AMD-chef läcker Catalyst 9.8

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Att han postar meningslösa in lägg bara föra tt få vara först. Vad är det som är så svårt att fatta med det?

Är det så svårt och vara trevlig ? ..

Finns flera sätt att uttrycka sig ellerhur ?

Permalänk
Medlem

VARNING för 9.8 för XP 32bit på Radeon 4850 ?!

Hade 9.3 innan utan prob. Win XP Pro 32bit, Radeon 4850

1. Avinstallerade gamla, starta om
2. Installera 9.8, start om
3. ATI Ikonen i snabbstartsfältet kommer inte upp
4. Provar då med "Start" -> "Program" -> "Catalyst Control Center" ...
5. Inget händer

Får då:

Could not load file or assembly CLI.Implementation,Version=2.0.3470.20821, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e' or one of its dependicies. The system cannot find the file specified.

Could not load file or assembly 'MOM.Implementation,Version=2.0.3470.20821, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e' or one of its dependicies. The system cannot find the file specified.

6. Avinstallerar 9.8, startar om
7. Installerar 9.7, startar om
8. Händer samma som 3-5 ovan

Så nu sitter jag här i en återvändsgränd med ett korrupt system.

När f..n skall ATI lära sig göra drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att chefen är så dum att han bara går och lägger ut dem medveten om att de inte skall släppas ännu, antagligen är det något PR-trick för hans blogg eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Skärp dig! Sånt där beteende bör leda till permanent avstängning!

Håller "tyvärr" med...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
VARNING för 9.8 för XP 32bit på Radeon 4850 ?!

Hade 9.3 innan utan prob. Win XP Pro 32bit, Radeon 4850

1. Avinstallerade gamla, starta om
2. Installera 9.8, start om
3. ATI Ikonen i snabbstartsfältet kommer inte upp
4. Provar då med "Start" -> "Program" -> "Catalyst Control Center" ...
5. Inget händer

Får då:

Could not load file or assembly CLI.Implementation,Version=2.0.3470.20821, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e' or one of its dependicies. The system cannot find the file specified.

Could not load file or assembly 'MOM.Implementation,Version=2.0.3470.20821, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e' or one of its dependicies. The system cannot find the file specified.

6. Avinstallerar 9.8, startar om
7. Installerar 9.7, startar om
8. Händer samma som 3-5 ovan

Så nu sitter jag här i en återvändsgränd med ett korrupt system.

När f..n skall ATI lära sig göra drivrutiner?

Med både 9.7 och 9.8 fungerar CCC för mig utan problem, så bara för att det inte fungerar för dig behöver det inte betyda att drivarna är skit. Kanske du som gjort något fel?

Testa avinstallera drivrutinerna, starta om datorn, installera DETTA program (samt använda såklart), sen installera drivarna igen och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Fungerade fint här, t.o.m en liten boost i 3Dmark(100poäng)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Varför känns det som att det egentligen inte är någon frågan om att "läcka ut" över huvut taget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Varför känns det som att det egentligen inte är någon frågan om att "läcka ut" över huvut taget?

Eftersom det inte är det. Det är ju inte utan att marknadsföringschefen "läcker" drivrutinerna och ingen annan. Självklart får uppdateringen (och AMD) på detta sätt dubbel uppmärksamhet, dels via läckaget och dels via det sedvanliga släppet om några veckor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Fungerade fint här, t.o.m en liten boost i 3Dmark(100poäng)

Vad har du för specs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToScA-
Vad har du för specs?

E8500@4Ghz
2x4870PCS+
http://service.futuremark.com/compare?3dm06=11724036

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

.......

Catalyst 9.8 släpptes på Quakecon mässan i torsdags. AMD delade ut drivrutinerna till alla som ville testa de - det står på Terrys Twitter.

I fredags valde Ian att sätta upp dessa på sin blog, för de som inte orkar vänta till måndag (som är release datum för game.amd.com sidan, även detta enligt Terry).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Håller "tyvärr" med...

Med både 9.7 och 9.8 fungerar CCC för mig utan problem, så bara för att det inte fungerar för dig behöver det inte betyda att drivarna är skit. Kanske du som gjort något fel?

Testa avinstallera drivrutinerna, starta om datorn, installera DETTA program (samt använda såklart), sen installera drivarna igen och se om det hjälper.

Hjälpte inte ett dugg, samma skit med 9.8 som tidigare beskrivits.

Och du, jag gör RÄTT, iaf enligt instruktionen, om nu den är rätt?!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Hjälpte inte ett dugg, samma skit med 9.8 som tidigare beskrivits.

Och du, jag gör RÄTT, iaf enligt instruktionen, om nu den är rätt?!

Systemåterställning kanske??
Har räddat mig några gånger:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Googlat runt och många har samma problem även med äldre versioner (sedan 2007).

ATI-skiten och .NET-skiten kommer inte överens, och varesig M$ eller AMD tycks bry sig.

Märkligt men jag har kört ett 20-tal ATI och nVidia graffan genom åren och vad avser problem med drivisar leder ATI sas.

