Göra webbsida till mobilanvändare.

Permalänk

Göra webbsida till mobilanvändare.

Hejsan.
Jag är på jakt efter bra program för att göra hemsida till mobilanvändare så att man ser hela sidan i telefonens skärm.

Ni som är duktiga på detta, vad rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Notepad++ eller Visual Studio Express skulle jag använda.

Tänk på att du måste anpassa dina webbsidor efter alla skärmupplösningar som finns och i vissa fall också anpassa dem efter enskilda modeller.

Det snabbaste och effektivaste är därför att presentera mycket enkel information, kolla t.ex. på detta exempel, det är den mobila webbplatsen för företaget jag jobbar på: http://cordovan.mobi/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azoapes
Notepad++ eller Visual Studio Express skulle jag använda.

Tänk på att du måste anpassa dina webbsidor efter alla skärmupplösningar som finns och i vissa fall också anpassa dem efter enskilda modeller.

Det snabbaste och effektivaste är därför att presentera mycket enkel information, kolla t.ex. på detta exempel, det är den mobila webbplatsen för företaget jag jobbar på: http://cordovan.mobi/

Hejsan.
Jag har tänkt mig väldigt enkelt också med olika små menyer man kan välja och kunna se och läsa saker snabbt utan en massa laddande och grafik.

Vet du ifall det finns tutorial eller liknande som du kan rekommendera?

Mvh marcus

Permalänk
Medlem

Så länge du håller dig till XHTML standard så bör det inte vara några problem att bygga sidor för små skärmar

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Så länge du håller dig till XHTML standard så bör det inte vara några problem att bygga sidor för små skärmar

Eller så håller man sig till HTML, förutsatt att man inte använder några av XHTMLs fördelar (MathML, SVG, etc.). Men det är egentligen inte huvudsaken.

Huvudsaken är att man använder CSS med @media handheld för att anpassa sidan, ta bort onödiga bakgrunder/flashiga saker som mest stör när man har en liten skärm. Gärna se till att man inte använder JS eller annat på ett sätt så att det förstör användbarheten (dvs. inga this.blur() eller liknande, och inte ta bort outline på länkar, eller i alla fall ersätta den med nåt).

Om du är ny på HTML kan du kolla Webboken.