Behöver jag en MacBook?

Permalänk

Behöver jag en MacBook?

Jag har fått möjligheten att skaffa mig en MacBook Pro 13 (Unibody) till ett bra pris. Men jag är osäker på om det är värt för mig att betala dom pengarna jag trots allt måste lägga, även om det som sagt är billigare.

Jag har redan en bra stationär PC, dessutom gillar jag att pilla med hårdvara och jag spelar en del samt trivs bra i windows-miljö även om det krävs lite pillande och tweakande. Jag undrar om ni tycker det kan vara värt att investera i en macbook dels för att det är en bärbar dator och dels för att det är en Mac?
Prylbögen inom mig är skitsugen på en ny Mac, jag kan ta med mig den överallt, redigera bilder, foton etc etc. (Även spela vissa spel). Men den prismedvetne kloka delen av mig säger att jag inte behöver en till dator, oavsett om den är billig eller icke-stationär. Jag har redan Sony Vegas Movie Studio Pro för redigering och Microsoft Word, Excel, Power Point, Access etc för produktivitet.
Jag studerar IT på högskolan så det är visserligen ett tungt argment för en bra laptop. Den kan jag ta med mig till föreläsningar och jobba med lite var som helst (bra batteritid på 7-8h).
Men å andra sidan har jag ju klarat mig alldeles utmärkt utan en laptop hittils.

Så tycker ni att jag har något att vinna på att skaffa mig en macbook?

Disskusioner om vad jag som människa verkligen behöver kan vi lämna till någon annan tråd, jag inser ju att det här är ett I-landsproblem så det visslar om det. Dock inte desto mindre intressant

Kom med åsikter, tips, funderingar och kommentarer!

Tack
/S

EDIT: Förresten, vad erbjuder Mac OSX som substitut till Microsoft Office? Ingår det något i Mac OSX?

Permalänk

Aldrig fel med en macbook till studierna

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Om bra pris är under 9k så behöver du den nog, men är det mer så ska du skaffa en MBP 13".

Det var väl ändå en MBP 13" han fått till bra pris.

Snorkelfarsan, har du pengar över och är sugen på att köpa en, slå till på den. Själv är jag sugen på att skaffa en men har andra prioriteringar först.
Det är en bra dator av bra kvalitet, i September har du också tillgång till Snow Leopard för en mycket billig peng.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Hur mycket är detta 'bra pris'? En tumregel för priser är 30% rabatt på MB och 13" MBP, 35% rabatt på 15" och 17" MBP, 40% rabatt för iMac och AppleTV, och 50% rabatt för Mac Pro innan man hamnar på ett 'bra pris'. Jag hade definitivt slagit till om den låg på 70% av priset eller lägre.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Tycker att det låter som du skulle kunna dra nytta utav en laptop för studier och om du kan tänka dig arbeta på resande fot med dina bilder/filmer. En Macbook Pro 13 är smidig, snabb och faktiskt prisvärd - speciellt om du får ett så pass reducerat pris.

Som tidigare nämnt så finns Microsoft Office 2008 till Mac som ger kompatibilitet till Windows-Office. Annars finns iWork som är ett väldigt schyst Office-paket från Windows, hade man bara kunnat importera och exportera lite bättre så hade det varit toppen!

Annars finns ju gratis alternativt som t.ex. OpenOffice.org om man känner att man inte använder det tillräckligt mycket för att lägga X antal kronor på det.

Förut, när jag pluggade, körde jag med kombon stationär PC + Macbook och var supernöjd.. Macbooken var med alltid och var väldigt smidig att ha vid studierna. Nu efteråt så har jag sålt PC:n och bytt helt till Mac (förutom jobb-datorn som kör Debian atm).

9400M-grafikkortet i MBP13 är faktiskt ett rättså bra kort för att sitta i en sådan maskin, klarar många spel hyfsat bra. Tyvärr är dock är oftast spelprestandan i OS X påtagligt sämre än samma spel i Windows, men man kan alltid köra en dual boot med t.ex. Windows XP för att få ut maximal spelprestanda om det skulle behövas.

Det finns faktiskt en hel del möjligheter till pillande och tweakande i Mac OS X om det är intressant, hela systemet bygger på en UNIX-grund och du har tillgång till en riktig terminal och alla fördelar det ger. Det finns mycket att lära och det är mycket användbart. Själva hårdvaran är kanske inte så mycket att leka med, men det är oftast samma sak med alla bärbara maskiner - förutom att Mac:en är snygg.