Permalänk
Medlem

Installerade problemfritt.
Crysis snabbare än någonsin på x2.
Inget fel på mina drivers.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Googlat runt och många har samma problem även med äldre versioner (sedan 2007).

ATI-skiten och .NET-skiten kommer inte överens, och varesig M$ eller AMD tycks bry sig.

Märkligt men jag har kört ett 20-tal ATI och nVidia graffan genom åren och vad avser problem med drivisar leder ATI sas.

Ändå så fortsätter du köpa ATI trots att de har varit så dåliga "genom åren"
Sälj kortet på tradera och köp ett Nvidia grafikkort så blir du väl nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Fungerade fint här, t.o.m en liten boost i 3Dmark(100poäng)

Till o med jag med mitt singelkort fick en boost på 100+. Fullt godkänt!

Visa signatur

CM Storm Sniper, Intel I7 930,SSD 80GB X25-M G2, 1 TB WD Caviar Black,Corsair 6gb DDR3 1600Hz, PowerColor 5870 PCS+, Corsair HX650w, AC Freeser 7pro. W7 pro 64-bit. och ett j..a glatt humör!

Permalänk
Medlem

Öhhh, aha!

Har 2st 4850 i CF, med 9.7 sa Information center att de hade 63,4 GByte/s i total memory bandwidth stycket och Windows experience index sa 6,4 på både grafik och spelgrafik, t.o.m ATI 4800 Microsoft Corporation WDDM 1.1 som var i windows 7 innan installation av 9.7 sa 6,4 på både grafik och spelgrafik, vilken version det nu var.

Nu med 9.8 säger Information center 63,6 GByte/s, men Windows experience index säger 6,0 på både grafik och spelgrafik!!!

Crossfire aktiverat båda gångerna, någon som har en rimlig förklaring till detta?

Har jag gjort någon tabbe någonstans, någon som upplevt liknande symptom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Ändå så fortsätter du köpa ATI trots att de har varit så dåliga "genom åren"
Sälj kortet på tradera och köp ett Nvidia grafikkort så blir du väl nöjd.

Nu skall du inte överdriva, alla leverantörer (Intel, AMD, nVidia, Seagate ...) har haft problem med sina produkter.

Swec är till för oss konsumenter att dela med oss av våra erfarenheter och ingen av oss tänker sluta med det pga oseriösa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag märkte ingen skillnad än iaf.

Avinstallerade 9.7
starta om
installareda 9.8
starta om
hittade crossfirex
testade company of heroes performance test

avarage 58 fps med allt som går på max med 1680x1050.. samma som innan.

amd phenom 2 x4 940 be
2x ati 4870 1gb
4gb ddr2 800

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
Tvivlar på att chefen är så dum att han bara går och lägger ut dem medveten om att de inte skall släppas ännu, antagligen är det något PR-trick för hans blogg eller dylikt.

VA!!! Tror du det kan vara så...

Fjantiga performance-boost siffror. Antingen så har de ju tidigare haft grava problem med sina tidigare drivare eller så har de "optimerat" på ett känt sätt genom att dra ner på detaljnivåer och exakthet i filtreringar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Installerade problemfritt.
Crysis snabbare än någonsin på x2.
Inget fel på mina drivers.

Samma här fast far cry 2 är snabbare än någonsin nu dropar inte fps vid sol uppgång och nedgång!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

dax att skaffa sig ett till gfx nu då kanske..

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nino
dax att skaffa sig ett till gfx nu då kanske..

du klarar dig fint på kortet du har nu så. vänta till dom nya korten istället och köp en i5 då dom kommer!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem

* Company of Heroes DirectX 10 performance improves of up to 77%.

Det var fan inte dåligt... måste testas.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
VARNING för 9.8 för XP 32bit på Radeon 4850 ?!

Hade 9.3 innan utan prob. Win XP Pro 32bit, Radeon 4850

1. Avinstallerade gamla, starta om
2. Installera 9.8, start om
3. ATI Ikonen i snabbstartsfältet kommer inte upp
4. Provar då med "Start" -> "Program" -> "Catalyst Control Center" ...
5. Inget händer

Får då:

Could not load file or assembly CLI.Implementation,Version=2.0.3470.20821, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e' or one of its dependicies. The system cannot find the file specified.

Could not load file or assembly 'MOM.Implementation,Version=2.0.3470.20821, Culture=neutral, PublicKeyToken=90ba9c70f846762e' or one of its dependicies. The system cannot find the file specified.

6. Avinstallerar 9.8, startar om
7. Installerar 9.7, startar om
8. Händer samma som 3-5 ovan

Så nu sitter jag här i en återvändsgränd med ett korrupt system.

När f..n skall ATI lära sig göra drivrutiner?

Haft precis samma fel på mitt gamla XP, kunde aldrig komma in i CCC igen oavsett drive sweep, sysåterställning osv.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Skärp dig! Sånt där beteende bör leda till permanent avstängning!

Men BIG Deal, verkligen !

Tur att du är så j***a bäst då !

Seriöst, vem fan bryr sig om han vill ha första kommentaren eller inte ?!

