Permalänk
Medlem

Ligger på 35 grader i idle med min AMD 940 stock klock och kylning. Är det normalt?

Visa signatur

Speldator: Intel i7-6700k ~ Noctua NH-U9b ~ EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ~ 16 GB Corsair LPX DDR4 ~ Gigabyte Z170X Ultra Gaming ~ 970 m.2 500 GB ~ EVO 500 GB ~ 1 TB HDD ~ Cooler Master V750 ~ Svive Luna S800 ~ Benq XL2420Z ~ Corsair K70 ~ Logitech G403 ~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gujukal
Ligger på 35 grader i idle med min AMD 940 stock klock och kylning. Är det normalt?

Det låter rätt normalt tycker jag

Permalänk
Medlem

Jag har haft en 940 sen realesen och jag klockade snabbt upp till 3700 mhz genom en multiplikator på 18.5x, jag rörde in FSB. Volten står på 1,46v och tempen på 33 idle.

Jag vill klocka upp mer, men när jag ändrar min FSB så händer inget. Jag kan tex skriva in 220 (200 orginal), jag save'ar, bootar, går in i CPU-Z o Everest Ultimate, det står fortfarande 3700 mhz.

Jag försökte få det och funka, men ingen hade svar på min fråga. Så nu efter några månader det kanske finns mer att gå på för att lösa såna hära problem?

EDIT: Åh herregud, jag uppdaterad BIOS med Gigabytes @BIOS program, jag "uppgraderade" från F2a till F3f.

Nu fungerar det inte alls att klocka!

Ändrar allt till som jag hade det innan, det enda som verkligen ändras sen är volten, vafan!

Hjälp någon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Jag har haft en 940 sen realesen och jag klockade snabbt upp till 3700 mhz genom en multiplikator på 18.5x, jag rörde in FSB. Volten står på 1,46v och tempen på 33 idle.

Jag vill klocka upp mer, men när jag ändrar min FSB så händer inget. Jag kan tex skriva in 220 (200 orginal), jag save'ar, bootar, går in i CPU-Z o Everest Ultimate, det står fortfarande 3700 mhz.

Du ska vara glad att du får upp den i 3700 mhz. När jag ändrar FSB mer än orginalet så krachar den. Jag kör multiplikator 17 idag och 1.4 v.

Har samma koert som du...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wmthzet
Du ska vara glad att du får upp den i 3700 mhz. När jag ändrar FSB mer än orginalet så krachar den. Jag kör multiplikator 17 idag och 1.4 v.

Har samma koert som du...

Jo men vilket BIOS version kör du? Jag uppdaterad nyss till F3f och nu fungerar endast volten att ändra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Jo men vilket BIOS version kör du? Jag uppdaterad nyss till F3f och nu fungerar endast volten att ändra.

Har nog prövat alla utom F1. Nu kör jag F3 som är den senaste. Men det fugerade bäst med F2f.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wmthzet
Har nog prövat alla utom F1. Nu kör jag F3 som är den senaste. Men det fugerade bäst med F2f.

Ajfan.

Men nu kör jag med F3f och sitter i smeten, kan inte klocka. Får googla lite senare på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Ajfan.

Men nu kör jag med F3f och sitter i smeten, kan inte klocka. Får googla lite senare på det.

Kan du inte backa tillbaka till F2f då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wmthzet
Kan du inte backa tillbaka till F2f då?

Jo kan man säkert, jag har dual bios och allt vad det heter, men har inte en jävla aning hur något utav det fungerar. Har aldrig "backat" bios någon gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Jo kan man säkert, jag har dual bios och allt vad det heter, men har inte en jävla aning hur något utav det fungerar. Har aldrig "backat" bios någon gång.

Bara att tanka ner bios file du vill ha och packa upp den sen har jag använt som du tidigare @BIOS program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wmthzet
Bara att tanka ner bios file du vill ha och packa upp den sen har jag använt som du tidigare @BIOS program.

Ah så enkelt! Bra ^^

Då ska jag prova det, tackar för din hjälpsamhet.

EDIT: Provade med F3, fungerade heller inte klocka. Ska prova med alra älsdsta biosen.

EDIT2: F2 fungerar som en dröm, har även lyckats få upp den i 3,8ghz, ska prova mer. Vad tål 940? Jag ligger på 1,46v med en idle på 38 grader och load cirka 45-50 som absolut max.

Edit3: Gick inte mer än 3,8ghz. Även med 1,525v

Permalänk

Grymt.. Nya CPU-Z visar ju även vcore numera.. och gpu hastigheten i validation sidan.. bara och kolla på min länk i sign!

CPU-Z v1.52
http://www.cpuid.com/download/cpuz/cpuz_152_setup.exe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lindgren92
Ah så enkelt! Bra ^^

Då ska jag prova det, tackar för din hjälpsamhet.

EDIT: Provade med F3, fungerade heller inte klocka. Ska prova med alra älsdsta biosen.

EDIT2: F2 fungerar som en dröm, har även lyckats få upp den i 3,8ghz, ska prova mer. Vad tål 940? Jag ligger på 1,46v med en idle på 38 grader och load cirka 45-50 som absolut max.

Edit3: Gick inte mer än 3,8ghz. Även med 1,525v

Kör du 3.8ghz helt stabilt.. de ska du vara glad för isf..
Min prolle pallar inte 3.75ghz ens.. men min nuvarande hastighet är 100% stabil.. aldrig fått blue screen i denna mhz trotts spelande/video rendering!

