blir nerkopplad hela tiden/telia 24mbit

Permalänk

blir nerkopplad hela tiden/telia 24mbit

hej!
jag bor centralt i uppsala,så jag borde ju ha en stabil och bra uppkoppling KAN MAN TYCKA.

men nejdå,jag blir nerkopplad hela tiden..nu till exempel har jag säkert blivit nerkopplad 20 gånger på en timme.
helt makalöst!

jag har telia 24mbit..och har så haft i två år..det har varit såhär av och till hela tiden ..

finns det nåt bättre adsl modem som man kan köpa?
är tele2's internet bättre?

jag blir så less!
har gång på gång skrivit och klagat till telia..det enda jag får till svar är att jag förmodligen har för lång internetsladd (not) eller att min dator är för svag (not)

SÅ irriterande.

help!

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Har du sladd direkt från dator till adsl-modem?

Permalänk
Medlem

Nerkopplad hela tiden, 20 gånger i timmen, i 2 år. Det blir snabbt räknat en bit över 170 000 upp/ner-kopplingar, vilket borde synas hos Telia i deras statisik. Nu har det säkert inte för de senaste 2 åren men iaf senaste dagarna/veckorna så bör man kunna se om det är modemet som tappar kontakten med stationen eller om det är datorn/datorerna som tappar med modemet.

Du är inte speciellt hjälpsam här. Hur har du kopplat, modem, router, dator? Vilken sladd är det som är för lång, telefonkabeln? Vad är det som är för svagt i datorn, det trådlösa? Hur långt är det till stationen från hemmet? Vad får du för hastigheter när det väl fungerar?

Använder du första jacket? Har du telefoni också? PSTN eller IP? TV-tjänst?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking

SÅ irriterande.

help!

Du får bjuda till lite om du vill ha hjälp.
Hade jag personligen haft sådana problem som du beskriver hade jag för länge sedan tagit mig omaket att dribbla mig igenom telefonköerna osv för att få tala med någon som kan felanmäla det mot tekniker om allt är OK hemma hos mig själv. Jag hade inte gått och varit bitter i 2 år och skickat arga mail som ofta inte leder någonstans.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

bjuda till och bjuda till,jag är ingen dataingenjör,och hade jag vetat problemet så hade jag inte ens behövt skriva här,men visst..jag kunde varit lite mer beskrivande.. :

1. jo..jag tycker med att det borde synas i deras statistik.. det händer inte varje dag,men jag blir säkert nerkopplad 50 gånger per dag(spontant gissat)

2.har flera gånger mailat dom ...ringde nån gång med vill jag minnas,men dom sa att dom inte kunde se nåt driftsavbrott hos dom .
skrev även en gång att dom skulle skicka en tekniker som kunde kolla upp exakt vad det är som är fel,men då svarade dom inte ens.

3. jag har: modemet i första jacket,sen har jag kopplat en router efter den,och sen till min dator(som har nätverkskort)
jag tycker det är lite lustigt att det ofta heter saker i stil med "du får inte ha mer än 2 meter lång nätverkskabel" hur många har bara två meter från huvudjacket till sin dator? och hur kan två meter spela nån roll,när telefonsladden i sig måste gå hela vägen genom lägenhetshuset från bas-stationen till min lägenhet?

4. sladden mellan routern och datorn är väl 5 meter skulle jag gissa på,jag har inte trådlöst till min stationära.

5. när jag har full hastighet så kanske jag kommer upp iii.. HÖGST 2mbit,men det är sällan,såvitt jag kan minnas är de siffror jag får i huvudet 1.7mbit ..men det är sällan. oftast så hinner saker bara komma upp i höga hastigheter,varpå det kraschar. och man loggas ut från msn. och alla firefox sidor blir "kan ej visa sidan". och nätverkssymbolen nere i högerkant slocknar. i en minut. varpå man blir uppkopplad igen. ibland nerkopplad på en gång. vänta en minut. bli uppkopplad.. och sen samma visa igen.

6. jo..man kan ju tycka att jag borde tagit itu med det mer..
jag har försökt flera gånger,men när man inte ens vet vart man ska börja,och det inte händer nåt när man anmäler problemet,så ledsnar man till slut och biter i det sura äpplet,och istället sitter och blir sur över dålig uppkoppling.

det är så fruktansvärt frustrerande.

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är din router det är fel på? Det här med att det gårupp och ner är ett typiskt symptom på när routern går varm och överhettar (stänger av sig själv)

Testa att koppla in datorn direkt till modemet istället och se om du får samma fel då? Har du även testat med andra kablar eller datorer? Kan ju vara så att ditt nätverkskort är på upphällningen eller att nån kabel/kontakt är glapp.

