Router med hög throughput som klarar 100/100

Permalänk
Medlem

Router med hög throughput som klarar 100/100

Hej

Jag sitter i dagsläget med en Netgear WGT624 v3 som router. Tyvärr är inte den vass nog då jag enbart når upp i hastigheter av 20-30Mbits (gäller båda via TP-sladd och trådlöst). Routen ska egentligen klara 108+ Mbits, men den verkar ha dåligt throughput.

Jag har 100/100Mbits fiber och kör jag direkt i väggen (utan router) kommer jag upp i hastigheter av 70-80Mbits, vilket jag tycker är helt okej.

Jag efterlyser därför tips på routrar som verkligen klarar av hastigheter över 70+ Mbits.

Visa signatur

Driver sajten www.alltomelbil.se.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tack videfix! Det där var en jättebra länk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Rask, det handlar ju om vad för program du använder. Ju fler anslutningar ju mer press på routern och oftast lägre hastighet. Beroende på hur många anslutningar du har så kan det vara omöjligt att få en router som klarar mer än 70Mbit+. Bästa är väl att kolla runt lite recensentioner finns några här på sweclockers som går igenom några routrar så man förstår problemet och kan skaffa sig en bild av vad man kanske skulle behöva skaffa efter ens egna behov.

Permalänk
Medlem

När jag gjort mina TP-test har jag haft en burk igång åt gången. Det enda som varit igång har varit mitt program för att mäta hastigheten. Märk väl att utan routern får jag den dubbla hastigheten, alltså är det en begränsning på routern.

Jag anser att det bör finnas någon router där ute som kan hantera hastigheter av 100mbits. Jag får helt hitta en bra router, köpa den på öppet köp, test den och håller den inte måtten får jag ju lämna tillbaka den.

Om det finns någon som kommer upp i höga hastigheter med sin router får ni gärna berätta vad ni har för router.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Har en D-link DIR-655 till 100Mbit via BB2. Får ut 95Mbit trådbundet på den stationära och 90Mbit trådlöst på den bärbara. Helt OK tycker jag.

Tittar man på länken jag gav innan och väljer Price/performance funktionen så verkar DIR-655 ge mest för pengarna. Visst finns det de med bättre throughput men de kostar också betydligt mer.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Tack. 90Mbits är gott nog enligt mig.
Jag har tidigare ratat D-Link, då de alltid blivit för varma för mig och lagt av, kanske dags för en ny chans!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har också en Dlink dir 655 , fick ut 97/97 mbit med bredband2 , och nu med blixtvik ca 94/94 .

trådat då. har inte lyckats sega ner det genom att hålla många connections samtidigt heller.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Får typ 94-95Mbit med ownit i båda riktningarna, någon som har ett bra svar varför man inte får typ 97/98??

Permalänk
Relik 📜

Jag har en Linksys WRT320N, får ut 92-93 vilket är samma som med kabel rakt i väggen.

Nackdelen är att den har fucked firmware vilket gör att UPnP inte funkar. Kan man leva utan det är det dock en bra pryl, framför allt då grabbarna hos dd-wrt jobbar med ett custom-firmware vilket säkerligen blir skitbra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk

Lånar tråder och frågar om någon vet/kan hitta throughput på en Cisco 860/880?

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

ett annat tips är ju en gammal dator med en linux router dist, de får du bra troughput på.