Nytt Grafikkort.. Suddigt skärm.

Permalänk
Medlem

Nytt Grafikkort.. Suddigt skärm.

Hej.

Var nere och köpte en ny grafikkort idag eftersom min gamla grafikkort hade en död fläkt. Nu när jag installerar den nya grafikkortet så är skärmen suddig.

Har en BenQ e2200HD så jag tror inte att det är problemet.

Har testat cleartype, 1920 x 1080, lekt med skärmen. Men ändå så är det suddigt.

Har även testat lägga in den gamla och då ser man bra inget suddigt på den gamla.

Någon som vet hur man fixar detta? Är varan defekt eller vadå, förstår inte mycket av dessa grafikkort :(.

MvH // OwNii.

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OwNii
Hej.

Var nere och köpte en ny grafikkort idag eftersom min gamla grafikkort hade en död fläkt. Nu när jag installerar den nya grafikkortet så är skärmen suddig.

Har en BenQ e2200HD så jag tror inte att det är problemet.

Har testat cleartype, 1920 x 1080, lekt med skärmen. Men ändå så är det suddigt.

Har även testat lägga in den gamla och då ser man bra inget suddigt på den gamla.

Någon som vet hur man fixar detta? Är varan defekt eller vadå, förstår inte mycket av dessa grafikkort :(.

MvH // OwNii.

bara nyfiken vad har du köpt för grafikkort och vad hade du för grafikkort före? men innan du reklamerar testa grafikkortet i en annan dator så du blir 110% säker på att det är kortet det är fel på och inget med något som ligger och skräpar

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Har ingen värsting dator så jag köpte en grafikkort med kylflänsar? only.
en Powercolor HD 4350 då den inte behöver någon fläkt.
Hade en Geforce 6600 innan. (Datorn är gammal ).

Hmm.. Har ingen annan dator som jag kan testa på..
Någon som vet om man bara kan dra sig till uthämtnings stället i göteborg för komplett för att returnera varan? Då jag inte gillar posten.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du rensat från nVidias drivisar innan du lade in Radeonet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Tog bort nVidias drivisar innan jag satte in det nya kortet.

Sen så installerade jag Radeon drivers startade om fortfarande suddigt, lekte med inställningarna ingenting hjälpte.

Satte in Geforce 6600 kortet utan drivers inget suddigt alls.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på skrivbord-anpassa-bildskärmsinställningar-sen ändra upplösning.
Ett utav de vanligaste felen som folk gör faktiskt! ^^

Visa signatur

Antec sixhundred, Corsair XMS3 4GB (2 x 2GB) 1600MHz DDR III 4gb pc12800, Asus DirectCU II GTX 570, Corsair TX 650w V2, Amd Phenom II 965 3,4 ghz, 1TB Samsung HDD + 250 gb hdd maxtor, Asus M4A87TD EVO, Samsung T220 22", Razer Deathadder, Razer Arctosa, Logitech Z-4

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar men som jag sa. 1920 x 1080 är max upplösning för skärmen dvs. att den borde visa bäst vid max.
Och att min gamla fungerar fint med 1920 x 1080.

Något annat alternativ någon snälla hjälp :(.

Och är det någon som vet om man kan returnera varan i uthämtningsstället i Göteborg. Vill inte hålla på med posten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oskario
Högerklicka på skrivbord-anpassa-bildskärmsinställningar-sen ändra upplösning.
Ett utav de vanligaste felen som folk gör faktiskt! ^^

hahaha

Visa signatur

/Oskar Z.

SYSTEM: Z77A-GD65 | 2x4GB G.Skill Ripjaws | HD 5850 | 2500K @ 4,4 Ghz | Corsair HX750W

Permalänk
Medlem

Det är inte så att du använder HDMI-kabeln?

EDIT: Antagligen har du testar det innan, då du redan pillat med inställningarna på skärmen, men det finns en inställning som heter Sharpness på den skärmen. Testa flytta runt den lite.

Permalänk
Medlem

Prova sätta denna bild att autoadjusta. http://img72.imageshack.us/img72/6831/scalingchart1080tf3.jpg

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Använder inte HDMI-kabeln, har testat ändra Sharpness den blir bättre när man tar den på 1 antar att 1 = non blur medans 2-5 lägger till mer blur.
Så det är fortfarande suddigt.

