Nått e konstigt med mitt XFX Radeon HD4870

Permalänk
Medlem

Ja, nu funkar kortet som det ska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyver
Ja, nu funkar kortet som det ska.

Det är lite tråkigt att alla klagar på 4870 i sina recensioner hos Inet/Komplett m.fl. att korten inte håller vad de lovar när de måste klockas ner till 900MHz istället för fabriksöverklockningen när problemet egentligen inte alls har med det att göra, så det var skönt att du tog upp detta så att fler kan lära sig

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollemedo
nu blir jag lite rädd! har precis beställt ett sånt kort :S

Jag beställe det också :S

Alltså för att få bort flimmret ska jag överclocka det lite eller?

Permalänk
Medlem

Jag har också beställt denna, bara väntar på att de ska ha att i lager >.<

Hoppas jag inte kommer få en hoppande bild =)..

Permalänk
Medlem

jag hade bara hoppande bild när jag körde på min 24"1920*1200 men nu e det fixat så om ni får problem e det bara att lägga in typ rivaturner och ändra till detta
Core clock 788
memory clock 950
funkar bra för mig men man kan säkert köra på högre än så men detta räcker åt mig.
ps:funkade inte att använda catalyst för att ändra inställningarna så att det blev bra.

Permalänk
Medlem

De kan bero på att med catalyst ändrar du bara 3d inställningarna.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk

har du kopplat in alla sladdar i grafikkortet som t. ex nätagget ska ju ha två pci-e sladdar som går in där bak i kortet..

Visa signatur

Mitt Gaming Rig: Cooler Master HAF 932, 600w Zalman PSU, XFX 5770,AMD Phenom II X4 965BE 3,4Ghz, 1,4 TB HDD, 4g ram DDR3 1333Mhz.

Permalänk

Hur

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
I överklockningsdelen så kan du ställa in minnesfrekvenser till både 2D och 3D läge, sätt båda på 900MHz, de bör dock klara högre.

Jag är nog lite småkorkad men kan du vara så vänlig och beskriva hur man gör detta, jag har bökat runt i Control Center utan framgång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av barbararne
Jag är nog lite småkorkad men kan du vara så vänlig och beskriva hur man gör detta, jag har bökat runt i Control Center utan framgång.

använd dig av rivaturner och gör som jag har gjort så ska du se att allt blir bra.

Permalänk
Avstängd

XFX Radeon 4870 512mb har ett rykte att ha detta fel och många kort har blivit återsända pga. av detta problem.

Problemet ligger som någon sa i denna tråd att kortet får för sig att byta mellan 2D och 3D och det kan ibland hjälpa att klocka upp det lite men det är långt i från alla kort som fixas på detta sätt.
För någon anledning brukar inte 1GB versionen drabbas så hårt av detta..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Själv har man 4870 xxx 1gb varianten av kortet, det har inte varigt några problem med kortet ÄN...

Men det är väll bara att vänta och se hur länge det håller.

Ska uppgradera till 2x20" skärmar snart Så vi får se om kortet inte brinner upp då

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Haha jag har samma problem med min HTPC/Server när man har högre upplösningar men jag ska testa ifall rivatuner biter på mitt gamla X600 kort som sitter i den nu:P

Men jag har också ett litet problem man kan ta upp och det är att den upplösningen(1360x768) inte går att välja men det är den som står i instuktionsboken till tv'n jag använder. Någon som vet hur man fixar det?

Aja lycka till alla som har det här problemet iaf.

Permalänk

hur exakt menar ni med "hoppande bild"?? =P

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyver
använd dig av rivaturner och gör som jag har gjort så ska du se att allt blir bra.

Vart då i Rivatuner :O? Går in på Low-Level system Tweaks och där kan jag bara ändra Core clock och Memory clock ? hmm

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem

Mina Inställningar:
Core clock : 775 MHz
Memory clock 900 MHz

Det jag undrar är:
Ska jag sätta min core clock till 900MHz för att flimret ska försvinna?

Min fläckt hastighet är på 25% ska jag höjja den med?

tacksam för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lualian
Mina Inställningar:
Core clock : 775 MHz
Memory clock 900 MHz

Det jag undrar är:
Ska jag sätta min core clock till 900MHz för att flimret ska försvinna?

Min fläckt hastighet är på 25% ska jag höjja den med?

tacksam för svar!

(kan inte folk lära sig att stava till FLÄKT!)

Det är inte core clock du ska ändra på, utan memory clock.
Hade precis samma problem när jag klockade mitt Sapphire kort för ett år sedan. Om inte minnes frekvensen är samma i både 2d och 3d så blir det flimmer när kortet byter frekvens på minnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
(kan inte folk lära sig att stava till FLÄKT!)

Det är inte core clock du ska ändra på, utan memory clock.
Hade precis samma problem när jag klockade mitt Sapphire kort för ett år sedan. Om inte minnes frekvensen är samma i både 2d och 3d så blir det flimmer när kortet byter frekvens på minnet.

Strunt samma i stavningen du förstår nog ändå

Men jag höjde min core clock till 800 MHz och då försvann flimmret.
Men om jag höjer core clock vad händer då?
Om jag höjer minnes frekvensen vad händer då?

