Permalänk
Hedersmedlem

Knakar din datorstol?

Jag undrar om din datorstol knakar.

Jag har en så kallad ergonomisk datorstol modell: verksam från ikea, som knakar när man belastar sidorna lite (lutar åt sidan).
Jag väger ju bara 77kg och stolen är köpt runt 6månader sedan, för ca 2300kr.

Jag funderar därför på om det är nått vanligt problem med dessa ergonomiska stolar som man skall acceptera, annars går jag nog och reklamerar stolen.
Har ju haft billigare stolar som inte knakar O_o.

Permalänk
Medlem

har nån för 1000:- från jysk som började knaka knappt 2 mån efter köp.

Permalänk
Medlem

Har inte själv någon arbetsstol från ikea (kinnarps gör helt ok sådana) men har en kompis som köpte nån dyrare variant från ikea. Denna stol blev "sned" efter bara någon/några månaders användning och åkte på reklamation. Självklart är det inte något du ska acceptera.

Permalänk
Medlem

Flickvännen frågade mig igår om jag inte kunde smörja den

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Hedersmedlem

Tog och pratade med Ikea Kundservice igår, när vissa av er inte tyckte den skulle vara så.

Johan (13:47): Hej och välkommen till IKEA Kundservice. Jag heter Johan. Vad kan jag hjälpa till med?
Användare (13:48):Hejsan jag har en ikea stol modell verksam, den knakar när jag belastar den på sidorna. inköpt för ca 6mån och jag väger ca 77kg skall det vara så? eller skall jag byta ut den?
Johan (13:50): Svårt att avgöra här om det är något fel på den. Ta med den till varuhuset och så vi får titta på den.
Användare (13:51): den knakar typ när jag lutar åt sidorna
Johan (13:52): Den ska inte knaka när du gör så. Den kan göra den direkt efter den monterats men sedan ska det försvinna. Har du använt den mycket?
Användare (13:53): 6mån
Användare (13:53): men då tar jag in den o ser om jag kan byta ut den

Johan (13:53): Ja, det låter bra

Va inga större problem att byta ut stolen på kundservice idag.
Hon jag pratade med på kundservice tyckte inte heller den skall knaka sådär, särskilt när den kostade en del (2300kr).

Sidospår:
Det har gått ca ett halvår. Ur kartongen ser man att dess företag som tillverkar stolen, har gjort en hel del produktionsmässiga förbättringar. Samtidigt som dom höjt priset med en hundralapp. Cykeltid lär har kapats rejält då stolen tidigare kom ut i ca 3 hela moduler. Nu kommer stolen med i betydligt fler omonterade delar. Felmonteringar är numera nästan obefintlig, då montering från fabriken är minimal.
Konstruktionsmässigt ser man två mindre ändringar gällande dämpningen och överdrag runt stolens nederkant.

Rent produktionsmässigt kan jag bara beundra dess leverantör eller om det är nått ikeaägt företag. För dess snabba ändringar och produktionsmässiga effektivitet.

Jag får hoppas att dom rent kvalitetsmässigt har gjort förbättringar, så jag slipper en knakande stol om 6-12månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
har nån för 1000:- från jysk som började knaka knappt 2 mån efter köp.

Samma här. Med kromad fot, och 5st hjul.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Samma här. Med kromad fot, och 5st hjul.

samma här förfan jävla stoljävel xD

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Har någon svart vanligt kontorsstol i läder med hög rygg, och ja den knakar då jag belastar den åt sidorna eller lutar mig bakåt..

Fick den i julklapp 2007

Lite störsamt ändå.

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Hedersmedlem

Har också en stol från IKEA som kostade 200kr i fyndhörnan (vet inte hur mkt den kostade vanligtvis) och den knakar ytterst lite, har haft den i 3-4 år tror jag.
Och den har använts flitigt

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

samma här. stol från ikea för ca 1500. blir tokig snart.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Min knakade så in i helvete förut. Smörjde den för ca 3 veckor och då knakade den inte alls, men nu är det nästan lika illa som förut.

Har dock haft den nått år, men först i sommar jag började använda den som datorstol och helvete vad ont i ryggen jag får. Måste ha en ny.

Edit: http://jysk.se/120/122/3620003/a/catalog en sådan ryggbrytare har jag.

Visa signatur

AMD Phenom2 X3 720 3.3Ghz | GTX 560 | Asus M4N72-E | Corsair PC6400 DDR2 4GB CL5 | Antec 300 | G2220HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
samma här förfan jävla stoljävel xD

Har exakt samma skit stol. Knakar & nersutten ;<

Permalänk
Medlem

Har en kontorsstol mark från jysk och den började knaka och gnälla runt en vecka efter inköp. Smörjde upp fjädern till gungfunktionen med lite hjullager fett och den har varit tyst o fin sen dess.

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem

Trästol för vinsten; inget knakande här inte.

Permalänk
Medlem

Min stol knakar endel men så är den från maj -88 så den har ju varit med ett tag.. Bra kvalitet dock, ser fortfarande bra ut och fungerar bra.. Modellen säljs ju fortfarande så någonting rätt är det i allafall med den (gn-stolen 814).

