HTPCn är klar, men vilket chassie???

Permalänk
Medlem

HTPCn är klar, men vilket chassie???

Hej alla,
nu är min sedan länge planerade HTPC "klar"(om något i PC-väg någonsin blir det vad gäller mig) och på plats i vardagsrummet. Den blev inte så kraftfull som jag först planerade, eftersom det helt enkelt inte behövs, så jag gick på den strömsnåla/tysta vägen och använde lite överblivna delar. Den fungerar kanon och spelar perfekt med min Full-HD TV och min ljudanläggning(faktiskt överraskad över hur bra bild de nya ATI-korten har via HDMI).

MEN, och det är ett stort MEN, jag har använt ett litet diskret svart micro-tower och datorn går tyst och fint samt att den är trådlös. Men tro inte att den är fru/flickvän-vänlig för det, en dator oavsett hur den ser ut tom om den är "snygg" FÅR INTE stå i vardagsrummet. Så är det bara.

Alltså måste den in i TV/Stereo-bänken, och även ett microtower är lite för otympligt för det. SÅ; ett så litet micro-ATX HTPC-chassie som möjligt, som pryder sin plats i en normal TV-bänk är vad som behövs. Pronto.

---Vilket skall jag välja? Gärna så billigt som möjligt utan att vara strykfult, hårdvaran är såpass klen att den inte blir speciellt varm så kylningen behöver inte vara den värsta.---

* Tacksam för alla goda förslag, vill ju att burken skall börja komma till god användning, leka med XBMC, skaffa digital TV-kort osv som är kul *

Lite specs på burken:

Asus P5KPL-VM (G31-chipset)
1GB Crucial BallistiX PC8500 @ 1GHz (single-channel, duger bra för HTPC, ger ändå +7Gbit/s i Everest samt att eftersom jag använder XP behövs inte mer RAM - i XP behövs bara mycket RAM i spel eller Photoshop typ)
Celeron 420 @ 2.4GHz (8x300) med en Intel PWM-kylare från E8400, Celeron-kylaren saknar PWM(jag har en Scythe Ninja som eventuellt åker i, så om chassiet rymmer en sån kan det vara bra)
Sapphire HD4350 512MB passivt m. hdmi, low profile.
Samsung SH-S223B SATA
Hitachi 160GB 7200rpm SATA
Xion 400W
Enda chassie-fläkten är en gammal 80mm PSU-fläkt från ett OCZ-agg, som visat sig vara en sjukt tyst fläkt, mycket tystare än 80mm ADDA och blåser dessutom mer. Har grön lysdiod, viktigt
Netgear WG111 V2 trådlös WiFi-dongle(fungerar fint med SF-anytime etc.)
Deltaco trådlöst tangentbord/mus (2.4GHz)

Kul detalj är att speedstep fungerar med Celeron-prollen på Asus-brädan(skall det inte göra enligt specs.), liksom TM2 och automatisk vcore. När speedstep i idle klockar ner prollen till 1.65GHz sjunker vcore till 1.1V, under load i 2.4GHz stiger den till 1.32V. Bra för energin. Celeron 420 drar bara 8W i idle, och moderkortet lär inte dra så mycket heller eftersom jag stängt av den integrerade grafiken helt. Grafikkortet drar bara max. 20W i load.

Om ni lyckas tipsa mig till ett bra HTPC-chassie, så är det bara TV-kort och såsmåningom, när behovet uppstått, en redigt stor HDD som fattas för HTPC-nirvana. Ja möjligen en SSD-systemdisk för blixtsnabb uppstart då, sen börjar det se riktigt fint ut

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||