Permalänk
Medlem

Monsterdator, fast ändå seg!

Hej hej!

Jag byggde ihop en dator för några månader sedan, första gången var det också. En väldigt fin dator med bland annat 4870X2, 4gb ram, phenom 9950 quad och så vidare. Mitt problem som jag har haft sedan dag ett och inte orkat ta tag i är att den är VÄLDIGT seg.

Vid uppstarten tar den på sig 1 och en halv minut mer tid än min bärbara dator från dell.

Min fråga är till er är nu vad problemet kan vara? Den klarar lite mer krävande spel och så.

Vid bygget gjorde jag så att jag satte ihop alla delar och därefter startade jag datorn installerade windows vista och även drivrutinerna, något som jag har missat? Gjorde inget i BIOS eller liknande.

Permalänk

Sleten Hårddisk?

Permalänk
Medlem

VIlken version av Vista? 32 eller 64 bit?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

Antagligen nåt med mjukvaran, kolla i task managern vad som tar cpu-kraft.

Testa att stänga av diverse program som autostartar (run->msconfig ).

Testa att avinstallera anti-virus program om du har något, byt till annat antivirus om det var orsaken.

Vad presterar den i benchmark, t ex 3dmark? Jämför med andra liknande datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Virus? Gammal slö hårddisk? Testa nåt annat OS, föreslagsvis Windows 7 (gör en ren installation).

Permalänk
Medlem

64 bit vista home edition, ingen virus.

Vad för benchmark skulle ni rekommendera och hur går jag till väga?

Är windows 7 redan ute? Vilket är det ultimata OS idag för en vanlig användare, jag vill ha det så simpelt som möjligt och jag håller inte på med några avancerade grejjer.

Hårdisken är inte slö, köpte en helt ny dator som sagt, varenda komponent är ny. Det är en WD 640gb.

Permalänk
Medlem

prova o rensa lite i hårddisken.. du kan ha program som krockar med varandra.. Prova o kör ccleaner och någon defrag program..

Ccleaner :

http://www.ccleaner.com/

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghiabi
Hårdisken är inte slö, köpte en helt ny dator som sagt, varenda komponent är ny. Det är en WD 640gb.

WD 640GB vadå? Black, blue eller green?
Om det är en Green och du kombinerar den med Vista som är ett allmänt trött OS så visst, den blir ju inte direkt rapp.. Green lämpar sig bäst som lagringsdisk..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghiabi
64 bit vista home edition, ingen virus.

Vad för benchmark skulle ni rekommendera och hur går jag till väga?

Är windows 7 redan ute? Vilket är det ultimata OS idag för en vanlig användare, jag vill ha det så simpelt som möjligt och jag håller inte på med några avancerade grejjer.

Hårdisken är inte slö, köpte en helt ny dator som sagt, varenda komponent är ny. Det är en WD 640gb.

Jag skulle börja med att köra 3DMark Vantage och jämföra resultatet med likvärdiga system. Jag skulle även kört benchmarks på hårddisken.

Windows 7 finns ute gratis i form av en s.k Release Candidate (RC). Man kan säga att det är sista publika betaversionen som kommer innan den skarpa versionen släpps för försäljning. W7 är bättre än Vista på allt. Om jag var du så hade jag börjat med att installera W7 på datorn, och om problemet med segheten kvarstår hade jag börjat undersöka det noggrannare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
WD 640GB vadå? Black, blue eller green?
Om det är en Green och du kombinerar den med Vista som är ett allmänt trött OS så visst, den blir ju inte direkt rapp.. Green lämpar sig bäst som lagringsdisk..

Precis. Är det en Green med 5400rpm så kommer de långa söktiderna att sega ner datorn. Inte en lämplig disk för operativsystem/Vista iaf, om man vi ha det snabbt.

Dock en mycket bra disk för lagring.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
WD 640GB vadå? Black, blue eller green?
Om det är en Green och du kombinerar den med Vista som är ett allmänt trött OS så visst, den blir ju inte direkt rapp.. Green lämpar sig bäst som lagringsdisk..

