Problem! Realtek HD-Ljud Volym fade in och ut vid höga frekvenser

Permalänk
Medlem

Problem! Realtek HD-Ljud Volym fade in och ut vid höga frekvenser

Hej!

Jag har problem med mitt ljud i datorn och jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga för att rätta till detta.
Jag använder windows vista, Har Realtek HD Audio.

Innan jag formaterade om datorn(min cdisk krashade), så funkade ljudet perfekt. Nu när jag fixat ny disk och installerat allt igen så funkar inte ljudet som det ska. (Datorfirman jag köpte datorn på installera om allt på garantin)

Jag har nog googlat i 5 timmar i streck men ändån inte hittat en lösning, eller så har jag inte riktigt förstått det jag läst.
Jag hittade en med samma problem som förklarade exakt hur mitt ljud hörs just nu.
"Volume fades in and out subtly, mostly noticable in high frequencies"

Så fort det kommer något ljud med hög frekvens så sänks volymen ner som om man fick en tinitus utan själva pip-ljudet.

Jag hade varit mycket tacksam om någon kan hjäpa mig lösa detta.

//Fredde

Permalänk

Kanske Loudness Equalizing. Finns under samma meny som man ändrar musiktyp. Förbättringar tror jag den heter. Det ska vara av, bara så du vet!

Calle

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Det hjälpte att stänga av Loudness Equalizing. Tycker det är konstigt att knappt någon haft problemet för, hittade knappt någonting när jag googlade.

En liten extra fråga. Jag funderar på att skaffa nytt ljudkort eftersom ljudet på datorn är så extremt lågt. Jag har maxat alla inställningar men när jag spelar upp ljud i tex spel så är det lågt, jag tycker att när man har maxat allt så borde man få ont i öronen, men så är det inte med detta ljudkortet(sitter fast i moderkortet).

Skulle någon kunna rekommendera ett bra ljudkort?

Dock vet jag inte var och hur jag kollar vilket sorts ljudkort datorn klarar av, har hört talas om pci express etc.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Socka
Tack för svaret. Det hjälpte att stänga av Loudness Equalizing. Tycker det är konstigt att knappt någon haft problemet för, hittade knappt någonting när jag googlade.

En liten extra fråga. Jag funderar på att skaffa nytt ljudkort eftersom ljudet på datorn är så extremt lågt. Jag har maxat alla inställningar men när jag spelar upp ljud i tex spel så är det lågt, jag tycker att när man har maxat allt så borde man få ont i öronen, men så är det inte med detta ljudkortet(sitter fast i moderkortet).

Skulle någon kunna rekommendera ett bra ljudkort?

Dock vet jag inte var och hur jag kollar vilket sorts ljudkort datorn klarar av, har hört talas om pci express etc.

Är ute efter samma sak, dock för en bärbar..

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.