Överhettat HD4850 - Igen..

Permalänk
Medlem

Överhettat HD4850 - Igen..

Hej!
Tänkte testa furmark häromdagen för att kolla hur mitt grafikkort låg till. Efter cirka 5 minuter stängde datorn av sig efter att tempen nåt 120+. Slängde i 3 stycken extra fläktar i chassit och nu kommer den "bara" upp i 110 grader. Fortfarande sjukt varmt. Jag har haft dän GPU-fläkten för ungefär 2 månader sen och klabbat på lite ny kylpasta för innan så gick den varmt, dock inte så här. Efteråt så blev den 80 grader vid full load. Kylpastan kan väl inte bli gammal?

Några förslag på nån lösning? Vill gärna inte punga ut pengar på en ny fläkt och gärna inte ha alla fläktar igång då den låter som ett jetplan på steroider i dagsläget.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Skaffa en Accelero till gpu'n?

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Har också ett 4850 som blir j*vligt varmt! En konstig sak hände mig nyss mitt Aero tema försvann, mitt grafikkort började jobba 100 % utan anledning och tempen var 105 C Och jag satt bara på swec! Kan vara för sommar värmen som steker på mitt rum, kanske steker på ditt med? Kan vara därför det blir så höga temps

EDIT: Jag har dock beställt en Accelero s1 rev2 med noctua fläkt och zalman flänsar:P Hoppas det hjälper

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.
Jo, är iofs rätt varmt på rummet. Aero-temat har fuckat upp för mig me en gång. Löstes med en ominstallation av drivrutinerna. Du kan ju prova.

Vill gärna inte köpa ny heatsink för jag har precis köpt ny skärm o shit och är väl inte direkt stenrik ^^ kanske är enda utvägen dock..

Permalänk

Mitt HD 4850 brukade ligga på 95 grader idle och 105 grader i load (nästan full fläkt)

Satte en 90cm fläkt som inblås precis brevid fläkten och det sänkte temperaturen i idle till 68 grader och load 85 grader (Om jag vill)

Kör dock bara fläkten på 32% vilket ger mig 80 grader idle och 85 grader load

Visa signatur

AMD Athlon64 X2 6000+ 3.1Ghz (Zalman CNPS9700 LED) | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Sapphire HD 4850 | Nexus NX-8060 600W | 320GB Seagate | Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 2GB

Permalänk
Medlem

Vad är maxtemp på ett 4850?
MemIO
DispIO

mitt idlar ca 44 grader nu under sommaren med orginalfläkt

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

har samma problem med mitt asus 4850, går att köta furmark i ca 5 minuter innan dator startar om. jag hiner dick bara se att tempen går upp i 95 grader innan detta händer.

Samma problem uppstår när jag spelar L4D i en längre stund.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Medlem

Du borde köpa en Accelero Twin Turbo... Fungerar sjukt bra på 4850. Dessutom kostar det ju bara runt 300 spänn, vilket i mina ögon inte är så farligt, såvida man verkligen inte har några pengar alls.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har två st Sapphire (blå pcb ej referens) i CF, mina kort håller: Primary = 50 - 55 idle och linked = 40 - 45 idle, load är jag inte helt säker på men över 80 ser jag inte såvida jag inte foldar max el. nåt.

Häromdagen gick larmet och när jag kollade låg ena kortet på 80 grader i idle, det visade sig vara fläkten som börjat glappa.
Ibland är den helt död och ibland går den men får för lite ström och snurrar för sakta, det är som sagt inte referenskort men kan vara värt att kolla upp om man inte redan gjort det.

Annars är Accelero som sagt riktigt bra!

Permalänk

Dän betyder bort på Jönköpings/Habo-språk för er som undrar.

Köp Accelero Twin Turbo. mkt bra resultat på 4850 och 4870.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GrönaMajoren
Mitt HD 4850 brukade ligga på 95 grader idle och 105 grader i load (nästan full fläkt)

Satte en 90cm fläkt som inblås precis brevid fläkten och det sänkte temperaturen i idle till 68 grader och load 85 grader (Om jag vill)

Kör dock bara fläkten på 32% vilket ger mig 80 grader idle och 85 grader load

Testar det. har en fläkt liggandes

Permalänk
Medlem

Undersökte grafikkortet lite noggrannare och upptäckte att det satt en halv yeti inuti "fläkthuset" som täppte för kylflänsarna, trots att jag dammsugit. Efter lite pill med en pincett och modning av chassifläkten - silvertejp och dammsugarslang - så gick den någorlunda svalt. 95 grader på full load och CCC ville ha fläkten på cirkus 63%. Duger för mig

Permalänk
Medlem

och det är med OC på 695/1143 ska väl tilläggas

Permalänk

Re: Överhettat HD4850 - Igen..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av manne12
Hej!
Tänkte testa furmark häromdagen för att kolla hur mitt grafikkort låg till. Efter cirka 5 minuter stängde datorn av sig efter att tempen nåt 120+. Slängde i 3 stycken extra fläktar i chassit och nu kommer den "bara" upp i 110 grader. Fortfarande sjukt varmt. Jag har haft dän GPU-fläkten för ungefär 2 månader sen och klabbat på lite ny kylpasta för innan så gick den varmt, dock inte så här. Efteråt så blev den 80 grader vid full load. Kylpastan kan väl inte bli gammal?

Några förslag på nån lösning? Vill gärna inte punga ut pengar på en ny fläkt och gärna inte ha alla fläktar igång då den låter som ett jetplan på steroider i dagsläget.
Tack på förhand!

något måste vara fel på kylningen. lämna tillbaka det.
mitt hd4850 ligger på 39 grader i sommarvärme. load 60 grader.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
något måste vara fel på kylningen. lämna tillbaka det.
mitt hd4850 ligger på 39 grader i sommarvärme. load 60 grader.

Googlade lite och ditt kort har annan kylare eftersom att det är ett PCS+ kort (professional cooling system) inte direkt jämförbart med standardkylaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixoon
Har också ett 4850 som blir j*vligt varmt! En konstig sak hände mig nyss mitt Aero tema försvann, mitt grafikkort började jobba 100 % utan anledning och tempen var 105 C Och jag satt bara på swec! Kan vara för sommar värmen som steker på mitt rum, kanske steker på ditt med? Kan vara därför det blir så höga temps

EDIT: Jag har dock beställt en Accelero s1 rev2 med noctua fläkt och zalman flänsar:P Hoppas det hjälper

Det här hände mig med, graffet låg och "idlade" på 100%, och jag gjorde absolut ingenting. Skulle dock starta CoD4 och märkte att det tig oändligt lång tid, låt oss säga 20 sek till skillnad mot kanske 3-4 sek det tar normalt sätt... Gick in och kollade och såg att graffet låg i 100% utan anledning Trodde det hade pajat, men startade om datorn så funkade allt igen. = D

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II