Jag tror du kommer att bli toppennöjd, och skulle du inte bli det så kan du ju säkerligen sälja den för samma pris som du köper den för i och med att du får den så pass billigt.

Lycka till!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Lånar tråden lite.
Har varit riktigt sugen på en Macbook länge, läst runt lite, gillar verkligen designen på den och allt verkar så smidigt när man kollar på lite filmer om hur OS X fungerar.
Efter ha läst vad b0bzor! sa så lär jag nog beställa en Macbook Pro 13" tills studierna börjar igen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Tycker att det låter som du skulle kunna dra nytta utav en laptop för studier och om du kan tänka dig arbeta på resande fot med dina bilder/filmer. En Macbook Pro 13 är smidig, snabb och faktiskt prisvärd - speciellt om du får ett så pass reducerat pris.

Som tidigare nämnt så finns Microsoft Office 2008 till Mac som ger kompatibilitet till Windows-Office. Annars finns iWork som är ett väldigt schyst Office-paket från Windows, hade man bara kunnat importera och exportera lite bättre så hade det varit toppen!

Annars finns ju gratis alternativt som t.ex. OpenOffice.org om man känner att man inte använder det tillräckligt mycket för att lägga X antal kronor på det.

Förut, när jag pluggade, körde jag med kombon stationär PC + Macbook och var supernöjd.. Macbooken var med alltid och var väldigt smidig att ha vid studierna. Nu efteråt så har jag sålt PC:n och bytt helt till Mac (förutom jobb-datorn som kör Debian atm).

9400M-grafikkortet i MBP13 är faktiskt ett rättså bra kort för att sitta i en sådan maskin, klarar många spel hyfsat bra. Tyvärr är dock är oftast spelprestandan i OS X påtagligt sämre än samma spel i Windows, men man kan alltid köra en dual boot med t.ex. Windows XP för att få ut maximal spelprestanda om det skulle behövas.

Det finns faktiskt en hel del möjligheter till pillande och tweakande i Mac OS X om det är intressant, hela systemet bygger på en UNIX-grund och du har tillgång till en riktig terminal och alla fördelar det ger. Det finns mycket att lära och det är mycket användbart. Själva hårdvaran är kanske inte så mycket att leka med, men det är oftast samma sak med alla bärbara maskiner - förutom att Mac:en är snygg.

Jag tror du kommer att bli toppennöjd, och skulle du inte bli det så kan du ju säkerligen sälja den för samma pris som du köper den för i och med att du får den så pass billigt.

Lycka till!

Tack för all info och tips :). Blir ännu mer sugen nu. Jag kan köpa den för flera tusenlappar under standardpriset, så det är ett riktigt kap rent prismässigt. Men som sagt är det fortfarande pengar i sjön om det bara slutar med att den sitter på mitt skrivbord utan att jag använder den ofta.

Jag har haft OpenOffice.org förut och tycker det funkar bra, för vanliga användare och även mellanavancerade användare duger det gott och väl, det enda problemet är ju kompatibilitet med Office, speciellt Office 2007 (docx etc.)

Angående spel så har jag knappast tänkt mig att sitta och gama i flera timmar i sträck, men visst kan det bli aktuellt med dualboot om man kanske tar med den till nåt LAN eller så.
Annars har jag tänkt mig att installera The Sims 3 och liknande spel, som lär funka utan problem på en vanlig Mac med 9400M

Tänkte inte ens på att OSX är byggt på UNIX, men där finns det som du säger en massa kul man kan göra (och lära sig!) med terminalen etc. Dessutom är jag lite sugen på att eventuellt kasta in en SSD i macbooken när dom kommer ner lite i pris.
Kan man byta hårddisken på unibody-macar?
Och kommer OSX Snowleopard fungera bättre med SSDs precis som Win7?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FlurK
Lånar tråden lite.
Har varit riktigt sugen på en Macbook länge, läst runt lite, gillar verkligen designen på den och allt verkar så smidigt när man kollar på lite filmer om hur OS X fungerar.
Efter ha läst vad b0bzor! sa så lär jag nog beställa en Macbook Pro 13" tills studierna börjar igen.

Jag såg på Apples hemsida tror jag att du får en iPod Touch för typ 300kr när du köper en ny MacBook, och är du student så brukar du ju dessutom få 10%.

