Permalänk

instalera OS

tjenare skriver detta för jag är lite noob på att instalera os, så därför frågar jag sweclockers:-)

Jag har atm windows vista men fick precis windows xp från jobbet.
Jag är inte så bra på att just instalera "skiten".

Så när jag ska byta OS är det bara att sätta in windows XP skivan i datan och kör eller? Om det är mer än så beskriv gärna ! om ni inte orkar kan ni skicka en länk (helst svenska)

Tack

Permalänk
Medlem

Är sent så orkar inte skriva en guide:)

http://www.tipsomvista.se/guider/96-windows-xp/430-installera...

Kom ihåg att det du har på OS partitionen kommer att raderas helt.

MvH Anton

Permalänk
Medlem

finns det någon vettig anledning att byta från vista till xp ?

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
finns det någon vettig anledning att byta från vista till xp ?

Låt mig se ... XP är

* Stabilare

* Bättre support

* Service pack 3

* Äter inte minne

* Kräver generellt inte ens 1/3 av det vista kräver i dator specc

så nog finns det anledningar..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

Snabbare enligt mig. I alla fall x64 versionen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Jag tycker inte att det finns någon som helst anledning att använda XP x64, oavsett systemspecifikationer. Antingen använder man XP x86 eller Vista x64.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumnus
Låt mig se ... XP är

* Stabilare

* Bättre support

* Service pack 3

* Äter inte minne

* Kräver generellt inte ens 1/3 av det vista kräver i dator specc

så nog finns det anledningar..

¤ Stabilare = Ej sant. Vista är mycket stabilare än XP.

¤ Bättre Support = Ingen aning här. Varför skulle det vara bättre support på Xp än vista. Båda är gjorda av microsoft så helt logiskt tänkt borde det vara detsamma.

¤ Service Pack 3 = Service Pack 2 på vista. Detta betyder inte speciellt mycket med tanke på att vista redan är grymt mycket stabilare som sp1 än Xp sp3

¤ Äter minne = Vista äter inte minne utan det precachar det så att dina program ska starta snabbare. Om minnet behövs till annat så friges det fort som fan och du har tillgång till det. De flesta människor förstår inte att vistas minnes anvädning är överlägsen Xp.s och ser bara på megabyten som vista tar och tror det är dåligt.

¤ Kräver generellt inte ens 1/3 av dt vista kräver i dator specc = Vista kräver mer. Men om du har en dator som kan köra vista så är det helt klart mer värt att köra Vista än XP.

Permalänk
Medlem

Ladda ned XP drivrutinerna innan du börjar så att du slipper sitta och leta med en halvt fungerande dator.

Sedan skulle det hjälpa om du berättade om datorn (märkes dator / hemmabygge / Bärbar etc). Ge oss detaljer. Vilken hårddisk/partition du tänker installera på.

(XP eller Win 7. Vista är ett onödigt mellansteg)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Ladda ned XP drivrutinerna innan du börjar så att du slipper sitta och leta med en halvt fungerande dator.

Sedan skulle det hjälpa om du berättade om datorn (märkes dator / hemmabygge / Bärbar etc). Ge oss detaljer. Vilken hårddisk/partition du tänker installera på.

det är lungt, Fick hälften av mitt svar fast jag inte skrev det. jag håller mig till vista tack alla för svaren och hjälpen

(XP eller Win 7. Vista är ett onödigt mellansteg)