Problem med internet (trådlöst nätverk)

Permalänk

Problem med internet (trådlöst nätverk)

Hej! Har fått problem med mitt trådlösa nätverk. Har Telia 24 Mbit bredband och det har funkat hur bra som helst med det trådlösa ända tills förra månaden. Vi ska flytta om förstajacket där hemma så för tillfället så sitter INTE modemet i förstajacket, men det fungerade ändå (förutom att det bröts när man ringde/svarade i luren, men det kan jag leva med ett tag till iaf).

I vilket fall som helst så la det trådlösa nätverket av förrförra veckan, man kunde ansluta till det lokala nätverket, men inte till internet. Just nu kan jag endast vara online genom en sladd direkt kopplad till modemet, dvs endast en dator kan vara online.

Ringde Telias oseriösa kundservice och pratade med någon tuggummituggande bitch som sa "det kan vara fel på modemet eller splittern, köp nytt och prova". Efter att jag sagt till henne att pengar inte växer på träd så nämnde jag att det inte satt i förstajacket så sa hon "nej men det måste sitta i förstajacket". När jag frågade varför så sa hon bara att det måste sitta där.

Hur kommer det sig att det fungerade när det inte satt i förstajacket innan då?

Är för snål för att köpa nytt till allt, och hon jävla kärringen i kundservicen litar jag inte på, någon här som kan berätta vad problemet är? Kan det bero på telejacket eller är det oväsentligt?

EDIT: Glömde skriva att jag använder mig av en D-Link Router tillsammans med modemet.

Permalänk

Kommer du åt det lokala nätverket trådlöst låter det som att du borde ändra inställningar på routern.. Kolla under internetinställningar

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

Jasså, och vilka inställningar skulle det här vara då?

Permalänk

Hejsan.

Jag hjälper dig lite i din felsökning;
Du har själv konstaterat att det inte är några fel på din uppkoppling igenom att du kommer ut på nätet när du kopplar datorn direkt till modemet.

Du har bekräftat att du inte har problem med din trådlösa access när du får koppling mot routern och ser lokala nätverket så just det trådlösa är inte din felkälla.

Med routern inkopplad på modemet tar du dig alltså inte ut på nätet.
Ser du inte själv att problemet ligger i din router och inte i din access?

När du har kopplat in ditt modem i något annat jack än just första telefonjacket skapas i regel en hel del fel som du förmodligen aldrig märker.
När du ringer upp oss sätter vi alltid igång en mätning för att se hur skicket på kabeln mellan stationen och ditt modem ter sig.
En trasig splitterdosa kan ge samma fel som att koppla modemet i fel telefonjack så därför drog säkerligen handläggaren du talade med i telefon slutsatsen att splitterdosan var trasig.

På frågan varför du måste ha modemet kopplat i förstajacket blir svaret att du får uppkopplingsproblem om du inte har det.
Tycker du att det fungerar bra för dig är det bara att fortsätta köra på att ha det i ditt andra telefonjack men du kommer inte att få någon hjälp av vår support om du inte har modemet i förstajacket igenom att det är en självpåkallad felkälla.
Dock är det inte ditt problem.
Du har problem med din router.

Om du använder sökfunktionen här på sweclockers hittar du 89 trådar om just routerproblem så du bör nog inte ha några problem att hitta den information du söker om du bara tar dig tid att leta runt lite.

Vår support har inget avtal med dlink som gör att vi kan ge dig hjälp med deras produkter.
Vill du ha hjälp kan du ringa vår premiumsupport på telefonnummer 0771-500 800 eller varför inte dlinks egna support.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.