ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk

Hej !

En snabb fråga: Kan man köra ARMA II på någon laptop? isf vilken?

Permalänk
Avstängd

Går det på nått sätt att editera singleplayer/coopbanorna?

Vi är några stcken som kör coop och irreterar oss på dåliga piloter så vi vill byta ut till tom helikopter och flyga själva...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Marcus - arma 2 är vääldigt CPU krävande så jag misstänker en strömsnål laptop är ganska långt ifrån optimalt för spelet men om du köper någon laptop för löjligt högt pris och väldigt stor och kraftig så kanske du kan köra det med nå medium inställningar iaf.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så går det inte att mixtra med SP/coop banorna.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lambo
Vad jag vet så går det inte att mixtra med SP/coop banorna.

Det går att ändra SP banorna men det är ganska så komplicerat. Först ska man ladda ner ett program som heter unpbo tror jag. Sen så öppnar man banan i editorn och mixtrar och sparar om den som pbo igen. Sen gäller det att dela ut skiten till ens kompisar.

Permalänk

@Matte54, tack för ditt svar.
Är det någon annan som har testat? och iså fall på vilket märke/modell och hur gick det?

Permalänk

PvP kväll på Anrop

Ons 2/9 kl 1900

Samling: 18:45 på TeamSpeak

Spelstart: 1900

Mer info på anrop.se. Välkomna!

Permalänk
Avstängd

googlade på det, men får bara upp arma tools.. Funka unpbo för arma i arma2?

Visa signatur
Permalänk

@CyberVillain

unpbo funkar och här kan du hämta de andra verktygen till ArmA2:
http://www.ofpec.com/addons_depot/index.php?action=details&id...

Välj den nya helin ur side "empty" i editorn annars kommer den med pilot.

Ofpec är en guldgruva när det gäller allt om banor, editering mm. Bra forum också.

Permalänk
Avstängd

i vilken pbo ligger banorna i då?

tack för hjälpen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här kommer två videos från ORC Serie 1 "The chernarus holocaust"

http://www.youtube.com/watch?v=iFA2Y8O-kb4

http://www.youtube.com/watch?v=rEM09MM75Q0

Operation reality community "ORC"
är en väldigt seriös Arma2 klan som spelar för det mesta Co-op missons som det själva sätter ihop. Riktigt grymm community och riktigt trevligt folk från överallt i världen.

Serie 2 är på gång och kommer dra igång inom några veckor.
Läs här för mer info..
http://operationreality.org/index.php

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk

Addons\missions.pbo

Permalänk
Avstängd

japp.. hittade det själv sedan.. men nu nästsa fråga..

jag har extractat den filen och hittat mitt uppdrag

"missions\campaign\missions\C2B_RazorTwo.Chernarus"

Jag har installerat toolpacket du länka till, men visitor 3 har 3 format den stödjer, men inga sådana filer finns i mappen ovan???

Visa signatur
Permalänk

Paketet innehåller alla verktyg från BIS. För att göra banor behövs bara binpbo för att skapa en en .pbo när du är klar med den. Resten används i andra sammanhang, t.ex:

Oxygen är för att rita modeller
Visitor föra att göra öar
Texview konverterar texturers filformat mm

Men det blir en senare fråga

Permalänk

@bloppo11

Tror det behövs någon liten ändring i configen. Ett tips är att kolla forumet på ofpec.com de brukar ha svar på det mesta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steel rat
Paketet innehåller alla verktyg från BIS. För att göra banor behövs bara binpbo för att skapa en en .pbo när du är klar med den. Resten används i andra sammanhang, t.ex:

Oxygen är för att rita modeller
Visitor föra att göra öar
Texview konverterar texturers filformat mm

Men det blir en senare fråga

Jag fattar inte. Jag måste ju lyckas få in banan i nån editor? För att ändra helin till en empty?

Visa signatur
Permalänk

Baneditorn finns i spelet. Gör så här:

Kopiera mappen med den uppackade banan till C:\Documents and Settings\Nisse-Hult\Mina dokument\ArmA 2 Other Profiles\xxx\missions

Starta Arma
Välj Singleplayer, välj Editor, välj Chernarus

När editorn är igång, välj Load,
Välj Map: Chernarus, Mission name: 'din bana'

Leta reda på helin du vill byta ut. Om det går ett blått streck till den så måste det återställas på den nya helin. Det är i så fall någon gruppering, vaypoint eller liknande. Är lite struligt om man inte kan editorn. Gå till ofpec.com, där borde det finnas guider om du inte får till det.

Banan kan sedan provköras i editorn

När du är klar så spara banan under ett nytt namn
Packa den till en .pbo med verktyget BinPBO som du installerade häromdagen

Lägg pbo:n i C:\...\Bohemia Interactive\MPMissions

Permalänk
Avstängd

Tack provar nu, kan editorn, skrev avancerade banor förr i OFP med scripts och hela balletten så detta borde väll gå

edit: det verkar som om vissa element av banan försvinner om den ligger ensam.. så jag provade att packa tillbaka alla filer till missions.pbo efter min mod.. men får fel när jag i spelet klickar på singleplayer/campaign

edit: fick det att funka med en annan tool än binpbo.. niiiice.. Om ni vill veta hur man tar bort maddox från vemonen så är det scritpet som heter

reforgerSetup.sqf

sök efter maddox

bortkommentera

_this moveInDriver _vehicle_524;

vill ni även ta bort observern så hittar ni en bit ner

_this setVehicleInit "this moveInTurret [BIS_BVenom, [2]]";

bortkommentera den oxo.. Jag vlde att inte ta bort koden helt för jag vet inte hur resten av banan blir om maddox AI'n tasbort..

Visa signatur
Permalänk

Jag och 5 andra från Anrop.se lirade lite co-op idag.

http://www.youtube.com/watch?v=eQkfxbcCEq4

Visa signatur

Fishstick
www.ssg-clan.se

Permalänk
Avstängd

Är det bara för mig som det crashar ofta när man spelar coop? Eller är det en vanlig bugg? Sedan kan man inte resuma ett sparat coop spel, blir osynk mellan klienterna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Coop kampanjen skippade jag efter ca 2 missions, det är mycket roligare med hemmasnickrade uppdrag istället.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z170 - i7 6700K(Noctua NH-D15) - Corsair Vengeance 32GB ram - Asus ROG Strix GTX 1080Ti - OCZ 60GB+OCZ 250GB+Samsung EVO 840 500GB+2xSeagate 3TB+1xWD Greenpower 2TB+1xWD Red 3TB - 2xAsus PB248Q - Corsair HX850W - Fractal Design S

Permalänk
Medlem

Marcus min laptop, dock en Dell XPS M1730 kör Arma 2 hyfsat i 1920x1200, helt spelbart med fps från 26 upp till 50 beroende på uppdrag osv.

Kolla här:

http://www.youtube.com/watch?v=jkdRjOZsMXM

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.

Permalänk
Avstängd

Nu ger jag upp.. Jag dumpar arma2 tills det kommit minst 2 patchar till..
När fan ska BIS lära sig?

Visa signatur
Permalänk

@ Magnus72
Stort tack ! Då har jag iaf fått klarhet att det går att köra på laptop.

/Marcus

Permalänk
Medlem

Well, jag lirar senaste Project Reality patchen... Otroligt bra gjort för en sådan gammal motor... Detta tills BI fått styr på sitt "nya spel...

Permalänk
Medlem

får vita fyrkanter på marken väldigt ofta
vad är fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
Är det bara för mig som det crashar ofta när man spelar coop? Eller är det en vanlig bugg? Sedan kan man inte resuma ett sparat coop spel, blir osynk mellan klienterna...

Inte bara du...

Permalänk

@Umarrion

Låter som texturlag. Blir så om inte din dator hinner läsa in texturerna i tillräckligt hög takt för att den är för långsam.

Vad har du för maskin och inställningar i ArmA2?

Permalänk
Medlem

Första gången jag lirade online, coop idag med nya datorn och är gryyyyyymt nöjd även om bajs spelet inte använder mina två grafikkort.
Försökte komma in på anrop servern, men kan inte lösenordet. Annars flöt spelet på fruktansvärt bra med full AA, 1680 x 1050 och det mesta på high och postprocessing effects av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steel rat
@Umarrion

Låter som texturlag. Blir så om inte din dator hinner läsa in texturerna i tillräckligt hög takt för att den är för långsam.

Vad har du för maskin och inställningar i ArmA2?

har en AMD x3 8750 CPU på 2.4 ghz och ett radeon HD 4850
windows vista premium 32-bit och 4 GB ram
testade lite olika inställningar känner att datorn inte klarar av kampanj men jag hade cirka 40 fps när det blec dem fyrkanterna på marken vid armory