Klockat northbridge något? de ger ju lite prestanda ökning de också.. kör min i 2.6ghz, stock är ju 1.8ghz..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har tänk köpa en AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition, även ett moderkort och RAM minnen. Det är bara det att jag är dålig på sånt här så jag vänder mig hit istället. Letar då efter moderkort och minnen nu.
Något bra och inte alltför dyrt moderkort vore bra, och sen vilka 4gigs minnen som är bäst till det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
nån som sitter på en AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz ,jag bestälde just en sådan och ska ha den på ett gigabyte GA-MA790XT-UD4p. Nån som vet om detta moderkort har stöd för att låsa upp 4 kärnan om så lär jag bli måttligt nöjd

Det ska tydligen fungera. Här är en tråd om det: http://www.overclock.net/amd-motherboards/466967-unlock-your-...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vim0
Det ska tydligen fungera. Här är en tråd om det: http://www.overclock.net/amd-motherboards/466967-unlock-your-...

eftersom jag redan fått moderkortet o testat så är detta inlägg redan besvarat

jag har raderat det nu

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
eftersom jag redan fått moderkortet o testat så är detta inlägg redan besvarat

jag har raderat det nu

Du menar att du har låst upp kärnor? Hur gick det?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Avstängd

förbannat bra läs här ,så slipper jag skriva allt igen. Börjar känna mig tjatig nu hehe
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att skaffa

Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
AMD Phenom II X4 955

Men vilka minnen ska jag sattsa på? 4Gb minimum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herr.R
Jag funderar på att skaffa

Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
AMD Phenom II X4 955

Men vilka minnen ska jag sattsa på? 4Gb minimum

Dessa kanske?
https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Tänkte byta ut min gamla E6700 nu mot en Phenom II

Jag ska köra Asus M4A78-E kombinerat med mina gamla Corsair 800MHZ minnen på 4gb.

Då är frågan om jag ska köpa

X4 955
X4 940
eller X3:an.

Jag fokuserar i stort sett enbart på spelprestanda, resten skiter jag i. Om det blir en X4 lutar det iofs åt 940 eftersom det är samma processer med lägre klock. Jag kommer ändå överklockan processorn till det yttersta möjliga vilken jag än köper.

Vilken hade ni köpt och varför?

Jättetacksam om någon kan ge mig lite beslutsunderlag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lootcher
Tänkte byta ut min gamla E6700 nu mot en Phenom II

Jag ska köra Asus M4A78-E kombinerat med mina gamla Corsair 800MHZ minnen på 4gb.

Då är frågan om jag ska köpa

X4 955
X4 940
eller X3:an.

Jag fokuserar i stort sett enbart på spelprestanda, resten skiter jag i. Om det blir en X4 lutar det iofs åt 940 eftersom det är samma processer med lägre klock. Jag kommer ändå överklockan processorn till det yttersta möjliga vilken jag än köper.

Vilken hade ni köpt och varför?

Jättetacksam om någon kan ge mig lite beslutsunderlag.

940 lätt.. ska du köra DDR2 minnen och DDR2 moderkort, finns de ingen mening att skaffa en 955.. dom klockar oftast lika bra..

Min 940 funkar mycket bra vid spelande iaf!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Köpte denna processor och när jag kör everest står det att processorn
är 79 grader varmt? Är detta normalt? När jag kör occt så står det att
processorn funkar fint och processorn blir inte så jättemycket varmare
heller, samma sak när jag spelar spel.

Spelen jag kör funkar hur bra som helst till de krashar och jag
har samtidigt nytt grafikkort så jag undrar om det är processorn
eller grafikkortet som spökar. Ibland blir skärmen helt rosa/blå efter
ett tag så det verkar ju vara grafikkortet men kan det va processorn med
tror ni?

Visa signatur

weee

Permalänk

Det låter som om du installerat kylaren fel. 79 grader ska det inte vara, det är för varmt. Troligtvis därför du får problem. Vilket moderkort har du? AM2+ eller AM3? Senaste BIOS?

Permalänk

Har ett gigabyte am2+. Jag har provat att ta loss kylaren och i bios står
det att jag bara har 39 grader i processorn. Provade även att dra på lite mer kylpasta men det blir ingen skillnad. Grafikkortet låter konstigt ibland.
typ ett gällt pipande ibland.

Visa signatur

weee

Permalänk

ok, då är det inte CPU:n. Låter som graffet, kanske fläkten som håller på att ge sig o det blir överhettat.

Permalänk
Medlem

Efter att jag bytt från A780FDP till A790GMH (ominstallerat XP) så hävdar CPU-Z att min Heka720-X3 är en Deneb "AMD Phenom(tm) II X4 20". Har inte medvetet låst upp något i BIOS men förefaller ändå fått igång fjärde kärnan. Enhetshanteraren anger fyra också. Vad kan jag kolla stabiliteten med för program?
editerat
BIOS återställning tog inte bort fjärde kärnan.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarMint-WD-BlackSN850Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jarl
Efter att jag bytt från A780FDP till A790GMH (ominstallerat XP) så hävdar CPU-Z att min Heka720-X3 är en Deneb "AMD Phenom(tm) II X4 20". Har inte medvetet låst upp något i BIOS men förefaller ändå fått igång fjärde kärnan. Enhetshanteraren anger fyra också. Vad kan jag kolla stabiliteten med för program?
editerat
BIOS återställning tog inte bort fjärde kärnan.

Orthos och prime95 är att rekommendera för att belasta alla kärnorna fullt.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Ärendet flyttat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Orthos och prime95 är att rekommendera för att belasta alla kärnorna fullt.

OCCT är smidigare om du frågar mig.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt att skaffa en dator endast för spel, vilken processor rekommenderar ni för detta? har tänkt att köra med ett 5870 och kanske i crossfire senare!

EDIT: vill helst inte byta processorn på ett bra tag!

tack på förhand