[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalarna
Vänliga kamrater på forumet säger att det inte finns några dumma frågor och då ställer jag en fråga som kanske är.... Jag skall köpa bärbar 13 tummare med W7 i oktober/november. Om jag monterar en ssd kan jag även ha kvar orginaldisken eller får jag ta ut och slänga den?

Köper du en bärbar 13" så har den ganska säkert endast en HDDplats inuti. Därför behöver du byta ut disken som siter i från början. Disken du byter ut ska du såklart spara.
Efter SSDn sitter i datorn lägger du in den medföljande backuppskivan eller vad den kallas i datorn och låter den återskapa/installera systemet så som det är när du köpt den. Då har du 2 diskar med samma innehåll.
alternativet är att man tar både SSDn och HDDn ur den bärbara och sätter in i en vanlig stationär dator ock kör något kloningsprogram som kopierar allt från den vanliga HDDn till SSDn. Sen kopplar man ur dem ur den stationära och lägger in SSDn i bärbara så är det bara köra på.
Låter svårt men man kan ju börja med recovery/backup DVDn man får med datorn först.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu editerat första posten i tråden. Ser ni några konstigheter så skriv i tråden alternativt skicka ett PM till mig.

Tack CrAcKman för ett gediget arbete att sammanställa allt!

/ilstallione

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Köper du en bärbar 13" så har den ganska säkert endast en HDDplats inuti. Därför behöver du byta ut disken som siter i från början. Disken du byter ut ska du såklart spara.
Efter SSDn sitter i datorn lägger du in den medföljande backuppskivan eller vad den kallas i datorn och låter den återskapa/installera systemet så som det är när du köpt den. Då har du 2 diskar med samma innehåll.
alternativet är att man tar både SSDn och HDDn ur den bärbara och sätter in i en vanlig stationär dator ock kör något kloningsprogram som kopierar allt från den vanliga HDDn till SSDn. Sen kopplar man ur dem ur den stationära och lägger in SSDn i bärbara så är det bara köra på.
Låter svårt men man kan ju börja med recovery/backup DVDn man får med datorn först.

Tack för informationen. Om jag fattar det rätt så kommer man inte ha någon nytta av originaldisken efter man fört över innehållet till ssd. Ekonomiskt vore det mycket bättre om det satt en ssd i från början, det är väl dit utvecklingen går.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalarna
Tack för informationen. Om jag fattar det rätt så kommer man inte ha någon nytta av originaldisken efter man fört över innehållet till ssd. Ekonomiskt vore det mycket bättre om det satt en ssd i från början, det är väl dit utvecklingen går.

Jo precis. SSD är idag en aning för dyrt för den stora massan. Därav finns det bara installerade i de alra exklucivaste datorerna på marknaden, om ens det.

Byter du ut den interna disken mot en SSD kan du ju även... efter att du kontrollerat att allt fungerar som det ska soppa in orginaldisken i en extern HDD låda. tex komplett.se 2,5" hdd låda(tog första o billigaste)

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Har nu editerat första posten i tråden. Ser ni några konstigheter så skriv i tråden alternativt skicka ett PM till mig.

Tack CrAcKman för ett gediget arbete att sammanställa allt!

/ilstallione

Perfekt!

Nu slipper jag ha dåligt samvete för att jag aldrig orkar redigera topp-posten!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Indilinx Jet Stream (not released yet): The successor to the Barefoot. Not much is known about this controller, besides that it should support 6.0 Gbps SATA. Pencilled in for a 3Q09 release back in Feb 09, so details should hopefully emerge soon.

Vi börjar närma oss slutet av 09, ingen som har mer info om denna disk?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Fråga:Min dator är 3-5 år gammal men har SATA kontakter på moderkortet. Är det värt att köpa SSD till den?
Svar: Ja. en SSD snabbar upp i stort sätt alla datorer. på grund av att det ofta är SATA1 på äldre datorer som har SATA kontakter är att man inte vinner någonting på att en SSD läser högre än 150MB/s. Har datorn SATA2 så är det än värt at köpa SSD.