Sen är ju Telias support "Svenska Mästare" i att skylla ifrån sig. Det är ALDRIG deras fel så länge du inte har VÄLDIGT tydliga bevis på motsatsen. Testa allt detta och om det fortfarande är likadant så ringer du till Telia och säger åt dom på skarpen och berrättar om allt du gjort. om dom ändå ska strula med att det ska vara din utrustning det är fel på så fråga om du inte kan få prata med någon som faktiskt kan något annat än det som står i deras lathundar... Det är en liten konst att faktiskt få nåt värdefullt ur telias support... En svår konst att bemästra tyvvär...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

bra förslag!
hade dock det här problemet innan jag skaffade router(köpte trådlös router i höstas i samband med att jag köpte en eee 901 så jag skulle kunna surfa trådlöst),men det kanske är modemet som det är fel på? att det överhettar och stänger av sig självt?
synd att modem verkar kosta en slant,det är ingenting som man direkt lägger ut pengar på och "prövar" :/.

har nästan funderat på att byta till t ex tele 2,men jag har kompisar som bytt till t ex bredbandsbolaget och blivit utan internet i flera veckor,så man blir ju lite skraj inför att byta bolag,så man inte blir utan under en lång tid..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
bjuda till och bjuda till,jag är ingen dataingenjör,och hade jag vetat problemet så hade jag inte ens behövt skriva här,men visst..jag kunde varit lite mer beskrivande.. :

1. jo..jag tycker med att det borde synas i deras statistik.. det händer inte varje dag,men jag blir säkert nerkopplad 50 gånger per dag(spontant gissat)

2.har flera gånger mailat dom ...ringde nån gång med vill jag minnas,men dom sa att dom inte kunde se nåt driftsavbrott hos dom .
skrev även en gång att dom skulle skicka en tekniker som kunde kolla upp exakt vad det är som är fel,men då svarade dom inte ens.

3. jag har: modemet i första jacket,sen har jag kopplat en router efter den,och sen till min dator(som har nätverkskort)
jag tycker det är lite lustigt att det ofta heter saker i stil med "du får inte ha mer än 2 meter lång nätverkskabel" hur många har bara två meter från huvudjacket till sin dator? och hur kan två meter spela nån roll,när telefonsladden i sig måste gå hela vägen genom lägenhetshuset från bas-stationen till min lägenhet?

4. sladden mellan routern och datorn är väl 5 meter skulle jag gissa på,jag har inte trådlöst till min stationära.

5. när jag har full hastighet så kanske jag kommer upp iii.. HÖGST 2mbit,men det är sällan,såvitt jag kan minnas är de siffror jag får i huvudet 1.7mbit ..men det är sällan. oftast så hinner saker bara komma upp i höga hastigheter,varpå det kraschar. och man loggas ut från msn. och alla firefox sidor blir "kan ej visa sidan". och nätverkssymbolen nere i högerkant slocknar. i en minut. varpå man blir uppkopplad igen. ibland nerkopplad på en gång. vänta en minut. bli uppkopplad.. och sen samma visa igen.

6. jo..man kan ju tycka att jag borde tagit itu med det mer..
jag har försökt flera gånger,men när man inte ens vet vart man ska börja,och det inte händer nåt när man anmäler problemet,så ledsnar man till slut och biter i det sura äpplet,och istället sitter och blir sur över dålig uppkoppling.

det är så fruktansvärt frustrerande.

Hur märker du att det kopplar ifrån? Slocknar synklampan på modemet eller vad händer? Tappar datorn nätverksanslutningen? Eller hur märker du att du kopplat ifrån?
Då är frågan vad du frågade efter när de sa att de inte hade något driftavbrott?

Om

Citat:

"nätverkssymbolen nere i högerkant slocknar. i en minut. varpå man blir uppkopplad igen. ibland nerkopplad på en gång. vänta en minut. bli uppkopplad.. och sen samma visa igen."

så låter det som om det är routern som tappar, tycker du bör, om du inte gjort det redan, köra men datorn direkt i modemet.

EDIT:

Ser att du han svara medans jag skrev eller glömde skriva kanske man ska säga. Angående byte av bolag så kanske det är läge att utesluta allt hemma hos dig och sedan byta bolag, för om du byter bolag och det är hemma hos dig problemet är så kommer du få samma problem med vilken som helst annan leverantör, tyvärr.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Hej darknessviking,

Som devour säger så verkar det vara något mellan dator och router om nätverkssymbolen slocknar (eller får ett kryss på sig).

