Skall inte passiva nätaggregat vara ljudlösa?

Permalänk
Medlem

Skall inte passiva nätaggregat vara ljudlösa?

Jag har i 14mån haft ett nätaggregat
NesteQ NA4501 450W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=87490

I December började datorn låta ungefär som taskiga bromsar på bilen, högfrekventa gnisslingar men hela tiden.
Jag sparade undan pengar och bytte ut hårddisken till en 5400v.
Nu var det dags för nätaggregat,om man lyssnade riktigt nära så lät det som när man står under högspänningsledningar.

Idag fick jag hem ett
Silverstone Nightjar ST45NF 450W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=320740

Kopplar in det och skall avnjuta tystnade men DET LÅTER MER! jag kopplade ut alla instickskort hårdisk fläktar och grafikkort nu var det bara moderkort och nätaggregatet, det låter som man står under en högspänningsledning men mer pipigare ljud ungefär som ledningarna skriker!

Jag har datorn 2.5 meter ifrån var jag sitter och det ekar mellan väggarna

Så är detta ett RMA eller går det inte få ett tyst nätagg?

I värsta fall funderar jag tom på att ta ut grafikkortet och sätta i ett strömsnålt och försöka få igång datorn med ett picoPSU om det nu ens är möjligt?
http://www.mini-pc.se/item_link.asp?item_id=8035
Eller låter den svarta lådan på dem?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Du borde ha köpt corsair nätagg från början

Permalänk
Medlem

är du verkligen säker på att det är nätagget? Om du haft problem med "elektrisk oljud" med två nätagg så skulle jag gissa på grafikkort eller moderkort.
Att ljudet blev högre efter byte av nätagg kan bero på nåt annat som påverkades när du bytte nätagg, t ex ett par % högre/lägre spänningar från nätagget gör att CPU-voltkontrollen på moderkortet går på lite annan frekvens (PWM) som skulle kunna leda till kraftigare resonans (dvs mer ljud). Samma gäller grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Starta nätagget när det inte är kopplat till moderkortet för att utesluta att det är något annat som låter.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7128...

Alternativt om du kan höra det med örat men ljud kan vara förrädiska ibland.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glaivi
Du borde ha köpt corsair nätagg från början

Corsair är knappast det ultimata om man vill ha det tyst..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Corsair är knappast det ultimata om man vill ha det tyst..

+1

Det låter verkligen som att något är fel på ditt nätagg, då det är en hög kvalitetsdel och kostar multum så hade jag skickat tillbaka det.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Rätt vanligt att nätaggregat piper. Hade hellre köpt ett Corsair 400W och bytt fläkten till nåt som går på 5v. Fläktlösa nätaggregat behöver alltid en chassifläkt ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av typewriter
Rätt vanligt att nätaggregat piper. Hade hellre köpt ett Corsair 400W och bytt fläkten till nåt som går på 5v. Fläktlösa nätaggregat behöver alltid en chassifläkt ändå.

Vad har du för källa till ett sådant påstående? Fläktlösa nätagg har alltid större kylflänsar och högre effektivitet än fläktkylda nätagg och har inga som helst problem att klara av kylningen i ett välventilerat chassi.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Corsair är knappast det ultimata om man vill ha det tyst..

I beg to differ. Mitt Corsair HX520W är helt kjudlöst. Mina Noctua chassifläktar låter mer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Vad har du för källa till ett sådant påstående? Fläktlösa nätagg har alltid större kylflänsar och högre effektivitet än fläktkylda nätagg och har inga som helst problem att klara av kylningen i ett välventilerat chassi.

Jag har själv haft ett Silverstone 300W. Som dog efter några timmar... Högre effektivitet än fläktkylda nätagg? Nja, tror inte det.

"och har inga som helst problem att klara av kylningen i ett välventilerat chassi."

Precis, därav det värdelösa med fläktlösa nätaggregat. Plus att dom kostar sisådär 400% mer gör det bara ännu mer korkat i mina ögon.

Själva grundidéen med fläktlösanätagg är god, tyst och fint... Men tyvärr funkar dom inte så bra i praktiken. Överhettas lätt, och kräver nästan alltid en eller två extrafläktar någon annanstans i chassit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Vad har du för källa till ett sådant påstående? Fläktlösa nätagg har alltid större kylflänsar och högre effektivitet än fläktkylda nätagg och har inga som helst problem att klara av kylningen i ett välventilerat chassi.

Poängen var väl just att man behöver fläktar ändå, för att ventilera chassit (och därmed kyla nätaggregatet). Vari ligger skillnaden mot att köpa ett nätaggregat med riktigt tystgående fläkt? (aaahaa...priset)

Det går att bygga burkar som kan drivas av ett passivt kylt nätaggregat och utan att man använder extra fläktar. Men då får man se till att bygga med riktigt effektsnåla prylar och inte förvänta sig topprestanda. Felet är att folk tror att de kan använda effekthungriga (och därmed värmelastrande) processorer och grafikkort och sedan köra hela burken passivt. Vilket är dömt att misslyckas, då det blir stillastående luft i chassit som värms upp mer och mer, utan att flyrttas ut ur chassit och utan att ny kall luft kommer in.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Poängen var väl just att man behöver fläktar ändå, för att ventilera chassit (och därmed kyla nätaggregatet). Vari ligger skillnaden mot att köpa ett nätaggregat med riktigt tystgående fläkt? (aaahaa...priset)

Det går att bygga burkar som kan drivas av ett passivt kylt nätaggregat och utan att man använder extra fläktar. Men då får man se till att bygga med riktigt effektsnåla prylar och inte förvänta sig topprestanda. Felet är att folk tror att de kan använda effekthungriga (och därmed värmelastrande) processorer och grafikkort och sedan köra hela burken passivt. Vilket är dömt att misslyckas, då det blir stillastående luft i chassit som värms upp mer och mer, utan att flyrttas ut ur chassit och utan att ny kall luft kommer in.

En 500 RPM Scythe Slipstream är garanterat tystare än alla fläktkylda nätagg som finns och bra mycket bättre för ventilationen. Ingen förväntar sig att försörja en gaming rigg med ett passivt nätagg men att säga att det fläktlösa nätagg behöver en fläkt är lögn då de klarar kylning utan problem i de datorer de är gjorda för. Du kan förstöra ett Corsair VX450 också genom att konstant överbelasta linorna eller felaktigt skapa en 7V lina.
Sen blir det varmare än i ett fläktkylt nätagg det bortser jag inte från men går det sönder så är det man själv som försakat det.

Dessutom borde ni veta att det i princip aldrig sitter en fläkt med Sleeve Bearings i ett nätagg pga värmen förkortar livslängden och att risken för plötslig död skulle resultera i massvis av RMA ärenden. Då ljudkaraktären i princip alltid är sämre på nätaggets fläkt så är det att föredra med chassifläktar när man är ljudkänslig då man själv kan välja modell.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera detta nätagg
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=365483

För genomgående genomgång av det se silentpcreview.com

Visa signatur

Never argue with Idiots...they will drag you down to their level and beat you with experience!