Här är hela min dator, notera att jag inte gjorde nåt i bios utan bara satte ihop delarna och satte sedan på datorn och installerade vista.

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=264236,315240,295600,31...

Några komponenter som inte passar ihop eller något som borde bytas ut?

Som jag nämnde i mitt förra inlägg vilket vore det ultimata OS'et för mig? Är det windows eller nån av macs operativsystem?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Lycka till med att köra genuint Mac os på en pc :p...

Ultimata OS finns nog inte, det är helt enkelt upp till var och en.

Har du installerat ALLA senaste drivrutiner?

Hur mycket är installerat och är det stora program? allting på en partition?
defragmenterat med t.ex defraggler och rensat med ccleaner ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghiabi
Här är hela min dator, notera att jag inte gjorde nåt i bios utan bara satte ihop delarna och satte sedan på datorn och installerade vista.

http://www.prisjakt.nu/optimize.php?p=264236,315240,295600,31...

Några komponenter som inte passar ihop eller något som borde bytas ut?

Som jag nämnde i mitt förra inlägg vilket vore det ultimata OS'et för mig? Är det windows eller nån av macs operativsystem?

Ditt paket ser utmärkt ut. Du ska inte behöva göra några inställningar i BIOS för att få datorn att funka normalt.

Det är väldigt svårt, om inte omöjligt, för oss att säga vilket OS som passar dig bäst, men om du är van vid Windows så har du väl egentligen bara två vettiga val - Vista och Windows 7.

Som sagt så finns det i min erfarenhet absolut ingenting som är sämre i W7 än Vista, så jag skulle kört på W7. Mac är inte ett alternativ på en vanlig hemmabygd PC. Man kan inte köra äkta Macintosh på en PC.

Du säger i ditt första inlägg att problemet har funnits sedan dag 1, så den har alltså varit lika seg hela tiden?
Du har fått bra förslag från andra här, att köra CCleaner och defragmentera o s v. Det är bra tips, och det behöver göras helst ganska ofta, så det är värt att testa och se ifall det blir någon förbättring alls.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga Windows 7, vilken dag som helst. Allra helst 64bit-versionen som enligt mig kännts grymt stabil de månader jag kört den (sedan första publika betan)..

Permalänk
Medlem

Har du externa hårddiskar ikopplade så kan de vara en orsak att datorn startar segt oxå..

Visa signatur

Chassi Lian Li O11 MINI Black MB Asus ROG Strix X570-F CPU Ryzen 5900x / NZXT Z63 RAM 64Gb DDR4 HyperX SSD 2T+2 M.2 + Seagate 2Tb + 2 Ssd GPU Asus Strix GTX3080Ti Oc PSU Corsair SF750 Skärm Odyssey G9 G93SC/ 2x27" LG GP850.

Permalänk
Medlem

Tjenare, jag jobbar för tillfället som it-support och generellt sett är det väldigt svårt att säga vad som är fel på en dator när man inte får en bättre beskrivning på vad som händer. Är din dator slö endast när den startar upp?

Hur som helst, vad jag skulle göra är att jag skulle fixa antingen windows vista eller windows 7 drivrutiner på en skiva och sedan köra en ominstallation av hela oset. Installation av olika komponenter skall ske i följande ordning när du väl ominstallerat ditt os:

1. Modekortsdrivrutiner
2. Windows update
3. Grafik- ljud- och andra "viktiga" drivrutiner
4. Resten av drivrutinerna

Några grejer du även behöver kolla upp:

- Har du lagt i ram bitarna på rätt ställe? Fel placering ger hög prestandaförlust eftersom dator då inte kan aktivera hyperthreading

- Har du i biosen inställt att datorn skall göra snabb boot? Om inte kommer det ta mycket längre än normalt att starta

Kommer inte på mera just nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampparn
Tjenare, jag jobbar för tillfället som it-support och generellt sett är det väldigt svårt att säga vad som är fel på en dator när man inte får en bättre beskrivning på vad som händer. Är din dator slö endast när den startar upp?