Känns som att några ord fallit bort från andra meningen i svaret, så den är lite svår att tyda.

Och man kan ju faktiskt nämna att med lite äldre datorer så finns alltid en risk att en ny hårddisk (ssd eller vanlig hdd) kräver nya drivrutiner för controllern, och om några sådana inte finns så kanske den inte kommer fungera i den datorn. Det var precis det som hände mig nämligen (köpte en SSD som inte funkar i min 2-3 år gamla Toshiba-laptop).

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jimih
Känns som att några ord fallit bort från andra meningen i svaret, så den är lite svår att tyda.
Och man kan ju faktiskt nämna att med lite äldre datorer så finns alltid en risk att en ny hårddisk (ssd eller vanlig hdd) kräver nya drivrutiner för controllern, och om några sådana inte finns så kanske den inte kommer fungera i den datorn. Det var precis det som hände mig nämligen (köpte en SSD som inte funkar i min 2-3 år gamla Toshiba-laptop).

Sådär nu har jag skrivit om den frågans svar en del. Bra att du kom med synpunkter

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Möke bra tråd =P

Sitter med tankarna att införskaffa 2st Intel SSD diskar till min dator som i övrigt är up-to-date. Någon som vet om det är någonting i OS X man skall av-aktivera?

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem

Hur kan man se om SSD´n är rätt alignad/partitionerad
Inte för att den är slö, utan för att jag vill veta att allt är ok.

Mitt exempel: Crucial m225 64GB Win7

Varför skapar win7-installationen i mitt fall en "1:a partiton" på 100MB?
Sen har vi dessa "byte per/sektor/kluster/filpostsegment" Är allt rätt?

_______________________________________________________

Hur vet man att Superfetch är inaktiverat eller inte?

[win-knappen] skriv services.msc
scrolla ner till Superfetch och kolla/ändra.

I mitt fall var det aktiverat!? inaktiverade direkt och starta om, rätt eller fel?

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk

hej på er jag hadde en häfftig diskution med en kompis ang hur bra SSD diskar egentligen e o så och nu undrar jag om ni vet ...jag kör jusst nu med en 74GB Western Digital VelociRaptor ICE en sånndär skönhet som snurrar 10000rpm den e tyst och snabb... skulle en SSD disk köra bättre ifrånsig eller kommer dom o ligga typ lika bra i prestanda mässigt ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordbamme
skulle en SSD disk köra bättre ifrånsig eller kommer dom o ligga typ lika bra i prestanda mässigt ?

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Visa signatur

i7 920@3.36GHz | ASUS P6T | Corsair 6GB | Intel 320 160GB | WD GP 5TB | XFX HD6970 | Antec P182b | Corsair TX850w | Noctua | Win7x64 | Acer24'LED

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brolles
http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

ja okej då (^.^) får kanske ta och införskaffa en SSD ist

Permalänk
Medlem

Om man går in på den länken som några visar till "http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4" så har de ju några kommentarer där.

"kardas666 (1 vecka sedan) Visa Dölj 0 Markerat som skräppost Svara Yeah... only Intel will support TRIM in near future, and that's on win7. And not exectly as they start to get full per-se, but when all the blocks get data on them.. so even if you format the SSD it's still full of data, you need manufacturer factory default formating to REALY make them empty again, and loss is upto 45% in performance, so it's bad. OCZ Vortex is the closes competition to X25-M G2 and it's 3.5 times(!) slower on small file writes. Cheaper too tho But get intel
1981z28camaro (1 vecka sedan) Visa Dölj 0 Markerat som skräppost Svara so I just want to verify, what this guy was talking about.... if I got a 80 gig version of this SSD, and installed my Operating System on it, BUT I installed all my games on a regular 7200 rpm HD, I should expect the performance improvement while playing a game? even tho the game is not installed on the SSD?

Would be awesome if this is the case "

Nån som skulle kunna förklara det??

