Permalänk
Medlem

Vilken nas?

Hej

Jag behöver lite hjälp med att välja vilken nas server som ska införskaffas.

Nas ska användas till lagring av musik och film + streaming till En tvix box.

Jag har kollat runt en del och kommit fram till 2 stycken NAS som jag tror passar mig men vilken?

synology disk station ds409+
QNAP TS-409 PRO+

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/1986523/

Har en sådan hemma med 4TB utrymme, funkar kanon, sitter och kollar på 1080p utan problem över nätverket hemma, billigt och bra! Står igång och laddar ner software dygnet runt också via uTorrent.

Permalänk
Medlem

För egen del lutar det mest åt Synology DS409 (utan +). Den ligger många hundralappar under DS409+ i pris men utklassar fortfarande Qnap 409 i prestanda.

En WHS-burk var jag inne på förut, vet faktiskt inte varför jag har övergett det spåret, jag kanske ska undersöka det igen innan jag bestämmer mig.

Permalänk
Medlem

@WivouZan

Hur funkar det med diskarna, är det möjligt med en RAID1 där?

Finns det alternativa OS till dom dära?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
För egen del lutar det mest åt Synology DS409 (utan +). Den ligger många hundralappar under DS409+ i pris men utklassar fortfarande Qnap 409 i prestanda.

En WHS-burk var jag inne på förut, vet faktiskt inte varför jag har övergett det spåret, jag kanske ska undersöka det igen innan jag bestämmer mig.

Alltså är inte en sån där NAS ganska oprisvärd.. Jag menar, komponenterna i dom är ju inte några prestandamonster direkt.. 800Mhz med 512MB ram i DS209+ för runt 4600:-.
1,06Ghz med 512MB ram (antar att det är ram de menar när de skriver "cache" i specen på dustinhome) för 5600:-. För 5600:- får man ju betydligt bättre datordelar sen är det ju bara att dra in typ ClarkConnect eller liknande linuxdistribution som utan problem kan agera filserver och mer därtill..

Jag var på väg att skaffa mig en NAS för ett tag sen, men ändrade mig när jag insåg att nästan vilken dator som helst kan konkurrera med prestandan som man får från en NAS..

Visst är det smidigt att bara plugga in och köra, men för en sweclockare är det inte mycket mer jobb att installera OS:et också, exempelvis CC, som nämnts ovan

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

En färdigbyggd låda är väl nästan alltid oprisvärd, eller? Överpriset är vad man får betala för att man inte orkar, kan eller hinner knåpa ihop något själv (för mig är det lite av varje).

Att det är en ganska klen processor innebär ju dock att en NAS är relativt strömsnål jämfört med en dator.

Men jag kan nu meddela efter att ha spenderat en del av förmiddagen åt att läsa om Scaleon att det nu lutar åt en sådan, den ligger mer i den prisklass som min plånbok för närvarande tillåter, 3500 inkl 2 TB passar mig alldeles utmärkt. Ska läsa på lite till först bara, men det blir not ett köp under helgen.