Hur många watt på 3.3&5V för OC i7?

Permalänk
Inaktiv

Hur många watt på 3.3&5V för OC i7?

Jag har skaffat ett Corsair HX850W som ska ge 150 watt sammantaget på
3.3 & 5V linorna. Är det här i lägsta laget om man tänker köra en i7'a på
3900 GHz med full belastning på samtliga kärnor?

Permalänk

Ingen fara. Den tar strömmen till i7an från 12V.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Sötast

Lägsta laget?

Eftersom du inte nämt vilka grafikkort du har så antar jag inga, då hade det räckt med ett nätagg på typ 150w

Permalänk
Inaktiv

Tack Milky way!
Jag ska byta PSU i min andra rig och funderade på att köpa ett
Zalman 850W som har högre effekt på 3.3 & 5 volt men nu blir det nog ett Corsair i den andra burken också.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Lägsta laget?

Eftersom du inte nämt vilka grafikkort du har så antar jag inga, då hade det räckt med ett nätagg på typ 150w

Jag har inget problem med effekten på 12V linan utan det jag var tveksam till var om effekten på 3.3 och 5V var i lägsta laget. En i7'a drar 130w oklockad men om en del av den effekten tas från 12V lilnan är det nog lungt som Milky way sa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
Tack Milky way!
Jag ska byta PSU i min andra rig och funderade på att köpa ett
Zalman 850W som har högre effekt på 3.3 & 5 volt men nu blir det nog ett Corsair i den andra burken också.

3.3 och 5V är inte längre viktiga i en burk. Dom var viktiga sådär 10+ år sen. Dagens system belastar mest 12V linor så det är där du ska titta på.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

3.3 och 5v är väl vissa fläktar? Eller ja, vad använder man dom ens till?

Processorn drar väl endast ström från 12v, right?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
3.3 och 5v är väl vissa fläktar? Eller ja, vad använder man dom ens till?

Processorn drar väl endast ström från 12v, right?

Nja, en del komponenter på brädan använder sig av 3.3 och 5V och sen har vi SATA och molex kontakter också. Och ja, dagens CPU drar ström endast från 12V linan.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
3.3 och 5V är inte längre viktiga i en burk. Dom var viktiga sådär 10+ år sen. Dagens system belastar mest 12V linor så det är där du ska titta på.

Vad menas med 'inte längre viktiga'?
Det bör finnas en minimi gräns att hålla reda på eller menar du att
all strömförsörjning till moderkortet matas via 12v linan och transformerars
om på moderkortet till de olika delspänningarna?

PCI porten har 3.3 och 5V kontakter så jag antar att de används av de korten sen undrar jag hur det är med nord- och sydbryggan samt minnena
drivs inte dom via 3.3V linan?

Hårddiskarna och DVD\CD läsarna använder 5V.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja

PCI porten har 3.3 och 5V kontakter så jag antar att de används av de korten sen undrar jag hur det är med nord- och sydbryggan samt minnena
drivs inte dom via 3.3V linan?

Hårddiskarna och DVD\CD läsarna använder 5V.

Exakt. Poängen är at dagens system har främst 2 strömkrävande komponenter, CPU samt GPU.
I stort sett ALLA moderna PSU klarar av att driva minnen, lite andra komponenter på brädan samt HD eftersom dessa ha minskat kraftigt i sitt energiförbrukning. Dessa linor spelar verkligen ingen stor roll idag då överväldigande stor del av lasten ligger på 12V linan.

Visa signatur

Der Steppenwolf