Den stora bilden, som jag skulle autoadjusta funkade inte heller. Hände ingenting.

Använder D-SUB / VGA.

Så.. Vad gör jag nu? Lämnar tillbaka eller något annat val?

..Tackar för alla svar..

Permalänk
Medlem

Tror 99% att det är en inställning på skärmen. Ska finns en inställning som man flyttar bilden åt höger vänster upp och ner prova ändra den.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

VGA har en förmåga att upplevas suddig i så höga upplösningar, i vilket fall hade jag det problemet när jag tillfälligt körde på mitt integrerade grafikkort när mitt egentligen kort dog. Så tips är att fixa kabel och köra via HDMI/DVI, tror du kommer uppleva mycket bättre upplösning!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Hmm..
Ändrade lite på skärmen blev sämre.. Men jag tror inte att det är skärmens fel eftersom det funkar skarpt på min gamla grafikkort utan att ens ändra inställningarna.

Hmm.. Kommer inte köra HDMI från grafikkortet eftersom PS3an skall in dit när jag skaffar min Slim. Får la köpa en DVI-kabel om den inte heller funkar så vet jag inte vad jag gör. Men VGA funkar med gamla grafikkortet.

Fan vad svårt det skall vara att installera nytt grafikkort :(. Eller så har jag bara extrem otur.


Edit: Fan vad mycket DVI kabel kostar :(.

Permalänk

Enligt mig så låter det som bara några grafikinställningar som CCC gör men som inte Geforce 6600. Har du testat olika versioner utav Catalyst?

Visa signatur

Primary: i7-4790k @ 4 GHz | Cooler Master Hyper 212 EVO | MSI Z97 GAMING 5 | Corsair Vengeance 8GB 1600Mhz LP | MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G | Samsung SSD PRO 850-Series 256GB | EVGA Supernova G2 850W
Equipment: BenQ XL2420T | Logitech Proteus Core G502 | QPAD QH-90 Pro | Steelseries QcK+ | Logitech Desktop USB Microphone

Permalänk
Medlem

Olika versioner av catalyst.. Hmm.. Fick ner en version när jag skulle installera de senaste drivrutinerna. Försökte ta bort Anti-Aliasing osv, för att se om de var de som skapade blur. Men ingenting hände.

Hur många versioner av Catalyst finns det?.

Och är det någon som vet om man kan gå till hämtbutiken och returnera varan?

Permalänk
Medlem

Har du rätt refresh rate på ?

Hur gjorde du när du tog bort dina gamla drivrutiner?
Installera Driversweaper eller ngt program som tar bort alla delar av gamla drivers, boota i felsäkert läge, avinstallera drivrutinen, kör driversweaper(eller va du nu tankat för program).
Installera sedan de senaste ATI drivrutinerna och ställ in rätt upplösning , refresh rate, mm.

Köp DVI kabel.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Gjorde allt du sa, funkar inte..
Pallar inte längre fan att det skall vara så svårt.

Men är det någon som vet om man kan returnera varor hos hämtbutiken? Då jag köpte varan igår.

Permalänk
Hedersmedlem

Personligen skulle jag ha formaterat om och installerat om Windows för att helt utesluta mjukvarufel. Jag skulle även ha skaffat en DVI-kabel, dels i testningssyfte och dels för att det ger bättre bildkvalitet.

Permalänk
Hedersmedlem

I många billigare kort är de analoga skärmsignalerna rätt kassa,
vilket ofta leder till suddighet (främst längs hörnen av bilden).
Så har jag i alla fall förstått det ...

Jag antar att de underdimensioneras mer nuförtiden eftersom
det antas att alla använder digitala signaler, dvi eller hdmi

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Medlem

Kan inte formatera om har för mycket saker I datorn utan någon extern hårddisk.
Vet inte riktigt om jag orkar med DVI-kabeln men får se. Har även fått svar från Komplett. Ser ut som de bara har kopierat och klistrat in.

Min mail:

Citat:

Hej.

Idag så hämtade jag ut min grafikkort som jag hade beställt från er. (PowerColor Radeon HD 4350 1GB DDR2 PCI-Express 2.0, DVI, HDMI, 64-bit )

Men problem uppstår, skärmen har plötsligt blivit suddig, trodde att det var något fel med inställningarna men det gick inte fixa, så jag testade min gamla grafikkort med defekt fläkt, den visar bra.
Så nu undrar jag varför det nya grafikkortet är suddig medans den gamla inte är det.