Om du vill så kan jag dock kika på hur anslutningen ser ut från våran sida och om jag kan se något klart fel.
Går isådannafall så att du skickar ett pm till mig med ditt telefonnummer/kundnummer/personnummer på abonnemanget, eller fyll i information på följande sida:
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk

[IMG]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Hur märker du att det kopplar ifrån? Slocknar synklampan på modemet eller vad händer? Tappar datorn nätverksanslutningen? Eller hur märker du att du kopplat ifrån?
Då är frågan vad du frågade efter när de sa att de inte hade något driftavbrott?

Om så låter det som om det är routern som tappar, tycker du bör, om du inte gjort det redan, köra men datorn direkt i modemet.

-hur jag märker att jag kopplas från:
*alla sidor i firefox står och laddar..varpå det sedan blir "sidan kan inte visas"
*jag loggas ut ur msn,
*ev. nerladdningar (t ex updates etc) avbryts,
*spotify blir tyst...
*och efter en stund så slocknar den ena av "nätverksanslutningar-symbolen" *..sen står den så i kanske..30 sekunder-1 minut..sen börjar "båda skärmarna i nätverkssymbolen" lysa igen.
ibland blir jag nerkopplad på en gång igen efter att den kopplat upp sig.

-när jag hört av mig till telia så har jag beskrivit problemet så ingående jag kan(typ allting ovan) .

-blev nerkopplad även innan jag köpte routern..så jag tror nästan att jag fått ett modem som inte har alla hästarna hemma..

-vill minnas att jag för ett år sen ungefär läste nånstans på nätet om att telia uppgraderat nån drivrutin,utan att zyxel (modemet) fått reda på det vilket kunde leda till kompabilitetsproblem..men att hitta det inlägget igen vekar halvt omöjligt ..

bild på hur det blev nerkopplat nu under den stunden som jag skrev det här:

är väldigt tacksam för att nån tar sig tid att iallafall försöka hjälpa mig..

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Hej darknessviking,

Som devour säger så verkar det vara något mellan dator och router om nätverkssymbolen slocknar (eller får ett kryss på sig).

Om du vill så kan jag dock kika på hur anslutningen ser ut från våran sida och om jag kan se något klart fel.
Går isådannafall så att du skickar ett pm till mig med ditt telefonnummer/kundnummer/personnummer på abonnemanget, eller fyll i information på följande sida:
http://proof.telia.se/enkatpoll.asp?ProofID=15515

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

jo..kanske är så..jag pm'ade dig med uppgifter nyss.

sen undrar jag utöver det..
jag bor på våning 2 i ett 5våningshus.
på bottenvåningen står telias hus-central(eller vad det är)
...rakt ovanför,dvs på min våning,så är det en lucka..där min telefonkabel kommer ut.. därefter så går den längs med trapphus-listen..upp över två andra lägenhetsdörrar..för att sedan gå in i min lägenhet,gå under toalettdörren,sovrumsdörren,samt till slut "landa" vid huvudjacket.
ingen annan på någon av våningarna har detta..bara min lägenhet.
kan DET vara problemet?
att det är nån slags ..skum koppling,som gör att det blir för långt från central till huvudjack så signalen blir svag? eller något sådan?

1-

2-

3-

4-

5-

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk

Hej igen.

Jag har mailat dig darknessviking!

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Hej igen.

Jag har mailat dig darknessviking!

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

hej!
jag skickar svar nu

en fråga.. varför ser ledningen från trapphuset till min lägenhet ut som den gör?
tänkte eftersom inga andra lägenheter har så?

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Fråga fastighetsägaren, den som är ansvarig.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

darknessviking, att kabeln ser ut som den gör är förmodligen för att det är stopp i kanalisationen in till din lägenhet, därav var man tvungen att dra kabeln utanpåliggande.
Den där dosan innanför dörren du har satt ett frågetecken över, är en kopplingsdosa. Är det så att inkommande tele går in i den och två kablar ut?.
Tänkte om det är någon dålig skarv eller liknande. För adsl fungerar på bara en tråd, men går då som en påse skit, ungefär som ditt verkar göra.

Men kolla upp nästa gång internet går ner för dig ifall synclampan på modemet slocknar, eller börjar blinka. För då är det läge att ringa ut en tekniker.
Däremot konstaterar tekniker att problemet sitter i din utrustning kan du behöva betala för besöket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Fråga fastighetsägaren, den som är ansvarig.

det har jag gjort,flera gånger,dom säger att jag ska kontakta telia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeoG
darknessviking, att kabeln ser ut som den gör är förmodligen för att det är stopp i kanalisationen in till din lägenhet, därav var man tvungen att dra kabeln utanpåliggande.
Den där dosan innanför dörren du har satt ett frågetecken över, är en kopplingsdosa. Är det så att inkommande tele går in i den och två kablar ut?.
Tänkte om det är någon dålig skarv eller liknande. För adsl fungerar på bara en tråd, men går då som en påse skit, ungefär som ditt verkar göra.

