Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dengo
hmm.. säg mig...hur mycket ska man tro på batteri-indikatorn?
Den har varit på sin första laddning, jag var osäker på hur länge så jag hade den på troligast över 8h...säkerligen överdrift men men...
...pluggade ur den och lät den för att testa köra den installerade OS och i den säger det att det är ca 4.5h batteri tid (95%).....
Säg att det är bara en "indikator" och att det är mer batteritid än så?

Det är en indikator som varierar med tiden beroende på hur mkt processer du kör. Går du över till mindre krävande material för en stund kommer "återstående tid" att öka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
En undran här ang. Vista x64bit eller 32bitars..
Finns det någon nackdel prestandamässigt att köra x64 bitars verren på NC10 mer än att det är onödigt pgr av ram frågan.

CPUn stöder inte den.

Jag hade samma tankegång tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Finns det någon 10 tummare med dvd läsare, eller är det bara 12 tummare som har det?

Permalänk
Medlem

Nu har jag några frågor till er därute.

- Ibland slutar Fn-funktionerna att funka. Detta i synnerhet om jag kopplar in sladden eller drar ur den när datorn är igång. Händer detta er andra med?

- Hur kan man ställa in vilken ljusstyrka skärmen ska ha när man kör på sladd/batteri? Hatar att den är på mörkast på batteri och ljusast på sladd per default.

Permalänk

Någon som vet om/när N110 kommer till Sverige?

Permalänk
Medlem

Internet från mobilen & Bluetooth med NC10

Undrar om någon har koll på om detta går?
Jag har en HTC Diamond med Tele2 abbonemang, där det ingår 5gb surf via 3g nätet.
Jag vet att man kan använda usb kabeln och använda HTCn som dongle.. men borde det inte gå att para ihop dator och mobilen och koppla upp sig mot nätet?

Nån som kan nåt om detta?

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

Är det helt säkert att det går att trycka i 2gb minne i NC10? Läser en massa olika nämligen

Om det går...
Kan nån var superhygglig att posta en länk till nått bra (och billigt ) 2gb minne som passar från (helst) Dustin, Webhallen eller Netonnet?

Vore kalasbra!

Permalänk
Medlem

Om "Samsung nc10 med 3G/HSPDA-modem" och "3Bredband kontant"

Om "Samsung nc10 med 3G/HSPDA-modem" och "3Bredband kontant"

Vill bara dela med mig av mina erfarenheter. Jag har en Samsung nc10 med inbyggt 3G-modem och kör Windows XP och då använder jag mig av Samsungs "Connection Manager". Införskaffade ett simkort från 3 till deras "3Bredband Kontant"-tjänst då den verkade enkel och smidig.

När jag fick simokrtet så var det bara stoppa in och på inställningar (kugghjulet) välja "34:Sverige (3)" och börja surfa eftersom det ingår en veckas surf i deras erbjudande (99kr utan 3G-modem). Problemet uppstod när jag fylla på mitt kontatkort med en dags surf via mitt kreditkort. Det gick inte via Tre:s Mitt3 och läget kändes hopplöst. Supporten var oförstående ett par gånger men till slut identifierade vi problemet. Jag hoppar över alla turerna och går på lösningen direkt.

I den inställning som sitter default i "Samsungs Connection Manager" på "Sverige (3)" så har Samsung lagt in fel Åtkomstpunkt (nämligen "data.tre.se"). För att komma tillrätta med problemet så måste du skapa en ny internetanslutning (tryck "Nytt") och fyll i följande:

Land: Sverige
Anslutningsnamn: Min 3-Uppkoppling
Tjänstprovider: 3
Åtkomstpunkt: net.tre.se
Telefonnummer: *99#

Spara och starta om Connection manager (töm ev. webbläsarens cookies) och sedan ska det funka. Förmodligen är problemet likartat på alla Samsung med inbyggt 3G-modem som använder Connection Manager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gaerder
Är det helt säkert att det går att trycka i 2gb minne i NC10? Läser en massa olika nämligen

Om det går...
Kan nån var superhygglig att posta en länk till nått bra (och billigt ) 2gb minne som passar från (helst) Dustin, Webhallen eller Netonnet?

Vore kalasbra!

Så säkert det kan bli, sitter nämligen med 2GB själv på min NC10

Valfri sodimm ddr2-minnen. hastigheten kan du själv välja mellan, men jag kör med 533mhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cynic
Internet från mobilen & Bluetooth med NC10

Undrar om någon har koll på om detta går?
Jag har en HTC Diamond med Tele2 abbonemang, där det ingår 5gb surf via 3g nätet.
Jag vet att man kan använda usb kabeln och använda HTCn som dongle.. men borde det inte gå att para ihop dator och mobilen och koppla upp sig mot nätet?

Nån som kan nåt om detta?

Busenkelt, jag använder en SE W902 och surfar dagligen med den på min NC10. Först parar du ihop enheterna via bluetooth, sedan ska du skapa en dial-up anslutning, jag gick in på "mina bluetoothenheter" och sedan in på enheten och så finns dial-up ikonen där. Jag skapade även en genväg till skrivbordet för enkelhetens skull. Telefonen måste stödja bluetooth dial-up, men det gör med all säkerhet din HTC Diamond.

Till 3 så är konfigurationen följande; inget användarnamn/lösenord, och i telefonnummerfältet ska det stå *99#

Testa detta, kan mycket väl fungera även med Tele2 förutsatt att du har ett förinställt datakonto på din mobil. Hör med din operatör annars.