Visa signatur

Burken: Dual Pentium2 300mhz, 128MB, Tot: ca: 16GB hd
Enäggstvillingarna: Luke & Anakin: Dual Pentium2 450mhz, Luke 512MB, Anakin 256 (Har tappat hälften av minnet pga åldern), 2*9GB scsi, rackmonterade

Permalänk

Har IKEA stolen som kallades Alack den knakar lite när jag lutar mig bakåt men tror den e snart 3 år och har ett hål i sitt dynan ner till träplattan i botten ^^

Visa signatur

Gaming-riggen: AMD Phenom II x4 940 @ 3.7ghz | M4A78-E | XFX Ati Radeon HD 4890 | 4 Gig Corsair | Corsair HX750W
Reserv-riggen: P4 @ 3gHz | 2Gig ram | 8600gt 512mb | 350 watts No-name agg
We are the Knights who say: Ekki Ekki Ekki Ptang Zurooboin!

Permalänk
Medlem

min stol knakar inte, men den gnisslar i en speciell "vinkel" alltså enbart åt ett håll:P så om jag snurrar den fram o tillbaka åt de hållet jag sitter (datorn) så är den tyst, men om jag vänder mig 180 grader o gör samma sak så gnisslar den, rätt skumt tycker jag... dock så är den ju från stenåldern.

men en personlig åsikt är att det inte är så jobbigt om det knakar/gnisslar, tycker bara det känns "hemtrevligt" då man nästan exakt vet hur man gör för att den skall knaka/gnissla eller inte.:P

Permalänk

Re: Knakar din datorstol?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Jag undrar om din datorstol knakar.

Jag har en så kallad ergonomisk datorstol modell: verksam från ikea, som knakar när man belastar sidorna lite (lutar åt sidan).
Jag väger ju bara 77kg och stolen är köpt runt 6månader sedan, för ca 2300kr.

Jag funderar därför på om det är nått vanligt problem med dessa ergonomiska stolar som man skall acceptera, annars går jag nog och reklamerar stolen.
Har ju haft billigare stolar som inte knakar O_o.

den knakar därför att du belastar den fel.
varför köpa en ergonisk stol och sedan sitta oergonomskt på den?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Sötast

Min splajs nya MARKUS är både rickig och gör ljud.... udda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Von_OttO
samma här förfan jävla stoljävel xD

Haha! Också lär man skruva åt hjulen 2ggr i veckan för dom skruvar upp sig själv, ena mitt hjul blev helt knas i gängorna, så jag tog bort alla hjulen och satte en tjock bit kartong under så det inte skadar golvet, dock knakar den fortfarande xD

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk

Har en "Marcus" från ikea och den knakar inte. Den kan knaka om man inte monterar den ordentligt men om man drar åt skruvarna tills det svartnar för ögonen och sedan drar åt lite extra en månad efter så blir det inga problem.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag har nån kontorsstol från jysk som knakar/gnisslar när man gungar, men nu när jag tänker på det så verkar den ha slutat, he he

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Jag har en Verksam, så när som på att jag tappat skruven som håller fast armstöden (fick sätta fast den med sådant där klet som gör att skruven sitter fast). Ibland knakar den, men det är inget jag retar mig på. Har haft den i några (+några till...) år nu och är nöjd.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

min stol är tyst och svårsnurrad efter att min käre bror tejpade hela "pinnen" från sittplattan till fötterna med silvertejp. Var redigt svårt att får bort allt klister från den

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Medlem

min datorstol knakar ytterst lite. Men det är inget jag stör mig på. Men ni som stör er då undrar jag i vilka "lägen" dem knakar i o hur mycket ni rör på er när ni sitter vid datorn?

Permalänk
Medlem

Det här är en av de konstigaste trådarna jag sett under min tid på SC.

Visa signatur

teh winnarz!!!!11

Permalänk
Medlem

Har en stol från mammas jobb. (Nordea). Har haft den bra länge nu och den knakar ingenting. Det står HAG på den.

Enda problemet är att ett hjul gick av då jag försökte köra den över en tröskel. Mitt fel -.-

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Enda jag tycker är konstigt är att en tjej heter Johan

"Johan (13:47): Hej och välkommen till IKEA Kundservice. Jag heter Johan. Vad kan jag hjälpa till med?
Användare (13:48):Hejsan jag har en ikea stol modell verksam, den knakar när jag belastar den på sidorna. inköpt för ca 6mån och jag väger ca 77kg skall det vara så? eller skall jag byta ut den?
Johan (13:50): Svårt att avgöra här om det är något fel på den. Ta med den till varuhuset och så vi får titta på den.
Användare (13:51): den knakar typ när jag lutar åt sidorna
Johan (13:52): Den ska inte knaka när du gör så. Den kan göra den direkt efter den monterats men sedan ska det försvinna. Har du använt den mycket?
Användare (13:53): 6mån
Användare (13:53): men då tar jag in den o ser om jag kan byta ut den
Johan (13:53): Ja, det låter bra

Va inga större problem att byta ut stolen på kundservice idag.
Hon jag pratade med på kundservice tyckte inte heller den skall knaka sådär, särskilt när den kostade en del (2300kr)."

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Hade en från jysk som knaka när man luta sig bakåt. Höll på så ett halvår innan ryggen gick av när jag lutade mig bakåt (80kg) Även armstöden gick av

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Min knakar bara lite. Men mest störande är att jag nött bort ryggstödet så får jävligt ont i ryggen efter ett tag -.-