Permalänk

Datorbyggeproblem :(

Köpte AMD phenom II x3, gtx275 i torsdags och så fort jag drar igång ett
spel så flyter det klockrent i 5 - 10 min för att sedan frysa totalt/skärmen blir blå/rosa och pixlig. Temperaturen på grafikkortet är 45 grader men
det står i everest att fläkten körs på 0%

Det står även att processorn är 79 grader varm men när jag installerar/rarar upp saker så blir den inte varmare samt att jag körde programmet occt i 1h för att testa processorn/minnena/nätagget och det var inga problem där.

Blir så enormt frustrerad. När jag tittar på grafikkortsfläkten så snurrar den på men när man startar spel så jobbar den inget extra tycker jag.

Har även provat att tanka massa olika drivisar till grafikkortet men
inget verkar fungera.

Visa signatur

weee

Permalänk

79c är väldigt mycket mer än vad den bör vara! Vad har du för chassi/hur ser kylningen ut i chassit? Vad är det för processor? Nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Om jag förstår rätt så har du nyss byggt ihop den. Tempen på cpu:n är hög.. Du har inte råkat dragit bort någon kylpasta? Prova att slänga på lite extra.

Permalänk

Japp den är nyss ihopsatt. Köpte en AMD phenom II x3 2,8ghz med standardfläkten man fick till. Den hade redan kylpasta färdigt så det va
bara att dra på fläkten. Fläkten går i 2500 rpm just nu.

Nätagget jag har är ett corsair 650w.

Visa signatur

weee

Permalänk
Medlem

Tvivlar att 79 skulle vara normal temp för AMD.
Ta loss och sätt fast kylaren ordentligt.

Och snälla, svar inte att kylaren redan sitter.
Hög temp = du har fel.

Kontrollera med händerna. INTE ögonen.

Permalänk

Sprang och köpte lite kylpasta eftersom man inte fick det med processorn.
Köpte arctic silverlight och drog på lite extra och nu är temperaturen 78 grader.

Ska jag dra på ännu mer?

Visa signatur

weee

Permalänk
Medlem

hur hårt sitter cpu-kylaren? kan du rubba den?

kolla också tempen i bios, jag vet att temp-software inte är de bästa, de står att min processor är 19-24 grader, och de tvivlar jag på.

beroende på vad du har för moderkort så skiljer de vart du kollar de i bios. på Asus tror jag det heter "Hardware Monitor" och på gigabyte tror jag de heter "Pc health status" eller om de nu var tvärt om. om du inte hittar nåt, känn på kylaren. de borde ju uppfattas som ganska varm om nu processorn är 70 grader+

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk

I biosen står det att cpun ligger på 39 grader Kanske för att jag drog på
mer kylpasta vetefan. På everest står det fortfarande 79 grader.

Ska prova att spela nåt så får vi se om det går.

Visa signatur

weee

Permalänk

Det var grafikkortet. Hittade mitt gamla kort och nu funkar datorn perfekt (spel kraschar inte) Sämre grafik dock

Ska skicka tillbaka mitt kort imorrn och kommer få ett nytt av Inet. (om de hittar något fel dvs)

Visa signatur

weee

Permalänk
Medlem

Glöm inte berätta för inet att du testat med en annan, vilket nätagg du har etc så underlättar det.