Permalänk
Medlem

är 61 grader på ett hd4870 varmt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lualian
Strunt samma i stavningen du förstår nog ändå

Men jag höjde min core clock till 800 MHz och då försvann flimmret.
Men om jag höjer core clock vad händer då?
Om jag höjer minnes frekvensen vad händer då?

Nu förstår jag inte riktigt... Först skriver du att du höjt core clock och sen undrar du vad som händer om man höjer core clock? Tror du svarade på din egen fråga. Du blir av med flimmret?!

Om du snackar om överklockning kan jag bara säga vad jag nådde med mitt Sapphire HD4870. Efter att bytt ut kylaren till en Artic cooling Accelero S1 Rev.2 med 2st 120mm fläktar nådde jag stabilt upp till 850Mhz / 1100 Mhz.

Annars för att svara på den andra frågan så är det väl ingen mening att höja din memory clock om du redan löst flimmer problemet.

Tips till andra med problem är att testa med ett av följande bios http://www.techpowerup.com/vgabios/index.php?architecture=ATI...
Rekommenderas dock ej om du inte vet vad du gör! Fungerar t.ex med ett asus bios på ett sapphire kort så de flesta bios ska fungera oavsett märke. Kan dock inte garantera att alla gör det!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lualian
är 61 grader på ett hd4870 varmt?

Under load eller idle?

Med orginalkylaren kom mitt 4870 upp i över 80 grader. När jag bytte kylare så kom det aldrig över 45 grader. Men annars så tål korten en jävla värme, så 61 grader är inget att oroa sig för. Det som är störande dock är att cpun lättare blir varm om man har dålig ventilation i chassit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razorhasyou
Under load eller idle?

Med orginalkylaren kom mitt 4870 upp i över 80 grader. När jag bytte kylare så kom det aldrig över 45 grader. Men annars så tål korten en jävla värme, så 61 grader är inget att oroa sig för. Det som är störande dock är att cpun lättare blir varm om man har dålig ventilation i chassit.

min Phenom2 550 3,1GHz ligger på 31 grader i idle.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lualian
min Phenom2 550 3,1GHz ligger på 31 grader i idle.

Då är det nog lungt. Hade själv en 5600+ och kass ventilation när jag hade mitt 4870

Permalänk
Medlem

Som många har sagt här inne så är det ju när kortet går upp o jobbar hårdare. Har exakt likadant på mitt kort, men inte så farligt som ni beskriver det. Kör dessa intställningar på kortert.

core: 790
memory:1100

Mitt flimmrar till då ja startar igång catalyst eller nått spel. I windows miljö händer det aldrig. Inte ens när ja drar igång film. Dock händer det ibland om ja kär internet explorer också. Jädrans påhitt det där:D

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=926...

kollar ni denna tråd som ja gjort så är det en vänlig själ som förklarat hur man gör för att det inte ska klocka ner sig.

Tyvärr så får ja inte upp klocken mer på kortet då det är fullt i catalyst och vill inte börja använda rivatuner när ja börjat med catalyst....

Permalänk

Jag har exakt samma problem men har inte löst det ännu.

GPU clock 780Mhz, kan inte sätta den på 900Mhz eftersom max är 790
Memory clock 950Mhz, max på denna är 1100Mhz

Kan någon snälla hjälpa mig, detta är rätt så nytt för mig.

Visa signatur

Phenom II X3 720 2.8 Ghz | Gigabyte MA770-UD3 | Corsair 8500C5 2x2Gb | XXX HD4870 512mb | Corsair VX 450W | OS Win 7 RC x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tyver
jag hade bara hoppande bild när jag körde på min 24"1920*1200 men nu e det fixat så om ni får problem e det bara att lägga in typ rivaturner och ändra till detta
Core clock 788
memory clock 950
funkar bra för mig men man kan säkert köra på högre än så men detta räcker åt mig.
ps:funkade inte att använda catalyst för att ändra inställningarna så att det blev bra.

Tack som fan, det hjälpte mig iaf, men när jag spelar counter-strike så kommer det upp typ gröna streck/lasrar ibland? Fett irriterande händer ganska ofta när man är i action, skjuter eller typ kommer mycket färger.. Vad ska jag göra för att fixa det?

// pyth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av martinio92
Jag har exakt samma problem men har inte löst det ännu.

GPU clock 780Mhz, kan inte sätta den på 900Mhz eftersom max är 790
Memory clock 950Mhz, max på denna är 1100Mhz

Kan någon snälla hjälpa mig, detta är rätt så nytt för mig.

Om du missat vad som skrivits om i tråden så kan jag sammanfatta det åt dig, det är memoryclock det handlar om, prova att sänka den ett par pinnhål och fortsätt nedåt tills kortet fungerar tillfredsställande.

Lycka till.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk

okej, tack för svaret

Visa signatur

Phenom II X3 720 2.8 Ghz | Gigabyte MA770-UD3 | Corsair 8500C5 2x2Gb | XXX HD4870 512mb | Corsair VX 450W | OS Win 7 RC x64