Permalänk
Medlem

Fast ip vs Falsk

Hej.
Jag ska sätta upp ett par datorer för ett labb och jag undrar vad fördelen mellan att ha fast ip är över falsk, dvs dynamisk.

mvh
parse

Permalänk
Medlem

om du ska leka lite med datorerna så är det att föredra fast ip då du kan komma ihåg vilket ip en specifik dator har. Det går även att lösa med dns men är mer säkert med fast om man ska labba med datorerna

sen finns det inga falska ipn antingen är de statiska eller dynamiska

Permalänk
Medlem

Så långt förstår jag ju även själv, jag tänkte mer säkerhet, teknisk och strukturella aspekter.

Permalänk
Medlem

Kör dynamisk dns med dhcp, på så sätt behöver du inte komma ihåg vilka ipadresser dina maskiner har utan kan gå på deras namn.

Jag har hand om ett labb där det finns många datorer. Statiska adresser är en mardröm att underhålla om du har tänkt ha mer än 5 maskiner

Visa signatur

http://rhau.se

Intel Core I7 920 @ 3.4 GHz | Asus P6T Deluxe V2 | Asus Geforce GTX 285 TOP | Corsair 6GB DDR3 XMS3 Dominator PC3-12800 | Corsair HX 620W | Noctua NH-U12P |WD Caviar Black 1TB 7200RPM | Samsung Syncmaster P2350 | Antec P182

Permalänk

Är inget falskt med dynamiska adresser. Men om det är ett mindre labb skulle jag nog köra på statiska.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Avstängd

Jag får uppfattningen av att du blandar ihop dynamiska <-> fasta IP-adresser med publika <-> "svarta" IP-adresser?

Falska ip-adresser var ett väldigt luddigt uttryck.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk

Jag tvivlar att du har tillgång till ett större publikt nät och därför kommer du att köra på något av de privata (alltså inte annonseras / routas på internet) som finns. (10.0.0.0, 192.168.0.0 osv)

Jag hade satt upp labbet på ett privat nät med statiska adresser istället för dynamiska då jag misstänker att du kommer att vilja testa nåbarhet osv och med dynamiska adresser kan du behöva kolla varje gång vilken ipadress nätverkskortet erhållit (beroende på konfiguration). Dessutom slipper du ju sätta upp en DHCP server för ändamålet.