Hur som helst, vad jag skulle göra är att jag skulle fixa antingen windows vista eller windows 7 drivrutiner på en skiva och sedan köra en ominstallation av hela oset. Installation av olika komponenter skall ske i följande ordning när du väl ominstallerat ditt os:

1. Modekortsdrivrutiner
2. Windows update
3. Grafik- ljud- och andra "viktiga" drivrutiner
4. Resten av drivrutinerna

Några grejer du även behöver kolla upp:

- Har du lagt i ram bitarna på rätt ställe? Fel placering ger hög prestandaförlust eftersom dator då inte kan aktivera hyperthreading

- Har du i biosen inställt att datorn skall göra snabb boot? Om inte kommer det ta mycket längre än normalt att starta

Kommer inte på mera just nu

hehe hoppas att du är medveten om att hyperthreading är något som bara finns på intels processorer och är bara att varje kärna har flera trådar.. och det är bara några av intels p4or och i7 som har hyperthreading (om jag inte har missat någon modell) och som jag har förstått det så har amd bara riktiga fler kärniga processorer och inga som har något typ av liknande funktion som hyperthreading

det man blir av med om man sätter ram minnet fel är att man blir av med dual channel...

Men on topic så skulle jag tippa på att antingen installera om operativsystemet eller prova att diskfragmentera och ta bort lite från hårddisken.. och tänk på att du alltid bör ha minst 10% ledigt på hårddisken annars kan det bidra till att det segar ner datorn extremt mycket

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
hehe hoppas att du är medveten om att hyperthreading är något som bara finns på intels processorer

Ah jo, var dual channel jag menade, yrade lite grann.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem engång med min dator
då visade det sig att jag hade kopplat cd-romen till en IDE port som den tydligen inte skulle sitta i...

När jag kopplat om den till rätt så blev den sjukt mkt snabbare i uppstart osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampparn
Tjenare, jag jobbar för tillfället som it-support och generellt sett är det väldigt svårt att säga vad som är fel på en dator när man inte får en bättre beskrivning på vad som händer. Är din dator slö endast när den startar upp?

Hur som helst, vad jag skulle göra är att jag skulle fixa antingen windows vista eller windows 7 drivrutiner på en skiva och sedan köra en ominstallation av hela oset. Installation av olika komponenter skall ske i följande ordning när du väl ominstallerat ditt os:

1. Modekortsdrivrutiner
2. Windows update
3. Grafik- ljud- och andra "viktiga" drivrutiner
4. Resten av drivrutinerna

Några grejer du även behöver kolla upp:

- Har du lagt i ram bitarna på rätt ställe? Fel placering ger hög prestandaförlust eftersom dator då inte kan aktivera hyperthreading

- Har du i biosen inställt att datorn skall göra snabb boot? Om inte kommer det ta mycket längre än normalt att starta

Kommer inte på mera just nu

Mina ram minnen sitter på två gulfärgade spots, bredvid varandra. Det är slotsen närmast CPU'n, därefter kommer ytteligare 2 slots som är rödfärgade.

Jag har inte ställt in något i bios som jag ställde, vad ska jag ställa in, hur och gärna en förklaring till varför?

ZeK3, jag vet inte. Jag kollade precis, från CD-romen går det en sladd till PSU'n och även en sladd till en SATA slot på moderkortet.

Kommer även snart lägga upp bilderna och en mer detaljerad förklaring på vad som är segt.

Edit: här kommer bilder i alla fall!

http://i28.tinypic.com/1z7t3c.jpg
http://i29.tinypic.com/2czoyli.jpg
http://i32.tinypic.com/2isf344.jpg
http://i30.tinypic.com/2mnk7me.jpg
http://i25.tinypic.com/ja8ids.jpg
http://i29.tinypic.com/211mkyd.jpg
http://i25.tinypic.com/ja8ids.jpg
http://i30.tinypic.com/ynwcj.jpg

Och ja, den borde rengöras

Permalänk
Hedersmedlem

CPU-fläkten är ju totalt igensatt av damm så att ingen luft kan komma igenom. Rengör och återkom när det är gjort. CPUn kommer ju throttla duktigt när flänsen inte kan göra sitt jobb.

Edit: Undrar hur grafikkortsfläkten ser ut... Du måste ha filter till lådan, eller städa bättre i rummet!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Vila i frid

Förhoppningsvis partitionerade du din systemdisk till typ 80 GB eller mindre. Låter du hela disken vara systemdisk får läsarmen fara som en jojo fram-å-tebax för att hitta allt du installerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Förhoppningsvis partitionerade du din systemdisk till typ 80 GB eller mindre. Låter du hela disken vara systemdisk får läsarmen fara som en jojo fram-å-tebax för att hitta allt du installerat.

Nej det var något jag missa, nödvändigt?

Om ja, hur görs detta? Såg på min dell bärbara att 3 partioner, 1 för OS (endas), 1 för backup och 1 för lagring

Permalänk
Hedersmedlem

Läs gärna mitt inlägg också, dammet lär vara ett större problem för prestandan.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Äh, du behöver knappast partitionera, köra defrag eller liknande. Har jag aldrig gjort på en modern dator och har inte haft problem heller.

Kanske är Dellen snabbare än normalt pga att man stängt av minnestest mm?

I mitt BIOS kan man ställa in snabb-boot och det innebär att datorn inte kör t.ex. minnestest.

Är datorn slö när den väl startat upp också?

Kör du i princip samma OS på de två datorerna du jämför?
Då kan du kolla om datorerna startar upp likvärdigt i hastighet när du väl ser att Windows börjar ladda.

Om den ena datorn tar t.ex. 30 sekunder när windowsloggan syns och den andra 60 sekunder så kan det tyda på knas i Windowsinstallationen. Kör en ominstall då.

Tänk dock på att inte ta med när Windows startar alla program för det är givetvis olika på datorerna.

Om tidsskillnaden uppstår när hårdvaran startas dvs innan windowslogga så är det säkert olikheter i BIOS. Säg att din dator kollar både floppy, cdrom och minnen medans Dellen går förbi de stegen - då har du dina 30-60 sekunder där.

Har du kollat att minnesstickorna sitter rätt enligt instruktionsbok? Oftast enligt min erfarenhet är att de sitter i varannan slot om du hänger med, å andra sidan så har du färgmatchat så det borde vara rätt - men kolla igen!

EDIT: Såg att du kör Dominatorminnen med Gigabyte-mammabräda. När jag gjorde det senast fick jag problem med minnen som blev långsamma (och senare hängde datorn). Har du koll på att volten är rätt och att moderkortet stödjer minnena?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kenta777
...Har du kollat att minnesstickorna sitter rätt enligt instruktionsbok? Oftast enligt min erfarenhet är att de sitter i varannan slot om du hänger med, å andra sidan så har du färgmatchat så det borde vara rätt - men kolla igen!...

Jag har precis läst manualen, det är rätt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Läs gärna mitt inlägg också, dammet lär vara ett större problem för prestandan.

Det är itne vara det med tanke på att problemet har funnits sedan dag ett

Permalänk
Hedersmedlem

Som med så mycket annat, så kan det finnas flera orsaker till att något inte fungerar optimalt.

Har du inte testat de olika delarna med jämna intervall, så är det omöjligt att veta om det är exakt samma summa av orsaker som orsakar problemen nu, som det var från början.

Har lite svårt att förstå din kommentar. Anser du att det saknar betydelse att kylflänsen är igensatt?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Förhoppningsvis partitionerade du din systemdisk till typ 80 GB eller mindre. Låter du hela disken vara systemdisk får läsarmen fara som en jojo fram-å-tebax för att hitta allt du installerat.

Det är helt sant, men att det skulle vara orsaken till att datorn verkar ladda allt i slow-motion låter minst sagt otroligt. Innan jag köpte min andra interna HDD hade jag en rätt gammal WD Caviar 320GB med en stor partition på. Jag köpte sedan en WD Blue 640GB (som är ganska mycket snabbare), och partitionerade korrekt. Visst märker jag skillnad i laddningstider, men inte såna enorma skillnader i t ex boottid som trådskaparen beskriver.