Min skärm är BenQ E2200HD. Dock så använder jag D-Sub input.
Skärm inställningar: 1920x1080 @ 60Hz

Något jag kan göra / ni hjälpa med?.

MvH//

Deras svar:

Citat:

Hej,

Om du anser att din vara är defekt så kan du skicka in varan till oss för kontroll. Om vi konstaterar din produkt som defekt enligt fabriksgarantin (inom garantitiden) så ersätter vi dig med en likvärdig vara. Om varan inte längre finns i sortimentet så väljs en likvärdig eller bättre vara som ersättning. I de fall vi inte kan erbjuda detta kommer du att bli krediterad.

Om vi inte finner något fel på produkten så debiterar vi dig en testavgift på 250:- inkl. moms samt returfrakt. Skicka med en kopia på fraktkvittot i försändelsen så återbetalar vi fraktkostnaden om vi finner produkten defekt.

Här nedan finner du instruktioner för hur du skapar en returansökan via vår hemsida.

Instruktioner för retur:
1. Logga in på ditt konto
2. Välj "Alla beställningar" samt "Detaljerad order" och klicka på "Sök"
3. Leta upp ordern med den aktuella produkten och klicka på "Se på eller ändra"
4. I övre högra hörnet kan du välja att "Returnera en vara" eller att "Ångra köp"
5. Välj det antal som du önskar returnera (oftast 1.00) samt uppgifter om clearing- och bankkonto (har du inte möjlighet/anledning att fylla i kontonummer, fyller du upp fälten med nollor).
6. Klicka "Returnera valda produkter"
7. Välj returorsak som passar in på ditt ärende och ange felbeskrivning samt, om du varit i kontakt med oss via e-post, ditt ärendenummer
8. Serienummer skall anges om möjligt
9. Klicka på "Välj leveransadress"
10. Kontrollera adressen
11. Klicka på "Skicka returanmälan"

Om din retur blir godkänd kommer du att erhålla ett bekräftelsemail innehållande tillvägagångssättet som följer. Returnera aldrig en produkt utan ett giltigt returnummer.

--
Med vänliga hälsningar
Jimmy Andersson, Komplett.se

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte finnas så många alternativ, har du inte 2st partitioner på hårddisken så du kan spara på?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Skärmen kan ju synka sig olika mellan olika kort, ibland fungerar autosynken inte som den ska och skärmen är fortfarande synkad för det gamla kortet vilket ger suddig bild. Problemet löses genom att trycka en gång på bildskärmens manuella autosynk-knapp(det brukar alltid finnas en sån).

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ni hade rätt.

Analog = Suddig skärm
Digital = Skarp skärm..

Men nu är det ännu ett problem med Digital "signal".. Bilden täcker inte hela skärmen? Använder HDMI'n så jag kan inte ändra inställningar..

1920 x 1080 + HDMI = centrerad bild i mitten som inte täcker skärmen.. Hjälp :P..
Bild kommer snart.

Har formaterat om datorn också :).

http://s130.photobucket.com/albums/p279/OwNii/?action=view&cu...
http://s130.photobucket.com/albums/p279/OwNii/?action=view&cu...

Permalänk
Hedersmedlem

Följde där inte med en DVI-kabel med din skärm? Det brukar göra det när det gäller Asus och Samsung iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kollade nyss i källaren, hittade inte någon DVI kabel i Kartongen.

Hmm.. Får la köpa en DVI kabel snart :(.

Permalänk
Medlem

wOOOO JAG HTITADE DET..

Äntligen.. Jag klarade det. YESSSS.. Äntligen höll på att bli cp.

Såhär gör man:

Man öppnar Ati Catalyst.
Sen hittar man sin monitor
Scaling Options
Drar ner den till 0
Sen blir det full skärm!

Tackar sweclockers även om jag har varit jobbig <3 till alla som försökte hjälpa.

http://i130.photobucket.com/albums/p279/OwNii/ENTLIGEN.jpg

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tittade på Benq:s hemsida och där har dom nog snålat, för där finns ingen DVI-kabel
Lite dåligt tycker jag, när skärmen kostar 2k + =/

Edit: Nyckfelstrisse vart framme

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hmm? Har inte LG men men det fixade sig med HDMI kabel.

Tack så mycket Jalle64 för all din hjälp :).