Permalänk
Hedersmedlem

hahah

Vad gäller små writes (skrivningar) typ runt 4k storlek så kommer ju intels G2 vara snabbare än vertex och dess kopior. det är sant.
Det är operativsystem samt program med många småfiler som drar störst vinst av den skrivningshastigheten. Det är egentligen bäst att ha en Intel G2 som OSdisk och spel sen tunga program/spel med stora filer kan man lika gärna köpa en som är snabbare vid större filstorlekar än 4k, dvs t.ex. vertex. m.m.

den andra posten av "198..." kan ju i alla fall få svaret att spelen inte komer ladda snabbare som det inte ligger på SSDn.
Det som OS mellanlagrar på SSDn när man har program igång kommer ju bli snabbare. den initiala laddtiden för ett spel är ju från början läst från disken det är installerat på. Ligger spelet på en sölig disk så tar det ju längre tid att ladda.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på CrAcKmans nya titel lämnar jag över ansvaret för tråden till honom. (Tror inte MBY misstycker)

Någon med invändningar skicka PM.

Åter till topic!

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en Intel X25-M G2 nu som jag ska köra igång när jag fått Windows 7. Undrar bara vad man ska lägga på den? Jag ska självklart ha den som systemdisk och ska även installera mina spel på den, men program då? Måste program som Ventrilo, OCCT, CPU-Z och 3d Mark Vantage vara installerat på SSD:n för att ta vara på prestandan eller startar de upp snabbt bara för att jag kör W7 på den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Giriath
Jag har beställt en Intel X25-M G2 nu som jag ska köra igång när jag fått Windows 7. Undrar bara vad man ska lägga på den? Jag ska självklart ha den som systemdisk och ska även installera mina spel på den, men program då? Måste program som Ventrilo, OCCT, CPU-Z och 3d Mark Vantage vara installerat på SSD:n för att ta vara på prestandan eller startar de upp snabbt bara för att jag kör W7 på den?

Generellt sett vinner program mer på den låga accesstiden än spel. I de allra flesta fallen är oxå programmen väldigt små.

Om det är så att du tror att Windows och program tar upp många GB är det möjligt att du vill deaktivera systemåterställningar och shadow copies, när många Windows-användare talar om att Windows och program tar upp många GB på deras diskar är det oftast systemåterställningar och shadow copies de egentligen talar om. Dessa två tjänster sparar nämligen multipla kopior av alla dina systemrelatera filer (som en form av backup) och efter en stunds användande kan de kräva många många GB. De två tjänsterna är begränsade till att spara backup på systemdisken, det spelar kanske ingen roll på en HDD (där man ändå har överflöd av utrymme) men på en SSD är det onödigt att slösa på utrymmet på samma sätt (ett valfritt diskklonings- och backupprogram kan med fördel ersätta de två tjänsterna med fördelen att man kan lagra kopiorna på HDDn istället för SSDn).

Permalänk
Medlem

Tack för svaret fqvarfort. Jag kommer lägga både spel och program på den då, samt deaktivera systemåterställningar och shadow copies. Har du några tips på diskklonings- och backupprogram?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Generellt sett vinner program mer på den låga accesstiden än spel. I de allra flesta fallen är oxå programmen väldigt små.

Om det är så att du tror att Windows och program tar upp många GB är det möjligt att du vill deaktivera systemåterställningar och shadow copies, när många Windows-användare talar om att Windows och program tar upp många GB på deras diskar är det oftast systemåterställningar och shadow copies de egentligen talar om. Dessa två tjänster sparar nämligen multipla kopior av alla dina systemrelatera filer (som en form av backup) och efter en stunds användande kan de kräva många många GB. De två tjänsterna är begränsade till att spara backup på systemdisken, det spelar kanske ingen roll på en HDD (där man ändå har överflöd av utrymme) men på en SSD är det onödigt att slösa på utrymmet på samma sätt (ett valfritt diskklonings- och backupprogram kan med fördel ersätta de två tjänsterna med fördelen att man kan lagra kopiorna på HDDn istället för SSDn).

Hur stänger man då av Shadowcopy?

Och ska jag inaktivera Superfetch när jag kör SSD? Kört min Intel i en vecka nu i Vista 64.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dj christian
Hur stänger man då av Shadowcopy?

Och ska jag inaktivera Superfetch när jag kör SSD? Kört min Intel i en vecka nu i Vista 64.

När någonting är svårt är Google lösningen...
http://www.mydigitallife.info/2007/07/01/disable-and-turn-off...

När det kommer till SuperFetch skulle jag deaktivera den oxå, men det finns användare som säger att man ska behålla den aktiverad. Man kan väl säga som så att i Windows 7 ska det komma deaktiverat som standard om det detekterar en SSD.

Permalänk
Hedersmedlem

Ny budget-SSD från Intel på gång: kolla här!

Permalänk
Inaktiv

Om jag formaterar Vista 64 som ligger på min intel disk nu och kör in win7 kommer min disk bli permanent långsammare då?

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Ny budget-SSD från Intel på gång: kolla här!

Trevligt, kanske nått för lappen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Ny budget-SSD från Intel på gång: kolla här!

skrivhastighet 35mb/s... det börjar bli riktigt dåligt faktiskt. Självklart är det inte bara skrivhastighet av stora filer som är viktig, men nu börjar det ju bli löjligt långsamt. Nya hårddiskar är ca nästan 3 gånger snabbare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
skrivhastighet 35mb/s... det börjar bli riktigt dåligt faktiskt. Självklart är det inte bara skrivhastighet av stora filer som är viktig, men nu börjar det ju bli löjligt långsamt. Nya hårddiskar är ca nästan 3 gånger snabbare.

Frågan är bara hur ofta du behöver högre skrivhastighet egentligen? Disken i fråga är en budgetmodell, och är inte tänkt att användas i datorer som behöver extrem prestanda. Däremot skulle jag gärna köpa en sån till min laptop. Det är söktiderna hos en SSD som gör att den känns så otroligt snabb när man arbetar på datorn, och söktiderna ska enligt uppgift vara lika bra på den här som på X-25M.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
skrivhastighet 35mb/s... det börjar bli riktigt dåligt faktiskt. Självklart är det inte bara skrivhastighet av stora filer som är viktig, men nu börjar det ju bli löjligt långsamt. Nya hårddiskar är ca nästan 3 gånger snabbare.

Som systemdisk vilket SSD "är till för" spelar de väll mindre roll?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
skrivhastighet 35mb/s... det börjar bli riktigt dåligt faktiskt. Självklart är det inte bara skrivhastighet av stora filer som är viktig, men nu börjar det ju bli löjligt långsamt. Nya hårddiskar är ca nästan 3 gånger snabbare.

Det beror väl iof på hur de har begränsat hastigheten, om den är 35 MB/s för 4kB file och strypt vid 35MB/s för större filer (precis som X25-M är strypt vid 80MB/s för att inte konkurrera mot X25-E). Om så skulle vara fallet skulle den kunna prestera riktigt bra som systemdisk.

Intel har varit bra tidigare på att presentera den riktigta prestandan för deras SSD (läs/skriv IOPS vid 4kB) så vi får väl hopppas att det dyker upp så att man kan skapa sig en uppfattning om den, så länge bara överföringshastigheterna är kända vet vi hju inte egentligen ngt om hur den presterar.

Permalänk
Keeper of Traditions

När budgetvarianten släpps hoppas jag på blir lite mer priskrig och sjunkande priser

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är det rimlig att tro att man kan få tag i en disk med likvärdig prestanda som X-25 G2 80GB (är alltså runt 80GB jag är ute efter) för runt 1500 i januari?

Har planerat att köpa SSD då, men 2000 är lite väl högt för mig. Som det ser ut nu är ju fortfarande efterfrågan ordentligt mycket högre än utbudet, och det jag undrar är väl då om nån har koll i spåkulan och kan se en förändring och prissänkning framöver?

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2