Sony vegas är en mycket bra vän till mig. Jag tror jag förstår vad som gör saken suddigt.
Digitala bilder och filmer är uppbyggda av ett raster, ett rutnät, där varje ruta kallas en pixel. För att bibehålla bästa skärpa och färgdjup bör man rendera film/bildfiler i originalstorleken. Då förändras inte rutnätet utan bara rutorna i det, och då förblir bilden så skarp och klar som den kan bli.
Om man ändrar storleken så ändras rutnätets utformning och då försämras omedelbart skärpa och klarhet.
Om man måste ändra storleken på dem (som du enligt dina inställningar gjort) så bör man göra det i sä jämna tal som möjligt.
Ändrar man bildstorleken till 79% av originalet, så måste videoprogrammet sampla om hela rutnätet och då blir det betydligt mer luddigt och otydligt.
Men gör man bilden hälften så stor som originalet (50%) så halveras antalet pixlar. dvs rutnätet blir detsamma som originalet, bara hälften så stort. Då bibehålls skärpan och klarheten bra.
Bästa resultat uppnås om man håller sig till jämna tal utan decimaler. Om originalstorleken är 1024 pixel, så kan man dela den med 2 eller 4 (512 respektive 256 pixlar) för att uppnå bästa resultat. Men ändrar man storleken med ojämna förhållanden som 3 gånger så liten, eller 1,5 gånger så liten, så blir resultatet mer luddigt. Detsamma gäller om man vill förstora bildrutan.
Det är alltså viktigt att du ställer in ditt projekt till att använda exakt samma proportioner som ditt källmaterial har. Det gör du under "File" - > "Project Properties". Läs noga på (i hjälpfilerna eller manualen) vad egenskaperna för "Field order" och "deinterlace" gör. Det är mycket viktigt.
Till detta så finns som kallas pixelförhållande (pixel aspect ratio) och även adaptivt pixelförhållande. Det får du läsa om på annat håll än här. Nyckelord här är 4:3, 16:9, 2:35 osv. Det betyder i korthet att pixlarna (bildrutorna) kan vara rektangulära eller fyrkantiga och allt däremellan. Det påverkar motivets utseende och bildytans återgivning. MPEG video har även stöd för adaptiv pixelstorlek, som gör att pixelstorleken anpassar sig automatiskt till den bildyta den spelas upp på. Vilken form pixlarna i ditt källmaterial har är alltså av stor betydelse för vilket bildyta du använder. En video med 720 pixlar bredd är inte alltid 720 pixlar bred. När man talar om pixlar talar man som regel om fyrkantiga pixlar, men det är inte alltid fallet i videovärlden. DV video t.ex. har 720 pixlars bredd, men ett rektangulärt förhållande på 1,0926, vilket innebär att en DV video är lika bred som 786,7 fyrkantiga pixlar.
Du valde att rendera videon till en WMV vilket är ett utmärkt format som du inte ska behöva uppleva nackdelar med. När du renderar ska du vara noggrann med vilken bildstorlek du renderar ifrån, och till. Använd som sagt jämna tal.
Som referens, så tycker jag själv att om man gjort allt rätt så ska man inte uppleva några oväntade degraderingar på bildkvalitén förrän runt 600 kbps i wmv (förutsatt att originalet är kristallklart). Sveriges Television publicerar sina WMV på hemsidan i 636 kbps för bild och 64 kbps för ljud (CBR 2 pass).