Permalänk
Medlem

Sony Vegas

Hallå Sweclockers!

Det är så att jag har problem med min kvalité när jag renderar ut i sony vegas.
Resultatet blir grumligt, jag har testat med nya drivrutiner till grafikkortet och även och formatera datorn. Men inget har hjälpt. Värt och veta är att det har funkat fint fint innan. Allt börja med att jag min dator blev ovanligt seg och jag fick bluescreen och diskläsfel i princip hela tiden, (diskläsfel när jag starta datorn). Men det löste komplett med att uppdatera mitt bios. När allt detta börja fick jag även upp bilden på moderkortets märket 2 gånger vid uppstart, vilket jag aldrig hade fått innan.

Jag har även skickat tillbaka min hårddisk, processor, grafikkort, moderkort och mina ram minnen, men på dom var det inga fel.

Här är mina inställningar och ett sample på hur det blir:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/Settings%20&%20Videoclip.ra...

Jag undrar även ifall någon skulle kunna skriva en tråd åt mig på www.sonycreativesoftware.com om exakt samma sak ifall jag skickar en text på engelska till er. Om du skulle kunna det så kan du väl skicka ett mail till mig så skickar jag texten.

Permalänk

Kan inte så mycket om det här, men du tror inte att du behöver nya codec?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

h264 är allt man behöver

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Sony vegas är en mycket bra vän till mig. Jag tror jag förstår vad som gör saken suddigt.

Digitala bilder och filmer är uppbyggda av ett raster, ett rutnät, där varje ruta kallas en pixel. För att bibehålla bästa skärpa och färgdjup bör man rendera film/bildfiler i originalstorleken. Då förändras inte rutnätet utan bara rutorna i det, och då förblir bilden så skarp och klar som den kan bli.

Om man ändrar storleken så ändras rutnätets utformning och då försämras omedelbart skärpa och klarhet.

Om man måste ändra storleken på dem (som du enligt dina inställningar gjort) så bör man göra det i sä jämna tal som möjligt.

Ändrar man bildstorleken till 79% av originalet, så måste videoprogrammet sampla om hela rutnätet och då blir det betydligt mer luddigt och otydligt.

Men gör man bilden hälften så stor som originalet (50%) så halveras antalet pixlar. dvs rutnätet blir detsamma som originalet, bara hälften så stort. Då bibehålls skärpan och klarheten bra.

Bästa resultat uppnås om man håller sig till jämna tal utan decimaler. Om originalstorleken är 1024 pixel, så kan man dela den med 2 eller 4 (512 respektive 256 pixlar) för att uppnå bästa resultat. Men ändrar man storleken med ojämna förhållanden som 3 gånger så liten, eller 1,5 gånger så liten, så blir resultatet mer luddigt. Detsamma gäller om man vill förstora bildrutan.

Det är alltså viktigt att du ställer in ditt projekt till att använda exakt samma proportioner som ditt källmaterial har. Det gör du under "File" - > "Project Properties". Läs noga på (i hjälpfilerna eller manualen) vad egenskaperna för "Field order" och "deinterlace" gör. Det är mycket viktigt.

Till detta så finns som kallas pixelförhållande (pixel aspect ratio) och även adaptivt pixelförhållande. Det får du läsa om på annat håll än här. Nyckelord här är 4:3, 16:9, 2:35 osv. Det betyder i korthet att pixlarna (bildrutorna) kan vara rektangulära eller fyrkantiga och allt däremellan. Det påverkar motivets utseende och bildytans återgivning. MPEG video har även stöd för adaptiv pixelstorlek, som gör att pixelstorleken anpassar sig automatiskt till den bildyta den spelas upp på. Vilken form pixlarna i ditt källmaterial har är alltså av stor betydelse för vilket bildyta du använder. En video med 720 pixlar bredd är inte alltid 720 pixlar bred. När man talar om pixlar talar man som regel om fyrkantiga pixlar, men det är inte alltid fallet i videovärlden. DV video t.ex. har 720 pixlars bredd, men ett rektangulärt förhållande på 1,0926, vilket innebär att en DV video är lika bred som 786,7 fyrkantiga pixlar.

Du valde att rendera videon till en WMV vilket är ett utmärkt format som du inte ska behöva uppleva nackdelar med. När du renderar ska du vara noggrann med vilken bildstorlek du renderar ifrån, och till. Använd som sagt jämna tal.

Som referens, så tycker jag själv att om man gjort allt rätt så ska man inte uppleva några oväntade degraderingar på bildkvalitén förrän runt 600 kbps i wmv (förutsatt att originalet är kristallklart). Sveriges Television publicerar sina WMV på hemsidan i 636 kbps för bild och 64 kbps för ljud (CBR 2 pass).

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk

Nya uppdateringen av 64-bitars Sony Vegas har massa förbättringar och buggfixar. Är det en 64-bitarsversion du använder kan det vara en bugg i programmet. Hade själv massor av problem i V9 av Vegas innan denna uppdateringen kom.

Permalänk
Medlem

Svar till tomke:

Jag har samma upplösning i renderingen som jag har när jag tog ut klippen.

Permalänk
Medlem

Prova med högre bitrate. Alternativt kan du minska upplösningen, kanske till 768x432 (välj jämnt delbar upplösning med 8, eller helst 16 pixlar). Det är en massa makroblock i videon när det är mycket rörelse, vilket beror på för låg bitrate (eller för hög upplösning i förhållande till vald bitrate).

Ett tips är debugmode frameserver som man kan använda för att använda externa komprimeringsprogram till Vegas utan att behöva rendera ut lossless mellanformat. De codecs som följer med redigeringsprogrammen är ofta stympade versioner med begränsad kvalitet.
http://www.debugmode.com/frameserver/

Själv brukar jag använda MeGUI och komprimera med x264 med DXVA HD Extra quality preset.

Ditt videoklipp kör alltså 40 bilder/s i upplösningen 1280x720 och det är snabba rörelser vilket kräver mycket bitrate. Istället för 5 Mbit/s, testa sisådär det dubbla.

Om man inte vet hur mycket bitrate som krävs så kan man testa att köra en encoder med "konstant kvalitet". Med x264 och HD-upplösning brukar det bli bra med crf=21 och med standardupplösning krävs crf=20. Utifrån filstorleken och klippets speltid kan man räkna baklänges vilken bitrate som krävdes. Om det visar sig att filen blir dubbelt så stor jämfört med vad den blir med önskad bitrate ja då kan man ju minska ner upplösningen så att det blir hälften så mycket pixlar (eller något mindre) så bör ju bitrate i förhållande till detaljrikedom bli ungefär densamma. Ofta krävs mer bitrate i förhållande till upplösning när man kör lägre upplösning för att den upplevde kvaliteten ska bli densamma.

Man kan inte generalisera som TomKe gör att säga att 600 kbps i wmv är kristallklart. Det beror ju på typ av innehåll, upplösning och framerate. Det som är kristallklart när stillasittande personer i en studio sitter och pratar kan se ut som rena chackbrädet vid samma bitrate om det är högre framerate, mer action och högre upplösning. SVT kör säkerligen 25 fps på hemsidan men vilken upplösning är det? I sina TV-utsändningar på SVTHD kör de ca 15 Mbit/s h.264 i upplösningen 1280x720 med 50 fps och inte ens där är kvaliteten helt perfekt.

Permalänk
Medlem

Är det denna ni alla använder? http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemID=8528...

Funderar på att köpa den men är osäker om man kan göra alla snygga effekter som exempel på denna film. http://www.youtube.com/watch?v=VwYKV-ta9mI&feature=related

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2

Permalänk
Medlem

Jag tror det är denna de använder (jag har inte vegas i min dator dock).
http://www.sonycreativesoftware.com/vegaspro

Permalänk
Medlem

Usch, den är alldeles för dyr!

Visa signatur

AMD Ryzen 5900x - MSI GEFORCE RTX 4080 16GB - Corsair 32GB ram (3200mhz) - Crucial M2 1TB - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - Corsair 850w Gold Corsair v2