AMD introducerar Athlon II X4

Permalänk
Melding Plague

AMD introducerar Athlon II X4

En fyrkärnig processor för ungefär en tusenlapp, det är AMD:s mål med den nya Athlon II X4-serien.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

skulle vara kul att testa den mot motsvarande Phenom II

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Trevligt! Kanske blir en lagom dyr propp att sätta i HTPC'n.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Trevligt! Kanske blir en lagom dyr propp att sätta i HTPC'n.

Håller med...Kan tänka mig en Athlon II X4 630 till min...priset är rätt....

Permalänk
Medlem

Hade hoppats på att de skulle ha fått ner effektförbrukningen en aning. Det hade varit mycket bra med ~65W istället.

Klart intressant positionering på marknaden!
/zonar

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

jag hoppades på att den skulle vara i klass med phenom 2 940...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Nu borde det bli lite fler med 4 kärniga!

Edit: Menar bland folket.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk

Trevlig lansering! Med tanke på att fler spel kräver 3 kärnor eller fler så är dessa prollarna grymt intressanta tycker jag iallafall!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Yes, mkt, trevligt! Blir kanske något för HTPC:n.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Trevlig lansering! Med tanke på att fler spel kräver 3 kärnor eller fler så är dessa prollarna grymt intressanta tycker jag iallafall!

Vilka spel KRÄVER 3 kärnor eller mer...?... Inget jag stött på ännu...Men kanske är en fördel med fler kärnor, om spelet stödjer det....

Permalänk

Skulle som sagt vara intressant med tester.

Jag har alltid haft fobi mot budget x86or (speciellt Intels celeron) och känt att det varit lönsammare att köpa en gammal "riktig" processor än en ny budget.

T.ex: AMD Phenom II X2 545 (3GHz, AM3, 85W, 7MB) finns för runt 900kr, är det då värt för en vanlig användare att betala lika mycket för en Athlon II? (den sista är väl svalare, vilket är värt någon krona)

*edit* Annars är jag såklart glad över att fyrkärniga processorer nu kommer som budget, det enda jag saknar är bevis som stryker att min fobi mot budget "persondator-processorer" är fel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AmiDonk
Vilka spel KRÄVER 3 kärnor eller mer...?... Inget jag stött på ännu...Men kanske är en fördel med fler kärnor, om spelet stödjer det....

Skulle tro att han menar spel som är konverterade från Xbox m.m är ofta CPU beroende och fler än 2 kärnor gör skillnad. typ

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk
Medlem

Varför vill alla ha 4 kärnor i en HTPC?
Att denna processor ligger på 95W gör att jag skulle välja en annan cpu långt före denna vid bygge av en HTPC.
I en desktop däremot tycker jag en högre strömförbrukning är ok

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Varför vill alla ha 4 kärnor i en HTPC?
Att denna processor ligger på 95W gör att jag skulle välja en annan cpu långt före denna vid bygge av en HTPC.
I en desktop däremot tycker jag en högre strömförbrukning är ok

Håller med dig. Har aldrig förstått meningen med att ha värsting saker i en HTPC då det knappast någonsin lär användas till fullo. En renodlad HTPC ska köra strömsnåla saker, men som ändå räcker långt.

OnT: Undra hur snabbt dessa sjunker i pris med tanke på att det knappast är världens största förfrågan på dom. När dom gått ner 200-300kr så är det ju nice price så att säga ^^

Permalänk
Medlem

Här har vi en given DAW-processor till mina två burkar, längtar till recensionerna börjar droppa in.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Quadcore åt folket!

Tror ni att man får någon märkbar prestandavinst om man går från en Athlon X2 4200+ (s939) till någon av de här?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Quadcore åt folket!

Tror ni att man får någon märkbar prestandavinst om man går från en Athlon X2 4200+ (s939) till någon av de här?

Undrar desamma. Har själv en X2 6000+ på 125w som jag mer än gärna vill byta till något kraftigare och svalare. Har länge funderat på en phenom2 x3 720 men hoppas nu att Athlon2 x4 presterar likvärdigt eller bättre. Hur pass stor skillnad är det mellan 2MB L2 cache och 6MB L3 cache? Är det något man märker?

Permalänk

Spel som Empire total war GTA IV Arma 2 är som jag förstått det beroende av fler kärnor. Plus alla kommande DX11 spel borde vara mer beroende av flera kärnor.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Guru3d och Anandtech har testat prollarna bla.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Trevligt! Kanske blir en lagom dyr propp att sätta i HTPC'n.

Haha, de här snubbarna är ju goa som kör in 4 kärnor i en HTPC. Varför? Det mest krävande man använder en HTPC till att kolla på filmer med FULL HD, något som min 3 åriga core 2 duo på 2.13ghz klarar galant. Varför i hela friden köra in en värstingprocessor i sin HTPC som dessutom avger MYCKET värme.

Fast inte vet jag, det kanske är "coolt!" att ha feteprocessor i sin HTPC

Det påminner om en gammal polare som köpte vattenkylning för han tyckte det var coolt och hade hört att det var bra (självklart en färdig lösning). Han visste inte vad överklockning var, utan körde allting var standard och var stolt över sin vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swedish Berserk
Spel som Empire total war

Japp det här stödjer 4 kärnor. Vem vet, kanske tillochmed 8 hyperthreads? Nä. Det är nog önsketänkande. MEN dom gör ju faktiskt reklam för i7 när man startar upp spelet varje gång...

Först stödde inte E:TW fyra kärnor utan bara en. Sen patcha dom in det i 1.3.. FY I HELVETE vilken skillnad (Har Phenom BE 2.9ghz 9950).

Gief mer spel med stöd för 4 kärnor.

Permalänk
Medlem

Snabbaste processorn athlon 630?
Iof är det fudzilla som är källan men de påstår att det snart ska lanseras en modell på 3ghz

Sen står det att 620 kommer senare under året när det jag har hört är att den kommer först vilket bekräftas om man tittar på lagerstatus på prisjakt, vissa påstår sig ha den och seriösa butiker som komplett har den som inkommande den 19e sep. 630 däremot har ingen på lager och ingen har den på inkommande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Varför vill alla ha 4 kärnor i en HTPC?
Att denna processor ligger på 95W gör att jag skulle välja en annan cpu långt före denna vid bygge av en HTPC.
I en desktop däremot tycker jag en högre strömförbrukning är ok

Jag misstänker att det är för att de vill kunna mjukvaruavkoda HD-material och kunna spela. Dock räcker en hyfsad tvåkärnig processor för båda de uppgifterna (har ju ofta högre frekvens och lägre TDP).

En Phenom II 905e eller en 900e är ett bättre alternativ än de nya processorerna i en HTPC (om man vill ha en fyrkärnig processor), då de har en TDP på 65W.

Däremot är det trevligt med fler fyrkärniga billiga processorer, då användarbasen ökar och programvaruföretagen kanske satsar lite mer på att anpassa sina program för processorer med flera kärnor.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hmm, sitter och ältar mellan en Athlon 620 eller en phenom 710..
Jag bryr mig inte om bästa prestandan, har en 42tums hd tv att se på film med från datorn och jag använder mig av adobe indesign och adobe photoshop och väntar på starcraft 2 och diablo 3.

Oavsett vilken processor det blir ska jag klocka den till 3-3.2ghz

Permalänk

Jag håller med dig fullt ut SprengdPanda! Jag prövade Empire total war en gång på familjens P4... Det tog 6 minuter innan jag kom förbi första laddskärmen.. Så jag är hypad inför dessa prollarna oavsett vad andra säger!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

De som snackar om att man inte behöver 4kärnor eller värsting grejer i HTPC:s har kanske inte läst vad man faktiskt då kan göra extra med sin video uppspelning.

Första kan jag nämna är att använda ffdshow med avisynth och script för att "förbättra" eller snarare upscala video normallt under 720p upp till 1080p eller vilken upplösning den skärm man tittar på nu har under uppspelning med diverse filters eller vad man kalla dem för att få en bättre bild.

Vissa går helt enkelt ut på att till exempel dubblera video bilderna eller "anpassa" 24p video till exempel 60p om man nu inte skulle ha någon 24hz skärm och endast 60hz. Många av dessa saker är riktigt cpu krafft sugande saker. Ofta verkar det som det krävs överclockade cpu:er för de bättre scriptarna, eller om man vill köra flera olika saker samtidigt som gör lite olika saker.

Sedan finns det sådant som förbättrar bilden genom att använda gpu:n som madVR. Krävs en minst i medelklassen och uppåt för det i grafikkort. 3450 Hd3200, HD4200, eller liknande räcker knappast för det. Vad bättre grafikkort du har desto mera av de där "bildförbättrings" egenskaperna kan du eventuellt köra utan att videon börjar lagga då grafikkortet inte hinner göra beräkningarna i realtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Haha, de här snubbarna är ju goa som kör in 4 kärnor i en HTPC. Varför? Det mest krävande man använder en HTPC till att kolla på filmer med FULL HD, något som min 3 åriga core 2 duo på 2.13ghz klarar galant.

Tja, prova att köra frame interpolation på hd-material så skall du få se. (Datorn beräknar fram en ny frame mellan de ursprungliga, så att panoreringar etc blir mjukare)
Min dual-core klarar SD, men 720p är bara att glömma. För 1080p lär man nog ha en ordentlig quad.

edit: nighthog, din snabbis!

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem

Detta, mtax eller kanske till och med itx = billig server

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Varför vill alla ha 4 kärnor i en HTPC?
Att denna processor ligger på 95W gör att jag skulle välja en annan cpu långt före denna vid bygge av en HTPC.
I en desktop däremot tycker jag en högre strömförbrukning är ok

Min används mer än bara spela film och musik...det är också en server...samt att jag spelar....min htpc används till mycket där den står under tv'en....

Permalänk