Permalänk
Medlem

Frågor angående i5 system.

Hej!

Tänkte uppgradera till ett i5 system snart så här kommer lite frågor till de kunniga:

Just nu sitter jag med:
Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz
2 x Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 2048MB
Leadtek Geforce 8800GT 512 Mb

och tänkte uppgradera med det här:

Kommer prestandaskillnaden kännas mycket? Det jag använder datorn till är spel, ganska tung videoredigering samt bildhantering. Andra frågan gäller mitt nätagg. Jag har ett Antec Sonana III med ett tillhörande 500 W nätagg. Kommer det att räcka för mitt system eller måste jag uppgradera det med?

Angående grafikkortet så vet jag inte om det är rätt val, har bara hört att det ska vara bra. Finns det något bättre kort för pengarna kanske?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Frågor angående i5 system.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin
Hej!

Tänkte uppgradera till ett i5 system snart så här kommer lite frågor till de kunniga:

Just nu sitter jag med:
Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz
2 x Corsair TWIN2X 6400C5DHX DDR2, 2048MB
Leadtek Geforce 8800GT 512 Mb

och tänkte uppgradera med det här:

http://img4.imageshack.us/img4/2655/komplettse1252431098640.j...

Kommer prestandaskillnaden kännas mycket? Det jag använder datorn till är spel, ganska tung videoredigering samt bildhantering. Andra frågan gäller mitt nätagg. Jag har ett Antec Sonana III med ett tillhörande 500 W nätagg. Kommer det att räcka för mitt system eller måste jag uppgradera det med?

Angående grafikkortet så vet jag inte om det är rätt val, har bara hört att det ska vara bra. Finns det något bättre kort för pengarna kanske?

Tack på förhand!

Klockar du eller kör du stockklock?

Om stock:
Isf kommer det inte att bli några stora skillnader prestanda mässigt, en liten dock, men mycket tveksam till om det är värt 6k.

Personligen skulle jag i ditt fall väntat in AMD´s kommande DX11 gfxkort och bytt ut det mot ditt 8800gt.
Ett 5850 tycker jag låter klokare för dig. Lär hamna på ~ 2,5k i pris.
Vänta några dar och kolla in specs o priser och tester. (10 Sept)

Billigare prestanda höjning än att byta hela plattformen, som ändå inte är så väldigt gammal.

Permalänk

Om du sysslar med ganska tung video och bildredigering och prioriterar det så tycker jag att du borde lägga till typ 800 kronor och köpa en Intel i7 860 istället då den har HyperThreading, detta hjälper väldigt mycket med hastigheten om man encodar o.s.v.

Permalänk
Medlem

Mercy1: Stämmer det verkligen? För två år sen köpte jag E6750 och hade schysst prestanda, och nu när jag ska uppgradera så får jag bara en liten prestandaskillnad för 6 tusen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moomin
Mercy1: Stämmer det verkligen? För två år sen köpte jag E6750 och hade schysst prestanda, och nu när jag ska uppgradera så får jag bara en liten prestandaskillnad för 6 tusen?

Ärligt talat, prestanda skillnaden är mindre än vad du tror.
Visst du får 2 kärnor till men med samma hastighet.

Smartare är att uppgradera grafikdelen då spel lutar sig tungt på just gfxkorten.
En annan klipsk uppgradering vore att utöka ramminnet ytterliggare med 4gb om mk´t tillåter?, då det nyttjas kraftigt vid avancerad videoredigering & bildhantering.

Andra får gärna bekräfta för att övertyga Moomin...

Kan du? skulle jag skruvat (klockat) upp nuvarande prolle en bit och uppgraderat det jag pratat om här.

6k är bra mycket för 2 kärnor till, tro mig!