Det ska vara allt! Sedan är ett dubbelklick på skrivbordsgenvägen allt som behöver göras, och vips så är man online Bluetooth påslagen på mobilen då också såklart.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så säkert det kan bli, sitter nämligen med 2GB själv på min NC10

Valfri sodimm ddr2-minnen. hastigheten kan du själv välja mellan, men jag kör med 533mhz.

Tack för infon!

Köpte mig nyligen en NC10 och har satt i 2gb och pillat i Windows 7 : )
Funkar skitbra! : )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så säkert det kan bli, sitter nämligen med 2GB själv på min NC10

Valfri sodimm ddr2-minnen. hastigheten kan du själv välja mellan, men jag kör med 533mhz.

Fel tråd förvisso men kan någon säga om detsamma gäller för n120?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinin
Fel tråd förvisso men kan någon säga om detsamma gäller för n120?

Vet du, jag kan slå vad om min högerhand om att exakt samma gäller för N120. Kolla vad den har för minne i enligt specen och köp ett likadant fast större.

Permalänk

Vad är den bästa kombinationen av codecs och spelare för att få igång MKV 720 filer? Har inte lyckats så bra än, hackar en hel del.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskarsson
Vad är den bästa kombinationen av codecs och spelare för att få igång MKV 720 filer? Har inte lyckats så bra än, hackar en hel del.

CoreAVC och ZoomPlayer fungerar hyffsat för mig. Kollade på Wall-E på det sättet, och det fungerade utmärkt förutom när han och EVE flög runt i rymden med en brandsläckare; då hackade det så mycket att det var stillbilder.

Men 720-trailers från Apples hemsida fungerar utmärkt!

Permalänk
Medlem

Finns det att få tag på 3-cells batteri till NV10? tänker på vikten.

Permalänk
Medlem

hej, jag lånar tråden lite snabbt,,

finns det nån "minidator" likt samsung nc10 som har ssd hdd ??

dvs jag letar efter en minidator med både oledskärm och ssd disk, samt ett bättre grafikkort, typ GMA950.. och 2gb ram skulel heller inte vara fel.. går ju iof att stoppa i mer på de flesta..

nån som vet om det är på väg nån..

/Erik

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk

Samsung N510?

Du menar antagligen LED istället för OLED, den senare tekniken är än så länge i dyraste laget och finns endast att köpa som separat display för skrivbordet. Det finns inte heller några netbooks med en rejäl SSD-disk att köpa i Sverige, men varför inte sätta i en själv om det är så viktigt?
Angående grafiken så kommer Samsung N510 med Nvidia ION och 11.6", modellen befinner sig i gränslandet mellan ultraportabel och netbook. Pris 5000-6000 kr skulle jag tro och datorn börjar säljas under sommaren i några europeiska länder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nu har jag några frågor till er därute.

- Ibland slutar Fn-funktionerna att funka. Detta i synnerhet om jag kopplar in sladden eller drar ur den när datorn är igång. Händer detta er andra med?

- Hur kan man ställa in vilken ljusstyrka skärmen ska ha när man kör på sladd/batteri? Hatar att den är på mörkast på batteri och ljusast på sladd per default.

Har du installerat drivrutinen för att hantera displayen?
Displaydriver
Den löste problemet för mig.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har hittat en bra väska som passar till nc10?
Jag funderar på den här som borde matcha min babyblå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MEE
Har du installerat drivrutinen för att hantera displayen?
Displaydriver
Den löste problemet för mig.

Hmmm, jag har ju redan installerat det... Får prova ominstallera det och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag installerade Windows 7 på min Samsung NC10 och när man startar eller återvänder från hibernate så har det alltid varit en trevlig animation med windowsloggan på mina andra datorer. Men på den här så visas bara det tråkiga grå strecket i underkant av skärmen.
Inte något stort problem eftersom allt annat fungerar som det ska men jag vart lite nyfikan varför det är så.
Någon som har samma symptom eller vet varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MEE
Hej!
Jag installerade Windows 7 på min Samsung NC10 och när man startar eller återvänder från hibernate så har det alltid varit en trevlig animation med windowsloggan på mina andra datorer. Men på den här så visas bara det tråkiga grå strecket i underkant av skärmen.
Inte något stort problem eftersom allt annat fungerar som det ska men jag vart lite nyfikan varför det är så.
Någon som har samma symptom eller vet varför?

Jag hittade orsaken.
Animationen i W7 kräver en upplösning på 1024x768 och NC10 har 1024x600.
Därför får man den gamla varianten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskarsson
Ingen som har koll om det 9 Cells batteriena som finns på bl.a ebay passar trill svenska modellen?

Batterierna borde inte skilja mellan modellerna. Här finns lite att läsa om 9 cells-batteriet.

Permalänk

Måste fråga, jag funderar på att köpa en NC10, undrar bara hur den fungerar som en speldator (nu tänker jag inte på wow o counterstrike)?

Erfarenheter från detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MEE
Batterierna borde inte skilja mellan modellerna. Här finns lite att läsa om 9 cells-batteriet.

Låter jävligt lockande med ett sådant batteri må jag säga...

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en N120, då får ni ju den fina batteritiden på köpet!..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=437495

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wide
Varför inte köpa en N120, då får ni ju den fina batteritiden på köpet!..

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=437495

den kostar över 4000kr mer än 9-cells batteriet, känns som en bra anledning

Permalänk
Medlem

Nc10 kostar väll 4200:- och uppåt?. Jag gav 4500:- för N120...:)

Vad är bättre på NC10 än N120??, alla verkar ju avguda Nc10an...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wide
Nc10 kostar väll 4200:- och uppåt?. Jag gav 4500:- för N120...:)

Vad är bättre på NC10 än N120??, alla verkar ju avguda Nc10an...

Den har matt skärm...