Permalänk
Medlem

Köp en billig netbook om du behöver ha ett anteckningsblock i skolan, klarar du dig med papper och penna köp ett billigt USB-minne. OS X eller Win, same shit mer eller mindre.

Visa signatur

| avgå alla | iPad air |

Permalänk

hmm, du har en poäng helt klart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorkelfarsan
Jag känner mig lite tveksam till att ladda ner saker som kostar pengar när jag inte har nån VPN-tunnel alt. anonym IP-adress. Dessutom fördrar jag att betala för program som jag vet har kostat mycket tid och pengar att skapa. (Säger jag som bl a använder office 2003 Profdessional jag fick av en kompis :P.)
Men tack för tipsen hur som helst, prylbögen inom mig blir taggad på en ny MacBook:)

Men snälla... Har du foliehattt med?

Nja jag betalar gärna om det är good shit men att punga ut för M$ Office som man måste ha för att arbeta är inget jag är förtjust i.

Sen är det ju filmbolag som jagar folk inte M$.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Haha, foliehatt. Ok, I had that coming :).

Det är ett senare problem i vilket fall, fler åsikter?!

Permalänk
Medlem

Du får större E-***is

KÖP!

Jag impulsköper först. Sen ifrågasätter jag mig själv och får ljuga ihop en anledning för mig själv.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

haha, det gäller att "övertyga" sig själv

Frågar igen:

Permalänk

Ja man kan byta hårddisk själv, samt gällande SSD så säljer Apple de redan som tillval i sina datorer idag så de lär nog fungera fint i Snow Leopard.

Permalänk

ok, tack

Permalänk

Klart du ska ha en! Macbooken är garanterat INTE en dator som blir liggande på ett skrivbord. Snarare kommer din PC bli mindre och mindre använd.

Visa signatur

MacBook, iPhone 3G
E8400@3000|p5q|8600gts

Permalänk
Medlem

För mig är det solklart. Köp för fan. Gillar du den så har du en kanondator för en relativt billig peng. Gillar du inte den kan du säkert sälja den för samma pris. Inget att förlora.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorkelfarsan
haha, det gäller att "övertyga" sig själv

Frågar igen:

Ja, det är enkelt att byta minne/hårddisk själv (tar 10-15min). Det finns instruktioner i manualen för hur du gör och så länge du inte förstör saker när du har den öppen så bryter du inte garantin. Självklart så kommer inte de nya delarna täckas utav Apples garanti. Är du osäker så finns det säkert någon YouTube-video på det hela, se bara till att ha en bra skruvmejsel som passar bra.

Angående SSD så har jag läst ett par intressant inlägg på OCZ's forum som handlar om att Apple har lagt in små ändringar och tillägg i systemet för att ev. senare kunna stödja TRIM-kommando direkt.

Apple har inte sagt något själva, men det är bara dumt om de inte börjar stödja TRIM. I dagsläget är det i princip det enda som är nackdelen med SSD på OSX, annars behöver man inte göra någon direkt tweak. Om man har en bra SSD dvs.

Se inlägget här: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?p=4093...

Citat:

1) It is almost certain that some point Apple will implement TRIM on SATA, most of the hard work is done, they just need to actually issue the commands when the FS sends down a discard.

Personligen känns det som att han har bra koll på vad han pratar om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
KÖP!

Jag impulsköper först. Sen ifrågasätter jag mig själv och får ljuga ihop en anledning för mig själv.

Helt rätt!

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD

Permalänk

Det låter bra, tack för informationen. Jag brukar själv läsa runt lite på OCZs forum så jag vet att det inte är nåt påhitt.

Permalänk
Hedersmedlem

Inget piratsnack!

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

jag är ny inom mac och har funderat lite själv på en MBP 13" men vad är detta unibody egentligen?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
jag är ny inom mac och har funderat lite själv på en MBP 13" men vad är detta unibody egentligen?

Unibody kallas de nya chassina som dagens Macbook Pro's har. Det är ett stycke aluminium som man sedan fräst/skurit ut så att det får formen som ett chassi. Detta medför väldigt mycket stabilitet och kvalitét.

Gå in på denna sida:
http://www.apple.com/macbookpro/design.html
Leta upp bilden till höger där det står "Unibody Enclosure" under till och tryck på "Watch the video". Där berättar Apples chefdesigner om Unibody-chassit..

Visa signatur