Permalänk
Medlem

Köra kommando vid avslut?

Hur kan jag göra så "sudo dhclient -r" körs automatiskt när jag avslutar eller startar om LinuxMint? (LinuxMint bygger på Ubuntu om det har med saken att göra)

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker, men jag tror att en omstart innebär ett byte av runlevel (till 6?) och det är möjligt att köra script vid varje runlevelbyte. Inte så mycket information kanske, men förhoppningsvis till nytta för vidare sökande...

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem

Du bör kunna lägga det i ett script som du lägger under /etc/network/if-down.d

Men jag har för mig att det görs automatiskt på ett debian-system när man tar ner ett interface?

Permalänk
Avstängd

Det finns massa scripts som körs när man byter runlevel. rc.5 eller vad scripten nu heter. Glömt namnet.

Permalänk
Medlem

Skriptena finns i /etc/rc.d/init.d katalogens underkataloger. Varje runlevel har en egen katalog i /etc.rc.d, som innehåller länkar till skripten. Länkarna vars namn börjar på K körs när man lämnar runleveln och Länkarna vars namn börjar på S körs när man startar runleveln. Siffran efter K resp. S anger i vilken ordning de körs. Lägg in ett skript som kör dhclient -r i en katalog under /etc/rc.d/init.d och länka till /etc/rc.d/rc6.d och /etc/rc.d/rc0.d. Skriptena körs som root så inget sudo behövs. Orsaken till att man använder länkar är att samma skript används både för att starta och stoppa programmen och oftast i flera runlevel.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Problemet med det är antagligen att nedmonteringen av nätverkinterface sker via ett enda rc-skript som i sin tur tolkar /etc/network/interfaces och anropar ifup/ifdown för att konfigurera/dekonfigurera interfacen och detta innebär att antingen /etc/init.d/networking eller det nya skriptet kommer att köras när interface redan är borta.

Exakt vad är det du försöker åstadkomma?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

NakedApe, jag vill att LinuxMint ska skicka ett "release-kommando" till routern när systemet avslutas.

Permalänk
Medlem

Ok, såvitt jag kan se så skall det fungera utan konflikter så länge ditt init-skript som anropar dhclient körs före /etc/init.d/networking. Om du inte vet hur ordningen bestäms rekommenderar jag en titt på update-rc.d(8).