Permalänk
Medlem

Oljud och datorn hänger sig

Hej alla sweclockers-nissar!

Min stationäradator hänger sig konstant (ingen BSoD) och kräver omstart, spelar ingen roll om det är spel, musik eller surfing. och hänger sig nästan alltid om den har fått stå på ett tag...

Det är också ett irriterande oljud som kommer från burken.. misstänkte att det var en fläkt.. men testade o stänga av fläktarna en i taget och oljudet var kvar. vid närmare kontroll så verkar det komma från CPU:n.
Här är ett ljudklipp på oljudet:
http://www.mediafire.com/?ozzya5ymmd1

Är det i så fall CPU som krånglar och gör att datorn fryser? Har kört vistas minnesdiagnostik och ingen fel hittades. eller kanske är det moderkortet?

Datorns komponenter:

Asus P5b

Intel Core 2 duo E6550

Corsair value select 4st x1GB 667MHz

8800GT TOP

X-Fi Elite Pro

Mvh

Permalänk
Medlem

ingen alls som har en aning??????

Permalänk
Medlem

finner det väldigt konstigt att alla med sina erfarnheter har inte en aning om detta...

Permalänk
Medlem

blir cpun varm ?

du kan ju prova med att montera om cpukylaren med ny kylpasta,rengör noga innan du sätter på nytt.

Permalänk
Medlem

Funkar inte det får du ta isär allt. Även moderkortet från lådan och sätta ihop det igen.

Ingen svarde för vi orkade inte med att skriva alla möjliga orsaker.

Permalänk
Medlem

den blir inte särskilt varm... jag har kollat cpu kylaren o kylpastan noga utan att hitta nåt fel... jag ska dock testa att ta isär allt och sätta ihop det igen...

Tack för svaren

Permalänk
Medlem

Nätagg ?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

det är ett hyper type R .. kommer inte ihåg watten.. men den funkar bra o absolut inget spänningsfall...

Permalänk
Medlem

Det är inte fläkten eller någon komponent i nätagget som låter? Eftersom din dator startar om sig så kan det vara den. Testa med ett annat du vet fungerar

Permalänk
Medlem

asså den starta inte om sig utan jag får starta om den för den fryser... fläkten verkar på topp.. ljudet verkar komma från moderkort/cpu

Permalänk
Medlem

Ljudet låter lite som Coil-Whine, ett ocillerande ljud från komponenter i en dator när man belastar den.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

är det några speciella komponeter??? eller kan det vara vad som helst? det är också värt att notera att ljudet inte kommer direkt när man startar datorn.. utan det kommer succesivt... tar 2-3 till att det börja låta (på en kall start) och ljudet ökar mer och mer...

Permalänk
Medlem

Är det inte samma ljud som på vissa av nVidias kort under load?

Permalänk
Medlem

uppdatering!

när jag knipsade av bandet som höll ihop el kablarna så försvann ljudet, troligen orsakat av ett magnetfält eller nåt... datorn hängde sig inte igår... men idag gjorde den det 1 gång.. jag vet inte vad som är orsaken... börjar misstänka den trådlösa internet adaptern simens gigaset 300 elle vad den nu heter.

Permalänk

låter som mit 4870 gjorde,

provat o koplat ur allt "onödigt"?

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

nu är ljudet borta.. men problemet att den hänger sig kvarstår..

lösningen var att knipsa av en kabelbunte som höll ihop flera kablar som går ut från nätagregatet.... bara konstigt..

men som sagt den fryser då och då och enda lösningen är omstart