Men kolla upp nästa gång internet går ner för dig ifall synclampan på modemet slocknar, eller börjar blinka. För då är det läge att ringa ut en tekniker.
Däremot konstaterar tekniker att problemet sitter i din utrustning kan du behöva betala för besöket.

hmm.. intressant läsning!
vad beror stopp i kanalisation på för något då?

det går precis som du säger två kablar ut från den där kopplingsdosan,en som försvinner in i sovrummet till ett telejack som står bakom en stor hylla som jag inte har kopplat någon telefon i..den andra går till det jack där jag satt telefon + modem osv..

hur kollar jag eventuella skarvar?
hur gör jag så jag får ...ja..full styrka på kabeln? för om jag har en flaskhals pga bara en kabel,så känns ju det väldigt B.
kan mkt väl tänka mig att de där kablarna fixades t ex på 90talet(långt innan jag flyttade dit) ..innan det fanns behov av starka ledningar som klarar mkt dataöverföring...

jätteintressanta tankar du skrev,verkligen!

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darknessviking
det har jag gjort,flera gånger,dom säger att jag ska kontakta telia

hmm.. intressant läsning!
vad beror stopp i kanalisation på för något då?

det går precis som du säger två kablar ut från den där kopplingsdosan,en som försvinner in i sovrummet till ett telejack som står bakom en stor hylla som jag inte har kopplat någon telefon i..den andra går till det jack där jag satt telefon + modem osv..

hur kollar jag eventuella skarvar?
hur gör jag så jag får ...ja..full styrka på kabeln? för om jag har en flaskhals pga bara en kabel,så känns ju det väldigt B.
kan mkt väl tänka mig att de där kablarna fixades t ex på 90talet(långt innan jag flyttade dit) ..innan det fanns behov av starka ledningar som klarar mkt dataöverföring...

jätteintressanta tankar du skrev,verkligen!

Att det är stopp i kanalistationen kan bero på mycket, kan vara någon gång för länge sen att dom varit tvungna att byta ut kabeln till din lägenhet.
Nu vet jag inte hur långt ifrån slitsluckan i trapphuset din lägenhet är.
Men ibland när det är gamla pansarrör ingjutna i väggarna så kan det vara många böjar osv.
Vilket gör att man inte får in någon dragfjäder och får igenom en ny kabel, det kan ligga skit i rören som stoppar, vissa rör har t.o.m rostat så man inte kommer igenom.

Skarvar kan du kolla lite lätt själv, rekommenderar dock inte att du börjar klippa å klistra i kablarna.
Utan du kan bara skruva bort locket i hallen på kopplingsdosan och kika. Operatörerna har ju service fram till första jack.
Så det vore bra ifall du kan ta reda på vilken av dina jack som är det första i slingan. För att slippa ev. kostnad om tekniker kommer ut och konstaterar att modemet sitter i fel jack.

Du kan även testa modemet i det andra jacket för att se ifall det blir nån skillnad.

Sen borde du koppla datorn direkt till modemet. För att se så det inte är din utrustning det är fel på.
Tappar du fortfarande synk då, och ser synklampan på modemet slockna, så har du lite mer att gå på när du ringer Telia.
Då kan du be dom sätta räkneverk på din uppkoppling så ser dom själva hur ofta du tappar synk.

Det är väl dom tipsen jag kan ge dig innan du felanmäler och Telia skickar ut tekniker.

/Emil

Edit: Läste nu att du har telefon, är det fast telefoni eller iptelefoni?. Är det fast kan du även be kundtjänst göra en FA mätning (Test av ledning) för att se vilken kvalite dina kablar fram till lägenheten håller, och se ifall det är några eventuella fel.

Permalänk

intressant läsning!
ska kolla upp det imorgon!!

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Citat:

[...]
Edit: Läste nu att du har telefon, är det fast telefoni eller iptelefoni?. Är det fast kan du även be kundtjänst göra en FA mätning (Test av ledning) för att se vilken kvalite dina kablar fram till lägenheten håller, och se ifall det är några eventuella fel. [/B]

Jag har gjort en mätning av ledningarna (FA mätning) och ser inget fel där.

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeliaKundservice
Jag har gjort en mätning av ledningarna (FA mätning) och ser inget fel där.

Mvh,
Simon Brännström
Telia Kundservice

Imponerad av att Telia väljer att medverka på detta forum. Tack för ert engagemang!
Ju fler som gör detta, desto bättre för konsumenterna och den här typen av forum.

Hoppas ni löser även detta problem.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro