Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Jo mina är med full HD skärmar 1920x1080 klarar dom alla 3. [...]
5040x1050 är upplösningen jag fick till.

Grejen är ju att då använder du inte dina FullHD-skärmar till fullo. Det bättre att använda 3st 1680x1050-skärmar, eftersom att bilden blir sämre om man inte kör i native upplösning.
Jag hade inte tvekat ifall den klarat av FullHDx3 i upplösning.
Men som det ser ut nu så skulle jag, om jag köper en T2G, sälja mina två FullHD-skärmar och köpa tre 1680x1050-skärmar istället.
Men det blir rätt omständigt och vet inte om jag pallar det just nu.

BTW, läste att Crossfire inte fungerar om man använder T2G. Stämmer det? Varför fungerar det inte isåfall?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Grejen är ju att då använder du inte dina FullHD-skärmar till fullo. Det bättre att använda 3st 1680x1050-skärmar, eftersom att bilden blir sämre om man inte kör i native upplösning.
Jag hade inte tvekat ifall den klarat av FullHDx3 i upplösning.
Men som det ser ut nu så skulle jag, om jag köper en T2G, sälja mina två FullHD-skärmar och köpa tre 1680x1050-skärmar istället.
Men det blir rätt omständigt och vet inte om jag pallar det just nu.

BTW, läste att Crossfire inte fungerar om man använder T2G. Stämmer det? Varför fungerar det inte isåfall?

Men det beror också på hur stora skärmar man vill ha, svårt att hitta 24tum+ med native 1680x1050. Skillnaden i kvalitet märker jag då inte av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz

Med andra ord om du vill spela på 3 skärmar måste du ha triplehead.

Det är en av fördelarna med tripplehead...

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Grejen är ju att då använder du inte dina FullHD-skärmar till fullo. Det bättre att använda 3st 1680x1050-skärmar, eftersom att bilden blir sämre om man inte kör i native upplösning.
Jag hade inte tvekat ifall den klarat av FullHDx3 i upplösning.
Men som det ser ut nu så skulle jag, om jag köper en T2G, sälja mina två FullHD-skärmar och köpa tre 1680x1050-skärmar istället.
Men det blir rätt omständigt och vet inte om jag pallar det just nu.

BTW, läste att Crossfire inte fungerar om man använder T2G. Stämmer det? Varför fungerar det inte isåfall?

Tripplehead funkar med alla Crossfire eller SLI, eftersom datorn tror att det är en skärm !

Nej men 1050 eller 1080 skillnaden är föga man får igen mycket på annat vis tro mig.

Men hmm det finns ju program som tvingar fram olika upplösningar, nåt som du provat robbaz?
Ja menar dom 30 pixlar extra kan ju inte vara omöjliga o få till så det blir 1080 ist för 1050.

Kommer säkert snart mer uppdateringar till Trippleheaden, den senaste nu var släppt i juli tror jag

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

ang Crossfire: läste det i nån review och förstod mig inte på varför det inte skulle fungera, det lär inte vara nåt problem.

Grejen är ju att om inte skärmarna stödjer pixelmapping så kommer ju 1680x1050 stretchas ut som 1920x1080, vilket inte ser särskilt bra ut, det fungerar och visst det duger kanske. Men det ser betydligt bättre ut när en utmatad pixel representeras av en pixel på skärmen.
Men om ni är nöjda så är jag glad för er skull. Jag tror ändå att jag satsar på att byta ut nuvarande skärmar mot 22" med 1680x1050, ifall jag bestämmer mig för köp.

Det bästa vore ju som du säger hammarslag, att de uppdaterar och stödjer FullHD. Kanske mailar Matrox och frågar om de har något på gång, inte säkert att de vill kommentera förstås, men man kan alltid fråga.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
ang Crossfire: läste det i nån review och förstod mig inte på varför det inte skulle fungera, det lär inte vara nåt problem.

Grejen är ju att om inte skärmarna stödjer pixelmapping så kommer ju 1680x1050 stretchas ut som 1920x1080, vilket inte ser särskilt bra ut, det fungerar och visst det duger kanske. Men det ser betydligt bättre ut när en utmatad pixel representeras av en pixel på skärmen.
Men om ni är nöjda så är jag glad för er skull. Jag tror ändå att jag satsar på att byta ut nuvarande skärmar mot 22" med 1680x1050, ifall jag bestämmer mig för köp.

Det bästa vore ju som du säger hammarslag, att de uppdaterar och stödjer FullHD. Kanske mailar Matrox och frågar om de har något på gång, inte säkert att de vill kommentera förstås, men man kan alltid fråga.

Aha så man skulle få bättre bild med 22" som har 1680x1050, istället för 1080 ?
Tror 22" är mer passande, 24" blev jäääävligt stor, liksom 2m bild o hålla koll på.

Ja jag tycker de borde gå att lösa med en firmware update eller hur ? det kommer nog snart.
Kabeln som går ifrån T2G dosan till graffekortet är rejält "tjock" och proppfull med pins (alla användsväl), gentemot en vanlig DVI sladd, där det bara sitter några stycken.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet så pallar tyvärr inte DVI-kabeln mer än 3st 1680x1050 skärmar, så den sätter nog gränsen... Sen tror jag inte hårdvaran i TH2go inte klarar mycket mer heller i nuläget, men det är jag inte säker på.

Som nån sade, så behöver man nog en displayport kabel mellan TH2Go och grafikkortet för att det ska finnas nån möjlighet till större skärmar...

Eller så får man som sagt köra med SoftTH (och ett extra grafikkort) men det kostar mer prestanda såvitt jag vet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Såvitt jag vet så pallar tyvärr inte DVI-kabeln mer än 3st 1680x1050 skärmar, så den sätter nog gränsen...

Tror dessvärre att detta kan vara begränsningen... Jag gör så att jag mailar Matrox och frågar lite, om jag får svar så skriver jag här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Eller så får man som sagt köra med SoftTH (och ett extra grafikkort) men det kostar mer prestanda såvitt jag vet.

Jag kör Crossfire och har spelat GTA IV över tre skärmar under ett LAN, då använde jag mina två skärmar till ena kortet och en polares skärm till det andra kortet. Det fungerade hyfsat på Low och 5760x1080.
Men det är just när man spelar över två-tre skärmar som man behöver prestanda-boost från Crossfire, så det var bara en temporär grej för att testa.
Dessvärre kan jag inte använda Crossfire när jag spelar GTA IV över två skärmar heller, eftersom att jag måste köra Windowed Mode för att kunna spanna fönstret över båda skärmar, funderar på att installera XP bara för att kunna köra Fullscreen över flera skärmar. Då kommer det att fungera med fler spel, samt Crossfire kommer att användas.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att min 19" med 1440x900 e stor nog... sitter ju ändå bara max en meter ifrån.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Att använda fler skärmar gör ju att du ser så mycket mer, du ser mer som i verkligheten, alltså inte bara vad som händer rakt framför, utan även i periferin.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HermitoZ
Att använda fler skärmar gör ju att du ser så mycket mer, du ser mer som i verkligheten, alltså inte bara vad som händer rakt framför, utan även i periferin.

Exakt, du har lättare o upptäcka fiender, bilar ect då du ser bredare än med en skärm.
Problemet är dock bara att vänja sig vid det, normalt rör man ju itne på huvudet när man sitter vid datorn o spelar utan bara ögonen, nu måste man vrida huvudet med och det ger mig som nybörjare lite "problem" men man kommer in i det snart, så är det med allt nytt.
Ja menar hur lätt var det o flyga med musen i EA Battlefield ? när det kom ut

Citat:

Roger W Såvitt jag vet så pallar tyvärr inte DVI-kabeln mer än 3st 1680x1050 skärmar, så den sätter nog gränsen... Sen tror jag inte hårdvaran i TH2go inte klarar mycket mer heller i nuläget, men det är jag inte säker på.

Som nån sade, så behöver man nog en displayport kabel mellan TH2Go och grafikkortet för att det ska finnas nån möjlighet till större skärmar...

Eller så får man som sagt köra med SoftTH (och ett extra grafikkort) men det kostar mer prestanda såvitt jag vet.

Möjligt, men veta o tro är olika saker
Men kändes inte som man ville betala 4500kr styck för 3 Dell skärmar på komplett, som dessutom bara var 22" om inte något mindre.
Ska man vänta på bättre grejer i datorvärlden så är det ingen idé att köpa nåt alls, då det alltid kommer bättre grejer på rullande band.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Så avundsjuk jag blev när jag såg wow.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frasse92
Så avundsjuk jag blev när jag såg wow.

Tufft är det, men som sagt det tar ett tag o vänja sig vid det

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Klart läckert. Skall också fixa detta när jag får onödigt mycket pengar

Visa signatur
Permalänk

Rätt coolt och så men förstår inte riktig meningen med att ha tre skärmar?
för borde juh inte vara gött med stora mellanrum mellan skärmarna?? Visst arbetar man med bilder och sånna saker kanske det kan vara gött med lite extra utrymme(bild)
Varför inte bara köpa en stor HD tv istället?

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimbow1234
Rätt coolt och så men förstår inte riktig meningen med att ha tre skärmar?
för borde juh inte vara gött med stora mellanrum mellan skärmarna?? Visst arbetar man med bilder och sånna saker kanske det kan vara gött med lite extra utrymme(bild)
Varför inte bara köpa en stor HD tv istället?

Du ser inte bredare för du köper en stor tx, upplösningen förblir den samma 1920x1080, bilden blir bara mer suddig om du sitter framför en stor HD tv då pixlarna är mycket större på större TV aparater, redan provat.

Har en 40" Full HD Sony Bravia, i windows osv är bilden kristallklar, men det är i spel som det tex fan är omöjligt att läsa namnen på folk i Wow om de inte står nära en tex, så det skiljer sig mycket ifrån en monitor.

Med detta så kan du ha 5040x1050 i upplösning = därmed se sjuuuuukt mycket bredare i spel.

Ang mellanrummet så är det inte störande alls, och i flygspel så påminner det faktiskt om stagena som går mellan rutorna på ett flygplan så det inger en viss realism.
Ställer man skärmarna saxade med varandra så är det knappa 1½cm som går åt i skarven.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Varför inte satsa på 24" ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Varför inte satsa på 24" ?

Varför inte 26, 27 eller 28 tum?

... eller varför inte triplehead med 50tums TV-apparater

... eller när man ändå håller på: varför inte tre stycken full-HD projektorer?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Varför inte 26, 27 eller 28 tum?

... eller varför inte triplehead med 50tums TV-apparater

... eller när man ändå håller på: varför inte tre stycken full-HD projektorer?

Men Danne har nog en poäng, de nya 24" är så pass billiga att det kunnat varit ett alternativ. Det kanske har varit andra faktorer som spelat in så som prestanda, anslutningsmöjligheter eller kanske plats på skrivbordet

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Det känns inte som skillnaden mellan 23.6 och 24 är en sådär jätteavgörande skillnad?? Brett nog blir det iallafall

Men visst, personligen hade dock hellre kört tre 16:10 skärmar än 16:9, så långt kan jag hålla med... (bredd nog får man ju iallafall som sagt)

... men i vilket fall hade jag som sagt iallafall aldrig köpt triplehead med skärmar man inte kan köra native. Skulle jag skaffat TH2go hade det nog blivit 3 Dell 2209WA, eller kanske till och med 3 19 tummare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne
Varför inte satsa på 24" ?

Har redan 24" sen innan, och skillnaden mellan 23,6" är inte såååååå stor tro mig

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Det känns inte som skillnaden mellan 23.6 och 24 är en sådär jätteavgörande skillnad?? Brett nog blir det iallafall

Men visst, personligen hade dock hellre kört tre 16:10 skärmar än 16:9, så långt kan jag hålla med... (bredd nog får man ju iallafall som sagt)

... men i vilket fall hade jag som sagt iallafall aldrig köpt triplehead med skärmar man inte kan köra native. Skulle jag skaffat TH2go hade det nog blivit 3 Dell 2209WA, eller kanske till och med 3 19 tummare.

24" är lite stort, tror 22" är lagom till tripplehead2go

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Fast eftersom detta är "1" skärm så som dator fattar det, så funkar det inte att göra som du menar, det skulle gå om man hade 3 olika grafikkort och skipppa tripplehead adaptern

Det skumma är att jag har nästan samma FPS som innan, hade förväntat mig sjukt laggande med det kortet, men eftersom tripplehead´en lurar datorn att det är en ända stor skärm så drar det inte mycket kraft.

Det är sjukt ovant o spela med detta, är som att sätta sig vid en dator för första gången typ
Man är ju van att titta med ögonen åt sidorna på en vanlig skärm, nu måste man vrida huvudet för att se ordentligt.
Men fan så skoj bilspel är, klar fördel och kunna se "rakt fram" i skarpa kurvor nåt som man normalt inte kan se med en skärm, så det ger ett övertag samt i flyg simulatorer så ser man verkligen mycket, tex i BF2, man ser mycket mer än normalt så det ger ju ett övertag.
Eller som i CSS, du kan vakta lången samtidigt som du ser ner i CT spawn

Kör du wow i fönster så ska det nog gå (Y)

men först så måste du se till att du kan köra flera instanser utav wow via något fulhack!

vet någon nörd familj där tjejen och killen satt med 6 respektive 5 skärmar (och lika många wow instanser) igång samtidigt och spelade så - helt sjukt!

Permalänk
Medlem

Hmm, borde man inte få ännu mera känsla om man klipper skärmkanterna? Bara en tanke, Möjligt en dum en:P

Permalänk
Medlem

Inget speciellt men galleriet. Men det är så förjävla coolt! 9/10.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Speedz
Hmm, borde man inte få ännu mera känsla om man klipper skärmkanterna? Bara en tanke, Möjligt en dum en:P

Som jag sa så bidrar kanterna faktiskt till mer känsla (iflygspel o bilspel) då det påminner om A & B stolpe i bilen tex.
Men i FPS spel så, vet jag inte om det sabbar känslan för du tittar ju alltid på mittenskärmen, men du har nu möjlighet att upptäcka saker på sidan med Pereferi seendet (ögonvrån) så det ger ju dig ett övertag.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Inget speciellt men galleriet. Men det är så förjävla coolt! 9/10.

Lite skoj är det
Ännu roligare i flyg spel.
Obs Breezel management är inte inställd därför blir det en förskjutning på bilden, går enkelt att ställa in
Ska ta en bild när det är inställt.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem

Ja alltså det där ser ju sjukt coolt ut Jag såg först inte att det var dina skärmar, trodde det var cockpit på ett riktigt plan

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Ja alltså det där ser ju sjukt coolt ut Jag såg först inte att det var dina skärmar, trodde det var cockpit på ett riktigt plan

Trodde också det. Det var ju så mörk så man såg inte liksom runtom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Ja alltså det där ser ju sjukt coolt ut Jag såg först inte att det var dina skärmar, trodde det var cockpit på ett riktigt plan

hehe ja det är rätt tufft faktiskt, och inga jättepengar heller.
Men en nackdel är att man faktiskt kan bli "åksjuk" i spel, gärna fps spel där man tittar mycket fram o tillbaka med musen så att säga.
Åksjuk blir man om hjärnan inte är med på alla rörelser runt om om man säger så, så det är en negativ bit som drabbar mig ibland.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar