internet och fortsatt öppenhet och så vidare, de håller verkligen sitt ideal!

¨

Eftersom Sunde säge deet så måste det vara sant, eller hur?

Som jag ser det så kommer svinen att få 60 miljoner via utländska bulvaner! Men vill ni gärna tro på den där fina historian så får ni ärna fortsätta vara naiva...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Risken är ju också att folk som idag betalar väljer att låta bli om möjligheten finns. Mona Sahlin må (officiellt) tycka att det är häftigt att betala skatt, men de flesta känner nog annorlunda.

Möjligheten finns idag men folk betalar ändå. Det har inte förändrats de senaste 10 åren.

Åsikten som industrin har att folk, ALLT folk, är snyltande små skator som inte vill göra rätt för sig om man inte tvingar dem håller inte. Precis som att åsikten att ALLA kommer göra rätt för frivilligt inte håller. Det viktiga är att tillräckligt många gör rätt för sig för att både industri och konsumenter ska kunna känna sig nöjda. Men i häxjakten på de som inte betalar glömmer man allt för ofta bort detta och resultatet är att vi som betalar, vi som följer reglerna och lagarna får betala för det. Det är pengarna vi betalar som bekostar advokaterna, det är vi som får leva med kopieringsskydd designade av efterblivna pundare från helvetet och det är vi som utan att ha gjort någonting fel tvingas stå ut med skit så som ipred och annat.

Och det är inte piraternas fel. Det är inte industrins fel. Det är bådas fel. Jag ställer mig oftast på piraternas sida av en enkel anledning och det är att jag hittills bara sett pirater inse detta medan industrin verkar nöjd med att slå konsumenterna huvuden blodiga mot väggen i sin idiotiska jakt på någonting de aldrig kommer kunna stoppa hur mycket de än vill eller hur mycket pengar de än lägger ner.

Och jag börjar verkligen tröttna på det. Vill de ha betalt får de se till att TA betalt. Klarar de inte av det så får de skylla sig själva. Jag och samtliga i min närhet eller som jag ens bollat frågan med är villiga att betala för sig, men inte alltid så mycket som vi förväntas betala. Alltså kommer vissa då kopiera istället. Men det säger mig att det går at lösa utan att någon får lida för det. Det är bara viljan som behövs, att någon från båda läger vågar erkänna att fjanterierna de nu håller på med inte fungerar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
Haha, jag vet inte vad du bölar om men du verkar inte fatta att jag menar just ordet DELA, och om du läser igenom det igen så kan du nog skymta ironin i det jag skrev. Och vem har sagt att fildelning handlar om att sprida upphovsrättsskyddat material?..

Vad babblar du om, du använde ordet fildelning som om ett krav vore att det var gratis, det är felaktigt, mer än så har jag inte argumenterat för.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Möjligheten finns idag men folk betalar ändå. Det har inte förändrats de senaste 10 åren.

Åsikten som industrin har att folk, ALLT folk, är snyltande små skator som inte vill göra rätt för sig om man inte tvingar dem håller inte. Precis som att åsikten att ALLA kommer göra rätt för frivilligt inte håller. Det viktiga är att tillräckligt många gör rätt för sig för att både industri och konsumenter ska kunna känna sig nöjda. Men i häxjakten på de som inte betalar glömmer man allt för ofta bort detta och resultatet är att vi som betalar, vi som följer reglerna och lagarna får betala för det. Det är pengarna vi betalar som bekostar advokaterna, det är vi som får leva med kopieringsskydd designade av efterblivna pundare från helvetet och det är vi som utan att ha gjort någonting fel tvingas stå ut med skit så som ipred och annat.

Och det är inte piraternas fel. Det är inte industrins fel. Det är bådas fel. Jag ställer mig oftast på piraternas sida av en enkel anledning och det är att jag hittills bara sett pirater inse detta medan industrin verkar nöjd med att slå konsumenterna huvuden blodiga mot väggen i sin idiotiska jakt på någonting de aldrig kommer kunna stoppa hur mycket de än vill eller hur mycket pengar de än lägger ner.

Och jag börjar verkligen tröttna på det. Vill de ha betalt får de se till att TA betalt. Klarar de inte av det så får de skylla sig själva. Jag och samtliga i min närhet eller som jag ens bollat frågan med är villiga att betala för sig, men inte alltid så mycket som vi förväntas betala. Alltså kommer vissa då kopiera istället. Men det säger mig att det går at lösa utan att någon får lida för det. Det är bara viljan som behövs, att någon från båda läger vågar erkänna att fjanterierna de nu håller på med inte fungerar.

Kunde fan inte ha sagt det bättre själv:)

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

En tanke slog mig att tänk om lobbyverksamheten kom över Pirate Bays loggar. Skulle dom loggarna kunna användas som bevis i en massiv rättegång?
Alla IP-nummer som pekar på användarkonton som har lagt upp filer och kanske till och med IPn som har laddat ner.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
En tanke slog mig att tänk om lobbyverksamheten kom över Pirate Bays loggar. Skulle dom loggarna kunna användas som bevis i en massiv rättegång?
Alla IP-nummer som pekar på användarkonton som har lagt upp filer och kanske till och med IPn som har laddat ner.

User deletion

We are going to build a user deletion interface later today. Many people have asked about having their account removed and we will not force anyone to stay on of course.

However, we also want to point out that we have no logs of anything, no personal data will be transferred in the eventual sale (since no personal data is kept). So no need to be worried for safety. We always care for that.

It also feels a bit sad to see the comments on the previous blog entry. We understand that you're upset. But we have reasons to do this that we cannot ignore. We need to keep the site going and this is the only working alternative. We cannot finance the growth of the site anymore and we cannot back down. The only way is up and this is the only route to that place.

The support we had, is support we still need. We've been fighting for years for you; and yes; you have supported us in that endevour. We still need you, even if you abandon the site. The important thing is that you keep sharing and keep on saving the internets. We will try to do that, but right now, we need and deserve a break. Some things needs to be reborn and rebooted. Let's make this into something good!

Permalänk
Medlem

Tycker det luktar napster här, tvivlar på att detta kommer att bli bra!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad babblar du om, du använde ordet fildelning som om ett krav vore att det var gratis, det är felaktigt, mer än så har jag inte argumenterat för.

Nej, jag sa DELNING och använde bara mig själv som exempel. Delar jag något så tar inte jag betalt, läs och sug. (;

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Korsordsguru
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
¨

Eftersom Sunde säge deet så måste det vara sant, eller hur?

Som jag ser det så kommer svinen att få 60 miljoner via utländska bulvaner! Men vill ni gärna tro på den där fina historian så får ni ärna fortsätta vara naiva...

Sedan är det ju också rätt irrelevant hurvida pengarna sätts in på deras egna konton, till något företag i jugoslavien eller doneras till någon slags fond (som de själva har kontroll över?). De har oavsett tagit emot pengarna och sett till att de har blivit investerade i egna intressen. Men misstolka mig rätt, jag tycker de gjorde rätt som sålde ut när deras varumärke fortfarande var starkt. Även fast jag också tror att GGFs projekt kommer bli världens hårdaste flopp, men det skulle vara härligt om jag blir bevisad fel.

Visa signatur
Permalänk

Jag har just suttit och lyssnat igenom 2,5 timmar med almedalsseminarium om just fildelning/piratebay mm mm (*pust*) och jag måste säga att jag inte är det minsta klarare på vad det är som händer trots att Hans Pandeya satt med i panelen under hela tiden och fick två chanser att förklara sin affärsmodell.
Hela tiden försökte han påtala att TPB i ny tappning kommer att lösa ALLA problem som finns med fildelning, publiken började tom garva efter att det blev uppenbart. Det behövs ingen raketforskare för att förstå att han då fiskar efter investerare till detta projekt, och det är väl inte problematiskt i sig. Problemet är ju att investerarna inte har något att investera i eftersom TPB:s medlems/användarflykt just nu är gigantisk. Att det sen också tycks finnas två läger som just nu skriker på varandra inom 'piratrörelsen' gör ju inte saken bättre, eftersom de två lägrena tycks formera sig kring 'leechers' och 'seeders', där den första fördömer försäljningen och den andra tycker att den är bra. Båda två behövs ju liksom. Allt detta behöver dock inte betyda någonting i slutändan eftersom det, som många redan påtalat, krävs 60 miljoner för att detta skall ske och bara 30 tycks finnas nu för tillfället, vad vi vet (rätta mig gärna här om jag missat något).

/Kalle