Sorry för off-topic, men jag pallar inte sådana människor som alltid ska klaga på allt och alla. USCH !

Visa signatur

Ryzen 5 5600X @stock | ASUS ROG STRIX B550-F | MSI RTX 3070 VENTUS 2X OC | 32 GB DDR4 @3600 MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KroonBerg
Men BIG Deal, verkligen !

Tur att du är så j***a bäst då !

Seriöst, vem fan bryr sig om han vill ha första kommentaren eller inte ?!

Sorry för off-topic, men jag pallar inte sådana människor som alltid ska klaga på allt och alla. USCH !

Måste vara jobbigt att inte palla med sig själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Enligt rykten ska det ge en rejäl bosst om man har en AMD plattform. dvs. moderkort samt grafik och CPU.

Edit: Verkar vara riktiga quad optimeringar

"Game Optimizations: ATI Catalyst™ 9.8 Driver

Our test system configuration is: AMD Phenom II 940 (3.0GHz) processor Asus M3A79-T(790) motherboard 4GB DDR2-800 5-5-5-18 memory Windows VISTA Ultimate SP1 64bit

This month we are seeing a massive performance increase with a whole host of games as compared to the ATI Catalyst 9.7 driver. Detailed release notes are available for most of the game optimizations; here are the highlights:

* Battleforge DirectX 10/DirectX 10.1 performance improves of up to 50% with the largest gains in configurations using ATI CrossFireX™ technology.
* Company of Heroes DirectX 10 performance improves of up to 77%.
* Crysis DirectX 10 performance of ATI CrossFireX technology in dual mode improves of up to 10% and quad mode performance improves of up to 34%.
* Crysis Warhead DirectX 10 performance of ATI CrossFireX technology in dual mode improves of up to 7% and quad mode performance improves of up to 69%.
* Far Cry 2 DirectX 10 performance of ATI CrossFireX technology in dual mode improves of up to 50% and quad mode performance improves of up to 88%.
* Tom Clancy’s H.A.W.X. DirectX 10/DirectX 10.1 performance of ATI CrossFireX technology in dual mode improves of up to 40% and with quad mode performance improving of up to 60%.
* UnigineTropics OpenGL performance improvements of up to 20%.
* UnigineTropics DirectX 10 performance of ATI CrossFireX technology in quad mode improvements of up to 20%.
* World in Conflict DirectX 10 performance improvements of up to by 10%.

It’s fitting that last weekend AMD was in attendance at Quakecon 2009 in Dallas,Texas where the world’s most prolific OpenGLsupporters gathered for 4 days of ‘peace, love and rockets,’ that we are announcing support for OpenGL 3.1 and the following details:

This release of the ATI Catalyst driver provides OpenGL 3.1 extension support. The following is a list of OpenGL 3.1 features and extensions added in ATI Catalyst 9.8:

* Support for OpenGL Shading Language 1.30 and 1.40.
* Instanced rendering with a per-instance counter accessible to vertex shaders (GL ARB draw instanced).
* Data copying between buffer objects (GL EXT copy buffer).
* Primitive restart (NV primitive restart). Because client enable/disable no longer exists in OpenGL 3.1, the PRIMITIVE RESTART state has become server state, unlike the Nvidia extension where it is client state. As a result, the numeric values assigned to PRIMITIVE RESTART and PRIMITIVE RESTART INDEX differ from the NV versions of those tokens. o At least 16 texture image units must be accessible to vertex shaders, in addition to the 16 already guaranteed to be accessible to fragment shaders.
* Texture buffer objects (GL ARB texture buffer object).
* Rectangular textures (GL ARB texture rectangle). o Uniform buffer objects (GL ARB uniform buffer object).
* SNORM texture component formats.

And last but surely not least, my favorite community: ATI Catalyst™ 9.8 driver for Linux!

Support for new Linux operating systems
This release of ATI Catalyst driver for Linux introduces support for the following new operating systems:

* RHEL 4.8 production support
* Ubuntu 9.04 production support

ATI Catalyst™ Control Center - Linux Edition support for RandR 1.2 This release of the ATI Catalyst driver for Linux introduces ATI Catalyst Control Center - Linux Edition support for the RandR 1.2 extension API. The following new features are now available in the ATI Catalyst Control Center - Linux Edition Display Manager:

* Display rotation
* Multiple display arrangement and desktop sizing "

Faint! Deras test system ser ju nästan exakt likadant ut som mitt system..
8fps mer i average på crysis warhead Ambush benchmark! Man Tackar!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

2 extra fps i farcry 2...lovade de inte en massiv ökning? :S

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

Har ett HIS Radeon 4850 iceq som jag körde med version 9.6 och fick då
följande fps på furmark, min= 94fps---- avg= 113fps ----max 171fps.
Avinstallera sedan den drivrutinen och starta om datorn, installerade sedan 9.8 och starta om och körde samma test igen med samma inställningar och fick då:
min= 60fps --- avg= 76fps--- max= 107fps.
Detta sög ju, vad kan det bero på?